Fröet

Det är det jag har haft i flera år med stora besvär med magen. Det var först för 8 dagar sedan när jag åkte in till akuten som jag fick diagnosen. Orsakat av lång tids alkoholkonsumtion, inte mycket, men starköl varje kväll.
Det enda att göra är att sluta helt med alkohol livet ut.
Och det gjorde jag förra måndagen.
Det konstiga är att jag inte har något sug och jag har accepterat att nu är det så här.
Förr när jag har hållt upp har jag tänkt på den dagen då jag skulle köpa en öl, nästa dag blev det två nästa tre osv.
Detta var det bästa som hänt mej, idag mår jag hur bra som helst både fysiskt och psykiskt.

Jag vet att det kommer att bli svårt när jag ska göra saker där det alltid är alkohol med, men jag har inget val om inte bukspottkörteln ska bli ändå mer skadad, få svår diabetes, dö i förtid...

Fröet

Det är det jag har haft i flera år med stora besvär med magen. Det var först för 8 dagar sedan när jag åkte in till akuten som jag fick diagnosen. Orsakat av lång tids alkoholkonsumtion, inte mycket, men starköl varje kväll.
Det enda att göra är att sluta helt med alkohol livet ut.
Och det gjorde jag förra måndagen.
Det konstiga är att jag inte har något sug och jag har accepterat att nu är det så här.
Förr när jag har hållt upp har jag tänkt på den dagen då jag skulle köpa en öl, nästa dag blev det två nästa tre osv.
Detta var det bästa som hänt mej, idag mår jag hur bra som helst både fysiskt och psykiskt.

Jag vet att det kommer att bli svårt när jag ska göra saker där det alltid är alkohol med, men jag har inget val om inte bukspottkörteln ska bli ändå mer skadad, få svår diabetes, dö i förtid...

Michael__

Tråkigt att höra men bra att du tar tag i det. Att göra saker utan alkohol är en vana som med tiden kommer försvinna. Det gäller ju bara att stå emot när suget kommer. Kanske hålla sig hemma i början från tillfällen där man vet att alkohol kommer finnas. Träna och äta nyttigt är ju också bra. När kroppen börjar må bättre så vill man ju knappast fylla den med gift.

Lycka till

Fröet

Ja just nu är jag hemma för det mesta för jag bröt foten i november (på fyllan) gipsad fyra veckor, blev bättre åkte till Turkiet med rullstol, ramlade i hotelltrappan (på fyllan) bröt upp frakturen igen och blev gipsat igen i Turkiet, fem veckor till.
Jo jag lever jättesunt nu, lagar all mat från grunden, ekologiskt vegetariskt.
Ingen skit, inget socker.
Jag har ju tid nu när jag är sjukskriven ?

Även om jag skulle/kommer att få sug så vill jag inte, jag är alltför rädd om min kropp.
Jag visste ju inte att mina magproblem som jag haft i många år berodde på bukspottskörtelinflammation.
Vem har hört talas om det, det pratas bara om levern och njurarna (vilka mina har helt fina värden) ?

Kram

svagis

Vad härligt att du har hittat hit Fröet!

Här har du en till som haft diffusa problem från kroppen och inte lyssnat på dem. Vad bra att du fick klara besked på akuten - då är det lätt för dig att avge ett nykterhetslöfte. Sen ska man hålla det också och då behöver man stöd och hjälp från andra. Själv ska jag gå till AA för andra gången på lördag. Sen skriver jag i en egen tråd härinne i Forum också vilket är underbart eftersom det inte spelar någon roll vad klockan är, ängest, sug eller vad som än plågar mig så kan jag gå in här och försöka sätta ord på mina känslor - och det bästa av allt, det finns nästan alltid någon härinne som skriver tillbaka och erbjuder stöd <3

Min kropp börjar sakta återhämta sig nu men jag har gått igenom följande stadier på mina 12 nyktra dagar: feber upp och ned, frusen, svettig, ont i magen, ont i höger sida, magkatarr som gör ont i bukhinnorna typ i nedre delen av lungorna, högt upp i magen....

Men nu har allt detta börjat klinga av och jag är så lättad för min kropp ryter inte längre åt mig att jag ska sluta marinera den med alkohol. Jag är NYKTER :)
Kram

Fröet

har du kollat så det inte är bukspottskörtelinflammation?
Jag har emellanåt trott att det var magkatarr som jag hade.

Kram

svagis

och åkte då till akuten där de sa "magsår" så jag fick medicin mot det och det hjälpte. Men du är inne på rätt spår...jag går inte gärna och kollar....så tack för puffen!

Den här gången är det inte lika illa och eftersom jag ändå tog ett nykterhetsbeslut för 12 dagar sen så litar jag på att det går över. Det blir lite bättre för varje dag som går så jag tror det reder sig. Annars får jag gå till VC och kolla jag också. Fick du mediciner för att bli av med din inflammation eller var det bara alkoholkonsumtionen du ändrade på för att bli frisk?

Fröet

medicin mot det, det enda är att sluta dricka. Min bukspottkörtel är skadad med ärrbildningar, det går inte att reparera, men det blir inte värre om jag inte dricker mer.

Tror du isf måste gå direkt till sjuhuset, inte V C

svagis

men då är jag ju inne på rätt spår då med mitt nykterhetslöfte och ingen A på 12 dagar. Har innerst inne trott att det varit något fel med min lever eftersom jag känt detta obehag i magen under så lång tid nu men eftersom leverproverna inte visat något så har du säkert rätt i att det kan vara bukspottkörteln även för mig....usch va läskigt. 20 års drickande sätter sina spår såklart....
Tack för ditt snabba svar!

Fröet

min son som pluggar till läkare och känner mej med mina långvariga magproblem som kom på att det kanske var pankreatit, som det heter, och ”tvingade” mej att åka till akuten och han hade rätt och jag blev inlagd direkt.

Fröet

Om 6 veckor ska jag röntgas skiktröntgen tror jag att det heter på svenska.

Lycka till själv ?

Fröet

och konstigt nog har jag fortfarande inte något sug.
Visst kan jag känna att det saknas något ibland, men det går ju inte så det är bara att acceptera.
I mitt fall blev skilsmässan från A väldigt abrupt, ingen mental förberedelse.
Det var dagen innan julafton och jag hade beställt hela helgens ranson som exet skulle köpa ut åt mej, när sonen "tvingade" mej att åka till sjukhuset och jag hann precis avboka min beställning.

Konstigt är också att jag inte är rastlös längre, som jag brukar vara.
Jag tycker bara att det är så mysigt att vara nykter dygnet runt.
Kunna se filmer, lyssna på böcker och poddar, laga mat och äta osv osv och vara medveten och komma ihåg allt :)

En sak som också bidrar till att jag mår bra är att jag efter sjukhuset flyttade hem till min egna lilla fina mysiga lägenhet, som jag älskar, där det är ordning och reda och bara mina grejer.
Tidigare bodde jag hos exet för att slippa vara ensam.

Kommer nog att ta kontakt med AA, om jag vågar.
Jag förstår att det inte kommer att bli så lätt i längden, när man druckit i nästan hela sitt vuxna liv.

Kram

svagis

Det låter ju väldigt mysigt när du beskriver nykterheten :) Precis som jag också upplever det. Själv gick jag till mitt första AA-möte med både män och kvinnor i lördags och jag ska gå dit igen på lördag morgon och träffa dem - det kändes grymt skönt! Verkligen något jag rekommenderar dig att göra - en känsla av gemenskap som är svår att ersätta.
Kram

Fröet

vi bodde i samma stad så du kunde hålla mej i handen när jag går till AA första gången ? ?

svagis

Det finns alltid några "tryggisar" där som ser till att du har det bra, som gör plats vid bordet, i soffan eller vad det nu finns i lokalen.
Mötet följer ju alltid en struktur så en behöver aldrig känna oro för vad som ska hända. Man förstår vad som är på gång och de frågar om det är någon helt ny på AA så då tar de lite extra hänsyn. Du kan bara sitta och lyssna om du vill, behöver inte säga nånting egentligen. Det känns gott i själen att sitta där med de andra.
Kram på dej!

Fröet

Dag 18
Det har gått förvånansvärt bra på alla sätt och vis, inget sug efter öl.

Har varit gipsat i 3 veckor för bruten fot, idag skulle jag avgipsas, röntgas och träffa läkare.
Jag visste inte om jag skulle bli gipsad igen eller inte.
Trodde nästan att jag skulle bli det men döm om min förvåning när läkaren sa att det såg fint ut och att det inte behövdes.
Så jäkla glad :) :) :)

När jag kom ut från sjukhuset sa jag till min kompis (nykterist) nu måste jag fira, det får bli några öl.
Jag menade det ju inte, men tanken kom, det är ju så man har reagerat förr.

Tacksam över min nykterhet :)

svagis

Va gött att du blev av med gipset! Och att din kompis är nykterist <3 Såna kompisar växer inte på trän' :-D
Grattis till dina 18 dagar - jag hänger med på nykterheten fortfarande, en dag i taget.
Kram
svagis