Heltidsarbetande, Gift (12 år igår), Lycklig, Två Barn (mellanstadiet). Underbar fru mm. mm.
Jag har i princip druckit alkohol VARJE dag sedan 2005. Och säkert en hel del innan det med.
Jag har aldrig varit arbetslös eller åkt dit för fylla eller misskött jobbet. Allt har liksom alltid flutit på.
Jobbar nu heltid inom myndighet. Har ett ansvarsfullt jobb inom IT sektorn.
Vet inte hur länge men de senaste 15 åren har det sett ganska konstant ut på samma sätt. Självklart är man fylld med skam, förnekar både för sig själv och omgivning. Har fått det påpekat flera gånger av Nära och Kära. De har antytt att de tycker jag dricker lite för mycket ibland. Men jag har varit duktig på att förneka och vifta bort.

Jag har alla typiska symtom på alkoholism. Och jag har blivit ett superproffs på att dölja dem.
Min fru är en fantastisk och förstående männsika. Hon är samtidigt väldigt respekterande och vill inte tjata och lägga sig i. Vi har heller inga egentliga problem i vardagen. Jag sköter mitt drickande utan att det syns påverka familjen. Jag dricker alltid på kvällarna efter jobbet när jag kommer hem.
Jag har aldrig behov av återställare, jag behöver aldrig dricka på dagarna och jag sköter mitt arbete perfekt. Inga direkt synliga effekter som skakningar eller balans, syn eller hörsel. Men så klart tjockis om magen på ett osunt sätt.
De senaste åren har så klart toleransnivåerna ökat betydligt.
En vanlig dag som idag t.ex.
Kommer hem från jobbet, börjar laga mat och tar den där första 6,8:an Norrlands Djup. Sveper den nästan på två tre klunkar medan jag förbereder middagen till hela familjen.
Hinner med en burk till lagom till servering. En tredje burk som brukar bli halvtom under middagen, för att dricka resten framför nyheterna på tv.
Efter detta blir det en Whisky (mäter inte utan heller upp ungefär en 6:a)
Sen blir det en till. Ungefär vid kl 20:30, dags för ett ”varmt bad”. Tar med mig en burk öl eller en Whisky till. Whisky är inte så viktigt. Kan lika väl vara Captain Morgan eller något annat.
Efter badet kan det gärna bli ytterligare en Wirre eller en burk öl, beroende på vad som finns hemma.
Osv. Så här har det sett ut under lång tid, med endast ibland några kortare vita perioder. Då har jag fått något ryck och eller att jag varit hos läkare som skrämt upp mig med dåliga blodvärden.
Sen har jag varit duktig en period för att sedan falla tillbaka direkt med en fredagspåse öl och en bag in Box.
Min fru dricker på sin höjd en flaska cider 4.5 på en hel kväll. Och då sker det kanske med en till tre månaders mellanrum.
Jag vaknar varje dag utan problem, sover vad jag tror hyffsat bra. Men snarkar ju som satan så klart.
Det som får mig att vilja ta tag i allt nu är att jag börjar bli rädd för mig själv. Jag har ingen jävla gräns. Och jag känner att kroppen tar stryk. Dålig kondition, Gått upp i vikt, Stor ölmage osv.
Och som sagt min toleransnivå är skrämmande. Över året så kan alkoholdrickandet se olika ut beroende på säsong. Under julen och december, dricker jag lätt en flaska strakvinsglögg när jag kommer hem från jobbet, innan maten är den slut. Och sen fyller jag på till nivåer som känns ok i kroppen. Ingen i familjen märker något på mig rent fysiskt. Jag sluddrar inte, blir inte yvig eller högljudd, vi har aldrig konflikter eller bråk, jag har aldrig blivit våldsam eller dum på annat sätt.
Alla dessa tydliga tecken på alkoholism finns inte med mig. Det är fan skrämmande.
Tankarna och planeringen finns ju där hela tiden. Jag ser till att det alltid finns hemma. Och jag köper dyra fina märken som jag ska ha i mitt skåp. Flaskorna är ju så vackra. Två- tre dagar senare är det slut.
På senare tid har jag börjat argumentera med min dotter. Hon är 10 år. Att hon inte ska äta så mycket godis och dricka så mycket läsk. Vid dessa samtal skojar vi om att om pappa inte dricker alla öl så ska hon sluta med godis. Det kommer från henne och mamma håller med och så skrattar vi åt det.
Frun brukar gömma ölburkar ibland. Inte med ilska, utan lite som på ett busigt sätt.
Ibland missar jag ju min planering och då kan hon ”trolla” fram en burk. Den lyckan då är fantastisk. Men helvete vad sjukt dåligt samvete jag får av allt detta.
Jag önskar att jag skulle vara en ”typisk” alkis som bråkar, skriker och är dum.
Detta är mitt första inlägg så var snälla!
Ångest, dåligt samvete, hjärtskärande smärta inombords och ilska att jag inte kan sluta.
Jag har tur som har en underbar familj och allt. Varför detta satans missbruk?
Så nu måste det ske något!
Har fått Naltrexon utskrivet och testade ett tag för en tid sedan. Blev konstig och fick kallsvettningar och yrsel ca en haltimme efter en tablett på morgonen. Ofta i bilen på väg till jobbet. Så slutade med dem. Men tog en tablett idag igen för att göra ett försök.
Jag åker alltid samma tid varje morgon till jobbet, Ca (07:00). Vid ett par tillfällen efter en normal kväll med 4-6 burkar starköl, kanske 12-18 cl sprit och något glas vin har jag blivit stoppad i blåskontroll på morgonen. Absolut inget utslag. Jag är idag 180cm, vägde mig häromdagen och för första gången visade vågen 100,9 kg. Innan jul var det ca 97 kg.
Så som sagt Nu måste något ske..

Kaffetanten88

Välkommen hit! Här hittar du många hjälpande själar. Skriv så mycket du kan här. Det hjälper verkligen att sätta ord på sina tankar. Du är inte ensam. Du har inget att skämmas för här. Som det låter har jag och många gjort mångt mycket värre än dig så skäms inte här. Skriv allt. Här kan man vara öppen om sina innersta tankar. Du är bland vänner! 😊

@Micke64 Välkommen hit! Härinne är vi många ”högfungerande” alkisar som upptäckt att vi är ännu mer fungerande som nyktra 😉

Det ska bli spännande att höra om din resa! Mitt tips till dig är att kolla in Craig Beck på youtube, han tillhör en av mina husgudar på området. Annie Grace är den andra, och hon har skrivit en svinbra bok som heter ”Tänka klart”.

Själv har jag varit nykter 407 dagar, tjoho! Jag har en app i mobilen som heter Nomo.

Kram 🐘

Grezzlon

@Micke64 Välkommen! Här är en till högfungerande alkis! Många av oss är det. Jag är precis i starten av min nykterhet, fick börja om på dag 1 idag igen. Men att läsa och skriva här inne hjälper mig i motivationen. Alla är snälla och vi dömer inte varandra.

Välkommen
Oj vad jag tänker att det är ensamt att vara där du är just nu, samtidigt som du tagit ett så stort kliv genom att börja skriva här, dela med dig av hur det är. På riktigt.
Läs och skriv, ta fasta på råd om böcker och youtube-klipp. Men den viktigaste insikten har du redan fått, förändring måste ske.
Allt det där om vad som händer i kroppen vet du säkert. Men livslusten- den nöts också ner. Att hemlighålla. Allt det där, skam och skuld. Nä, det finns ett bättre liv som väntar. Kan lova det.
En dag i taget har varit bra för just mig. Men läs här så hittar du säkert knep och metoder som funkar för dig.
Heja dig nu! 🌸

Anonym26613

Välkommen 🥳❤

Här finns det bara snälla alkisar 😅💚🙏 Du har verkligen hög tolerans, inte för att vara kritisk. Jag kan lova att du kommer att må så mycket bättre till sommaren. Men nu ska vi fokusera på det viktigaste: idag är vi nyktra ❤🙏

Så har du berättat till din fru att du vill sluta?

Välkommen hit! Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du beskriver, skrämmande mycket faktiskt. Bra att du tar tag i det nu. Det kan snabbt bli ännu värre utan anledning, det märkte jag. Återställare krävdes oftare och oftare, och ” sjukdagar” från jobbet blev fler och fler. De sista dagarna drack jag 22 st 7,2 procentare öl + okänd mängd vin, stulen från frugans vinbox, varje dag. Jag kände mig knappt berusad och allt vara bara dödens tråkigt. Jag vara bara tvungen att dricka för att överleva kändes det som. Då fick jag nog, lyckades sluta, och har nu varit spik nykter i 1 år och tre månader. Mår hur bra som helst.😍

Det går, du kan och det är så otroligt mycket värt det. Jag lovar.

Välkommen hit!
Så kände jag med. Att jag måste sluta.
Gör det bara! Ta tillbaks ditt liv, du kommer må så mycket bättre på precis alla plan. Så skönt att slippa dricka. Ge dig själv och dina närmaste det!
Heja dig! Kram

Micke64

Stort tack!@Torn
Har läst din tråd med och kände igen mig mycket.
Nu är klockan 22.27 och ska knyta mig. Inga problem idag. Jobbade hemma (Covid-restriktioner på jobbet). Efter Naltrexon tabletten i morse, så kom kallsvettningarna och lite illamående efter någon timme. Mensen kändes det ok. Och nu sussa. Har inget sug just nu. Men har ju precis bestämt mig och är så klart jävligt taggad.

Micke64

Tack @Miss Mary Poppins
Har berättat för frun idag. Det blev inte den reaktion jag hade förväntat mig. Hon är själv ingen som dricker. Som jag skrev inledningsvis, så kanske hon tar en flaska cider och möjligen en mugg glögg till jul på årsbasis. Så i hennes värld är det ofattbart att man inte kan säga till sig själv bara att låta bli. Hon är från en annan kultur med. Där man inte kan räkna med stöd, daltande och tyckasynd om mentalitet. Men efter att hon fick skälla lite på mig för att jag inte haft karaktär, lugnade allt ner sig. I morgon en ny dag.
Tack för stöd!

Micke64

@Andrahalvlek Tack för tips
Ska absolut lyssna på Craig. Har du någon länk till något speciellt avsnitt. Såg att det fanns jättemycket att kolla på.

@Micke64 Här är några bra avsnitt (jag får inte länka här):

What is functioning alcoholic?
The absolute way to quit drinking and beat alcoholism
Crazy silly excuses to justify alcoholic addition and alcoholism
Why I started Stop Drinking Expert

Kram 🐘

Micke64

@Andrahalvlek Tack
Nu har jag läst hans Bok en gång och läser den igen nu. Har suttit hela dagen på jobbet och läst.
Jobbar med svåra IT-Projekt så det ser ut som jag är upptagen. Detta är trots allt så viktigt så det går faktiskt före både jobb och allt.

@Micke64 Japp, så är det. Under mitt första halvår som nykter så hårdpluggade jag nyktra fakta. Jag tror att jag skulle kunna skriva en tenta på alkoholkunskap 😂 Jag kallar det faktametoden. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, reptetera. Långsamt påverkar vi vårt undermedvetna, det som egentligen bestämmer.

Och det hjälper - jag är totalt anti alkohol sen länge och skulle inte få för mig att dricka. Jag vill absolut inte stötta alkoholindustrin, som skapar så mycket misär både på samhällsnivå och för individer. Jag ger inte längre bort alkohol i present och har knappt lust att bjuda på det. (Har faktiskt inte bjudit på det än. De fåtal gäster som jag har haft under detta coronaår har fått dricka alkoholfri öl och vatten precis som jag.)

Alla i min närhet som fått veta att jag har slutat dricka är oerhört positiva och de köper hem alkoholfria alternativ när jag kommer på besök. De visar samma omtanke som jag visar när jag bjuder min bästa vän, tillika glutenallergiker, på middag. Bara ryggdunkningar alltså, inget negativt överhuvudtaget.

Kram 🐘

Micke64

@Tofu
Du anar inte!!
Känner mig enormt taggad nu. Och att mentalt ha lärt mig att jag egentligen är "tre" personer har varit guld värt.
Man har sitt undermedvetna, det som sköter allt, hjärtslag, andning, reflexer mm. Det kan man inte styra
Sedan har man sitt medvetna, det som talar om för en att man ska ta ett glas, hitta anledningar, planerar inköp etc.
Sen kommer det coola. Kliva ur sin egen kropp och ta debatten med det medvetna egot. Och helt enkelt neka egot att fatta beslut. Utan ta kommandot och låta bli. Hittills har jag vunnit alla diskussioner jag haft med mitt ego..

@Micke64 Heja dig! Det låter som du har hunnit igenom flera kurser i alkoholkunskap redan. Kunskapen om det medvetna och det omedvetna - och vikten av att skapa nya nyktra rutiner var verkligen en gamechanger för mig.

Kram 🐘

@andrahalvlek det är verkligen positivt att du och även ni andra kommer med positiva tips till oss som är mer nya här. (Gav upp lite väl tidigt förra gången för typ ett år sedan) Jag har också tittat på Craig på Youtube (avsnitten du tipsade om) och jag tror definitivt på faktametoden som du beskriver. Jag förstår det mer och mer nu när jag är inne och läser i andra trådar. 2 veckor nykter. Man måste förstå dess mekanismer och det finns strategier som hjälper( t ex att ha en späckad kalender första nyktra tiden för att inte känna tristess, som gör att det inte längre handlar om vilja/sug på samma sätt. 🦋🌿

@Alta Vad glad jag blir att tipsen hjälper dig! Även om jag känner mig tjatig ibland 😉 Men jag tror verkligen att man måste hjärntvätta sig för att på sikt påverka sitt undermedvetna. Grattis till 2 nyktra veckor! 🥳🥳🥳

Kram 🐘