Så mycket att ändra på

Profile picture for user StarkareK

Jag är ju inte beroende, kan låta bli alkohol flera veckor. Så, jag behöver ju inte egentligen ändra på nåt... förutom att inte bli aspackad en gång i månaden... ”men sånt händer...”

Eller?

När jag vissa dagar skyndar hem för ett glas vin (i en mugg eller dricksglas så det inte mörks så tydligt), eller när allt fler planer med barn eller vänner har en komponent av ”om jag kan köra då” eller ”yes, då blir det vin”... upplevelsen av livet förhöjs med berusning, och helst inte ett eller två glas. Och fort går det. Tills jag vaknar med minnesluckor och blåmärken.

Behövde en tråd här, jag har läst andra och det är otroligt skönt att kunna inspireras och reflektera. Min tråd kanske blir mest dagbok, men jag hoppas också på gemenskap ??

Profile picture for user Miz

Som svar på av StarkareK

Kul att få besvara din tråd! Jag tror beroende kan ha olika sätt att visa sig på! Även om man inte dricker varje dag eller varje helg så har man ju ett beroende av att ta ett , två tre glas och sen mer för att man inte kan sluta! Det måste ju vara något slags beroende? Eller? Jag har än så länge aldrig döljt mitt drickande i mugg eller liknade men däremot svårt att hejda mitt drickande när jag väl börjat! Så det spårar ur ibland och dricker så jag inte minns allt den kvällen. Men det händer inte heller varje gång! Så beroende ja hur ser man på det? ?

Profile picture for user Trasig22

Jag har ett beroende på helgerna som är oerhört svårt att bryta. Låter inget vidare med minnesluckor och blåmärken. Kanske dricka mindre den gången du dricker alternativt dra ner på alkoholstyrkan?

Jag har sakta börjat förstå att det jag behöver är en ändrad inställning till ganska mycket. Viljan att få berusningen startar långt nere i mitt undermedvetna när jag tänker på tex semestrar, fredagar, att det inte är gångavstånd från stan (krogen, vänner) dit jag ska flytta, om jag har tidiga möten vissa dagar de perioder när jag känner mer för vin, hur tidigt barnens aktiviteter ligger på helgerna... allt är utifrån möjligheter att dricka alkohol, det är som att default är att jag ska ta lite vin.

Jag har provat att byta vin mot öl, det tar längre tid att bli berusad då... och ibland klarar jag att dricka lagom av både det ena och andra. Men jag ogillar alltid att vakna efter en kväll med alkohol. Oavsett om det blev bara 2-3 glas vin så är det något som gnager...

Flera gånger har jag bestämt mig för att bli helt nykter. Det är en underbar känsla av eufori. Tills jag upptäcker att jag inte alls vill besluta mig för det. Att aldrig kunna ta lite rött vin som sällskapet, eller sippa på det med en bok och tända ljus... Det är klart två motsatta önskningar som härjar, och jag har bevisat gång på gång att måttlighet inte håller, kanske fixar jag 3 gånger men den 4:e blir mer eller mindre katastrof.

Och så ruta 1 igen.

I en vecka har jag tänkt på hur det skulle vara att bli helt nykter. Känslorna är blandade... jag har en längtan efter en hälsosam och pigg livsstil. Sen är livet mer än så, och hur skulle jag hantera utmaningarna... igår föreställde jag mig en kopp te i soffan till Talang istället för vin. Det hjälpte. Jag vaknade härligt pigg och nykter. Älskar ju det, så varför vill den andra rösten förstöra så för mig...

Jag har börjat vända på resonemanget, varför dricka? Istället för att tänka på alla anledningar till att vara nykter. Argumenten att dricka är ganska svaga när de granskas. Sen återstår suget efter första glaset... som aldrig någonsin blir det sista...

Nyss kom min sambo och frågade om vi vill ha vin till maten ikväll. Ett kvickt nej från mig. Han förstår... jag hoppas det blir rakt igenom ett naturligt förhållningssätt för mig i framtiden.

Röriga tankar, skönt att skriva ner dem...

Tänk om det kan vara så enkelt...? Att förvänta sig bubbelvatten, te, alkoholfri drink eller vad det nu kan vara till helgen istället för att ens tänka tanken på alkohol. Att tänka ”inte” är som bekant inte så enkelt för vår hjärna, den måste föreställa sig vad vi tänker på/tänkt att inte tänka på och redan där finns en bild av det vi tänkt att inte ägna oss åt. Det är nog bra med andra bilder. Den här helgen ska innehålla ett gott nytt te, god mat, tända ljus, spel med barnen... en bok... då jobbar hela vårt medvetande för att det ska bli så istället för att vi ska kämpa mot det vi inte ska ägna oss åt...
Jag förstår att detta inte funkar i alla lägen, eller för den som är fysiskt mer beroende av alkohol. Men innan jag kommer så långt kanske det kan hjälpa mig att vända skutan. Jag behöver planera ännu mer inför tillfällen som jag normalt är marinerat i alkohol. Vara jäkligt medveten och för min del förmodligen antingen eller. Jag har svårt för måttlighet, jag påverkas lätt av alkohol och skiter fullständigt i mitt eget omdöme relativt snabbt.

Nu ska jag ut och jogga ??

Som svar på av Miz

Mitt i det som är svårt att se, säga, förstå och handskas med är det en liten tröst att det finns människor som faktiskt förstår.

Provar just bu Ramlösa Smultron. Inte dum. Jag har gjort iordning en laddning shots med ingefära, citron och honung som jag kokat ihop och har i kylen och kan smutta på när jag blir sugen.

God middag och lugn musik. Hur är din lördag?

Igår drack vi alla bubbelvatten till maten. Saknade vinet, ett glas rött till en vällagad lördagsmiddag. Sen spelade vi och sambon tog en öl. Under en stund blev jag otroligt frestad... bara smaka lite... då var det bra att ha beslutsamheten med mig. Ingen alkohol alls ikväll! Jag fortsatte med granatäpplevatten och suget släppte. Spelade vidare och kände mig ovanligt skärpt i huvudet. Hade roligt! Vaknade imorse och som vanligt tar det en liten stund att tänka ut om jag somnade nykter eller ej. Så jäkla skönt att snabbt komma på att jag inte hade den minsta anledning till oro. Jag vet att jag var spiknykter igår!

Det kommer vara en sorg att släppa på alkoholen. Ibland dyker det upp en tanke på att jag kanske kommer kunna ta ett par glas rött en lördag, lite cava en aw, en öl då och då. Men först ska jag en period uppleva total nykterhet, sen får jag klura på om jag har anledning att prova dricka med måtta. I dagsläget tror jag inte på den idén för min del....

Tack till mig för en skön morgon med kaffe och mindfulness i soffan. En härlig söndag väntar??❤️

Profile picture for user Themistokles

Som svar på av StarkareK

Starkt att klara en lördagskväll utan alkohol, framförallt som sambon tog en öl. Jag undrar om jag hade klarat det. Min fru dricker ingenting alls när jag inte dricker, vilket jag uppskattar. Men det kommer ju att komma en tid när även jag kommer att umgås med någon som tar ett glas. Undrar hur jag reagerar då?

Trevlig alkoholfri söndag!

Som svar på av StarkareK

Godmorgon!
Vilken härlig lördagskväll du hade , exakt samma för mig fast istället för bubbelvatten drack jag äppelcider fån affären? Inget spel men mysig kväll i soffan till film! Mannen tog oxå en öl men jag har inga problem med det! Idag blir det en lugn o skön söndag med tvätt? och någon söndagsmiddag planerar jag för nu! ?

Ja, vissa stunder kan någons öl se ut att vara det enda jag behöver. Den här helgen handlade det om min beslutsamhet och förmågan att hålla mig till en tydlig plan. Om planen är diffus eller inte finns är det kört.

Jag är mitt uppe i rätt mycket utmaningar på jobbet och en separation som kan bli särboskap, kanske inte... en hel del påfrestningar och det vore så enkelt att skylla på det för att få dricka vin. Men jag mår väldigt mycket sämre när jag dricker så av just den anledningen behöver jag nykterheten mer än någonsin. Jag har dränkt mina bekymmer förut och det behövs gränser. Min sambo fixar inte att sätta gränser. Ett ex (pappa till mina barn) har hjälpt mig med det den här gången. En vecka med riktigt dålig sömn nyligen och jag började tappa orienteringen. Läskigt... Och jag inser att jag behöver en egen verktygslåda för att sätta mina gränser. Jag vill lära av mina erfarenheter genom detta. Så inte bara läskigt utan också intressant ?

Så vad är njutning? Om nu alkoholen inte ska ha huvudrollen i min nykterhet så ska jag inte heller blanda in den på något sätt, dvs INTE tänka att jag INTE ska dricka. Utan tänka på vad jag ska njuta av. Det får bli mer disciplinerad planering helt enkelt. Me like.
Viktigt för mig att hålla i;
• mindfulness
• träning/promenader helst dagligen
• planering
• öppenhet
• Tillit till mina egna val
• njutning

Nyfiken, kommer ni försöka dricka måttligt längre fram eller avstå helt?

Som svar på av StarkareK

Jag har satt som mål att vara nykter i tre månader, sedan får jag se. Jag börjar dock kunna tänka mig ett helt liv utan alkohol (lätt sagt när man har 14 vita dagar, jag vet ?). Osvuret är nog bäst.

Det är bara läskigt att svära på något, vi är ju inte helt plötsligt en annan människa än den som drack. Men något frö till annat förhållningssätt börjar gro. Och dagar som läggs till med nykterhet och annan njutning rotar sig. Vet du vad du ska vara vaksam på om planen inte håller som du tänkt?

Egentligen inte. Vet bara att jag kommer att klara mina tre månader m h a Nordhemskliniken. Det finns inga alternativ. ? Jag har ingen alkohol hemma längre. Kommer inte att gå på krogen eller fester. Tackar nej till allt sådant. Om det ändå skulle spricka så får jag väl börja om igen. Men just nu är det viktigaste i mitt liv att varje dag kunna skriva 0 glas i veckologgen.

Det låter rätt fånigt inser jag nu... Och säkert naivt.

Profile picture for user Mrx

För mig har det funkat bäst med en dag i taget metoden. Har trillat några gånger som var planerade. Vill försöka bli normal drickare. Ju längre tiden går med alkohol fria dagar blir längtan efter A svagare och inte lika självklara. Jag mår ju så mycket bättre när jag helt skippar skiten. Tänker mer och mer att ett jag har druckit klart med A i mitt liv.
/Mrx

Jag tror jag ska börja med att inte tänka el fokusera så mycket på alkoholen! Utan ta dagarna och helgerna som dem kommer! Jag kommer inte dricka som tidigare utan verkligen vara vaksam och försiktig. Som sagt inte dricka någon A bara för att man brukar göra det! Jag vet inte men jag hoppas och tror jag klarar det?? Men kommer ta en helg i taget?

Samtidigt planera för hur jag vill ha det, att ha en målbild av hur jag firar helg, gör smarta val på aw, går på semester... jag vill ju måla upp en annan bild än en kall öl eller ett glas vin så fort något ska firas. Svårt, för glaset poppar lätt upp och då förväntar sig hjärnan det när jag är i situationen.
Det kanske kommer...
Störtskönt att i helgen kunna skjutsa barnen utan att fundera på om alkoholen gått ur kroppen eller inte! Och att kunna skriva den meningen så andra kan läsa den, för jag skäms över att jag har druckit så mycket när de varit med... usch

Jag tycker det är bra att sätta mål, jag känner redan nu måndag morgon att nästa helg ska jag inte heller dricka någon A för det var så skönt att vakna utan ngn ångest över att man druckit! I veckan ska jag på middag men jag har redan bestämt och lovat de andra attt jag kör den kvällen! Helgen har innehållet sömn, promenader, träning och planeringar för diverse framtidsplaner haft en sådan skön helg! Hoppas din varit likadan men det verkar så ? Måndag morgon är jag pigg glad och tacksam??

Ja tänk så skön helgen var. Just nu är min njutning att gå upp före alla andra även på helgen, dricka kaffe, läsa tidning, mindfulnessövniningar, lyssna på musik, spela wordfeud eller läsa en bok. Vad jag än känner för. Ett par timmar innan de andra går upp. Som en äkta pensionär ?

Men klart att jag just nu kan se njutningen av ett glas rött, musik och egen tid vilken kväll i veckan som helst. Gah! Svårt!

Idag är jag lite skörare på grund av en ansträngning i jobbet. Flytten tar hela tiden energi. Jag försöker gå ner i vikt, sluta med alkohol och ska iväg på en träningsresa med mina diskbråck.

Suck.

Föreställer mig en kopp te ikväll. Baka nyttiga små scones till. Skulle det finnas vin hemma idag (finns en flaska mousserande ?) och jag är helt utan planering så äe risken stor att jag trycker i mig så myclet som möjligt av den... för vad är det för fel med det? (Säger den alkoholiserade rösten...)
Barnen barnen barnen.
Te och scones. Egentligen är kanske viktnedgången inte prio ett just nu va.

Vad gott med Te och scones, jag har märkt att jag kan vara sugen på vin under dagen men när jag kommer hem och äter mat först så jag blir mätt har suget på vin försvunnit! Konstigt ? men bra! Ja tänk Barnen Te och scones i kväll?? Mycket bättre och godare än bubbel????? Hoppas du får en skön kväll! ?

Ja hunger är nog en trigger... och stress. Idag köpte jag ett nytt chai, ska bli gött. God och skön kväll till dig också! ?

Presterade fint i en normalt sett svår situation för mig. Tackar mindfulness ??

Hemma pågår operation separation mot särbolivet (mitt initiativ). Tar massa energi men jag har aldrig druckit för att jag är ledsen eller slutkörd. Mera fira i överkant ?

Sambo-särbon tog en rom till hockeyn. Det vände sig i magen på mig. Kanske hade jag kunnat ta ett glas om det varit Cava eller rödvin. Men det får vi aldrig veta ?

Som svar på av StarkareK

Vad bra att du kan fokusera på det som ör viktigt även om det ör rörigt och svårt kring dig just nu! Jag tar inte heller till A för att dämpa nör det ör något jobbigt däremot som du säger för att fira! Det går bra med allt just nu funderar på när det kommer igen bara? hoppas på en fortsatt skön vecka och onsdag! ??

Jag hamnar som vanligt i tvivel i frågan om jag alltid ska vara nykter. Eller om jag ska vara det en viss tid till att börja med. Nu när jag inte druckit på snart 2 veckor glömmer jag bort min övertygelse. Det är mina fallgropar tillsammans med att det kan gå utmärkt att dricka måttligt 2,3,4 gånger. Innan jag spårar ur. Sen nykter några dagar eller till och med veckor innan nästa vända i denna cykel startar igen.
Längtan efter att vara som en vanlig människa. Att kunna njuta av vin i lagom mängd. Eller känna på djupet att jag vill vara utan alkohol. Osäker på om jag fixar något annat utan att det ställer till det för mig.

Som svar på av StarkareK

Ååå jag känner precis så! Var på middag i går men körde bil! I början kände jag ett sådant sug efter ett glas bubbel som de andra drack? men det släppte efter ett tag?? Men nu börjar jag tänka på helgen och ett glas på fredag kväll vore gott! Ska verkligen försöka att inte trilla dit?? Hejja oss?????

Så känner vi nog alla. Jag hade en sån jäkla lust att ta ett glas rött för några timmar sedan. Men jag skall klara tre vita månader, sedan får jag se. Det känns inte som om jag vill bli helnykter resten av livet. Men kanske är det det som krävs. Samtidigt: om jag inte har sommarens grillkvällar med vin att se fram emot känns de kommande månadernas absolutism outhärdlig. ?
Det är svårt nu.

Jag har blivit lite rädd för A? jag har aldrig trott att jag ska falla dit på riktigt! Men nu efter flera ggr som jag inte kunnat hålla det jag lovat mig själv har jag insett stt jag har större problem än hag trott! Och nu känner jag sug efter lite vin i helgen men samtidigt är jag rädd! Konstig känsla har aldrig känt rädsla så förut! Är det bra kanske ??‍♀️

Ja där har vi det, tankarna är fortfarande styrda av alkohol till helgen, till grillkvällar.... att fysiskt klara en period med nykterhet fixar jag, jag kan vara beslutsam. Men så länge som sommarens grillkvällar och helger med vänner eller hemma i soffan automatiskt blir förknippat med vin så är det något som är sjukt. Starkt påverkad av en alkoholiserad kultur. Jag blir inte fri om jag inte anstränger mig för detta. Hittar alternativ och verkligen tränar att njuta på annat sätt...

För vad är grillkvällar och helger utan alkohol...? Jag pendlar mellan en bild av en stark, nykter, hälsosam sommar och en sommar av njutning med ett glas vin i handen.

Jag har inte varit inne här på några dagar, och min inställning hann förändras märkte jag. Så tillbaka hit till forumet och fylla på med ny kraft. Tack för era kommentarer!

Tack vare att jag är här inne och läser,blir jag starkare att stå emot A. Helgen verkar innehålla mkt ☀️ Så det blir att peppa sig själv till att vara ute mkt promenera , springa och kanske shoppa ngt romigt???? Ha en fantastisk Fredag☀️☀️

Profile picture for user Tackohej

Delar er oro för vår/sommar. Även om jag mår bättre för varje dag mörker man ju hur lätt man trillar tillbaka. Jag kommer gardera mig med antabus resten av året (om levern klarar av medicinen, ska strax ta nya prover).
Grillningen och häng på altan kommer bli svårt

Finner ingen mening alls med att inte ta lite vin ikväll egentligen. Två veckor sen sist och Svensson tar väl och firar in helgen med ett glas rött framför tvn?
Har i alla fall inte kastat i mig ett glas redan som brukligt i en sån här situation...

Rösterna för livliga diskussioner i ämnet... ?

Tungt. Men tar du ett glas blir det fler. Och du kommer att ångra det imorgon. Och en vanlig jävla fredag är inte värt det.

Jag har det lättare just på helgen eftersom min fru inte dricker när jag inte gör det.

Jag tänkte grilla idag. Slog dock den tanken ur hågen eftersom jag inte klarar det utan ett glas rött i näven. Rent mentalt. Istället lagar jag chicken tikka masala, inte alls lika förknippat med alkohol för mig.

??

Fint att se frågan om hur jag har det ?
Helgen blev fin, inte helt utan alkohol men det var ganska välplanerat. Ett glas vin i fredags och en öl lördag för att jag inte orkade förklara just nu... det gjorde ingen direkt skillnad på kvällarna. Däremot delade jag och sambon på en flaska bubbel ikväll och det var mer onödigt. Överlag har jag stått emot mycket mer än en vanlig helg, var knappt intresserad i fredags utan tröttnade faktiskt på vinet. Drack otroligt långsamt och då tappar jag liksom intresset.

Nåja. Verkligen bättre än många andra helger. Bubblet ikväll går bort men i övrigt sådär normalt som jag drömmer om...

Hur har du själv haft det?

Som svar på av StarkareK

Min helg har oxå varit bra! För mig blev det ett glas vin till maten fredag o lördag kväll! Helt lagom ska försöka hålla det på helgerna när vi är själva och inte umgås med vänner! En sak är säkert dessa helger utan mkt A ör otroligt mycket bättre än de med mycket A? Ha en fortsatt skön kväll!

Hej på er!
Jag har ju bestämt att dra ner på mitt A intag, och det har fungerat. Har aldrig druckit på vardagar och aldrig haft suget heller däremot på helgerna och det räcker för att fundera på mitt problem! Nu har jag inte druckit mkt A alls till och med helg utan A! Däremot har jag blivit rädd har en konstig känsla i magen av oro för att dricka! Har aldrig känt så förut! Det ör ju bra för jag har blivit så försiktig med att dricka! Vet faktiskt inte varför och vad som hänt! Tror att det är forumet och ni som hjälpt mig med denna känsla??? O det tackar jag för!
Trevlig helg ☀️?

Att inte dricka innebär oxå tråkig? funderar redan på att lägga mig? men å andra sidan pigg och uppe tidigt i morgon???? Hoppas ni haft en skön Fredag Godnatt?!

Tillbaka på ruta noll. Med erfarenheter jag så innerligt ville vara utan då jag i mars skapade mitt konto här. Jag var nykter i 12 dagar innan jag tyckte att jag var fri från problemen och kunde börja dricka normalt. Först lite öl. Ofarligt. Sen lite vin, bara en flaska hemma. Sen på fest, slutade i katastrof, utslängd från krogen, bortgjord, med blåmärken och ingen aning om vem som skjutsade hem mig eller vilka som sett mig. Så fort några veckor hade gått så minskade ångesten och jag gömde erfarenheten någonstans långt bort i ett minnesarkiv. Fick ytterligare en fylla med minnesluckor och gjorde min vuxna dotter ledsen. Till sist (!!) igår då jag drack 1,5 flaska vin hemma, de mindre barnen hemma. Jag som inte inte inte skulle dricka när de är med. Minneslucka, aggressiv, slog i en spegel, knuffade min son och däckade. De cyklade till sin pappa. 10 & 12 år. Det är ca 4 ggr de sett mig så berusad.

Idag har jag pratat med flera vänner som är stöttande och oroliga, barnens pappa och min mamma. Barnens pappa, exet, var otroligt bra att prata med. Jag har varit brutalt ärlig mot barnen och alla jag pratat med. Jag har påbörjat terapi med en psykolog för stresshantering i förra veckan och anmält mig till hjälpen som finns här. Min mamma.... hon drack nästan dagligen i 10 år innan hon slutade del 10 år sen. Idag för FÖRSTA gången så berättade hon om hur det varit, vi har inte pratat om det tidigare. Jag har längtat efter nykterhet när jag ser hur gott det gör henne. Vilket samtal, nog vårt bästs någonsin. Jag ska tänka ut hur länge jag vill vara nykter till att börja med. Hon ska hjälpa mig. Vi ska på all inclusive i sommar och vi pratade om strategier inför det.

Imorse hällde jag ut resten av vinet, packade ihop all alkohol jag har och gav till min särbo. Min hjärna tål helt enkelt inte alkohol.

Jag har de senaste månaderna varit under hög stress. Flyttade från min sambo, han ville inte det men nu försöker vi vara särbos. Jag har haft extremt mycket på jobbet. Försökt hinna med träning och resor.

Ikväll ska jag till exet och träffa barnen. De är otroligt kärleksfulla och omtänksamma mot mig fast det är jag som utsatt dem för detta. Jag uppfattar det som att de mår bra av min ärlighet. Jag säger precis vad jag tänker om det som hänt och de berättar om sina tankar och känslor. Det absolut viktigaste nu är hur de mår. Och de mår dåligt när jag dricker. Punkt.

Dag 1 - 18/5 2019

* 3 månader helt utan alkohol - 17/8. Därefter utvärdering med mammas hjälp.
* Stresshantering med hjälp av psykolog - andra träffen 24/5.
* Brutal ärlighet med de viktigaste personerna.
* Köra bil till sommarens fester, första 24/5.
* Prova nya drycker som alternativ att njuta av.
* Ännu fler promenader, löpturer som är skonsamma för ryggen (har två diskbråck)
* Sätta gränser
* Njuta

Som svar på av StarkareK

Hej StarkareK ! Vad bra med en plan, och att du får så bra stöd från din mamma och barnens pappa! Det är inte kul det du skriver som har hänt med att barnen blev rädda och att du inte minns något! Men jättebra att du berättat och pratat med dina närmaste vänner och familj! Du kommer fixa detta jättebra en dag i taget bara! Kram Miz

Jag har hjälp av programmet som finns här på alkoholhjälpen och japp, 23 dagar utan alkohol och inte med några större problem heller. Då har ändå hans om jag flyttade ifrån och försökte vara särbo med, gjort slut. Smärtsamt ett tag men bra nu.
Tack för era kommentarer ? Det värmer.

Profile picture for user EnsammaPappan

Riktigt bra jobbat. Håll dig till din plan, den låter kanon. Det kan ju vara så att du behöver en ordentlig nollställning innan du kan ens pröva att dricka något igen. Och förhoppningsvis var den senaste fadäsen en varningssignal om vad som väntar om man inte är på sin vakt!

Stort lycka till!

Ja, det blev ett lärande. Att stå ut i ett beslut och inte släppa det så fort det blir tråkigt. Tänk att jag berörs på riktigt av ett problem. Det går inte att borsta av det från axeln som lite skräp. Det är i min personlighet. Skrämmande men nödvändig insikt. Programmet hjälper mig att förstå mer av vad problemet består av.

Jag måste planera noga. Kan inte chansa. Så enkelt är det. Avstår resten av sommaren, en del höjer på ögonbrynen men jag förklarar att jag både behöver och faktiskt vill avstå alkohol nu. Kanske sen också. Skön insikt.

Ha en fin tisdag!

Jag har alltid ätit snabbt. Druckit fort och där grundat mina problem med alkohol. Det går fort fort fort.

Nu utan alkohol i 25 dagar tror jag det är så hittar jag mig själv i skafferiet hela tiden. Kakor, mackor, flingor, nötter, yoghurt allt som känns enkelt och smakar någorlunda. Äter och går säkert upp i vikt. Hjärnan jobba på samma sätt som när den styr in på Systemet. Och äta lär jag ju inte kunna avstå helt från.

Nästa steg är att börja med te istället för kakor. Sluta ha kakor hemma.

Svårt att orka med sig själv ibland...

Först drömde jag att han som nyligen gjorde slut var med mig utomlands. Vi hade det fint och visade upp att vi var tillsammans. Tills han kom på att vi inte var det. Då släppte vi, han blev svår att nå. Skulle ringa honom men lyckades inte.

Senare satt jag och drack drinkar med bekanta. Kom på att jag inte skulle dricka alls ju. Men då kom tanken att jag kunde fortsätta eftersom kvällen och statistiken ändå var förstörd.
Fortsatte men in kröp en medvetenhet och trots allt en önskan om att inte tappa kontrollen. Började längta efter att avsluta kvällen.

Nu behöver jag kaffe!

Igår betalade jag för fest där mat och alkohol ingick i samma pris. Jag hade cykelavstånd. Fantastisk kväll med väder, trevliga människor, god mat, aktiviteter och massa skratt! Värden ville fylla på mitt glas, jag bad om alkoholfritt. Han kom tillbaka med två glas. Ett med Loka och ett med rosevin.
Jag hade bestämt mig. Hade en plan. Hade i mitt inre verkligen lovat barnen. Ville skriva 0 i loggboken.

Jag hällde ut vinet när jag gick iväg med tallriken. Tog några glas med 0.3% cider, betraktar det som alkoholfritt.

Cyklade hem först. Några hade hunnit bli bra runda under fötterna. Barnen fick hem en nykter mamma ?❤️

Som svar på av Denlillamänniskan

Tack för frågan! Jag upplever mycket positivt varje dag. Samtidigt sorg över min relation som tagit slut, frustration på jobbet, stress och rörig hjärna. Enorm trötthet vissa dagar. Jag bröt ihop inför kollegor innan jag gick på tre veckors semester, jag är väldigt tacksam över ledigheten nu. Jag ville så hemskt gärna ha alkohol den kvällen. Men lät bli.
Åker på all inclusive idag en vecka. Utmaning! Kommer ha stöd från en medresenär. Vill och hoppas på mer fysisk aktivitet än jag orkar på sistone. Balans mellan fysisk vila, rörelse, upplevelser, mat och kärlek från barn och närmaste.

Det är en ny värld att lära känna. Jag har inte druckit kopiösa mängder ens på semester tidigare, men klart i överkant för vad som rekommenderas och mer än jag tål och mår bra av. Svensson skulle nog se mängden som normal, skrämmande nog. Här ligger en del av mina problem. Att det är en godkänd handling i andras ögon leder snabbt till att jag accepterar och motiverar det för mig själv. Jag lyssnar inte ens efter min egen röst. Den slumrar vidare. Så fort någon annan tycker kan ta ett glas så gör jag det. Ett myller av andras röster brukar också få talan även när jag är ensam. Själva anledningen är att jag är rädd att inte duga som jag är helt enkelt. Och det är en klurig fråga eftersom det finns i allt. Bekräftelse från andra är ett annat missbruk jag har helt enkelt. Precis som med mat är det något jag kommer behöva framöver men med måtta. Jag har svårt med mat också, äter massor i perioder för tröst eller för att det är lugnande och trots att jag är mätt. Mat och bekräftelse kommer jag aldrig kunna avstå helt från, det behöver bli balanserat och utifrån mina egna behov. Alkohol går att avstå helt från, jag överlever utan.

Nu har jag noterat 63 dagar utan alkohol. Jag har varit på all inclusive-semester, suttit på krogen hemma, varit arg på chefen och helt slut efter en arbetsdag, träffat vänner sommarkvällar, varit på båtsemester i skärgården och njutit av klippor en vecka. Helt utan alkohol. Några stunder har suget kommit, önskan att kunna ta ett glas vin eller en kall öl. Och förrädiskt nog en längtan efter att dessa 90 dagar tar slut så jag kan bli normal. Normal? Jag kanske är normal när jag inte dricker... Omgivningen är uppskattande. Mina närmaste glada för min skull eftersom det kan bli så dumt med alkohol för mig. Några har trugat men de flesta har lyssnat på mig. Det kan vara min egen röst som får vakna till och träna sig under dessa månader.

Jag har också under våren separerat pga att jag inte klarade av bonusfamiljlivet och för att saknaden efter mitt gamla liv blev för stor. Relationen tog slut, och det finns kvar att sörja. Men jag lever utifrån ett större fokus på mina barn, inte mina egna kickar som relationen gav. Jag letar efter min egen röst i fler situationer eftersom jag förstår att det är min väg ut ur destruktiva handlingar, stress, ångest och depression.

Den 4 augusti ska jag utvärdera tiden som gått utan alkohol. Jag har fört loggbok vilket har hjälpt mig bra. Jag behöver göra en fortsatt planering som gäller från 19 augusti som är dag 91. Mitt första delmål är ingen alkohol i 90 dagar. Vad vill jag sen? Vad funkar? 90 dagar till? Vad har jag upptäckt och lärt mig? Vad vill jag behålla av det?

Tack till mig själv, till programmet, stöttning från alkoholhjälpen och alla ni som finns på forumet. Det ser ut att komma något bra ur det här!

Profile picture for user IronWill

Först och främst, grattis och bra jobbat! Min erfarenhet är att en vit period inte för något annat med sig än en välbehövlig paus. Det innebär inte automatiskt att du kan hantera alkoholen efter det. Tvärtom är min erfarenhet att det är lätt att eskalera efteråt. Så om du bestämmer dig för att börja igen så var väldigt försiktig. Jag har haft en- och tremånadersuppehåll vid flera tillfällen. I litteraturen jag läst (och som stämmer på mig) så blir det lätt ett ”vapen” i kampen att bevisa för sig själv och sin omgivning att man inte har problem. Min fru gick på det också. Jag ändrade heller inte inställning under den vita perioden, det handlade mest om att stå ut, inte att hitta ett nytt sätt att leva. Så det är väldigt bra jobbat av dig, men var försiktig som sagt om du börjar igen. Fira inte direkt på den 91 dagen utan försök i så fall att spara det till ett ”värdigt” tillfälle. Det är mina erfarenheter bara och du gör givetvis som du vill.
Kämpa på.

Jag behöver läsa detta. Japp, det gror en smygande tanke på att fira med åtminstone en öl dag 91. Så otroligt motsägelsefullt.

Men tankar och känslor kan inte greppa idén om att aldrig dricka mer. Troligen är det duktigt mycket symptom bara det på att dricka är olämpligt.

Nykterheten blir samtidigt alltmer tilltalande. På riktigt. Att kunna känna för det utan präktighet eller baktanke. Jag är på jakt efter något ärligt som inte ska vara så ansträngande.

Det känns då inte som ett livslångt förbud utan som ett val att vara utan tills vidare. Jag får då om jag vill, men väljer just nu att inte vilja.
En öl går säkert bra. Säkert 2-3 vid nästa tillfälle och sen 5-6 med polarna. Men sen börjar det om. Det är så lätt hänt, att (vilja) tro att man har koll. Så länge man orkar räkna antal, planera tillfällen och vara 100% vaksam så går det. Men förr eller senare brister det. Vi har liksom inte den där inre rösten som säger att ”det är bra nu” eller ”ett glas till maten är toppen, nu korkar vi igen flaskan och ställer undan”. Det känns mer som det blir bättre och bättre för varje glas. Ett leder till nästa som leder till nästa ända fram tills alkoholen eller man själv tar slut. Nästan som man hittat en oas efter en lång vandring i öknen. Att inte väcka björnen som sover är den enda lösning jag hittat. Men samtidigt om man har som mål att minska antalet dåliga fyllor men kan acceptera några här eller där så kan det ju funka att varva vita perioder och vaksamhet i cykler.

Jag var denna gång klar från början att det var enda alternativet. Jag hade ju provat långa vita perioder och ”dra ner” flera gånger. Kändes som enda sättet. Orkade inte med mer ångest och skit relaterad till alkohol.
Men visst finns tanken där att ”nån gång”. Den måste få finnas där tror jag.

Men förhandlandet fanns ju där ändå. Vet inte exakt när det började gå ner. Men det tog ett tag. Det är ju en viss sorg och invänjningsperiod man måste gå igenom.
Det viktigaste är nog din egen motivation. Vill du verkligen så går det, men har du inte nått dit än så är risken stor att du trillar dit igen. Inte konstigt, det är ju en stor inte konflikt där alkoholen har en fördel. Men en hel del är vana också.

Det är inte bara alkoholen som orsakar tilt, min vilja är en kameleont.. med beslutsamheten om vit period som kan permanentas så stärks något och en liten stabilitet anas. Får se om det räcker. Det är ju inte alkoholen jag vill undvika. Det är fyllor. Jag lär mig om sambandet.
Tack för viktiga kommentarer!

Profile picture for user Sommar12

När jag började skriva här för sju år sedan trodde jag att jag inte hamnat rätt. Här är väl bara sådana som är beroende av alkohol och som dricker varje dag som skriver. Här passar väl inte jag in? Jag har ju bra jobb, fint hus, fantastiska barn, härliga vänner osv osv osv. Jag som är så generös och ofta bjuder in grannar på vin och mat! Jag trodde att jag var helt ensam med de problemen jag har. Att jag nästan alltid, alltid, alltid dricker för mycket när jag dricker. Kan bara inte sluta när jag väl börjat. Efter första klunken är det liksom kört, jag bara vill ha mer och mer och mer. Tänkt så skönt det var att inse att det finns fler som jag här inne. Att det inte är så viktigt hur man har problem med A. Någonstans där inne vet man när det är ett problem, det är bara så ofattbart jobbigt att ta itu med. Jag har varit med här i sju år nu. Har haft det tufft, men även vissa bra perioder. Jag hade inte klarat mig utan detta. Känner så väl igen mig, det skulle ju vara så fantastiskt om man kunder ha kvar A i livet, men inte fyllorna. Jag har ännu en gång genom mitt återfall i veckan insett att jag inte kan skilja på det. A leder till fylla för mig.

Vi är människor. När jag läser ditt inlägg tänker jag att alkoholen är något för oss som andra beroenden, beteenden, känslor är för människor överlag. Alkoholen får sina konsekvenser. Vi och våra närmaste betalar. Precisa om med allt annat tål vi olika mycket. Tankar kan få mig att fastna i känslor. Min kollega påverkas inte alls. Sociala sammanhang gör mig pigg, min son blir vansinnigt trött. Om jag lyfter bort etiketten alkoholist och tar hand om mig själv utifrån vetskapen om hur jag påverkas släpper skammen. Skammen är en anledning till att jag inte velat prata om att jag inte tål alkohol som andra. Inte velat se det själv, bara velat funka som andra. Jag vet mer om hur alkohol och jag har för relation nu. Det är en sorg och en vinst. Men inte en garanti. Jag har inte beslutat mig för hur jag ska göra efter min period av nykterhet än, 3 månader om några veckor.

Just nu provar jag alternativ, alkoholfria, som är lite festligare. Det hjälper i alla fall mig att sakta acceptera en tillvaro utan berusning.

Återfall? Jag? Fortfarande obegripligt att jag ska kalla mig alkoholist och jag skriver återfall fast jag inte innerst inne betraktar det så. Men det var det. Att sakta börja dricka igen för att jag säkert kan nu, nu när jag fått ordning på mitt känsloliv (till viss del med medicin), det kommer ordna sig med en svår situation som varit på jobbet (jag slutar), jag börjar se positivt på framtiden och jag trivs med att vara singel. Då passar det bra att fira med lite bubbel. Och vitt vin, för det funkar med torrt vin tillsammans med lchf. Och livet måste ju få innehålla nåt härligt. Det räcker med att kämpa med konflikt på jobbet, vikten (5 kg övervikt), ekonomi, trötthet, vardagarna... klart jag ska dricka vin. Ibland, fast egentligen kan man dricka lite då och då. Härligt att ha vin hemma. Haha! Kolla jag drack inget idag fast jag har en öppnad flaska i kylen. Så jag har uppenbarligen inga som helst problem. Underbart. Då kan jag njuta de kommande dagarna utan dåligt samvete. Barnen kommer, bara lite vin men i ett dricksglas så de slipper fundera och bli oroliga. Jag tappar inte minnet, och har därför inga problem. Det finns ju många som dricker lite varje dag. En flaska verkar ju knappt göra mig lullig, så barnen märker inget och jag skyndar att ta ett glas till.

Men jag blev onykter flera gånger i veckan och är så tacksam att jag redan efter ett par månader efter första glasen hemma igen efter 9 månaders nykterhet upptäckte att jag behövde ge upp igen. Dag 2 idag och fri igen. Dricker te och kan hämta barnen mitt i natten. Sover gott och kommer på fötter tidigt på morgonen, kan börja se fram emot att fylla på med träning, söka nytt jobb, orka vara social i lagom mängd och se mig själv i spegeln! Största skillnaden är att jag inte längre delar in livet i stunder med och stunder utan alkohol.

Profile picture for user Andrahalvlek

Du kan ju det här - om du har gjort det förut ?

Vad tänker du göra annorlunda? Vad blev ditt fall förra gången? Den ”festliga” känslan som saknades?

Varmt välkommen tillbaka!

Att släppa garden var mitt fall. Jag tog hand om en del känslor och trodde att jag kunde dricka som alla andra igen. Men jag vet att jag aldrig druckit som alla andra. Jag behöver vara aktivt nykter och akta mig för att tro att jag förändras på den punkten. Det är så mycket mer än just alkoholen, men alkoholen kan sabba allt. Jag kan, och framförallt vill vara nykter igen! Jag lovar mig inte något mer än att vara så aktiv i det jag förmår.

Dag 3
Svårt med ryggen så nästa steg är att ta tag i fysioterapeutens övningar.
Ska jobba hemifrån idag. Slutar snart mitt jobb som varit skadligt för mig. Har flera processer på gång för ett nytt jobb. Ut och njuta i skogen ska jag också. Middag hos barnens pappa. Tacksam för allt!

Rödvin. Kom på mig och gömde glaset. Hällde upp mer i smyg. Var så snabbt tillbaka i gammalt mönster.
Vaknade för att katten är ute om natten för första gången. Ingen mjuk, varm päls som ligger bredvid mig i sängen... han fyller 1 år idag. Ute och firar kanske. Usch så tomt det är... lite orolig blandat med lugn. Han stortrivs ute.

Det påstås att det är vanligt att man drömmer att man dricker. Hjärnan behöver väl bearbeta sannolikt.

Att drömma och tänka att man dricker är ofarligt. Du bestämmer - inte alkoholdjävulen!

Så olikt honom. Tung stämning hemma. Jag hr idiotmycket jobb men får inget gjort. Och tiden rinner ut på jobbet. Arbetslös nästa fredag och har sökt jobb som jag skulle kunna påverka. Men är bara ledsen. Ofokuserad. Har lämnat altandörren öppen. Vi har en stor skog nära oss, inga stora bilvägar. Många förråd. Har efterlyst honom och letat letat letat. Behöver verkligen skicka in en kompletterande uppgift för ett jobb. Min möjlighet till ett intressant jobb. Men hela själen lyssnar efter min gosiga katt. Älskar den där pälsen och vill ha honom i sängen som vanligt. Visste att utekatt är en risk men ändå. Han fyller ett år idag ? och vi har inte sett skymten av honom.
Men ingen alkohol. Är aldrig sugen på alkohol för att dämpa känslor på det viset. Mer för att förgylla sköna känslor och dämpa lite stress. Men det här är oro, sorg, uppgivenhet... tungt.

Veterinären konstaterar att han har ont och kan ha ramlat från ett träd. Inget verkar trasigt, ingen förgiftning eller bett. Nu vilar vi och han får smärtlindring

Jag har inte skrivit på några dagar och märker att garden sjunker som en sten. Igår sneglade jag längtansfullt på ett glas med Cava som jag hade nära mig. Ville så gärna svepa lite. Jag kände inte det självklara nejet som jag hade de första dagarna i nykterheten, jag fick tänka på att jag ville kunna köra hem och att katten behöver mig hemma. Jag påminde mig om att jag älskar mina nyktra mornar. Men jag kände ingen som helst övertygelse. Däremot gick en stund och suget avtog faktiskt. Idag är jag tacksam.

Katten fick besöka veterinären igen. Han ville inte äta eller dricka. Nu är han som vanligt igen men får inte gå ut pga smärtstillande han får. Han är gruvligt besviken.

Fredagar är bland det svåraste. De behöver en särskild strategi och planering. Jag har några gånger suttit och längtat tills klockan blir 19 och det är försent att handla på systemet. Krogen vill jag inte till på samma sätt. Lite vin hemma i ensamheten är det bästa. Jag längtar verkligen efter ett eller två glas... får nog se till att sörja det ordentligt.

Tillbaka i tänket att jag inte ska vara helt utan alkohol. Det svänger. Jag har så starkt i minnet hur barnen drabbats. Hur jag fått ångest efter fyllor. Jag har känt av och varit som nyförälskad i det nyktra livet som inte förlorar särskilt många ronder mot det med fyllor. Men det kommer smällar. Ibland kanske jag medvetet tar en smäll. Vet inte men igår drack jag vin med mitt ex. Långsamt så jag var väldigt nöjd efter 2,5 glas. Mådde fint imorse. Har inte ångrat det. Jag gillar ju vin och när det funkar socialt till en film med någon eller maten. Och samtidigt har jag konstaterat att jag lätt faller tillbaka i ett mindre bra drickande om jag släpper garden.

Så dubbla känslor i mig just nu. Precis som att höger tumme skriver för nykterhet och vänster för att lite alkohol ska nog funka. (Skriver på telefonen). Det här är tunn is och jag behöver se tillbaka på när alkoholen gjorde mig illa.
Nykter idag och kommande dagar. Full fokus på att avsluta jobbet. Katten ligger bredvid mig och mår som en prins igen. Jag har det bra och vill ha mer energi tillbaka. Det får jag inte av alkohol...

Har du rökt? Och slutat? Om man är storrökare och slutar röka så kan man inte röka igen. En cigg går bra, kanske någon mer men efter några veckor är man uppe i samma mängd igen,

Jag började röka när jag var 14 år. Jag började sluta röka när jag var 18 år. Ett tag slutade jag varje måndag och började varje onsdag. Lyckades inte sluta helt förrän jag började snusa då jag var 36 år.

Och då är alkohol mer beroendeframkallande än nikotin. Alkohol är det näst mest beroendeframkallande efter kokain.

Därför tänker jag aldrig ta första glaset. Det är tusen gånger lättare att låta bli helt än dricka lite. Tycker jag.

Jag vet rent intellektuellt men kämpar mot beroendehjärnans argument. Inser att jag är mitt i just det. Intressant upplevelse att samtidigt kunna reflektera över det. Antar att det är ett trick. Så det är bra att jag har min dagbok och mina vänner som hjälper mig!

Typisk framstöt av den skurken ? ”Du har nog inte så stora problem, lite kan du nog dricka.”

Jag har en topp 3-lista med fyllesynder i skallen som jag kan ta fram och drämma i skallen på alkoholdjävulen om hen visar sin fula nuna.

Och chefen har delegerat avtackningen till en annan person. Många säger att min chef är en psykopat och narcissist. Jag är någorlunda rakryggad i att gå därifrån men det känns väldigt orättvist och fult gjort av min chef. Hon annonserade ut min tjänst när jag tog kontakt med facket. Jag klarar mig och vill egentligen inte vara kvar. Men det har varit en väldigt tuff resa. Jag har massor med stöd men blir ändå sjukt sugen på att åka och köpa en flaska vin. Jag som inte ens dricker när jag inte mår bra.....

Låt henne inte få dig att köpa och dricka alkohol - låt henne inte ”vinna” över dig på det viset. Gå rakryggad därifrån och tacka din lyckliga stjärna för att du kom därifrån.

Profile picture for user Se klart

Hej
Läser ikapp i din tråd som jag har missat. Svårt att somna efter mkt lång jobbdag, missnöje med vad jag åstadkommit och när jag läser ditt inlägg från i somras, om att vi är människor, som har en specifik känslighet så blir jag väldigt berörd, det slår mig med full kraft hur mycket vi alla här inne, kämpar. Med tankar och känslor och besatthet ibland och skam och skuld över att vi är mammor- och dricker. Hela tiden något sorts puttande och nudgeande över hur fel vi är och gör. Om vi klarar vår nykterhet har vi mer styrka än de flesta. Att kämpa mot en sjukdom, allergi eller känslighet som man inte ens kan/vill berätta om.
Blev stärkt av att läsa din tråd. Vi kämpar på, en dag o taget funkar för mig ?

Jag har haft nykterheten som en utmaning och det triggar mina tävlingsnerver. Jag mådde fint av nykterhet men hamnade i en fälla av präktighet och det håller inte.

Så Andrahalvlek jag förstår hur du menar. Men samtidigt undrar jag om jag klarar av resan med det förhållningssättet. Jag känner att det blir för mycket tävling för mig vilket jag mår dåligt av på andra sätt. Jag har inte någon annan lösning på att låta bli alkoholen på ännu men behöver utforska det.

Risken med att inte vara stenhård är att själva längtan efter alkoholen är lurig. Jag vill vilja vara utan alkohol. Ett tag var jag i det och kände mig nöjd och tillfreds. Men det kanske krävs just disciplin för att nå till den känslan... under tiden ska jag vara noga med reflektion.

Jadu, Se klart... tar kampen slut? Behöver det vara en kamp? Vad är acceptabelt för mig? Är missbruket ett uttryck för missnöje? Går det att förklara med att jag i vissa situationer är mer känslig för begäret och ibland är jag stark och klarar precis det som krävs. Jag är inte i ett läge nu. Var inte i ett läge förr. Och kommer inte kunna hitta ett nytt läge. Jag svänger hela tiden, dagligen! Och hur känslig jag är beror på en massa faktorer. Att jag reflekterar över det (hela tiden) och inte tror att jag har en enda lösning som funkar, det är vad som kan hjälpa mig må bra. Kanske är total nykterhet en del av det. Men inte målet.

Reflektionerna är målet.

Fick ett otroligt kort och opersonligt mail från min chef som avslut på mina 4,5 år där. Längtar tills det är över men vill samtidigt hinna göra klart mitt för min egen skull. Hoppas på jobbet som jag sökt men har andra alternativ också. Inget helt klart eller långsiktigt egentligen. För säkerhets skull har jag sökt lite intressanta kurser.

Jag vet inte om jag vill ha jobbet jag sökt för att jag vill jobba med det eller om jag vill ha tryggheten och slippa vara arbetslös. Jag har aldrig varit arbetslös tidigare... jag märker nog det när jag väl får beskedet.

Jo jag har druckit vin två kvällar. Jag flyr från känslan av tomhet. Jag behöver börja träna och planera för då får jag energi tillbaka och slipper tomheten. När min situation med jobbet är över kommer jag både slippa skiten på jobbet med chefen men också kanske ha lite för ostrukturerade dagar. Träningen är nog det viktigaste att ta tag i för att resten ska falla på plats.

Profile picture for user obstinat

Nu har jag läst din tråd, mycket resonemang jag känner igen och förstås massa kämparanda. En sak jag inte riktigt lyckats läsa mig till - eftersom du vet med dig att du generellt inte dricker pga negativa känslor utan mer när du "vill fira", tror du att det finns någon bakomliggande orsak till att det blir för mkt när du dricker? (du verkar inte heller ha vardagsdruckigt så mkt på slentrian som till exempel jag har gjort utan hållt dig mer till helger o dylikt?) Är det själva "ruskänslan" som tar över och gör att du vill ha mer? Vore ju full förståeligt. Eller finns det något annat där, som du luskat på?

Som svar på av obstinat

Tack för dina tankar! Ja, jag äter och dricker fort när jag har ett påslag av adrenalin eller nåt lyckohormon. Jag tröstäter när jag mår sämre. Men långsamt. Och oftast vill jag inte ha alkohol då. Så speedad och alkohol är Obra.

Jag har druckit rätt mkt vardagar också. Kanske mörkat det här.... älskar att dricka vin på vardagar och det känns ok så länge jag aldrig blir berusad så jag mår dåligt eller tappar minne/kontroll eller blir bakis.

46 år och en ny erfarenhet. Men jag är inte sysslolös och jag känner mig äntligen fri från en riktigt sjuk arbetsmiljö. Tacksamhet och frihet. Nyfiken på framtiden men först ska jag vara här och nu på djupet. Med katten som för dagen verkar må fint.

Profile picture for user obstinat

Ja okej, lite spretig problembild då (som för mig)! Jag är inte så snabb/speedad utan mer en melankolisk drickare tror jag. Och ibland eller ganska ofta har jag känt att jag inte dricker så mycket för att döva känslor, utan också för att "filtrera och få fram" känslor. Att det blir en stunds reflektion och klarhet för mig som annars har lite svårt att sortera känslolägen, eller som kan vara ganska så nollställd.

Grattis till arbetslösheten, får man väl säga då! Låter som något värt att slippa, den där arbetsmiljön. Vet du vad du vill göra nu? Hur känns det inför helgen?

Som svar på av obstinat

Ja det är fantastiskt att slippa det jag var i. Torsdag, fredag och lördag kände jag befrielse. Idag lite förvirring. Orkar inte ta mig ut eller mig för något mer än tvätt, mat och titta på serier. Jag behöver däremot ha ett schema för mina dagar. Väntar på svar ang en tjänst jag varit på intervju för, har planer på lite arbete i ett eget företag och knyter kontakter.
Jag gissar att min energi kommer när jag väl börjar träna igen.

Hur är din situation? Hur var helgen?