Dag 1, målet är att inte dricka alkohol på 3 månader.
Är småbarnsmamma som allt för länge haft alkoholen som krycka och i perioder haft lite svårt att bromsa när ”festen” väl är igång. Har bortsett från graviditeterna bara hållt uppe som mest 3 veckor sen alkoholdebuten. Drack första gången som 17-åring och det var kärlek vid första berusningstecknet. Det var så underbart. Ett stort varningstecken såklart. Har alkoholism i släkten på båda sidor av familjeträdet. Ena brorsan har haft ett tungt missbruk. Själv är jag sockerjunkie och överviktig sen barnen kom, strax över gränsen till fetma.

Jag är så trött på att vara trött. Och skamfylld. Jag är inte en naturligt moderlig person, så att ha barn kan verkligen vara en kamp... den kampen blir 100 ggr svårare med alkohol med i bilden, såklart.

Så jag gör detta för min egen och familjens skull. Min man vet om mitt mål och stöttar mig.

Jag känner mig lite nervös och ångestfylld, ffa inför sociala situationer. Men också inför att inte ha mitt ”avslappningsmedel” efter jobbiga konfliktfyllda nattningar t ex.

Ska försöka logga in och skriva här då och då. Har läst i forumet till och från och det har verkligen varit givande.

Ha en skön söndag alla där ute!

Hej! Åh kunde varit jag som skrivit det där. Känner så igen mig!
Speciellt om barnen. Var en chock att bli mamma. Och än idag är jag obekväm ibland med dom. (Har en 9 åring och en 3 åring).Dom stressar mig till tusen emellanåt!
Men hoppas att jag ska få mer tålamod och ork att lära mig uppskatta dom bättre nu när jag ska bli nykter.
Är på dag 14 idag.
Ser fram emot mer konversationer med dig.
Gå in o skriv här så fort du känner att du vill reflektera.

Tips: gör ”programmet” som finns här på AH. Där får man upp ögonen för sitt eget drickande och varför man gör vad man gör.

Kramar ?

@AkillesU Ja jag har börjat så smått med programmet. Har ingen egentlig tilltro till min förmåga att sätta upp mål och hålla mig till dem ? Men man kan ju inte låta bli att försöka för det.

Starkt jobbat att ha hållt uppe i 14 dagar, såhär i rosévärmen..! Har det varit svårt för dig?

Jag har eentligen varit i de här tankarna att sluta i många många år. Så det var först när jag bestämt mig som jag gick med här för att få stöd. Innan har jag försökt trappa ner och få kontroll. Men till slut insåg jag att det inte funkade. Så hade inget val längre än att ”kapitulera” och känna mig besegrad av att jag inte kan dricka.
Därav har det varit hyfsat ”enkelt” senaste 2 veckorna. Men tror man måste vara redo för att gå in i överenskommelsen med sig själv.
Däremot har jag lärt mig otroligt mycket de senaste 2 veckorna. Både om mig själv och hur andra har det. Genom att skriva här, läsa och göra programmet.
Vissa dar är värre än andra... suget kommer och går. Sorgen likaså... men det hör till processen.

Inne P

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Jag har varit nykter i två helger nu och det är läskigt. Första veckan är värst, men kika in här och läs, skriv, läs.

Kram ❤️

Så bra att du startat en tråd och skriver här. Du kommer ju snabbt märka att vi är många som har historier som liknar din.
En dag i taget är - och har hela tiden varit min strategi.
Enkelt, inte alla dagar, men mycket enklare än att kontrollera intaget av alkohol och vakna upp bakis och med ångest och skam.
Skriv och läs här, det hjälper mycket!

Nu på kvällskvisten känns det lite tufft. Äntligen svalka efter en varm dag, barnen går mig på nerverna, pms. Rosé finns i kylen. Köpte hem alkoholfria alternativ men är inte sugen. Är på ruskigt dåligt humör och gick ut på en ensampromenad efter maten för att försöka lugna mig. Fick ångestvågor under promenaden men det lade sig efter en stund. Barnen är så ofantligt klängiga att jag tror jag ska sprängas ibland.

Tanken på att ta ett glas har fladdrat förbi men jag vet ju hur det blir när jag dricker i den här sinnesstämningen. Inte blir jag gladare och mer tålmodig direkt.

Tänk på kaffet imorgon bitti, eller vad du brukar dricka.
Skulle också hälla ut vin om jag hade det hemma såhär i början.
Barn blir gladare med tiden, när föräldrar är nyktra. Heja!

Så lätt att skita i det när man är på dåligt humör o ta ett glas iallafall... men beror helt på vad du vill framöver. Prova att vara nykter eller trappa ner för tillfället för o utforska vad du vill.
Bra med promenad ? där får man upp ögonen för vad som kan lugna, annat än med alkohol.
Just nu är jag på vecka 2, men haft en jobbig dag med bråk med min mamma. Har riktigt stort sug jag med. Men försöker läsa här. Skriva av mig. Andas. Vila... snart ska jag prata med min man lite för att få stöd. Sen tänkte jag gå ut o springa. De strategierna har funkat andra tillfällen... men som sagt idag har det inte varit en bra dag. Kommer dock inte dricka!

Föreslog att lägga undan vinet. Han tyckte det var onödigt. Han stöttar mig på sitt (ganska inadekvata) sätt men hade nog siktat in sig på ett glas ikväll. Känner inte att det är ett jätteproblem just ikväll.

Önskar dock att jag hade fått lite annan respons från honom när jag berättade om de 3 månadernas nykterhet. ”Jaså? Jaha.... *tystnad* ja jag har faktiskt inte druckit så ofta till vardags på sistone.”

Ridå.

... att bli nykter och framförallt behöver man lägga allt fokus på sig - och sitt beslut. Så skippa mannens stöd eller inte, dvs spar energin till dig. Och på samma gång som det är ensamt är det också en massiv egoboost att göra något så bra och viktigt, för sin egen skull! En dag i taget, inte svårare men inte lättare heller- än så.

Måndag och gradvis återgång till rutinerna. Så varmt!! Imorgon är det lång dag på jobbet så då brukar det gå bra att hoppa vinet.
Det ligger fortfarande kvar i kylen dock. Men känner mig ändå ganska lugn med det, konstigt nog. Värre om det hade varit helg.

Kan känna mig lite ledsen när jag tänker på helg utan vin. Har inget socialt planerat men det kanske dyker upp nåt på hemmaplan. Får fundera ut lite strategier.

Känner mig klar i huvudet och lugn. Det är bara dag 2 men känner mig närmast lite upprymd. Samtidigt blir jag automatiskt lite orolig eftersom det är samma känsla som när jag börjat ett nytt viktminskningsförsök. ”Nu blir allt annorlunda, nu har jag knäckt koden!” ...och så blir det alltid pannkaka tämligen omedelbums.
Men jag går händelserna i förväg, jag vet.

Det är väl jättebra att du känner dig upprymd! Jag är på dag 15 nu och det går upp och ner. Också upprymd emellanåt och lite mer sorgsen (sörjer vinet) emellanåt.. kramar ?

Idag känns det mer deppigt, tråkigt, klaustofobiskt, fånigt, ja alla möjliga känslor som syftar till att få mig att omvärdera mitt beslut. Ångest och skamkänslor. Surfar på vågen.

Det är abstinens efter alkohol du känner till viss del.

Alkoholdjävulen vill till vilket pris som helst få dig att dricka igen och använder då först piska (så du mår dåligt) och sen tårta (känsla av välbehag när du verkligen dricker).

Stå emot så går det över! Distrahera dig med fysisk aktivitet, det funkar allra bäst. Och det är okej att må dåligt ibland. Efter grisdagar kommer alltid gulddagar!

Kram ?