Jösses jag har visst varit medlem här i snart fem åt. Gått igenom programmet druckit mindre, sedan mer igen. Erkänt problemet och sedan förminskat det igen. Druckit alldeles för mycket och gjort tokiga o dumma saker. Länge sedan jag var inne o läste här. Något fick mig hit idag. Då läste jag sober october och tänkte nu är det rätt tid att ta tag i allt igen. Jag vill må bra och vara rädd om mig. Hoppas verkligen kunna hålla i denna gång. Dag1är en solig morgon på promenaden med min hund.En lovande start men jag vet att fällorna lurar där. Ha en fin dag på er. Mattan

En gång är sista gången. Det är bra att du inte ger upp! Du har en jobbig men urhäftig resa framför dig och vi ska stötta och peppa allt vi orkar.

Kram ? (Nykter 8 mån den 9/10)

Inspirerande med åtta månader ju! Grattis Känns bra att ni finns därute. Har två festligheter framför mig där jag ska firas av olika vänner. Ska verkligen hålla i. Kram

Har gått bra so far. Druckit te och smaskat på chokladkex på kvällarna. Obegripligt trött redan vid 8 på kvällen. Kanske kroppens balanssystem som jobbar och tar energi. Helgen tillbringas på landet. Inget vin denna gång dock.Brukar var en stor del av njutningen där. Nu blir det att minnas hela kvällen och vakna mindre ångestfull. Läser i era trådar o inspireras mycket. Tack alla Ni som delar med er av era tankar och känslor.

Blev ingen alkofri helg. Blev istället allt för mycket alkohol då såväl jag som sambon handlat med oss. Nu på dag två i alla fall. Trött längst in i märgen och vill helst gömma mig. för omvärlden. Som tur är hund o jobb som drar mig ut. Fick ett bra tips från Alkispodden. Skriva bra alla positiva och negativa saker med alkohol på kort o lång sikt. Ska prova det. Kampen går vidare trots bakslaget. Kram på er

Bara ta nya tag! Fortsätta gå in här. Skriva, läsa och reflektera. Använd lite verktyg på vägen (programmet här inne, eller en bok om alkohol tex. Annie Grace ). Detta är inte lätt och det är därför vi alla är här inne för att få stöd och hjälp.
Lycka till ?

Känns som vädret och gudarna är med mig så jag rullar vidare i beslutet. Tänker på att det är svårt att hitta positiva sidor med alko på lång sikt. Kort sikt kan avslappning festligt eller umgänge. Negativa sidor är ju lätt att finns på båda håll. Min utmaning är när det börjar kännas bra med sömn o mående och lite vin inte kan göra någon skada. Där börjar ju vägen tillbaka igen. Eller kan jag bli findrickare någon dag? Jag är ganska öppen om hur min drickande påverkar mig. I alla fall till de jag har nära mig. Sambon har också ett problematisk förhållande till alkohol. I hans fall att dricka i smyg(oklart för vem då jag aldrig dömt honom) och plötsligt poppa upp berusad. Inte kul. Min stil är mer öppen men ofta allt för mycket. Ha en fin oktoberdag alla och tack för kommentarer. Kram

Känns som vädret och gudarna är med mig så jag rullar vidare i beslutet. Tänker på att det är svårt att hitta positiva sidor med alko på lång sikt. Kort sikt kan avslappning festligt eller umgänge. Negativa sidor är ju lätt att finns på båda håll. Min utmaning är när det börjar kännas bra med sömn o mående och lite vin inte kan göra någon skada. Där börjar ju vägen tillbaka igen. Eller kan jag bli findrickare någon dag? Jag är ganska öppen om hur min drickande påverkar mig. I alla fall till de jag har nära mig. Sambon har också ett problematisk förhållande till alkohol. I hans fall att dricka i smyg(oklart för vem då jag aldrig dömt honom) och plötsligt poppa upp berusad. Inte kul. Min stil är mer öppen men ofta allt för mycket. Ha en fin oktoberdag alla och tack för kommentarer. Kram

Nu sitter jag i torpet med en alkofritt god Mikkeler. Lyssnar på bra musik o eldar i vedspisen. Tror inte det blivit handlat nån alkohol denna helg. Iaf inte vin, vilket känns bra. Jag hoppas verkligen kunna hålla mig bättre denna helg. Önskar alla en fin fredag utan alko eller under kontrollerade former om det är er plan.
Kram

Har läst din tråd och tycker du är superstark som försöker igen - även om du faller ibland. Bättre att försöka igen, igen och igen än inte alls. Jag har själv varit sugen på att dricka ofta under min nykterhet, men hittills lyckats stått på mig. Min man är på puben med kompisar ikväll och jag ska iväg och träna (har precis börjat på gym som jag alltid hatat, men tänker ge en chans). Hoppas att det ska göra susen mot suget. Ska göra mig något gott när jag kommer hem + en alkoholfri god drink. Alltid lurar det någon alkocell :). Ha en härlig och förhoppningsvis nykter helg!

Det känns väldigt bra och fint att du läst det jag skrivit och att få så härlig feedback. Det ger kraft och motivation att fortsätta. Blev en lugn och skön kväll på många sätt. Sambon drack en del men jag blev nästan lite avskräckt faktiskt. Inte ett dugg sugen. Har läst lite i din tråd och tycker du är modig och klok. Känner igen vissa saker utifrån min alkoholresa. Ska skriva lite mer om den tror jag. Trevar mig fram lite här hur mycket jag vill lämna ut om mig själv. Men det får jag fundera vidare på imorgon. Hoppas du fick en mysig kväll efter träningen. Kram

Det känns väldigt bra och fint att du läst det jag skrivit och att få så härlig feedback. Det ger kraft och motivation att fortsätta. Blev en lugn och skön kväll på många sätt. Sambon drack en del men jag blev nästan lite avskräckt faktiskt. Inte ett dugg sugen. Har läst lite i din tråd och tycker du är modig och klok. Känner igen vissa saker utifrån min alkoholresa. Ska skriva lite mer om den tror jag. Trevar mig fram lite här hur mycket jag vill lämna ut om mig själv. Men det får jag fundera vidare på imorgon. Hoppas du fick en mysig kväll efter träningen. Kram

Du är stark som jobbar med ditt förhållande till A och har en sambo som fortsätter att dricka. Vet inte om jag fixat det.
Hoppas hen inte tjatar på dig att dricka i alla fall.
För min del var det viktigt med beslutet att hålla upp i 3 månader.
Sedan tar jag ett nytt beslut.
Hoppas lördagen på torpet är bra.
Kram⚘

Tidig morgon med en tekopp i gryningen. Det känns ofta som en stor förmån att jag kan styra över min tid, åtminstone vissa dagar är jag inte ska iväg på uppdrag.Halva dagen ägnas år kontorsarbete resten blir det att resa iväg. Idag vill jag skriva lite om de negativa konsekvenserna jag upplevt under mina år med alkoholen som sällskap.De första var det väl ganska normalt att festa o stöka. Sedan småbarnsåren, inga större problem men blev ofta full på fester. Jag blev hemma mycket själv med tre barn. Mannen gjorde karriär och reste världen och landet runt, bodde i en annan stad på veckorna en period. Jag gjorde också karriär men på kvinnors vis med barn o vab som första prio. Fick ett riktigt drömjobb vid 40 och hamnade i en helt galen organisation med en chef som hade psykopatdrag. Hon mobbade ut oss som hon var hotad av och jag for rätt illa. Tror det var här vingglaset på vardagar gjorde entre. Jag tog mig vidare och vi var flera som stöttade varandra men det tog hårt på mig. Var nog naiv och trodde alla tänkte lite som jag om vad som är viktigt på jobbet, att alla är ärliga och raka mm. Mitt arbetsliv har sedan dess varit roligt och givande, med vidareutbildningar och utmaningar. Men vinet på vardag har hängt med sedan dess och ökat med åren. Några negativa konsekvenser förutom ständig bakfylla och självanklagande har varit:
Minnesluckor
Cyklat omkull och skadat mig
Ramlat dagen efter och skadat mig
Blivit utkörd från en konsert av vakter när vi var för stökiga
Bråkat med vänner och sambo
Varit full när mina barn varit hemma
Gått hem i ilska under diskussioner
Fortsatt dricka hemma efter middagar och fester
Varit för full och gjort galna saker på fester
Druckit hemma jättesnabbt själv och somnat 8 så hela kvällen rök.
Varit okoncentrerad på jobbet, ibland börjat tänka på att jag ska köpa vin på vägen hem mitt i ett allvarligt samtal
Glömt nattrundan med hunden
Ätit en massa skräpmat

Ja det finna säkert med som jag inte minns och jag ska verkligen påminna mig om allt detta när alkoholrösten talar.
Nu är det tionde dagen nykter och det känns så skönt. Har börjat 30 dagarsprogrammet hos Annie Grace (tips från någon här), får se vad det ger. Hon känns lite amerikansk och forcerad men jag ska ge det en chans i alla fall.
Nu har det ljusnat ute och jag ska gå på min dagliga morgonrunda. Är en skön meditation inför dagen.
Ha det fint därute och kram på er

Jag känner igen din lista på negativa konsekvenser. Gud vad självdestruktivt beteende! Varför gör vi så, eller har gjort så, mot oss själva och faktiskt satt så mycket på spel. Det värsta är att ha varit full inför ena dottern - två gånger... Jag hoppas få tillbaka respekten framöver. Jag vet att de båda i alla fall tyckte att det var jättebra att jag påbörjat en digital terapi (detta forum och program) och peppade mig till det. Hoppas du hade en skön promenad. Själv har jag inte varit utanför dörren än, men men, jobbet ska göras klart nu först. Keep up the good work Mattan!
Kram

Tack för din kommentar, blev glad när jag läste den. Ja visst är det märkligt vad man kan utsätta sig själv och andra för. Bonus att slippa de upplevelserna nu.Har inte bott med alla barnen under drickandet men den yngste har nog märkt en del är jag rädd. Lite dåligt samvete när jag inser det. Liknar faktiskt hur det var i min uppväxt då jag var den enda som bodde kvar hemma när min ena förälders drickande drog igång på allvar. Har berättat för mina barn att jag har alkostopp.Men inte helt o hållet orsaken till det. Har nu gått två steg i Annie Graces 30dagarsprogram. Lärt mig mycket idag bland om sömn och alkohol. Ger mer motivation faktiskt. Och sömnen har blivit bättre redan efter 10 dagar. Ha en fin kväll och morgon . Kram

Lite sen på svaret Jag kör oxå tre månader eller året ut typ. Min sambo uppskattar att det blir mindre alkohol och hejar på mig. Som det känns nu vill jag lägga av för alltid. Inser hur mycket humör o sömn mm har påverkats genom åren. Blir allt viktigare hur jag ska leva framåt. Önskar dig all styrka i ditt beslut. Kram

Dålig timing men sedan länge bestämt firande av min födelsedag av kompisgäng från förr. Inte mina närmsta men goa vänner ändå. Kommer glada mess om bubbel o skoj vi ska ha. Känner inte för att göra en stor grej av mitt alkostopp men tänker vara nykter såklart. Har köpt alkoholfri bubbel som jag ska ta med. Har ni lite tips inför kvällen?
Dag 11 känns jättebra. Kram

Inte av dina vänner och inte av alkoholdjävulen i din hjärna. Var beredd på att både vänner och din hjärna kommer att försöka. Svara direkt ”Nej”. Upprepa ”Nej” så länge det behövs. Lugnt och stilla, solid som en stenmur. Börja INTE förhandla ”ett glas funkar nog”. Då är det kört. Kom ihåg att du gör det här för din skull.

Jag kan rekommendera Oddbird spumante på bolaget. Alkoholbefriat, lika dyrt som vanligt, lyxig flaska och jättegott. Ingen kommer att märka ens att du dricker alkoholfritt.

Jag fyller också år i helgen och ska dessutom på 75-årskalas på lördag. Bekymrar mig inte ett dugg, men jag har ju varit nykter i 8 månader. En jävla skillnad jämfört med 11 dagar. Det blir bara lättare för varje månad - och de 11 dagar du har i ryggen nu är oerhört värdefulla. Tänk på hur stolt och nöjd du ska känna dig när du vaknar upp dagen efter festen utan baksmälla ?

Kram ?