Fredag är värst

Fredag eftermiddag och helgen är på intågande. Rutinen att laga mat och öppna en flaska rödvin har varit standard i många år. Lite lagom mysigt för många år sedan som eskalerat till lite mindre mysigt på måndag morgon sista året. Men det sitter i ryggmärgen och suget/vanan gör sig påmind. Första helgen gick ju bra men tidigare har jag fallit på helg nr 2 och det vill jag inte denna gång....
Ni som varit nyktra en längre tid. När vågar man tro att suget klingat av? Individuellt kanske?

Profile picture for user starten på det nya

För min del var de 2 första helgerna jobbigast sedan släppte det. 1 helgen gick av bara farten andra helgen så var det som du beskriver vanan som var stark men efter att jag klarat de två första helgerna så har det faktiskt bara rullat på och blivit lättare och lättare, idag har jag inget sug alls.. Btw dag 60 idag. Så kämpa!

Profile picture for user Annja

@starten på det nya då hoppas jag att jag följer samma mönster och att det lättar efter denna helg. Du har gjort det riktigt bra som fixat två månader, snyggt jobbat!!

Profile picture for user Se klart

Fredagar ÄR verkligen värst i början, minns att jag längtade till vardag istället för det vanliga längtet efter helg. Pustade ut när helgen äntligen var över. Men även i början små pustar av hopp!
Välkommen hit och ta en dag i taget 🤗

Det gick ju bra även andra helgen så dag nr 15 idag🙂 Går in här och läser lite när jag har tid men hänger med dåligt i trådarna.
Ser att det är många som stöttar varandra och har långa konversationer. Det finns så mycket medkänsla och empati här, det värmer i hjärtat 🥰

Profile picture for user TappadIgen

@Annja Det är svårt att hänga med precis överallt man inte läser ikapp ofta. Men man måste ju inte hänga med överallt. I övrigt håller jag med angående forumet. Jag är tacksam för att det finns. Grattis till dag nr 15!

Fredag i morgon igen. Veckan går så himla fort. Allt har gått jättebra hittills trots att det står två oöppnade flaskor rosé i skåpet. Det ska väl gå bra även denna helg tänker jag 😊

Profile picture for user majsan_nu

@Annja Ja det ska gå bra! Fredagar är inte så speciella för mig, jag har druckit lite mest varje dag 😔 Men dagen idag har varit svår för mig. Nu har det lättat lite. Styrkekramar till oss alla! Dag för dag, ibland timme timme... Vi klarar det tillsammans 😏

@majsan_nu VI fixar det här. Jag känner att jag blir starkare även om tankarna på ett glas vin finns där.
Du är starkare än du tror. Kram på dig och alla andra här

@Annja Tack, igår var det inte roligt, idag har det varit lugnare för mig. Vi klarar den här helgen o många fler dagar än så! Härligt med stödet från dig o andra här i vårt forum 👍
Vi är starkare än vi tror när suget är som värst. Ha en fin helg 🙂

Söndagmorgon! Kan berömma mig själv för att fixat tredje helgen i rad.
Piggare än på väldigt länge. Gjort en timme på gymet och har hela dagen framför mig. Hoppas alla kämpar därute har lyckats följa sin plan i helgen 🥰

Profile picture for user Ase

@Annja jag har ockås tre helger nu 😊.
Ja, nu är det bara att fortsätta kämpa.
Vi är ganska många nu som är ungefär lika långt i vårat arbete mot nykterhet. Lite svårt att hålla reda på alla😉.
Hoppas du får en fin dag 💖

@Ase Jag har dålig koll här men också noterat att vi är flera som kommit ungefär lika långt. Det blir lite sporadisk läsning och inlägg för mig. Det peppar 😊 Ha en fin fortsättning på söndagen

Fy för vilken tragisk vecka det har varit. Livet är skört och jag har åter blivit påmind om hur snabbt det kan ändras. Som hjälpperson är jag dränerad på energi nu. Riskabelt på fredagen. Vanligtvis skulle det bli vindrickande för att lindra tankarna efter allt. Nu ska jag in i min fjärde nyktra helg och måste hitta nåt annat än alkohol som avleder mig.......

@Ase tack! ja nog är jag trött efter en sån här vecka. Jag ska följa ditt råd och köpa något gott och inta viloläge. Vi fixar den här helgen också det är jag säket på 👍

Profile picture for user Mirre1

Hej @Annja och alla ni andra i tråden 😊
Inne på min 6:e helg utan mitt älskade rödvin…rödvinet som ropar och trugar och hävdar att ditt blir roligare att hänga med ”henne”. Fredagar är min värsta dag också. Fredagar där jag efter en veckas hårt slit korkar upp vinet…sätter igång min favoritpod och lagar god mat. Sen att första flaskan är slut innan maten är klar…det är en annan historia 🤨 Min hjärna förskönar fredagarna och alkoholens effekt och jag tänker - om jag inte tar första glaset är jag lugn. Har fungerat bra hittills och jag känner mig stark och nöjd med mig själv. En dag i taget 💪🏻

@Mirre1 Hej och grattis till din sjätte rödvinsfria helg👍 Känner igen mig i det du skriver. Jag har nu passerat helg nummer fyra och är så nöjd med mig själv. Det funkar alldeles utmärkt utan vindrickande på helgerna🙃

Profile picture for user Ase

@Annja hej och tack för inlägg i min tråd😊.
Jag hoppas verkligen att denna veckan inte blir lika tung för dig.
Vi kämpar vidare en dag i taget.
Kram 💖

Snart fredag igen och jag kan konstatera att jag passerat 1 vit månad och det har gått bra. Läser en del här och alla kämpar på sin nivå. Skriver inte själv så mycket men många är superduktiga på att peppa, kommentera och flitigt uppdatera sig. Det är beundransvärt samtidigt som man jobbar med sig själv🥰
Ser framemot att inleda helgen nyktert och fortsätta så. Hoppas ni hänger med på det😊

Profile picture for user Sisyfos

Alltså, så bra jobbat av er!
Trevlig nykter och fin helg önskar jag er! Gör nåt fint för er själva tycker jag! Nåt gott att äta, fina blommor, trevlig musik.. vad som helst som ni mår bra av.

@Ase en dag i taget blir många dagar så småningom🙂. Bra att du fortsätter att hålla ut. Jag var främst helgdrickare så jag räknar en helg i taget 🙂

Redan nu är tankarna fylld av varningssignaler för nästa helg. Fredag aw med jobbet.....kan jag nog avstå men på lördag är vi några tjejkompisar som ska träffas. Fick följande på messenger " Hej, jag står för maten denna gång, ta bara med en flaska vin sen kan softa och snacka hela kvällen lång"
Jag undrar vad de säger om jag har med mig en flaska alkoholfritt vin?

Profile picture for user Kennie

Hej, jag förstår att det är svårt att låta bli när andra dricker, men jag tycker man kan hämta styrka i att tänka att man inte har någon skyldighet att dricka sig full bara för att andra förväntar sig det. Om det är bra vänner så vill de att du ska må bra, och om du mår bättre av alkoholfritt så respekterar de det. Själv upptäckte jag att allt jag gillar med att träffa vänner finns kvar, även med alkoholfritt i glaset. Om jag var du skulle jag tala om i förväg att jag inte dricker men gärna tar med en flaska alkoholfritt. Så behöver du förhoppningsvis inte prata mer om det under kvällen om du inte vill. God mat, samtal, skratt, allt det finns kvar även utan alkohol.

Jag har tagit med a-fritt i såna sammanhang. Det du kanske behöver vara beredd på är att bli frågad och bli bjuden på alkohol. Beroende på hur du svarar - eller vilken förklaring du har till att inte dricka kan det bli lite olika. Jag har svarat lite undvikande och då vill folk bjuda. Då får man parera det.
Min erfarenhet är att det bara är i början som det är ett ”problem”. Och egentligen tror jag mest det är ett problem för de som dricker för mycket själva. Men ha en strategi och var beredd. När man blir lite trött där på kvällen och får frågan så gäller det att ha en plan.
Aw är lätt att avstå. Det finns alkoholfritt och då märker folk inte ens. Och de flesta verkar tycka att det är sunt. För de där det är viktigt att alla dricker - där finns det mer eller mindre problem.

Profile picture for user Torn

@Annja Hej! Jag tycker att ju fortare man ” vågar” säga som det är, desto bättre. För egen del efter ca 1 månad. Med att säga som det är innebar för min del i början att jag då helt enkelt var tydlig med att säga att jag inte drack för att jag hade märkt att jag inte mådde bra av alkohol. För varje ny person som jag fick sagt detta växte min stolthet över mig själv rejält. Viljan att dricka tynade bort, och efter ett tag var jag enbart glad för att slippa dricka. Att inte vara det minsta orolig för vad andra ev har för synpunkter är otroligt skönt och gör att jag mår hur bra som helst sedan länge.😍 ( Nykter i snart 2 år nu) Att så tidigt som möjligt bli av med skammen, och vara stolt i stället är väldigt viktigt om du frågar mig.

Faktum är att jag kan se tydligt att många tyvärr aldrig lyckas få den där stoltheten över att inte dricka. Då kommer det ligga kvar ett skav av oro och skam som faktiskt är totalt onödigt. En del väljer då att försöka traggla med att dricka ”kontrollerat ” i stället, fast de egentligen kanske innerst inne helst vill slippa dricka.

Men, jag vet ju själv hur jobbigt jag hade med detta i början. Vad skulle jag säga till andra? 😱 Därför undvek jag alla sociala aktiviteter där alkohol var inblandat den första månaden. Körde med vita lögner helt enkelt, vilket nog var bra, annars hade jag nog lätt fallit för trycket.

Om du pallar, och känner dig säker på att du inte dricker på tjejträffen så gå dit och dra en vit lögn, eller allra bäst enligt mig. Säg bara sanningen helt enkelt! Var stolt för att du inte vill förstöra din kropp med en beroendeframkallande gift. 💪

Profile picture for user Gullranka

Jag våndades mycket inför första tjejmiddagen i gänget där vi annars alltid dricker mycket bubbel, men det visade sig vara lite i onödan. Jag trodde att de skulle tycka att jag var tråkig och kanske ställa sig frågande och tjata osv, men alla var direkt med på noterna och peppade och uppmuntrade. Jag tror nog att de märkt att jag druckit lite väl mycket många gånger även om de kanske inte uppfattat det som ett jättestort problem eller så. Mina bästa tips om det går är att berätta ärligt för någon innan som du litar på, så att du har lite draghjälp om du börjar vackla, men behöver inte säga till alla exakt som det är om du inte vill. Och ta med något gott alkoholfritt att dricka, jag upplever att folk blir extremt stressade av att inte kunna erbjuda något annat än kranvatten, och då kanske de ändå trugar med något ”godare”. Heja dig!

Tack @Sisyfos @Torn @Kennie @Gullranka för feedback med era tankar och egna erfarenheter. Jag har för första gången i mitt liv köpt alkoholfritt vin. På AW tänker jag inte säga något om det. Mina arbetskamrater är van vid att jag går hem tidigt ( då fick jag ju dricka mitt vin hemma i fred🙄 På tjejträffen ska jag ärligt säga som det är. Jag gör ett uppehåll för att det blev för mycket vindrickande när jag jobbade hemma under pandemin. De är gamla vänner och kommer nog förstå, kanske till och med reflektera över sitt eget vindrickande.
Trots mitt resonemang kan jag ändå känna en saknad efter att få bli rusig tillsammans med tjejerna så helt riskfritt är det inte .

Profile picture for user Sländan

@Annja skrev:"Trots mitt resonemang kan jag ändå känna en saknad efter att få bli rusig tillsammans med tjejerna så helt riskfritt är det inte .
Jag förstår hur du kan känna, men då tänker jag direkt att JAG dricker inte alkohol. Det finns inga alternativ eller fler tankar på det då. Det tråkigaste för mig är en gammal vän, som inte en gång på mina 10 mån har frågat mig hur det går, eller pushat mig på något sätt. Det känns riktigt tråkigt, men det är inget att göra något åt. Hennes problem är nog att acceptera att jag har gått vidare i mitt liv utan alkohol. Hon är i samma situation som jag var när jag slutade. Skillnaden är att hon vill absolut inte sluta med alkohol, det är nog det viktigaste i hennes liv efter barnen.
Jag tycker att det går jättebra med alkoholfri öl och cider. Jag säger att jag har slutat med alkohol, eftersom jag mår så mycket bättre då. Jag tror faktiskt att de ser de, jag är mycket gladare, öppnare och mer intresserad av andra människor nu som nykter. Jag har börjat känna mig stolt att vara nykter, jag behöver inte alkohol utan är som jag är.
Om du tycker att det är för jobbigt att säga, dra en nödlögn. När du sedan känner dig mera bekväm med din nykterhet kan du säga som du tycker känns bäst.
Kram 💕 sländan

Yes!!
Hemkommen efter tjejträffen som jag oroat mig för hela veckan. Kan konstatera att det gick åt ca 1 flaska vin/person men min flaska var alkoholfri🙂 så har jag nu fixat min sjätte nyktra helg. Jättetrevlig kväll och ingen huvudvärk i morgon👌

Fantastiskt bra jobbat!
Du skrev att du kunde känna en saknad av att inte bli rusig tillsammans med dem innan, blev det så?
För jag tycker att det nästan är trevligare utan alkohol. Att jag är mer med. Det är så mysigt att träffa såna man känner bra och alkoholen tillför inget då i praktiken.
Jag skrev nämligen ett liknande inlägg som du tidigare att jag skulle sakna avslappningen man får gemensamt när man dricker tillsammans, men det stämmer inte alls för mig. Så jag har ändrat mig där. En flaska vin klarade jag inte att dricka innan jag hade vant mig rejält. Om man inte dricker för ofta blir man nog rätt berusad på det. Det är först på senare år för mig som folk börjat hälla i sig såna mängder.
Eftersom jag numera dricker sparsamt och drack 3 glas vin (ett för mycket) med vänner för ett tag sedan har jag analyserat det litegrann. En av oss drack mer än oss andra och blev gråtmild. Jag kände mig berusad och det störde mig att hjärnan inte var med. Så nej, jag har verkligen ändrat mig på punkten dricka mig rusig med kompisar. (Haha, autokorrekt vill ändra rusig till risig varje gång, vilket kanske är mer sant). Jag tänker inte att ruset tillför något. Jag levde så länge med ett väldigt sunt förhållande till alkohol och det var när ”vanliga människor” drack för mycket omkring mig som jag började tycka att det var normalt. Men det är galet mycket med 1 flaska vin. Det är väl det som konstateras på IQ också… att den trevliga effekten av alkohol stannar efter ett par glas.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Sisyfos Det är min erfarenhet också. Att jag är mycket mer närvarande, lyhörd, genuint nyfiken på mitt sällskap. En sådan kväll blir bättre utan alkohol för mig. Jag skrattar dessutom hjärtligare som nykter. Och det där måste man UPPLEVA själv för att verkligen förstå det.

Mina tidigare nyktra festerfarenheter har begränsats till att jag har varit ”tvungen” att vara nykter pga bilkörning tex. Då har jag känt mig lite bitter, ”stackars mig”. Med den sinnesstämningen blir inga fester roliga. Däremot minns jag historiskt två olika personalfester då jag var nykter pga graviditet. Det var faktiskt de allra roligaste personalfesterna jag har varit på. Det minnet hjälpte mig att börja gå på fest nykter med vetgirigt sinne.

Kram 🐘

@sisyfos @halvlek tack för era reflektioner, intressant läsning och diskussion. Under veckan var jag väldigt ambivalent, om jag ändå skulle ta ett par glas, om jag skulle ge återbud, vita lögner osv. Otroligt att så mycket tankeenergi ska gå åt inför en tjejträff med gamla vänner. Hur fel har det blivit när normen är alkohol vid sociala sammanhang?
Till slut så påminde jag mig själv att jag ska vara helvit i 90 dagar och stå fast vid det. När jag fixat det hittills utan större problem så ska inte en enda kväll få förstöra det.
Jag hade en jättebra kväll och väldigt intressant att kunna följa hur alkoholen gradvis förändrade folk under kvällen. En flaska vin pä en kväll är väldigt mycket och jag insåg att här finns de som har betydligt större problem än vad jag hade. Jag tror att vi kvinnor 50+ är ett stort mörkertal med dolda alkoholproblem.

@Annja Visst är det hemskt? Att det ”normala” är att dricka sig bortom förnuft och sans. Att väldigt många i ens omgivning faktiskt har stora alkoholproblem, men saknar insikt om det. Att man tidigare har lagt så mycket tankekraft och tid på att tänka ”när, hur, var, om” man ska dricka. Det tillhör de större vinsterna faktiskt - att man slipper det velandet. Så mycket tankekraft och energi man får över att lägga på annat 🙏🏻

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Annja skrev: ”På tjejträffen ska jag ärligt säga som det är”. Härligt! Nu behöver du inte oroa dig ett dugg inför nästa tillfälle. Och kan vara ännu mer avslappnad och därmed må ännu bättre. Ärlighet tillhör nykterheten! 🤗

Jag fixar inte att följa trådarna eller skriva så mycket här men 50 alkoholfria dagar har jag fixat utan större problem iaf👌
Heja mig och heja alla ni kämpar därute 🥰

Längesen jag skrev nu. Har nu 70 nyktra dagar bakom mig men skulle varit 72 om jag hållt fast vid 90 dagar som var målet. Men det gick så lätt att avstå så jag tog ett beslut för två veckor sedan att hålla mig till max 3 glas vin på ett 50 årskalas och det funkade😊 likaså igår när vi närmaste hade en sammankomst. Max 3 glas vin. Jag tycker ändå det är bra med facit i hand. Två tillfällen och jag fixade att hålla mig till den gräns jag satte upp👍😊

Hej alla kämpade! Hur går det för er? För mig går det bra. Har nu gått lite över 4 månader sedan jag tog min sista mun alkohol. Hur känns det då? Jo det känns bra. Jag känner mig fri och liksom ”in power”. Kan också sakna det galna och gränslösa även om dessa komponenter lett till ångest och ett icke-mående och det jag också önskade komma ifrån. Jag lever efter mottot ”ta aldrig det första glaset” och synar mina tankar om försköningar kring A (som kommer mer och mer sällan). Så summan av kardemumman är att jag mår prima men måste vara på min vakt 😊 Julen närmar sig och jag behöver inte ens fundera/vara rädd över huruvida jag kommer att ta ett glas för mycket …för jag kommer inte dricka alls.

Jag hoppas allt är bra med er 🤶🏼

Hej alla kämpade! Hur går det för er? För mig går det bra. Har nu gått lite över 4 månader sedan jag tog min sista mun alkohol. Hur känns det då? Jo det känns bra. Jag känner mig fri och liksom ”in power”. Kan också sakna det galna och gränslösa även om dessa komponenter lett till ångest och ett icke-mående och det jag också önskade komma ifrån. Jag lever efter mottot ”ta aldrig det första glaset” och synar mina tankar om försköningar kring A (som kommer mer och mer sällan). Så summan av kardemumman är att jag mår prima men måste vara på min vakt 😊 Julen närmar sig och jag behöver inte ens fundera/vara rädd över huruvida jag kommer att ta ett glas för mycket …för jag kommer inte dricka alls.

Jag hoppas allt är bra med er 🤶🏼

@Mirre1 Grattis till 4+ månader som nykter! 🥳🥳🥳

Jag har också tagit ett principbeslut. Jag dricker inte alkohol. Punkt. Det underlättar när både externa kontakter och tjatterfjanten i hjärnan får luft tillfälligt. Det är Annabells benämning på alkoholdjävulen, och det är ett bra öknamn på en tjatig jävel. Han får dock sällan luft längre, det blir glesare mellan gångerna för varje nykter månad.

Kram 🐘

@Mirre1 Så fint o positivt! Ligger ju efter dig i antal dagar - så jag tar rygg på dig, hoppas jag har så positivt tänkande när jag kommit så långt som du har gjort.
Just nu känns det lite kämpigt för mig men det varierar under dagarna! Vara på sin vakt gäller fortfarande för mig!!! Längtar tills jag kan säga så tvärsäkert som @Andrahalvlek gör! Punkt!
Jag får nog kämpa lite för den punkten, vill att det ska kännas självklart... Har kommit lite osäkerhet vartefter...gillar inte den osäkerheten!
🤗 Kram

@Andrahalvlek tjatterfjanten 😂 Bra bedömning för A. Skönt att tjattret kommer mer sällan…mindre att överväga och förhandla kring. Har accepterat att jag inte kan vara lagom (är inte lagom i något jag gör 😳🙃😀) och lever därefter.
Heja oss!! 💪🏻💪🏻

@majsan_nu tack! 😊 Ta rygg på mig alla dagar i veckan. I med och motgång. Har också osäkerhet även om tillfällena blir färre och mindre jobbiga. Hjärnspöken som ”men nog borde jag kunna” ”mitt problem är nog inte så allvarligt” ”jag överdriver” ”tänk på alla gånger jag druckit och det har gått bra” ”bara ett glas borde ju funka”

Kämpa på och ta en dag i taget. Jag hejar på dig! ❤️💪🏻

Känns lite tomt i samband med julledigt. Vet inte varför riktigt ..
Kanske beror på hur självklar alkoholen är i min släkt. Att skåla…att vara rolig..att vara högljudd. Känns ibland som om människor gömmer sig bakom en fasad. Att man bara kan koppla av med alkohol. Svårare att spela teater fullt nykter. Missförstå mig inte. Jag älskar hela min släkt…men har denna jul haft svårt att innerligt glädjas tillsammans med dem. Ville också sippa på det där goda röda vinet. Jag körde dock hem min mamma o pappa och lade mig skärpt och vaknade skärpt. Ångrar inte min nykterhet .. men känner mig nog lite avis på alla normaldrickare 😌 Ja…så är det nog.
Hoppas ni andra har det fint och kämpar på ❤️❤️

@Annja!
Är du kvar här på forumet, så länge sen jag hörde något från dig...
Själv traskar jag på med mina a-fria dagar! Det börjar bli ganska många nu...
Skriv gärna något, jag undrar lite, vi hördes av ganska ofta men nu var det ju länge sen...
Kram 🤗

Så var jag här igen. Avslutade min 90-dagarsperiod i november. Det funkade ju bra med endast tre tillfällen då jag drack några glas vin.
Så kom då julen, nyår och långledigt med släkt och vänner. Plötsligt blev det vindrickande var och varannan dag så nu är det dags för en ny 90-dagarsperiod.
Fredagskvällar är min absolut sämsta dag och igår blev det för mycket. Mår inget vidare just nu.....
Ska vara alkoholfri i 90 dagar med början idag!!!

Så var jag här igen. Avslutade min 90-dagarsperiod i november. Det funkade ju bra med endast tre tillfällen då jag drack några glas vin.
Så kom då julen, nyår och långledigt med släkt och vänner. Plötsligt blev det vindrickande var och varannan dag så nu är det dags för en ny 90-dagarsperiod.
Fredagskvällar är min absolut sämsta dag och igår blev det för mycket. Mår inget vidare just nu.....
Ska vara alkoholfri i 90 dagar med början idag!!!

@majsan_nu men hej på dig. Vad glad jag blir att du skrivit till mig🥰. Ännu mer glädjande att höra att du fortfarande är alkoholfri👍 Jag fixade de flesta av mina 90 dagar och lämnade forumet men under julhelgerna trillade jag dit igen så nu börjar jag om på nytt.

Profile picture for user vår2022

@Annja Hej! Vad bra att du tagit tag i detta igen. Även om återfall inte är en rolig erfarenhet så är det ändå en nyttig erfarenhet, du vet hur lätt det kan vara att trilla dit igen där man inte vill vara. Nu är det bara att ta nya tag och krafter och hoppa upp på hästen igen! Du kan och vet hur man gör.

Kämpa på💪🌷💕

@Annja Hej!
Så överraskad att få höra från dig. Men anledningen till att du dyker upp är förstås inte så upplyftande. Fint att du tar tag i din situation på nytt, hoppas du fortsätter att skriva.
Har du funderat något på helt a-fritt?
För mig har det varit det "lättaste", dagarna tickar på o jag behöver inte ta ställning till hur jag ska välja...
Hoppas i alla fall att du fortsätter att skriva, vill så gärna höra från dig!
Stora styrkekramen 🤗

@majsan_nu ja jag har tänkt på att bli helt alkoholfri. Var kanske naiv som trodde det skulle gå bra att ta ett glas vin ibland. Ett glas blir plötsligt flera glas och ibland blir plötsligt 3-4 gånger i veckan😐. Hade du bestämt dig för det när du började på programmet?

@vår2022 tack för peppningen🙂 jag ska fixa det här och ser framemot en nykter vår2022😀 det hjälper mycket att följa med på trådarna här.

@Annja Hade funderat ganska länge, ville prova. När jag sen fick veta från vc att jag hade vissa värden som inte var helt ok bestämde jag mig för att testa. Ganska snart fattade jag beslutat att det får "nog" bli a-fritt o så har det fortsatt. Ja, ungefär så gick det till... Så jag kan rekommendera a-fritt!
Styrkekram 🤗

@Annja Ja, iallafall att jag skulle börja så. Ganska snart bestämde jag att även fortsättningen skulle bli a-fri. Mycket beroende på att några värden som inte var bra, på vårdcentralen alltså, så bestämde jag tillsvidare o på den vägen är det! Tycker också att det verkar så svårt att bestämma när de där sällsynta tillfällena ska infalla så det enklaste är att låta bli. Snurrigt inlägg men jag hinner inte läsa igenom just nu...
Kram 🤗

@majsan_nu du är så duktig på att hänga med här och kommentera i många trådar så jag kan förstå att det kan bli dubbelt ibland😀. Tror det är dags att tänka helt alkoholfritt för mig också. Kram på dig😀

Känner jag mig uppåt och glad idag😊 Vet inte vad det beror på. Är bara på min 6e dag så det kan väl inte bero på det. Egentligen är det inte längesen jag avslutade min förra 90-dagars period, bara 2,5 månad. Jag var så naiv att tro det skulle funka att ta sig lite vin igen. För många helger över jul och sen jobba hemma igen var absolut ingen bra kombination. Men jag var ju snabb att återgå hit när jag insåg att det bara blev mer och mer så jag förlåter mig själv.
Ska bli bättre på att skriva här. Alla kämpar på och det är så lärorikt att följa med i trådarna även om jag inte kommenterar så mycket.
En nykter helg framför mig, ni hänger väl på där ute?😉
Snart är gymet normalöppet igen så jag förhoppningsvis kan komma igång med min träning som jag vet att jag mår så gott av.

@Annja Kanske är du glad över att du tagit beslut att vara nykter igen och att det går bra. Minns att jag var så lättad och glad över mitt beslut att sluta dricka, ångesten, oron och skammen som försvann med det. Hänger alla gånger med på nykter helg😁. Ja, vad skönt att du kan börja på gymet igen, då mår man ännu bättre!

Ha det gott🌷💕

@Annja Hej o kul att du är på spåret igen! Tänker du a-fritt en tid nu eller hur planerar du? Snart en vecka har du ju redan... Tiden som rekommenderas är ju ganska många dagar oavsett hur en tänker sig fortsättningen. Kommer inte riktigt ihåg antalet dagar som första etapp?
Hursomhelst så är det klokt av dig att skriva o nu önskar jag dig jättemycket lycka till! Att du håller i och ut! Det blir faktiskt lättare, tror jag, när en inte måste börja på ny kula hela tiden... Hoppas vi hörs snart igen!
Stor lycka till kram 🤗

@vår2022 ja du har nog rätt. Det är en stor glädje att jag tagit beslutet om nykterhet igen. Sover bättre än på länge I morse simmade jag en timme före jobbet och kände mig så avslappnad. Just nu dock lite "fredagsångest". Det är nog vanan att ta sig ett glas vin för att slappna av efter arbetsveckan som pockar på. Jag vet att det går över så det är bara att hålla ut😊

@majsan_nu jag borde nog tänka helt alkoholfritt men är inte riktigt där mentalt ännu. Jag kanske inte accepterat fullt ut att jag är en beroendeperson. Är aldrig borta från jobbet, sällan mer än salongsberusad, fixar att hålla mig igång. Det är så frustrerande att inte fixa att "bara ta sig ett glas vin emellanåt" att tåla mer och mer, att jag dricker för mig själv oftast, att det även kan bli vardagskvällar av bara farten osv. Jag börjar med en ny 90-dagars nykter period så får beslutet växa fram efterhand. Mina förebilder får bli alla fantastiska människor här på forumet😊

@Annja Så bra beslut, en ny 90-dagars period o fatta beslut efter det. Tror att det är 90 a-fria dagar (minst) som rekommenderas för att kroppen/hjärnan ska återhämta sig.
Skriv gärna, om du vill, o berätta hur det går o känns...
Ha det fint!
Kram 🤗 från mig

Så var det fredag igen. 14 dagar har nu gått av min 90-dagars period nr 2 med en mellantid på nästan 3 månader. Det funkar ju bra hittills. Vet inte varför men gjorde en inventering i skåpen. Fem flaskor vin och 5 småburkar med Prosecco har stått orört i 14 dagar. Inte dåligt🙂 Frågan är bara om det är så bra att det finns hemma? Nånstans i mitt medvetande så tänker jag ju på att det finns. Se men inte röra måste det bli. Morgonsim innan jobbet i morse och det är så skönt för kropp och själv. Vi brukar vara 6-7 "damer" som sluter upp. Då dämpar personalen ljuset, tänder kandelaber och sätter på lite lugn musik. Det är återkommande varje fredag morgon under vinterhalvåret sen flera år tillbaka.
Men ikväll är jag ensam och har inga planer så det känns lite sådär. Ska iallafall hålla ut och följa med på trådarna här så fixar det sig🙂

@Annja Så härligt det låter med morgonsim, fin start en fredagmorgon! För en morgonpigg 👍
Jag tycker som du att forumet är ett superbra sällskap, nästan lite beroendeframkallande! Vi kanske "ses", har ingen speciell plan för kvällen...
Kram från mig 🤗

@Annja Bra jobbat med 14 dagar! Ja, ditt morgonsim låter verkligen skönt och avslappnande. Vilken lyx att det är så få i badet samtidigt. Gör det lika mysigt som det är vid morgonbadet med kandelaber och musik, något gott alkoholfritt och något gott att äta. Kanske en film att se på.

Ha en fin kväll och tänk vad skönt att vakna nykter och pigg imorgon🌷💕

Profile picture for user Friluftstok

@Annja grattis till två veckor! Jag har också en blandad kompott hemma, hade handlat inför helgerna i december men tog sen ett väldigt impulsivt uppehåll från alkohol. Förr kunde jag inte ha alkohol hemma utan att dricka den, nu har den stått i åtta veckor i ett skåp där jag inte ser den 😅 Ha en fin helg! 🌷

@Friluftstok bra jobbat med 8 veckor👍ja så har det varit för mig också de sista två åren. Fanns det hemma så var det svårt att inte ta sig ett glas. Känner lite så ikväll men vet att jag fixar det. Det var så skönt att vakna pigg i morse och orka vara igång hela dagen. En sån dag vill jag ha i morgon också🙂. Ha en fin kväll och härlig söndag 😊

@vår2022 tack för tipset som jag faktiskt tog till mig och följde i går kväll🙂. Det funkade fint och det var underbart att vakna pigg och utvilad. Satsar på att vara lika alert i morgon. Ha en trevlig fortsättning på lördagskvällen😊

@majsan_nu ja jag har alltid varit en morgonmänniska. När jag hade barnen boendes hemma hade jag ofta varit ute på långtur i skogen med hunden innan de ens vaknat på helgerna🙂 det funkar förstås inte om man pimplar vin kvällen innan😐 du fanns ju här förra gången jag hade min 90-dagarsperiod så jag har läst många av dina inlägg. Det är fantastiskt så många människor du peppar på din väg. Stor eloge till dig!! 🌺

Profile picture for user Friluftstok

@Annja ja, morgnarna är en klar fördel och motivation! Jag har alltid varit hopplöst morgontrött och vinet har ju knappast hjälpt 🙈 Har ju bockat av ett gäng nyktra helger och märkt att jag, med mina mått mätt, börjat vakna tidigt. Sen ligger jag kvar i sängen och gruffar och mumlar en bra stund men ändå. Jag är inte bakis, bara en sån grej liksom! 🤩

Fredag igen och precis hemkommen från jobbet, soligt och fint så det blir en rask promenad.
Har mycket roligt och spännande framför mig som kommer hjälpa till att hålla tankarna borta från alkoholen. Min vuxna son kommer hem i morgon och ska bo här 10 veckor då han ska provjobba i ett nytt företag några mil härifrån.
Har precis skrivit kontrakt på ett renoveringsobjekt tillsammans med min särbo. Det ska bli vårt gemensamma fritidshus och ligger precis mittemellan våra respektive hus. Vi bor 10 mil från varandra och haft vårt distansförhållande av och till i 8 år nu. Det blir det första steget till något gemensamt (eller en prövning på hållbarheten vid renovering tillsammans).
Tillträde dröjer tre veckor men vi kan vara där och planera i helgen.
Önskar alla fina här en härlig och alkoholfri helg🥰

@Annja Så mycket roligt du har framför dig! Perfekt att ha sysselsättning istället för drickande. Mysigt att få hem sonen som du kanske kan skämma bort lite😁.

Ha en fin dag!🌷💕

Igår tänkte jag att det här går ju utan större problem. Har ju snart faktiskt gått en månad. Ikväll känns det plötsligt inte alls lika lätt. Typiskt fredag! Vanan att sjunka ner i soffan och slappna av med ett glas vin efter arbetsveckan sitter djupt rotad. Nu sitter jag och stoppar i mig en massa onödiga sötsaker istället.
Det hjälper iaf att sonen tillfälligt bor hemma även om han inte gärna umgås med mamma på kvällarna😊 Särbon jobbar utomlands och är borta flera veckor när han jobbar. Han reste igår och jag har insett att mina tankar lätt blir negativa de första dagarna när han rest iväg. Jaja, håll i och håll ut har blivit ett nationellt motto under pandemin så det är bara att fortsätta med det mottot. Fokus på att vara pigg i morgon bitti och kunna vara tidig på gymmet.
Vet att alla ni andra kämpar på utifrån era livspusslet. Hoppas ni hänger på och håller ut även denna helg 🥰

I morgon är det 25 år sen pappa dog alldeles för tidigt som följd av sitt alkoholmissbruk. Jag är snart i samma ålder och bara tanken på hur överdrivet drickande förkortar livet borde göra det enkelt att avstå. Gissar att jag har ärvt mitt beroende efter honom. Trist att tänka på.
Desto bättre 1 mars för 11 år sedan då jag tog mitt pick och pack och äntligen lämnade ett mångårigt destruktivt äktenskap. Vet inte varför jag skriver om det här men det är väl tankarna på livet som snurrar i skallen 🙂

@Annja mycket har man med sig i bagaget som kommer upp på ytan emellanåt. Det positiva är att det aldrig är försent att bygga upp ett liv man vill leva och hur man vill ha det. Att ta bort alkoholen som drar ned en i en negativ spiral gör det lättare att planera och hantera sitt liv. Alkoholsuget kan komma och gå men när man kommer över det blir man så stolt och tacksam varje gång.

Kämpa på som du gör, du gör det så bra!💪🌷💕

@vår2022 tack för svar och kloka ord som jag ser först nu🙂 precis som du säger så dyker bagaget i ryggsäcken upp emellanåt. Det är nog oundvikligt och då får man hantera sina tankar och påminna sig om att fokusera framåt.
Jag har det bra och kan inte klaga på något i livet. Vindrickande har varit min svaga sida men det jobbar jag medvetet med. När jag väl bestämmer mig för helnyktra längre perioder så funkar det ju. Till slut blir nog beslutet helnyktert resten av livet men jag är inte riktigt där ännu. Jag beundrar er starka själar som valt den vägen🙂

Jag läste ett citat av C S Lewis idag som jag kände passar bra för mig att hålla fast vid😊
"Man kan inte gå tillbaka och ändra på början, men man kan börja där man är och ändra på slutet"
Kanske låter som en klyscha för en del men det är ju det vi flesta strävar efter här. Ha en trevlig förhoppningsvis nykter lördagskväll alla

@Annja
Vilket bra o klokt citat 🥰
Eftersträvansvärt! Vill lägga det på minnet o komma ihåg att tänka så när en hamnar i knepiga tankar o situationer!
Tack för att du delar med dig 🤗