Det var ett tag sedan jag var inne här. Livet har sprungit på och jag har inte haft tid för reflektion eller ork för att jobba med mig själv.

Eller rättare sagt: jag har inte prioriterat det.

Ett nytt år för ofta med sig en hel del funderingar över det som varit och hur jag vill att det ska vara vilket gjorde att jag hamnade här igen. Hösten har varit minst sagt stressig både på jobbet och hemma och jag har använt alkohol för att varva ner på kvällarna. Som vanligt så har det funkat under en tid men nu börjar det gå för långt, igen...

Stress är nog min största trigger. Jag stressar hela dagen på jobbet, kommer hem och tar hand om barnen och sen när det är dags för att ta hand om mig själv landar jag i soffan med ett glas vin. Som gärna blir fler. Jag sover kasst, vaknar med hjärtklappning och pirr i armarna. Att somna om blir ofta omöjligt.

När jag ser tillbaka på hur det varit kan jag förstå att det inte kommer funka att fortsätta såhär. Jag måste börja prioritera mitt välmående. Det måste gå först. Annars kommer jag varken att hålla för jobbet, mannen eller barnen. Så nu kör vi det nya året med nya mål.

En dag i taget.

anonym32961

Känner igen mig så mycket - sömnen, barnen, stressen. Och i att årsskiftet ger en tankar om vad som varit och vad som komma skall. Vad fint att du vill ta hand om dig själv, det är mitt mål för året också. Vi kan väl följas åt ✨

Som titeln avslöjar så gick dag nummer två på det här året inte något vidare. Var ju lördag, och lördag innebär ju alkohol. Eller?

Istället för att klanka ner på mig själv så går jag och lägger mig och försöker sova. Imorgon blir en bra dag, en bättre dag. Låt inte dagens snedsteg påverka vad du gör imorgon. ❤

den nya använd…

Om jag får svara på frågan så nej, lördag innebär inte alkohol utan det är DU som väljer att det blir så... du har två val på lördagar, antingen du dricker eller inte dricker. Gäller även andra dagar....

Anonym26613

Bra att du är tillbaka! Själv tagit en paus men tänker som du - måste prioritera oss själva!
Önskar dig en härlig söndag. En dag utan A. Att vi snubblar är mänskligt. Hade detta inte varit svårt så hade alla slutat med A. Vi behöver träna upp förmågan att säga "ja till en nykter dag". Vad motiverar dig? Hur belönar du dig? Glöm inte unna dig saker (annat än A) så du snart kan koppla ihop lördagen med annat än A.

Lycka till med din resa! Jag hejar på dig ?❤?

@alkoholteraput tack för att du påminde mig om det. Så enkelt men ändå så svårt att komma ihåg.

Idag har varit en dag med fokus på mina barn, min man och på att samla mig själv inför jobbstart imorgon. Hoppas er söndag varit fin ❤

Kommer så väl ihåg dig från i somras. Bra att du är här igen. Det finns ingen bättre tid än att vara nykter just nu och bra att du kommit till insikten att du förtjänar att må bra. En dag i taget, aldrig första glaset.

Kram

@Ensam1984 så kul att du kommer ihåg mig från i somras. Bara glada minnen hoppas jag ?

Något jag bär med mig från sommaren är att jag jobbade mycket med att försöka reflektera över vad jag kände och hitta andra sätt att koppla av. Det är något jag gärna vill plocka upp igen.

Så här kommer min första reflektion på ett tag:
Mycket i mitt liv är just nu inte som vanligt, så som det brukar vara. Jobbet är stressigt, nästintill fruktansvärt. De äldre i min familj har jag inte träffat sen i våras och jag har inte kramat min mamma sen mars 2020. Barnen är ständigt förkylda så VAB är mitt nya jobb.

Trots detta så kan jag inte skylla mina problem med alkohol på 2020 eller skiten som kom med det året. 2020 var kasst, på många sätt, men det fick mig att stanna upp och börja prioritera vad som är viktigt. Alkohol är inte viktigt. Familj, vänner och att känna sig frisk och lycklig. Det är viktigt ❤

Klockan är strax efter sju på morgonen och jag sitter vid köksbordet med morgonens andra kopp kaffe i handen. Kaffet är långt ifrån varmt, som det sällan är när man har småbarn, men det uppfyller sitt syfte ändå.

För några minuter sedan kom min superpigga femåring och frågade: vad ska vi göra idag?

Min fluffiga morgonhjärna hade inga bra svar på det just då. Vi har inte gjort några planer för dagen än. Frågan fick mig att tänka att det hade varit riktigt skönt om planen redan var satt så jag slapp lägga tankeverksamhet på det. Detsamma borde gälla vad jag tänkt dricka till middagen. Så här kommer beslutet för dagen: inget vin idag, det blir kolsyrat vatten till middagen.

Så nu slipper jag tänka på det något mer idag. Ska bara bestämma allt annat också. Men det gör jag när jag druckit upp mitt kaffe...

Över ett halvår har gått sedan jag senast var inne här. Hur ska jag kunna sammanfatta vad som hänt under den här tiden? Det är omöjligt.

Något som däremot varit ständigt återkommande är mina försök att styra upp mitt drickande. Försökt hålla det till bara helgen, misslyckats varje gång, och gjort ett uppehåll helt under ett par veckor men sen tänkte jag att det nog ska gå bra och dricka lite ändå. Det gör det inte.

Så frågan är, går det att dricka måttligt eller ska jag ge upp tanken på det helt. Hur tänker du?

Avstår du helt eller får du det att funka med något glas då och då?

Nu kickar vi igång veckan med kaffekopp nummer två. 👍

@Kml skrev:"Så frågan är, går det att dricka måttligt eller ska jag ge upp tanken på det helt. Hur tänker du? Avstår du helt eller får du det att funka med något glas då och då?"

Det här är ju den mest kontroversiella frågan på forumet just nu och alla har olika svar på den. De allra flesta tycks vara ok dock med att andra kommer till andra svar i frågan och provoceras inte av det. Om du läser runt i olika trådar så ser du att det finns de som har gett sig på att dricka måttligt som det tycks fungera för medan andra har upptäckt att det inte fungerar för dem.

Med det sagt, jag hade ungefär samma upplevelse som du. Länge försökte jag begränsa mig och kände ångest inför tanken att ge upp alkohol helt. Jag satte en begränsning, lite olika men t.ex ett tillfälle i veckan och sen en maxgräns på hur mycket jag fick dricka, t.ex motsvarande 35cl 40% sprit. Sen höll jag det ibland långa perioder, men det gick sedan alltid sämre. Jag hade en vit månad och klarade av det och tänkte att det var ett bevis på att jag inte har ett beroende men istället för att det blev bättre gav det kanske mig ett självförtroende att dricka mer och tappa kontrollen ännu mer.

Det känns ju som att vi har en någorlunda liknande upplevelse. För mig var svaret att sluta helt och det har gett mig en frihet jag inte hade förut.

@Kml Jag har också försökt begränsa i många år, men det har alltid spårat ur förr eller senare. För mig var det en enorm lättnad att stänga den dörren helt. Spika igen den. För mig är det tusen gånger lättare att avstå helt än att ”dricka lite”. Men det är min åsikt och erfarenhet. Hoppas du får många svar!

Kram 🐘