Beka

Jag har egentligen vetat i många pr att jag har en osund relation till alkohol. Men aldrig druckit två dagar i rad, aldrig tagit en återställare och det har aldrig gått ut över mitt jobb. Så på något vis har jag haft kontroll. Samtidigt som jag inte har någon kontroll efter en droppe alkohol, så är det ett medvetet val jag gjort när jag tagit första klunken. Sjukt egentligen....trots att jag vet att jag inte kan sluta så har jag ändå börjat. Och försökt intala mig själv att jag har kontroll, och att det är ett medvetet val att supa mig redlös, bortom vett och sans och vakna upp utan att veta när minnet svartnade, vad jag gjort, vem jag hört av mig till.

Men.... nu är jag trött på det. Och inser att problemet är större än jag vill erkänna. Jag försöker inte lura mig själv, intala mig själv att jag kommer att kunna kontrollera alkoholen längre fram. Jag vill aldrig dricka igen!

Problemet är det sociala, många vänner är väldigt förtjusta i alkohol och vissa av dem kanske också hittar hit småningom, men jag behöver hitta fler nyktra vänner. Tips på hur man gör det mottages tacksamt!

Noterar att det finns fler än jag här, och hoppas att jag en mörk dag ska kunna finna stöd här när jag känner att kroppen skriker efter ett glas (eller snarare en flaska) vin.

Vilken bra start på en tråd här.
Senast idag tänkte jag på den känsla av - ja lättnad- på nyårsdagen, efter en helg med massor av vin (och fest och vänner). När det konstaterades att vinet var slut. En känsla jag faktiskt inte upplevt tidigare.
Den 6 januari slutade jag dricka och känslan av äntligen finns i mig fortfarande.
Här finns massor av goda, roliga snälla och kloka människor.
Välkommen!

Beka

Känslan håller i sig, faktiskt! Förnekar inte att det varit svårt emellanåt, men efter att jag tänkt ”vad skönt det skulle vara” kommer tankarna om hur skönt det är att sova gott, att inte ha minnesluckor, obehagskänslor och ångest, att inte vara bakfull.

Vi är fler i samma sits som du. Dock har alla olika sorters problem och relation till alkohol. Men det är ändå samma grundproblem, alkoholen. Annars skulle vi inte vara här. Så välkommen hit. Du har tagit ett beslut. Och det är en bra början!

Jag har egentligen lärt mig att ha bra kontroll även jag, nu sen jag blev äldre. (35 år :)
Men ändå inte...
Relationen är osund och jag litar inte på mig själv.
Så nu har jag gjort slut med A.
Och än så länge känner jag bara lättnad. Inne på dag 7.

Kramar