Det låter som du har haft det rätt så kämpigt. Här brukar man ofta råda till att ta tag i en sak först. För mig så var A en stor bov för min övervikt, inte i sig kalorierna i vinet men allt som man åt till, under och efter. Men det är ju bara jag. När jag var nykter i 2 månader tog jag tag i vikten, det har gått jättebra, det var då jag kände mig mer stabil. Livet är inget 100meters race, vikten kan du ta tag i om en stund. Själv åt jag Fluoxetin för lite över 10 år sedan och jag gick upp mycket av den, men hade jag inte ätit de så hade jag ju kanske inte orkat leva överhuvudtaget. Tänk så. Tänk små steg, en sak i taget, det är ingen sprint.

Det känns även som att du är väldigt ledsen och även arg på mycket som skett och att vända sig mot sjukvården verkar inte som en önskan då de inte gjort sitt jobb tidigare enligt dig. Jag hoppas ändå att du kan få tala med någon i alla fall, samtala med någon utomstående kan räcka en bra bit. Kanske behöver du något utskrivet för att inte dricka, vissa upplever det som hjälpsamt.

Vad vill du ska hända? Eller snarare om du läser igenom din egen text, och tänker att jag har skrivit den. Vad skulle du råda mig till?

Eller om du blundade, och sedan öppnade ögonen och EN sak hade fixat sig, bara poof liksom. Vad? Hur kan vi faktiskt fixa det? För det är inte ofta som saker faktiskt inte går att fixa :)

Ett tips, är att försöka att inte dricka, en dag i taget, lyssna på alkispodden - det tror jag var räddningen för mig och skriv av dig här.

Sedan är det viktigt att faktiskt se sin egen del i krånglet, att ta bort alla "ursäkter" till varför det är eller blir eller har varit som det är och se sina egna möjligheter till lycka. Man måste acceptera det som har varit, sluta älta och gå vidare. Men det är lättare sagt än gjort.

Låter som om du har det ganska kämpigt just nu.

Håller i grunden med Ensam1984 om att ta en sak i taget, men ibland kan det ena sporra det andra. Kan man avstå alkohol brukar vikten påverkas positivt för det mesta. Och det i sin tur ge lite extra pepp till att fortsätta.

Vi har diskuterat det här med vikten ibland. Alla sätt och orsaker till att sluta med alkohol är förstås bra. Viktnedgången så god som någon annan. Bara man är medveten om sitt missbruk och inte tror att allt är löst för att kilona rasar.

Önskar dig lycka till! ?

Kram