Det är alltid en bra början om du tycker att du dricker för mycket i stort. Man måste börja någonstans. Gå in och läs och skriv här när det blir tufft, kan hjälpa lite i rätt riktning.

Låter som en jättebra början :)
Ts hjälp av sidan, titta in här och läs lite om suget knackar på dörren.

Har du fått någon hjälp tidigare med ditt betroende ?

Vi är väl en del här som har lagt rusdrycker på hyllan och har väl alla tagit lite olika vägar dit. Som säkert de flesta andra började mina tankar på att förändra mitt drickande långt innan jag gjorde slag i saken. Jag försökte väl förvisso under en längre tid att skära ner, med varierande resultat. Hade jag kunnat skicka ett råd tillbaka i tiden till mig själv när jag ville förändra mitt drickande hade det varit att hålla upp helt under 3 månader.

Nu börjar du själv fundera över ditt drickande och vet inte riktigt hur du ska göra. Att inte dricka på vardagar är absolut ett bra steg. Vi alla fungerar lite olika, såklart. Men mitt råd skulle vara att inte dricka alls under ett tag. Säg en månad i alla fall. Om du inte klarar det så är det väl ett tecken på att du behöver det.

Det finns ett program här på sidan. Testa att börja med det och var sen här och skriv varje dag och dela med dig om hur det går.

Någonstans ska man börja , du är på rätt väg. Hoppas att kvällen din har varit okej

Anonym26613

Vad det målet, eller är du sugen på att testa längre nykterhet?

Ha en fin kväll ???