Problemdrickaren

Jag har problem med att jag smådricker ofta, och att jag ibland blir helt för full. Ja är snäll när jag blir det men jag får fruktansvärd ångest. Jag har även problem med panikångest och att dricka dämpar min ångest tillfälligt. Jag förstår att situationen inte är bra och jag måste ändra mig. Har någon provat något läkemedel som är ångestdämpande? Har det gett samma effekt som sprit?

Hej! Jag har haft Atarax mot ångest under en period. Det är inte riktig beroendeframkallande psykofarmaka, utan gamla tidens allergimedicin som de har kommit underfund med har en ångestdämpande effekt. Ett av mina barn fick det utskrivet redan som 14-åring, och tar det fortfarande ibland som vuxen. Jag tog inte Atarax som ett substitut för alkohol egentligen, men det dämpade ångesten bra för mig. Man får ingen ruskänsla, utan det tar liksom udden av ångestobehaget. Bra att du inser att alkoholen är en bedräglig form av självmedicinering. Ta kontakt med din husläkare och diskutera om Atarax kan vara ett alternativ för dig. Eftersom det är en allergitablett egentligen brukar läkarna vara rätt avslappnade med att skriva ut det. Lycka till!