Hej alla fina, det var länge sen jag var här inne men nu är det dags igen. Senaste 6 månaderna ( egentligen två år)har jag ( vi jag och min man) härjats med en rad massa dåliga besked, olyckor, förluster mm mm. Det ena har avlöst varandra... min man är av den positiva sorten.. allt kommer bli bra.. nerver av stål.. jag.. cynisk.. ser allt svart.. självmedicineringen har spårat ur igen... för min del... och jag hatar det... jag vill inte mer... jag vill verkligen inte mer.. jag vill vara stark och kunna hjälpa oss ur det jobbiga så att livet kan få nytt ljus igen.. att var bakfull är verkligen inte lösningen.. jag skulle bli så glad för era råd.. för jag vet inte hur jag ska göra när den lilla jäveln börjar prata med mig på axeln.. hur stoppar man den? hur får man hjärnan att tystna? hur stålsätter man sig.. jag e så evinnerligt trött på att se ofräsch ut, känna mig dödstrött, ont i kroppen, alkoholfet, trötta ögon torr hy, svart inre.. min man tränar mycket nu och medans jag bara ser värre ut.. så strålar han... jag vill bli mig själv igen.. vill komma ihåg vad jag sagt... ta tag i livet på riktigt och nykter.. är så enormt ledsen just nu kan knappt se mig själv i spegeln.. önskar jag kunde ta mig ur detta.. jag tror innerst inne att jag kan.. men jag behöver nog lite hjälp :(... Kram till er från uppgiven Odette.

Välkommen tillbaka, Odette, även om det är av en tråkig anledning.

Vad du har kämpat under lång tid...

Åh, jag önskar att jag kunde överföra lite av min kapitulation, min acceptans och framför allt mitt lugn inför A-beroendet. Att slippa kampen, inte bara att vinna för att man klarade att stå emot, utan att slippa tänka på skiten dygnet runt.

I början tror jag mest på strategier. Att inte ha något hemma, att åka omvägar förbi Systemet, att inte utsätta sig för potentiellt riskfyllda situationer, se till att ha aktiviteter inbokade vid kritiska tider osv. Det gäller att få så många vita dagar så att man får uppleva nykterheten fantastiska fördelar och få känna att kampen minskar. Att få inse att det går att leva naturligt nyktert.

Alternativet är förstås att söka hjälp, vilket jag gjorde till slut. För mig blev det "bara" hos husläkaren, men det räckte.

Jag tänker på det du skriver om att din man tränar och ser fräsch ut, medan du tycker att du ser allt annat än pigg ut. Finns det möjlighet för dig att hänga med honom på hans träningar?

Måste i väg nu, men fortsätt skriva här. Det är en bra början. Du är insiktsfull och jag tror på dig.

Kram

Det värmde enormt att höra från dig igen. Du har så rätt- Det handlar om att kapitulera. Idag är jag ensam hemma då min man jobbar på annan ort idag. ( Jag jobbar inte just nu).. är enormt sliten efter på tok för mycket "medicin". Men idag är jag nykter. Inte det minsta sugen. Väldigt skönt när man inte känner sug. Jag äter och dricker massor med vatten och mjölk och magnesium ( tycker magnesium lugnar nerverna på nått konstigt sätt). Ska se filmer och låta kropp och själ vila och inatt tänker jag sova ... nykter. Känns bra. Ja jag kan absolut följa med honom på träningen. Jag har bokat in mig på hans pass faktiskt på fredag och lördag. Imorgon tänker jag gå och springa ( det bästa jag vet). Det är mitt mål för idag och imorgon. Och inte dricka. Ska göra ett ärligt försök nu. Stödet här gör en starkare direkt. TACK <3 . Jag är verkligen SÅ trött på vad detta gift gör med mig in själv utseende och mitt liv.. för några dagar sen somnade jag nykter.. en helt vit dag.. ansiktet förändrades direkt .. dagen efter såg jag pigg ut och mindre svullen... ljuvligt.. sen förstörde jag det såklart genom att dricka igen.. suck.. ska försöka nu.. jag vet att det e värt det och jag vet att jag kan! jag vill! jag SKA!

En nykter dag.. eller alltså.. jag har ju varit bakis men nu mest trött.. dricker magnesium och unnat mig min favoritmat. Sånt hjälper. Inget sug. Ser fram emot att somna nykter... sååååååå skönt.. jag gillar verkligen att vara nykter det e det som e så konstigt.. massor med funderingar.. imorgon mitti träning .. utsövd om allt går som det ska.. go känsla att veta att jag löper noll risk att dricka idag.. även om jag har alkohol hemma .. inget sug. Känns ofräscht att dricka såhär.. löjligt liksom på nått vis.. ångesten lurar men för varje timme lägger det sig lite mer.. skriver mest av mig nu.. skönt att få ner på papper alla tankar.. skönt att forumet finns. <3

Välkommen hit igen... jag återvände hit vid nyår efter ytterligare åtta månader av drickande. Det är så lätt att trilla dit igen... så lätt... och shit vad nedgången man blir snabbt. Ikväll somnar även jag nykter och mitt mål är att göra det imorgon också!

Kram PimPim ?

Kram och tack för din kommentar. Hällt i mig en liter hallonsaft nu med :) så gott. Kroppen skriker efter vätska .. inte konstigt :). Ikväll somnar vi nyktra. Känns bra :) . Sov gott sen. Hörs vidare :) Kram

Vill också säga hej och välkommen igen.
Känner igen dig från när jag började skriva här för snart ett år sedan.
Vi kommer att fixa detta till slut, det är skönt att inte vara ensam.
Forumvännerna är guld värda???

Kramar
???

Och jag blev lite nyfiken....Magnesium? En tablett som du äter ungefär som vitaminer? På vilket sätt hjälper det dig?
Lycka till på din väg....tycker du verkar vara igång bra bl.a. med träningar....
Hälsningar

Hej Lusios, kul att höra från dig. JO alltså magnesium: Detta är alltså en mineral som man får brist av när man dricker för mycket.. kan skapa spänningar och restles leg syndrom mm mm. Jag äter brustablett som finns på apoteket. Upplever att kroppen lugnar ner sig avsevärt av detta... inte så mycket " krig" som jag kan uppleva perioder då baksmällorna varit många.. idag har jag tagit två till och med och det funkar jättebra tycker jag. Kroppen behöver mer magnesium särskilt om man druckit alkohol så det är perfekt för att underlätta återställandet av kroppen. Pröva :) det finns som sagt på apoteket och är inte dyrt. Tack för din pepp och fina ord. Jag ser fram emot att löpträna imorgon mitti .. underbart! Hoppas du mår ok och e på rätt väg också <3 .

Tack för fina ord det värmer enormt. VI ska fixa detta. En dag.. timme i taget.. just nu går det bra.. ska återgå till att göra mina listor för triggers.. så man kan se exakt vad och när som suget sätter in... och undvika dessa situationer till MAX. Tyckte det funkade sist.. Hoppas du mår bra och har en fin kväll med vaket sinne <3 vi hörs vidare hoppas jag :)

Dina ord utstrålar så mycket vilja och beslutsamhet. Du skriver att du vill, kan och ska. Jag tror dig.
Be den lille jäveln på axeln att dra åt h..vete. Du bestämmer, inte lilljäveln.
Hoppas löpningen känns bra imorrn och att du får sova gott inatt.
Kram

Det gick att sova inatt.. med sömntablett förvisso. SÅ mycket tankar som snurrar så jag drömmer ju konstant. Dock tror jag jag f ha tålamod för kroppen e öm och slutkörd .. det tar nog ett tag innan jag märker skillnad på hyn, vikt mm... det får ta lite tid :)
Idag är jag nykter också. Dag två! Har massor att fixa med så kan ju inte gå runt på stan full ;)... ( skämt) .. humor i viktigt tror jag.
Hoppas jag klarar löpningen. :)
Hoppas du mår bra vännen. Berätta hur det går för dig? :) Jag lyssnar gärna..

Jag är ny här men har läst mig runt i flera veckor. Så jävla enkelt det är att falla tillbaka vad hjärnan lurar en att det bara blir ett glas men det blir det aldrig. Jag är med på dag 2 Och nu j-klar ska jag klara det. Kan bara i sova om nätterna tyvärr. Funderar på att ringa läkaren om insomningstabletter i alla fall nu i början men vad krävs för att,man ska få det utskrivet? Är så ledsen o orolig av mig hela tiden sen jag var på väg in i väggen för 1år sedan:(

Du är inte ensam. SÖMN är ett GISSEL. Jag har haft mycket tunga sömnproblem i många år. En stor del av varför jag dricker är för att jag har sömnbrist och har jag det så funkar absolut ingenting. Min kropp skriker när den inte får sova och då dricker jag för att döva alla biverkningar jag får av sömnbrist. Så en stor sak är att få ordentligt med sömn. Jag har haft läkare i många år som hjälper mig med sömnen. Det finns hjälp att få. Boka en tid hos vårdcentralen ( eller privat) och berätta precis hur du mår. Du måste bryta cirkeln av dålig sömn det e så tungt för kropp och själ.. samtidigt är det en ren fara för oss med A problem. Vissa tabletter är beroendeframkallande men och läkarna är rätt restriktiva med dem. Men dom funkar i perioder när det är som värst. ( Jag äter dem i tunga perioder) men sen finns det andra sömntabletter som är lite snällare. Prata med din läkare och skrän inte orden. Sist jag var dör storgrät jag i ren desperation :).. det finns hjälp vännen. Sök den hjälpen! Hoppas din dag 2 går bra. VI fixar detta! VI KAN, VI VILL , VI SKA! Kram ;) <3

Bara gör det! Att få sova gott gör att man klarar livet såååå mycket bättre ... enligt mig alltså ;). Se till att få hjälp. Den finns. Vi stöttar dig här inne <3

Hej forumvänner! Fråga: Ni som slutat dricka.. upplevde ni att sömnen blir knäpp i början? Jag har haft sömnproblem i många många år... men inatt så vaknade jag 10 gånger och somnade om.. men drömde nått så in i ... MÄNGDER med drömmar om massa saker som kan direktrelateras till mitt liv.. är trött idag.. men läste nånstans att detta e vanligt när hjärnan får vara nykter och tar igen REM sömn? Stämmer det? Tacksam för er input... <3

Det gjorde jag med när jag var nykter en period! Drömde supermycket och vaknade flertal gånger
eller så var det att man kom ihåg vad man drömt ? igår kunde jag inte motstå. Fasiken idag är en ny dag som jag tar tag i?? måste klara det nu . Hur går det för dig. Vad motiverar m.m? Kram

Hej Ledsen själ. Gräv inte ner dig i att det inte gick att motstå igår. En av anledningarna till att vi dricker för mycket.. tror jag.. är att vi ser ner på oss själva långt där inne.. fokuserar mer på våra brister än det vi är bra på. Jag sätter ingen etikett på mitt drickande och jag säger inte att jag aldrig mer kommer dricka. Jag försöker i nuläget att skriva ner VARFÖR jag hamnar i perioder där jag dricker för mycket.. alla har vi olika beteenden när det kommer till alkohol.. när jag har det lugnt i mitt liv... lite stress... harmoni på det stora hela.. så infinner sig inte lusten att dricka mycket.. men när livet hackar upp sig... så är suget där direkt.. det ligger mycket bakom mitt beteende.. och nu försöker jag lista allt.. det hjälper att sen läsa igenom.. jag motiveras av att få mer stabilitet i livet.. må bättre, SOVA gott, kunna träna så jag kommer tillbaka till den form jag var i.. just nu har alkoholen bidragit till ett slitet yttre och inre.. så vill jag inte leva.. jag vill komma ihåg saker.. jag vill inte göra bort mig.. jag vill inte bli en person som jag skäms över.. jag vill vara stolt över mig själv.. och uppleva riktig glädje.. inte den falska glädjen som alkoholen skänker.. men det e inte lätt.. det e sååå lätt att bara hälla i sig nått å så blir det som ett moln runt alla bekymmer.. men det funkar inte i längden.. man skjuter bara på livet.. längre och längre bort.... jag förstår att du kämpar och jag vet hur du mår.. tro mig.. jag vet... försök att skriva ner dina tankar.. här eller på ett papper.. försök att vara nykter idag.. tänk inte på imorgon.. tänk IDAG. IDAG VILL, KAN, SKA DU klara det.. jag vet att du klarar det.!! Återigen... anklaga inte dig själv för att du drack igår.. kanske kan du ta en stund och fundera på varför du drack igår men anklaga INTE dig själv.. detta händer oss alla No Big deal.. se framåt.. hur kan du hjälpa dig själv iDAG... hur kan du motstå IDAG?.. jag e nykter idag också.. häng med mig så e vi nyktra tillsammans <3 . VI tänker IDAG! Imorgon tar vi tag i imorgon ;). KRAM till dig.

Det gjorde jag med när jag var nykter en period! Drömde supermycket och vaknade flertal gånger
eller så var det att man kom ihåg vad man drömt ? igår kunde jag inte motstå. Fasiken idag är en ny dag som jag tar tag i?? måste klara det nu . Hur går det för dig. Vad motiverar m.m? Kram