Varje dag säger år mig själv att jag ska sluta. Nu för tiden så klarar jag de flesta dagar och jag dricker mindre vid varje tillfälle. Sen jag blev medlem här har mitt drickande minskat väldigt mycket. Minskat, men jag har inte slutat.
Jag har i ca 10 år druckit mycket vin. Minus graviditet och amning i ca 6 månader ( dottern är ett år). De som jag är så sjukt orolig över just nu är min lever. Jag har en molande värk på höger sida och i ryggen. Senast nu när jag inte drack så försvann den. Massor av ångest släppte. Men nu är den tillbaka då jag dricker. Jag sa till mig själv igår morse att jag absolut inte skulle dricka en droppe mera men drack två glas vin igår. Jag vågar absolut inte gå till läkaren då jag är rädd för en oroanmälan ( jobbar på socialtjänsten själv). Jag är 34 år. Kommer jag dö?
Gråter när jag skriver detta. Vill inte dricka mer och klarar mig oftast nu i flera dagar och dricker kanske 2 flaskor vin i veckan. Jag vill inte dricka mera. Men jag vågar inte söka hjälp.

Jag har själv varit i en liknande sits och det är nog många med oss. Numer försöker jag hjälpa andra som är där jag var en gång. Jag försöker göra detta genom att förmedla två till synes oförenliga saker på en och samma gång, men jag tycker ofta att det blir lite för svårt. Jag ska därför försöka denna gången genom att börja med vad jag vill förmedla. Ta symptomen på blodigaste allvar, men oroa dig inte.

Det är nämligen så att när din lever börjar trötta på dig så finns det ofta fortfarande tid att vända på det. En molande värk i höger sida, eller höger arcus, ska man ta på allvar. Det kan tyda på problem med lever eller galla. Vad det exakt är kan du inte veta förrän du har konsulterat läkare. I flera fall handlar det endast om gallsten t.ex som förvärras när du dricker alkohol eller konsumerar något med väldigt mycket fett. Det kan också t.ex vara din lever som sänder ut en signal att den börjar tröttna på dig.

Det är därför jag menar att du inte ska oroa dig i onödan. Men ta det ändå på allvar. Är den enda symptomet att du har värk där så är det ju sannolikast inte något som är akut, men jag förstår att det ger upphov till ångest och att det i sin tur leder till att du dricker igen. Som du förstår måste du bryta denna cykel. Fokusera nu på en sak i taget. Är det en tidig varningssignal från din lever kan du säkert vända på detta, om du bara slutar att dricka.

Fokus nummer 1. Du måste sluta att dricka. Som sagt, vi vet inte vad smärtan beror på, men oavsett vad det är så kommer det endast att förvärras av att du dricker. Är det en begynnande leverskada kan du vända på det genom att sluta, men fortsätter du så kan det snabbt bli värre istället. Klarar du av att sluta på egen hand eller behöver du hjälp? Det finns ett program här på alkoholhjälpen som kan hjälpa till.

Fokus nummer 2. Din värk. Känns den inte akut så behöver du ju inte gå till läkaren idag. Men om du slutar att dricka idag och du fortfarande har värk, gå till läkaren om två veckor och be om att bli testad. Jag förstår din oro för en orosanmälan. Men din hälsa är trots allt viktigast. Om du känner att du måste kan du ju underdriva din konsumtion. Tar du då leverprover så kommer de ju inte vara skyhöga på grund av pågående alkoholkonsumtion i alla fall om du avhållt dig i två veckor.

Det här kommer att ordna sig. Försök att inte oroa dig för mycket och fokusera på att ta en sak i taget. Upphör med alkoholkonsumtionen till att börja med.

Tack för ditt kloka inlägg, jag behövde det! Jag ska sluta dricka. Jag vill verkligen det. Jag tror jag kan eller jag vet att jag kan sluta på egen hand men behöver stå emot suget ( som sker till helgen eller om jag klarar en längre period efter ca 20 dagar)
Jag har haft ont från och till i sidan och alltid varit i samband med alkohol. Har inga andra symptom heller och har aldrig haft. Får inte heller symptom när jag slutar stickar och mår rätt omgående bra. Kan inte komma på en enda sak med att bli nykter som är dålig. Förutom den romantiserade bilden av vinet.
Ja om smärtan inte försvinner så ska jag uppsöka läkare. Jag har tagit leverprover förut och de har aldrig varit avvikande. Fast jag haft ont i perioder. Nu känner jag att jag inte vågar stoppa huvudet i sanden. De har känts lite bättre idag men har huggit till nån gång under dagen... gallsten? Oavsett så försöker mig kropp säga mig något.
Jag har gjort peogrammmet här, lyssnat på Annie grace och kollat youtube. Jag tränar och är aktiv. Finns de fler tips från er där ute så tar jag gärna emot det. När suget är som VÄRST

Hej igen. Ja, bra att du tar det på allvar! Det finns absolut en chans att det är gallsten. Det brukar väl vara den vanligaste orsaken till smärta där och även det kan påverkas av alkoholdrickande. Jag skrev lite i ett inlägg i min tråd om att ha ont i området. Alla som får gallsten eller andra gallbesvär får för eller senare ont. Det kan även vara ett tecken på fettlever, som då sväller något och trycker på omkringliggande vävnad. Den sväller ju då lite extra när den jobbar med alkohol.

Oavsett så känns det väldigt positivt att du vill sluta! Det här kommer gå bra.

Dock har jag inte så bra tips om sug. Jag slutade dricka efter att jag nått en punkt där jag var klar och har egentligen inte känt något direkt sug efter att jag slutade. Men där kanske andra kan fylla i.

Såginlägget så bra skrivet! Och de är ju så. Alla är ju olika. Gick in på journalen nu och kollade mina sista leverprover, en månad innan graviditet. Jag åkte in akut då jag hade ont i höger sidan och va sjukt orolig efter mycket drickande. Detta va provsvaren på några prover.
Kommer igår att jag sa att jag va orolig för mitt drickande.

CRP 0.7
ALP 0,6
Gt 0, 26
p-asat 0,36
P-alat 0,32

Ser i journalen att läkaren skrivit ” patient orolig för sitt drickande och lever. Då patientens levervärden är fullt normala hänsovnas patient hem med lugnande besked”
Herregud :(
Blev ju gravid sen och då luktade jag inte ens på alkohol.
Jag är säkert i den fasen nu. Om jag inte slutar nu kommer jag ångra mig sen. När de är allvar på RIKTIGT kanske inte går att göra något åt det.
Tankeställare

Ja, det där är ju fullt normala värden. Du såg kanske att jag skrev om att man kan ha ok värden men att man kan ha problem ändå. Detta är främst när man har tagit bort det som orsakar leverproblem. Att du har så normala värden innan du slutat dricka ska ju ses som ett mycket gott tecken!

Sen är det väl så att ingen vet när man går över den gränsen när det inte längre går att göra något åt det. En del gör ju aldrig det, oavsett hur mycket de dricker.

Det är dock en gräns man inte vill överträda!

Jag hoppas att även det kan hjälpa dig i ditt beslut och att det går bra för dig framöver. Jag har ändå ett tips och det är att fortsätta att skriva här. Det tror jag absolut kan hjälpa mot sug och att fortsätta i samma bana.

Levern är ju ett tåligt organ! Om du avstår alkohol helt i alla fall 3 månader borde dina värden normaliseras om de är höga! Förstår sin oro, jag känner likadant och vågar inte ens kolla mina värden, försöker minimera intaget sv alkohol och hopppas därmed att levern återhämtar sig om det behövs! En dag i taget! ?

Ja, levern är tålig. Upp till en viss gräns. Slutar man bara dricka så kommer levern att återhämta sig för de allra flesta. Sen finns det såklart många andra saker som påverkar levern som processad mat med mycket socker och tillsatser samt många läkemedel och övervikt, men alkoholen är väl den största boven, i alla fall för oss här.

Dock är väl problemet som du beskriver det att vi ofta stoppar huvudet i sanden och dricker ett tag till, trots att vi känner en oro. Det beteendet funkar ju inte hur länge som helst dock. Då tröttnar till och med levern.

Absolut, tålig upp till en viss gräns! Så är det. Menade inte att förringa alkoholens effekter på levern, menade bara att levervärden oftast återhämtar sig så länge man inte dricker för mycket! Alla glas man inte dricker är en vinst för kroppen!

Idag har jag varit nykter i 8 dagar. Igen. Misslyckades sist men klev på nyktertåget igen. Skulle börja ” mitt nya liv” första januari men kände att jag kan inte vänta. Min smärta i höger sida är försvunnen @tappadigen och det känns bra. Mindre vätska i kroppen ochlite mer energi. På förmiddagar men slut på kvällar. Men idag har jag en sjukt dålig dag. Jag gråter om vartannat tar ut det på min man och pendlar i humör. Hur länge är det såhär. Jag vill verkligen klara detta. Har varit uppe sena kvällar och tittar på youtube om olika alkohol coacher och diverse! Kändes bra och jag fick enorm ångest också. I vanliga fall hade jag löst detta humör ” löst” med en flaska vin. Men vill inte! Nån annan som pendlar mkt i humör?
Ps detta är min första nyktra julhelg / mellandagar sedan tonåren! Kram

Jag har också mycket känslor, både upp och ner. För mig fungerar motion, tid för vila, yoga (kan rekommendera Yoga with Adrienne på Youtube, hon har en massa olika klipp). Och för mig blev humöret lugnare av att inte dricka, hoppas det blir så för dig också! Hur som, kämpa vidare och be mannen ha tålamod ett tag.

Träningen är bästa mot de mesta. Dock kände jag inte för det idag. Jag vet också nånstans att de kommer bli bättre och de är bara sjukt att man tror att en flaska vin ska fixa problemet när det är problemet i sig!! Jag funderar på att köpa målarböcker , och nya hörlurar då poddar brukar funka.

Oron för hälsan hindrar mig på ett annat sätt också denna gång. Eller de har varit väldigt mycket i mitt huvud senaste månaderna. Innan har jag bara stoppat huvudet i sanden. De är så sjukt. När jag hade ont i höger sida i magen nu igen så sa jag när jag vaknade bakis en morgon ” aldrig någonsin igen nu är det över” sen efter några dagar en vecka så är det så dricker man igen. Fast man är livrädd. Alkoholen är såååå stark. Men jag måste vara starkare

Det är verkligen lätt att glömma hur man kände och tänkte innan när man en dag mår bättre och känner för att fira med lite alkohol. Att dricka alkohol är ju som att ta ut ett lån med alldeles för hög ränta. Risken är ju att man blir fast att låna mer till ännu högre ränta.

Fick du tag på några målarböcker, eller har du hittat andra sätt? Det känns som att du är stark nog att klara av det, men det är bra att ha metoder att ta till när suget väl kommer så man inte står där oförberedd.

Nu har de gått ca 10 dagar eller 11 sen jag drack. Jag är på så sjukt dåligt humör och tar ut de på min familj. Försöker träna och de hjälper för stunden. Jag har så mycket tid nu. Tid så många människor önskade de hade. Jag vet ju om det. Men vet inte va jag ska göra. Jag förlorar mig ett tag i serier men inte mer än så. Lägger mig sent men är tacksam varenda morgon att jag inte är bakis. Inga målarböcker än men ska köpa idag. Och ett par hörlurar då jag tror poddar kan vara en bra grej. Imorgon är de nyår och jag har sagt jag inte ska dricka till sällskapet vi ska till. ” endast alkoholfritt”
Fick dock precis en bild på mitt favoritvin ” om du ångrar dig stod texten”
Frågade mig sambo om jag skulle dricka en sista gång och såg direkt besvikelsen i hans ögon. :(((((((((

Vem skrev "om du ångrar dig"? Känns ju inte särskilt snällt. Kanske är de inte helt insatta i varför du inte dricker o.s.v. men det kanske är än mer skäl att inte propsa på, på det viset.

Det där med att dricka en sista gång brukar ju tyvärr inte fungera så bra :( Jag förstår att det är lockande, men problemet är ju att du börjar om igen och cykeln med det dåliga humöret startar om på nytt. I slutändan är det ju ditt val, såklart. Men jag tror att du vet själv att du mår bättre av att fortsätta som du gör nu.

Även om personen inte vet varför du tänkt avstå... Jag känner själv i nuläget att varje gång tidigare jag planerat för en sista gång efter ett antal dagars uppehåll så har jag känt att det är så sjukt jobbigt att börja om på dag 1 sedan och det har blivit betydligt fler dagar som den sista gången varat. Är själv sjukt sugen idag eftersom jag är ledig imorgon men jag tänker att det jobbiga som uppstår sedan är värre en att ha suget. Såklart bara du som vet vad som är ditt sätt, men så här är min erfarenhet, kram och gott nytt år!

Det ser ut som om alkoholdjävulen håller på att besegra dig. Just runt 10 dagar brukar det vara extra lurigt. Tro på dig själv och stå emot, snart blir det bättre. Sedan håller jag med TI om att det var väldigt elakt att skicka den där bilden. Men skit i det, stå fast vid ditt beslut att inte dricka, du kommer garanterat inte ångra dig.

?Kram

Kaffetanten88

Jag är också på dag 11. Mitt humör svänger också mycket just nu. Mycket ångest av och till. Idag har varit en bättre dag. Jag känner som några andra säger att dricker jag nu så börjar allt bara om sen. Är det värt att må bra i några få timmar för att sen må jättedåligt dagen efter? Börja om hela processen igen? Jag vet av erfarenhet att jag bara kommer fortsätta dricka och svika mig själv, min son och min pojkvän. Dock har jag det lättare imorgon som ska fira med familjen. De vet allt och alla kommer vara nyktra. Tycker din kompis inte var så snäll som sa så men tyvärr känner vissa att de mår bättre över sitt eget drickande om andra dricker med. Kanske kompisen har problem själv? Bara en tanke. Vill inte vara otrevlig utan bara en fundering.

Åh tack!!! Detta behövde jag! Jag kände typ att jag bestämt mig att dricka imorgon och kände redan i mig” men då kan jag lika gärna dricka idag med” men nej!!!! Jag ska fan inte! Jag håller fullständigt med! Att börja om hela jäklaaaa tiden är jobbigt!!!! Så jag ska inte dricka idag eller imorgon. Det va min bror som skickade. Han vet inget. Eller han vet att jag dricker mycket och älskar vin. Men det vet alla. Att jag har problem? Vet inte om det är någon som vet. Jag kommer från en småstad. Ska inte dra alla över samma kant men alla dricker nog mycket.