Hej!

Jag är en ung tjej som bor i en svensk storstad. Under sensommaren 2015 drack jag cirka 10-15 glas vin per vecka. Jag skulle flytta permanent till ett annat land och jag hade ångest över att lämna familj, vänner och tryggheten i Sverige. Jag började därför dricka 20-30 glas vin per vecka. Min träningsdos minskade vilket ökade stressen och ångesten ytterligare. Några månader senare hade jag utvecklat ett alkoholberoende som orsakade en mild depression och stark ångest.

Under slutet av denna sommar var jag trött på att må dåligt och vara bakfull. Jag började därför trappa ner på alkoholen från 20-30 glas per vecka till 10 glas per vecka. Jag har lyckats hålla mig på den nivån. Jag mår mycket bättre, känner mig naturligt glad och jag har fått tillbaka min energi.
Jag började alltså dricka för mycket på grund av ångest och stress. I nuläget dricker jag fortfarande för att bli lugn och avslappnad. Jag eftersöker andra strategier för att bli avstressad. Förebyggande åtgärder är att träna tre till fyra gånger per vecka, sova 8 timmar per natt och att inte planera inte för många sociala aktiviteter. Om jag trots detta blir stressad blir jag lugn av att träna, ta en halv sömntablett eller att ringa en kompis.

Mitt mål är att minska på alkoholintaget till 5-8 glas per vecka och träna fyra gånger per vecka. Det är viktigt att lära sig andra metoder för att bli lugn. Om jag inte ändrar på mina vanor och tankesätt riskerar jag att hamna i ett alkoholmissbruk igen.

Hur kan man minska på stressen?
Vilka strategier fungerar för er?

Tack på förhand

Leverjag

Vi känner ju varandra lite redan och du har ju verkligen tagit tag i ditt drickande och verkar sköta om dig! Har du höga krav på dig själv, att allt ska vara perfekt?

Mycket av hemligheten, har jag lärt mig, är att sänka kraven, våga tillåta lite kaos i strukturen, om du förstår hur jag menar.
Stress är storstädernas stora folkhälsoproblem. Våra hjärnor stänger inte av. Stressen står påslagen och detta leder i sin tur till rubbningar i balansen i kroppen. Stress hänger ihop m belöningssystemet. Många som tränar hårt blir beroende av endorfinerna och ökar träningen hela tiden för att få kickar. Men efter träning sjunker nivåerna och hjälper oss slappna av. Men den viktigaste nyckeln är att lära känna sitt eget lugn eller stressade tillstånd och lära sig varva ned.
Det avgjort bästa sättet att minska stress och ångest enligt läkare mfl är att djupandas. Andas på riktigt, med hela andningsapparaten och långsamt. Därför är yoga/mindfulness och medititation (Qi-gång) så nyttigt då andningen är central. Total koncentration på övningar och/eller bara andningen ger oss paus från det andra (surret, tankarna, planerna, måsten osv.) Att lära sig slappna av på riktigt är viktigt.

I yogan och mindfulness tränar man att vara härvarande och medveten, samt att inse att man får vara precis som man är och att man är perfekt precis som man är. Man tränar att registrera sina känslor och tankar som far förbi utan att reagera eller värdera dem.

Jag vill tipsa dig att gå på mindfulness/yoga (få vägledning i början, bra lokaler mm). Det är så skönt när man klarar att helt slappna av. Inget igår och inget imorgon. Bara stilla ro. Du ska se vad många spänningar vi går omkring med och att när vi tror vi slappnar av så gör vi inte det!

Kram

Jag är också på jakt efter nya sätt att hantera stress! Bryta ovanor och skaffa nya sunda sätt att hantera stress är precis som du beskriver även min nyckel till framgång. Jag är därför inte alls rätt person att svara här men vill ändå försöka bidra på något sätt. En klok kvinna jag känner, som är psykolog, sa en gång ungefär såhär till mig: "du vet när du håller på med något och det helt plötsligt har gått kanske två timmar? När det känns som om tiden har flugit fram. Då har du kopplat av. Du kan leta i minnet efter sådana tillfällen. När har detta hänt dig? Vad gjorde du då? Alla människor har sådana aktiviteter men de är olika från person till person."
Jag funderar själv mycket på detta och har än så länge kommit fram till att gå en långpromenad kan vara ett sätt för mig. Särskilt att bestämma innan vart jag ska gå så att jag sen inte behöver välja väg utan bara kan gå på. Då flyger tankarna fritt och jag blir lugn och får samtidigt ny positiv energi.

Leverjag

Promenader är så skönt. Ingen prestation. Bara gå. Vi människor är gjorda för att vandra. Vi tänker bättre då. Det kan man se i hjärnan nu för tiden. Det är inte helt ovanligt att människor känner ett obehag av andfåddhet då det kan påminna om ångest och stress, så då kan promenader vara ett bra alternativ till annan träning. Att gå långa sträckor och få frisk luft stärker oss på många sätt (inte minst ryggen).

Jag har gåt jättemycket senaste månaderna och nu känner jag ett behov av det, att komma ut och andas uteluft. Mår bra av det och jättebra om suget sätter in.
Man kan gå en sträcka på väg till och från jobbet.

En dag pratade jag i telefon med en kollega som skulle gå och då det var fint väder tänkte jag att jag går en bit och hoppar på bussen längre fram. Vi pratade och pratade och så hade jag plötsligt gått hela vägen (14 km). ;-)

Har nyss varit på yoga som krävde mycket styrka och balans. Den sköna avslappningen i slutet är obetalbar!

Kram på er ?

Holistic

Hej!

Tack. Jo jag har väldigt höga krav på mig själv och jag vill att allting ska vara perfekt. Det är svårt för mig att sänka på kraven eftersom jag har haft en väldigt strikt och kravfylld uppfostran. Samhället och mina vänner uppmuntrar även ett perfektionistiskt beteende och det anses vara positivt att ha bra betyg, vara välvårdad och ha ett fint hem. Jag har dock insett att kraven skapar en stor stress och därigenom obalans och ohälsa. En av anledningar till varför jag började kommentera på din tråd var för att jag kände igen mig i dig. Hur har du lärt dig att sänka kraven på dig själv?

Djupandning låter intressant. När jag var hos min psykolog testade jag en avslappningsövning som fungerade bra. Jag har precis börjat läsa en bok om mindfulness. Inre ro låter härligt att uppnå. Tack för tipsen!

Kram

Holistic

Hej Loppan!

Jag tror att det du beskrev kallas ”flow” där tid och rum försvinner. Jag kan uppleva flow när jag utövar en aktivitet som kräver mycket uppmärksamhet och koncentration. Tidigare upplevde jag flow när jag spelade tennis eller pluggade matte. I nuläget upplever jag främst flow när jag går ut och springer. Vad härligt att promenader fungerar bra för dig!

Varma hälsningar

Holistic

Hej!

Jo det stämmer så väl. Kroppen är gjord för rörelse och vi mår bra av det. Vad kul att det har blivit en trevlig vana. Oj, 14 km, det var långt. Bra jobbat! Jo jag älskar lugnet efter träningen.

Kram

Yoga är ett fantastiskt verktyg tycker jag. Finns en form som jag upplever som allra bäst för just avslappning och nedvarvning, yin yoga. Vill man ha ännu djupare avslappning finns tex yoga nidra, det är dock inget jag själv har provat men det är liggande ledd meditation.

Holistic

Hej Sattva!

Yin yoga låter intressant. Tack för tipset! Jag ska spara alla era bra tips i ett dokument. Jag har testat på meditation och det var tyvärr väldigt svårt.

Hälsningar

Leverjag

Yinyoga är toppen!

På Grevturegatan ligger ett ställe som är jättebra! Man kan prova för en hundralapp. 1,5 timme. Så skönt. Jag går en gång i veckan i närheten av där jag bor nu. Inte lika bra men ändå jätteskönt. Yoga nidra har jag inte heller testat men låter intressant. Liggande kroppscanning som finns med i mindfulness-apparna borde vara något liknande.
Övning, Holistic, det kräver övning. Just därför du har svårt kan det vara extra nyttigt. Bestäm dig att öva en gång om dagen i två veckor och se hur det känns efter det. :-)

Igår och i tisdags körde jag också Ashtanga-yoga som var superkrävande. Jag behöver styrka oxå nu. ?

Ha en fin helg!
Kram

Leverjag

Höga krav, Holistic.

Kämpar med dem lite fortfarande eftersom jag har växt upp med två pedanter till föräldrar... :-) först och främst fick jag inse att tre små barn, krävande jobb och alla de där kraven inte funkade. Jag har varit medveten om mina egna krav länge och släppt gradvis på piskan på mig själv. Har också förstått att så många lider av dessa och kämpar för en fasad. Det finns också så sköna människor som lever ett bra liv och prioriterar bort en del av den där fina ytan. De är koka.

Vara snäll mot sig själv och fråga sig vad som är viktigt i livet. Jag har också levt med att mitt ena barn var nära att dö och då får dessa krav en annan dimension. Att vara nära döden, ger perspektiv. Vad är egentligen viktigt när vi tvingas välja och när vi fattar att livet är kort? Är det att få skratta mycket, göra saker man mår bra av eller tvinga sig att hålla kontrollen och den perfekta ytan, som egentligen andra skiter i. De som bryr sig har ofta samma problem. Dvs känslomässig misär.

När jag gör fint i hemmet och städar så är det för att jag vill ha det fint och viss ordning för att jag mår bra av det. Inte för andra eller några slags krav utifrån (mall/regler). Ibland skiter jag i det för att jag prioriterar annat och det är helt ok. Ingen dör av det.

Jag som har en mkt dominant hjärna ska träna på att vara i kontakt med hur jag mår, mina känslor och min kropp, säger min terapeut. :-) Så det tränar jag på, för att jag vet att det gör mig helare, lyckligare och klokare i livet.

Vi är fria att leva precis som vi vill!
???

Holistic

Hej!

Ligger stället på Grev Turgatan XXX och heter XXXX ###information redigerad av admin###? Det låter bra. Jo jag behöver öva på det. Jag får testa lite olika yoga sorter och se vad som passar. Jag tror att det är enklare för mig att köra en mer krävande yoga form.

Jo jag förstår. Min mamma var väldigt krävande och kritiserande under min uppväxt. Jag känner fortfarande att jag inte duger som jag är och jag har haft dålig självkänsla. Hur har du lyckats minska på kraven?

Oj, jag beklagar. Jag hoppas det är bra med ditt barn nu. Jo det stämmer så väl, det viktigaste är ändå att må bra.

Jag var lite dålig på att förklara. Jag gillar att vara ordningssam. Jag vill ha det städat och rent för min egen skull. Allting ska vara på samma ställe så att man hittar det lätt. Om saker och ting inte är organiserat blir jag väldigt stressad. När jag skulle flytta utomlands för ett år sedan blev jag stressad över att fixa iordning allt. Man skulle kunna säga att jag är ett kontrollfreak, haha. Andra i min omgivning ser inte att det är ett problem för mig, utan de ser bara den fina ytan. Andra uppmuntrar mitt perfektionistiska beteende vilket gör det svårt att sluta.

Jo det låter härligt.

Trevlig helg!

Kul att ni har upptäckt Yoga som ett sätt att må bättre. Tyvärr kan vi inte tillåta information om specifika leverantörer på forumet, eftersom det kan upplevas som reklam. Därför har jag rensat lite i tidigare inlägg. Angående yoga så har vi faktiskt testat det i en liten studie här på Riddargatan 1. Många verkar uppskatta det, men det är för tidigt att säga om det är effektivt eller inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24906582

/magnus

Leverjag

Vad roligt att ni testat yoga som behandling!

Jag vet ju inte hur övrig behandling sett ut men tror att träna yoga själv är svårt om man är nybörjare. Tror att det behövs ganska mycket vägledning i början. Vet inte vilken typ ni testat. Är det medicinsk yoga? Bra att få kontakt med kroppen igen och dess behov. Den mentala biten med vägledning till den djupa avslappningen och att man duger precis som man är och skickar tacksamhet till sig själv för att man gett sig den träningen/yogan är viktig del för mig i alla fall. Gruppträning i sig är energihöjande.
Om jag som amatör ska tro på effektiva metoder skulle ett tillägg (till befintliga) av hypnos-terapi samt yoga (för stressreducering) vara mycket givande. :-)

Holistic

Hej!

Jag har tyvärr inte hunnit gå dit. Jag tänkte gå dit med min pappa och vi behöver hitta en tid som passar oss båda. Efter träningen igår stretchade jag samtidigt som jag praktiserade medveten närvaro. Det var skönt och avslappnande. Jo gruppträning är trevligt och motiverande. Hur är det med dig?

Hälsningar

Holistic

Hej Magnus!

Jag ber om ursäkt för det. Tack för länken till studien. En halvering av alkoholmängden låter mycket lovande.

Hälsningar

Holistic

Jag ska ha en julfest hos mig under helgen. Jag bjöd några stycken och jag trodde att vi skulle bli runt 10 stycken. Men nu visar det sig att vi kommer att bli runt 20 personer. När jag arrangerar fester blir jag stressad och jag försöker bli lugn genom att dricka extra mycket alkohol. Jag blir aldrig för full utan jag brukar bli lagom full. Jag tänkte sikta på att dricka 4-6 glas men jag är rädd att det kommer att bli för mycket. När man festar och har kul med kompisarna tänker man inte på morgondagens bakfylla. Alkohol hämmar aktiviteten i prefrontala cortex som är involverat i beslutsfattande och rationellt tänkande. Det kan därför vara svårt att hålla sig till sin gräns när man väl har börjat dricka. Hur ska jag göra för att inte bli stressad och hålla mig till min alkoholgräns?

xoxo

Jag har svårt att hålla mig till en viss gräns när jag festar, av ovan nämnda anledning... efter några glas är alla gränser glömda och man super på... vad som däremot gjort att jag druckit långsammare under fest är att dricka varannan alkoholfri, lite roligare än läsk/vatten tycker jag. Att ställa ner glaset mellan varje klunk har också fått mig att dricka långsammare. Samt att bestämma hur lång tid det måste gå mellan varje enhet alkohol. Typ att det måste gå 45 minuter från att jag börjar dricka tills jag fyller på. Då hinner ju alkoholen kicka in och risken att man plötsligt blir pangfull är inte lika stor. Ska ni äta mat är ju det ett plus också. Lycka till!