ESTB

Hej.
Känns som att jag är på den totala botten gällande mitt mående. Min ångest har inga som helst gränser och jag ifrågasätter min rätt att leva. När jag dricker för mycket dricker jag så att jag svimmar. Vilket i sin tur leder till att jag inte styr vad som händer. Vilket brukar leda till att jag kissar ner mig. Händer ofta och nu senast hemma hos en vän. Jag förstör liksom bara för alla. Även om vännen inte är sur känner jag mig så otroligt förnedrad. Funderar på hur jag ska avsluta allt. Jag orkar inte mer.

bubbelgum

När drack du senast? Jag kan få hemsk ångest och känna mig värdelös, förstör också, men de allra svåraste känslorna och katastroftankarna klingar av efter några dagar som nykter. Försök bara att avsluta drickandet eller minska ned på konsumtionen. Det kommer att kännas bättre och om det är för illa eller inte börjar kännas bättre ska du vända dig till vården. Du kan vara deprimerad. Vården är otroligt bra på att bemöta folk som mår akut dåligt och du kan få hjälp i form av samtal med någon som kan lyssna eller hjälpa dig att förstå att dina tankar kanske inte behöver vara sanna. Var snäll med dig själv nu och ring 1177 eller någon hjälplinje?

bubbelgum

Nu först såg jag ditt tidigare inlägg. Du har exakt samma människovärde som alla andra och kommer alltid att ha det oavsett hur många gånger du druckit dig full. Jag funderar ibland på hur mitt barn fortfarande kan älska mig och har sådan panikångest i bland över all oro hon fått och får känna och allt hon upplevt. Känner mig som en skit som inte är värd hen. Hens största önskan är att jag ska må bra och det värsta jag skulle göra mot hen är att ge upp. De dina älskar dig fortfarande och vill ha dig kvar. Du verkar känna skam och skuld och hacka på dig själv. Jag önskar att du kunde skjuta upp det till en dag du mår lite bättre och är piggare och starkare. Kan du prata med din vän om hur det känns? Avleda dig med en film, godis, en varm dusch? Jag lovar att det kommer att kännas bättre och kanske redan i morgon.

DetGårBättre

Små steg åt rätt håll varje dag kommer förbättra allt det där. Lägg ner drickandet dock då det inte kommer hjälpa dig. Mående och känslor är färskvara. Det blir bättre allt som oftast!

Li-Lo

Hej

Det är några dagar sedan du skrev ditt inlägg om de tunga känslor du har ibland. Det kan kännas så mörkt att du funderar på om livet är värt att leva. Trots din smärta valde du att skriva här och ge oss en chans att ge stöd. Andra användare har skrivit kloka och omtänksamma inlägg till dig och jag gissar att det är skönt att inte vara helt ensam då man känner som du gjorde då. Jag undrar nu hur du har det idag?

Att göra som du gjorde, dvs berätta om det svåra, är ofta hjälpsamt. Du har modet att se hur alkohol påverkar dig negativt och du vill finna en väg som kan leda till bättre mående. För många krävs flertalet försök och ibland kan det ta ett tag att hitta den behandling som passar just den personen, just den tiden. Det finns inga hopplösa "fall". Berätta gärna vad du provat och vad du skulle tycka är rimligt nu.

Ibland ger vi och ibland behöver vi ta emot stöd. Jag hoppas att idag är en något ljusare dag än då du skrev ditt inlägg.

Varma hälsningar och hopp
Li-Lo
Alkoholhjälpen