Linlun

Jag har varit med om det sjukaste på länge! Jag har gått på beroende enheten frivilligt under ett år nu. Dels för att jag ville söka hjälp för alkoholintaget men även för att få göra en npf utredning.

Utredningen är klar (adhd) och jag har hållt mig nykter innan och under den. Däremot innan utredning kom igång samt efter den varit klar har jag druckit då och då. Inte alls som förr när jag sökte hjälp men några folköl här eller nåt glas vin där. Alltså inget fylleri på något vis.
Mitt egenmedicinerande mot alkoholen är min stora svårighet att sluta med. Alkohol dämpar hjärnan. Jag har fortsatt gå på beroendeenheten för jag vill få medicin men för att få medicin måste man lämna noll på peth proverna, detta har jag inte klarat särskilt bra utan hamnar oftast på 0,15-0,23 ca.

Nu har min superbra kurator slutat och jag övertalades att träffa den nye. Denna jävla människa har igår anmält mig till socialen. En Orosanmälan! Vet ni varför? För att proverna var på 0,40 efter nyår trots att jag sa till henne att jag drack på nyår när min man och jag var barnlediga så det skulle synas men att jag nu är helt motiverad till nykterhet. Jag fick avboka besöket hos henne igår pga sjuka barn vilket jag meddelade i god tid. Samma dag jag anmäler mig sjuk så orosanmäler hon mig alltså!! Det får jag veta igår när jag ringer för att få en ny tid! Helt sinnessjukt att anmäla mig för en avbokning pga sjuka barn!! Hon vet att ingen i min omgivning dricker, att jag är motiverad att vara nykter nu med nya tag men var ärlig med nyår. Så gör hon så?!! Mitt liv rasar!
Kan socialen ta mina barn ifrån mig när det finns en nykter förälder hemma?

Min man dricker max en gång per år..

Den här förnedringen är total! Jag bor i en mini kommun där alla känner alla och sekretessen sköts INTE på soc, tro mig jag vet.
Vad ska jag göra??
Jag ringde hennes chef idag och även hon tyckte förfarandet var konstigt men "nu är den ju redan skickad"!
Vad kan hända? Tar dom barnen?
Skola och dagis.. alla får ju veta nu. Snacka om att slå undan fötterna på någon som rest sig och kommit så jävla långt :( jag kommer aldrig mer i mitt liv söka hjälp . Från frivillighet till tvång. Helt sjukt!

svagis

Inte för att jag är någon expert men jag tror inte det är så "lätt" att omhänderta barnen efter en enda orosanmälan. Som du själv skriver, din man finns ju också som vårdnadshavare. Det finns idioter överallt och du har väl råkat ut för en nu. Men jag har själv blivit utredd av Soc två gånger som förälder, även om det berodde på att min dotter skolvägrade. Nej, stå upp för dig själv och ditt nykterhetsarbete - du vet ju själv precis hur det ligger till så du har inget att skämmas för. Och lycka till <3
Kram
svagis

Hej!
Jag har läst ditt inlägg och det låter verkligen som det är en felbedömning. Tyvärr sitter en del människor på fel stol. Det är orättvist att du är med om detta när du skött dig så bra under din utredning och du verkar ha stor insikt. En anmälan borde verkligen inte ha gjorts. Ibland så tror jag att vi människor möter hinder och motgångar av olika anledningar. Jag tror att det kan vara bra om du tänker att det är en felbedömning och att allt går bra. Tänk gärna på ordvalen när du möter den människan. Har hört hur en del vänner som varit inlagda inom psykiatrin fått påtvingade besök från soc. Finns det barn under 18 så kommer soc på besök. Så förnedrande. Undrar om soc kommer om någon varit inlagd för exempelvis ett benbrott.

Håll dig bara lugn. Lycka till!

Det är inte så det fungerar. Socialen är inte några monster som tar barn från föräldrar utan mycket stark anledning De är utbildade och kompetenta och förstår mycket väl din situation. De bedömmer barnens bästa och det ska mycket till att ta ett barn från en förälder. De är där för att hjälpa och inte ställa till det.
Du behöver inte oroa dig är min mening.

sadsince1995

Hoppas allt gått bra. Jag lider med dig då jag själv blivit ”hotad” med anmälan från en person på den mottagning jag går till vilket kändes fruktansvärt bara det. Man går ju dit för att man är motiverad att få hjälp och ändra vissa beteenden. Någon du knappt träffat kan ju inte veta något om dig öht. Jag kände precis samma som dig - kommer aldrig mer söka hjälp utan ljuga och säga att jag mår bra nu. För mig är alkohol (vin) mitt sätt att varva ner efter oro och stress när barnen lagt sig. Tack och lov fick jag träffa en bra psykolog som verkligen förstår och som ser att jag alltid sätter barnen i första rummet och inte gör något som går ut över dem. Men trots det har jag blivit rädd. Däremot har jag kommit i kontakt med soc i ett annat sammanhang där det rört en familj i min närhet som blivit anmäld felaktigt av utomstående - i den specifika situationen har soc varit jättebra, bara försökt hjälpa familjen på alla sätt och inte splittra någonstans. Så min bild av soc har ändrats i och med det, men självklart beror det på vilka man möter. Alla är människor som agerar olika och gör olika bedömningar även inom en och samma myndighet.

Kramar till dig och hoppas verkligen du blivit bra bemött!