Thorbjörn6464

Hej på er. Vet inte ifall jag är inne på rätt sida att skriva. Vill bara dela lite. Har druckit mm i 40 år, det tar på mig. Sitter i min kvart nu utan att ha köpt å. Inte kul. Skulle vilja vara hos barnen. Jag vet nästan att jag kommer att köpa i morgon för att döva ångest +kunna sova.

Något fick dig att skriva här idag. Undrar vad. En bra början att ta tag i drickandet. Mycket stöd finns att få här när du är redo. Kanske är det nu? Välkommen

Hej och välkommen.
Ångesten blir värre av att dricka.
Min ångest var i stort sett borta efter en vecka utan A.

Sömnen blir sämre av alkohol.
Visserligen somnar man fortare då man däckar av alkoholen.
Men sömnen blir inte lika djup och den behöver man för att återhämta sig
Du har mycket att vinna på att ta en vit period.

Läs här i trådarna och se om motivationen kommer.
Kram⚘

Thorbjörn6464

Som svar på varför jag skriver idag är en människa som visade denna sida. Tar till mig kommentarerna från er, kan bara försöka vara utan men känns som man inte har kraft att kämpa några få dagar innan man är.igång. 5 dagar sen sist, 5 dagar med mycket lite sömn men mycket tankar å ångest. Jag får se hur det blir i morgon det beror på nattsömn.

Låter som att du har det tufft.. Men också som att du har mycket att vinna på att vara nykter. Att må bättre i kroppen, att på sikt sova bättre, ha mindre ångest. Och det du skriver, att du önskar att du kunde vara hos barnen, det kommer du ju kunna, corona varar inte för alltid . Ring dem och säg det, jag skulle bli så glad om någon av mina föräldrar ringde och sa att de längtade efter mig... Nu har du klarat fem dagar, jättebra! Då klarar du en till, det är jag säker på! Ta hand om dig!

Thorbjörn6464

Hej igen. Har haft en vecka med sprit. Har en tanke på att jag måste själmedecinera lördag och söndag då jag vet att om inte så blir abstinensen jävligt med allt vad det innebär. Sitter just nu med min nyopererad katt och dricker. . Kostade 13lax. Underbara barn som lånar ut pengar till hjälp.att lösa detta. Jag måsta försöka att vända mitt liv, svårt att veta hur efter 40 års missbruk.

Hej,
Det är inte lätt att klara ett stort steg helt på egen hand. Du kanske ska kolla in programmet du kan följa här på A-hjälpen? Det fick mig att tänka efter och sporra mig.
Skriv här för vi är många i liknande sitsar. Och värmen och peppningen här är helt otrolig!
Jag har nu varit vit i 10 dagar. Första dagarna med ångest o nästan ingen sömn. 4:e dagen började det rätta till sig.
Skriv här o känn dig inte ensam!
?❤️

Du kanske kan ta hjälp nu när du verkligen vill sluta för din egen skull.
Kan du besöka en beroendeklinik, de kan säkert hjälpa till med avgiftning också om det behövs. Eller har du slutat själv tidigare?
Du kan skriva härinne så får du stöd, tips, fakta etc.
Det viktiga är väl att hitta andra strategier för att hantera ångest och tankar (ex träning, medveten närvaro, nåt intresse) hitta strategier för att hantera suget, och att äta bra.
Det går att vända det här, är AA nåt för dig tror du? Det finns digitala AAMöten nu. Lyssna på alkispodden och beroendepodden kan du också göra.

Thorbjörn6464

Tack för svar. Tar till mig det ni skriver för det är trotsallt vi som vet hur det känns/Är. Tacksam för att jag blev tippsad om denna sidan. Skål i analysera svaren mera i em. Måste med buss för att trappa ner denna helgen.(tyvärr är det så men samtidigt blir abstinensen lättare) . Skall verkligen försöka dra ner frånockmed måndag även om dagarna blir tråkiga. Har ju inte direkt nått att fylla tiden med. Är tacksam att jag får dela.

Ja, när inte ledig tid fylls med att dricka så måste nya aktiviteter in.
Jag råkade peta ner ett chilifrö som grodde. Sen satte jag fler frön och sen blev de liksom mina små skyddslingar. Lite töntigt kanske, men det är rätt roligt att odla upp något själv. Sen kan man ge bort plantorna.
Träna, ut o gå, vara utomhus tror jag är viktigt för att bryta mönstret.
Skriv o kämpa på, vi stöttar!
??

Thorbjörn6464

Tack alla. Jag går promenader, äter ganska bra. Skaffat katt som kanske kan hjälpa mig att bryta mönstret. Kanske att AA är bra, har aldrig varit där . Svårt att öppna mig . Jag vet att jag är sjuk pga missbruk i över 36år. Dom ggrna man är utan så är livet skittråkiga. När jag dricker så mår jag bra. Jag är glad rolig mm. Kan tillägga att dom få människor som jag umgås med är ju ungefär lika. Vet inte om jag klarar att bryta med dom samtidigt som jag vet att all alco leder leder till döden. Har dock 2 barn som jag har bättre och bättre kontakt med
Ljuger ändå för dom ang drickandet. Nu är det 7 dagar jag har druckit och jag har några öl kvar för att ha under dagen som nedtrappning så jag inte få för mycket skakningar , svettningar, balansen mm. Som vi alla har haft. Kommer bli en dag med mycket sängliggande så håll tummarna att jag kan sova lite. Tack.

Önskar dig god vila och tålamod till att ta dig igenom den första tiden då allt känns deppigt. Jag tror det är beroendet som jobbar då, man vill undermedvetet få det till att allt är så deppigt så man har en anledning att dricka. Men om man orkar kämpa sig igenom ett par månader ändå så släpper den känslan och man inser att man kan vara glad ändå, så känns det för mig i alla fall. Härligt med katt och god kontakt med barnen, och att du tar hand om dig i övrigt. Håll ut och lita på att du klarar det här, jag tror på dig!

Thorbjörn6464

Tack Kennie. Har sovit ca 3tim . Är glad för det. Ett par månader?!?! Hur klarar man det! Längsta uppehållet är 21dagar på nästan 40 år. Ett par månader är det värt att vänta på någon förändring, svårigheten är efter ett par dagar är livet skit. Har ätit både antabus och campral men dom funkar inte. Önskar råd mm hur jag skall klara första månaden. Alternativ som kanske finns är behandling. Har varit där en gång, 35 dagar sen hittade dom en liten marginella. Det var 12steg . Inte min grej. Inte heller något kristenbundet. Tack som f.n för att jag får dela och att ni bryr er. TACK.

.

Många här skriver att de får till nykterheten genom att ta beslut en dag i taget, just för att månader eller för alltid känns avskräckande. För mig var det tvärtom skönt att ha bestämt en nykter period från början. Under de tre månader jag började med hann jag liksom ändra inställning till alkohol och sluta se den som guldkant en i tillvaron. Jag läste mycket fakta om hur alkohol funkar och hur alkoholindustrin tjänar grova pengar på vårt drickande. Det gjorde mig irriterad och gav mig vilja att fortsätta vara nykter. Nu känner jag inte längre att jag avstår alkohol, detkänns mer som att jag slipper den... Jag försöker tänka varje morgon på hur min kropp känns när jag inte vaknar bakis, det ger mig motivation att leva nykter, att jag mår så mycket bättre. Så det var värt att kämpa för, och det blir lättare ju längre tiden går, du kommer inte ha alkoholsug för alltid..

Hösten 19 fanns det inte i boken att sluta dricka, då försökte jag dricka kontrollerat. Feb 20 bestämde jag mig för tre nyktra månader. När det var uppnått mådde jag så bra så jag fortsatte en månad. Nu blir jag snart nykter ettåring, tjoho!

Har också läst på massor om hur alkoholen påverkar våra kroppar och hjärnor. Kidnappar vårt belöningssystem, skapar ångest och depression, tar ifrån oss förmågan att glädjas i vardagen osv.

Jag säger som Kennie - jag slipper dricka alkohol! Och det är jag väldigt glad för. Men det tar många nyktra månader att ta sig till det tänket, och det enda är att ta en dag i taget. Nykter idag också.

Kram ?

Hej Thorbjörn, hur mår du?
Hoppas du har fler vita dagar bakom dig nu. Och även om det inte är det så är det bara att fortsätta kämpa vidare.
Kram!
?