Igår var sista gången

Profile picture for user Matti77

Hej på er alla
Jag har under väldigt lång tid hängt här på forumet och läst många av alla trådar, varje gång blir jag så inspirerad att göra som många av er lyckats göra, nämligen sluta dricka. Samtidigt blir jag så irriterad och arg på mig själv och undrar varför inte jag kan vara lika bra som många av er.
Jag har förökt sluta under en längre tid nu, och ibland går det bra. Jag kan vara utan alkohol i två veckor utan några större problem, men sen kommer alltid samma problem. Allt är så galet tråkigt utan vin eller öl på kvällarna, det är en stor tomhet och inget känns roligt. Efter det kommer jag alltid på en bra anledning att dricka, och sedan är det kört igen. Ibland går det mindre bra att sluta och redan nästa dag är jag där igen.
Jag är 44 år gammal nu och har druckit väldigt mycket i mer än 10 år nu. Även innan så drack jag mer och oftare än andra men det gick fortfarande att hantera. Men sedan flyttade jag till ett annat land där alkohol är tillgängligt överallt, dygnet runt. När vädret dessutom är varmt varje dag och folk överlag är mer öppna för att dricka ofta och var som helst. Efter det har jag nästan druckit varje dag, oftast vin eller öl efter jobbet.
Jag har alltid skött mitt jobb bra och nu efter snart två års hemmaarbete pga Covid så har det varit ännu enklare att dölja för kollegor. Jag har fru och barn, och jag måste säga att jag är väldigt bra på att dölja för dom med hur mycket jag verkligen dricker. Om min fru tror att jag bara tror att jag druckit en flaska vin så är det för att jag köpte två och gömt den ena. Man hinner också dricka väldigt mycket i bilen hem från affären eller när man tar en dusch. När familjen somnat är ju också ett utmärkt läge att dricka.
Nu sedan mer än ett år känner jag att det måste få ett slut nu, och det kan inte vänta. Jag har haft en galen tur att inget allvarligt hänt när jag varit full, ramlat ned från saker, kört bil osv... Men jag vet att om jag inte slutar nu kommer något hända som skadar mig eller min familj. Jag är också så vansinnigt trött på att alltid vara trött, jag vill ha energi. Orka göra roliga saker med familjen, motionera, komma i form osv.
Så idag är dagen för mig, jag ska inte dricka igen nu. Hoppas att det hjälper att skriva här så att någon mer än jag vet min sitation och vad jag gjort. Önska mig lycka till, den här gången ska jag vara lika bra som många av er.

Profile picture for user Se klart

Välkommen!
Det finns inga till födseln ”duktiga” här på forumet, utan vi hjälps åt, läser och skriver och peppar varandra. Varje alkis är en nykterist (eller vad man nu väljer att bli) i vardande.
En dag i taget har funkat för mig, men också ett megajobb med tankar, beteenden och inte minst- att hitta nya roligheter i livet. Kram!

@Se klart Tack, en dag i taget låter som en bra ide, måste bara komma på ett bra sätt att bota dumma ideer och orsaker till att köpa en flaska vin eller två.

Dag två idag, första dagen utan att dricka är för mig oftast ganska enkel. Då lever motivationen på hur dåligt man mår både fysiskt och psykiskt.
Idag är det värre, kände mig pigg när jag vaknade och fortfarande känns det helt ok.
Men det är nu min dumma hjärna börjar spela sitt spel:
- Det där var ju inte så farligt, du kunde ju lätt hålla uppe en dag, så då är allt lugnt nu.
- Eller det är ju en bra match på TV ikväll, ska du verkligen se den nykter? Hur kul är det?
- Det är ju Fredag idag, är det inte bättre att sluta på Måndag istället?
- Det där kundmötet gick ju så bra nu innan lunch, det måste ju firas...
- En flaska vin bara, det är ju ingenting (fast jag vet att jag efter 1 flaska kommer ta bilen och köpa en till, så sjukt)
Så mycket sjuka tankar man får...
Men, nej idag ska jag inte dricka, det har jag bestämt, istället blir det att dricka Fanta och se en film med min dotter. Ha en trevlig Fredag alla.

Profile picture for user Se klart

Skriv en lista på dina värst fyllesynder.
Läs den. Repeat.
Alla gör den resan du beskriver. Argumentationen. Förhandlingen.
Du måste vinna den, varje dag.
Alkoholism är kronisk, progressiv och i värsta fall dödlig.
Ord och inga visor! 💕

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Välkommen in till värmen 🌸💚🌸

Så typiska tankar. Jag bytte A till Coca-Cola och slutade ca 1 år sedan. Men det du beskriver minns jag som igår.
Du säger att två veckor brukar gå bra. Grymt! Börja så! Kan varmt rekommendera att skriva mycket här på forumet så du inte glömmer alla positiva saker som händer.
Lycka till 🥳💚🌸

@Miss Mary Poppins Tack så jättemycket, ska försöka vara här ofta och skriva av mig hur det går. Om jag gör det känns det som ett löfte till någon som jag måste hålla.

Profile picture for user Sisyfos

Välkommen! Du har ju tagit ett stort steg genom att börja skriva här. Jag stod också länge ute i kulisserna och började ett tag också tvivla på mig själv att jag skulle greja det.
Det är flera här som har exakt dina erfarenheter.
Sluta, inga större problem, det här går ju galant, oj hoppsan var det middag på fredag, men då kanske ändå jag kan ta ett glas, jag kan ju sluta på måndag igen… Å så upprepar man det gång på gång.
Spela filmen till slutet, identifiera dig som en sån som inte dricker, ta alkoholfritt istället… Det är bra att bryta helt en period och 3 månader är inte särskilt lång tid om man tar en dag i taget. Utöka dina två veckor. Du har ett löfte är att infria🤔. Nä, så är det såklart inte, men skriv regelbundet så får du lite pepp och tips och kan bryta det där mönstret.
Det du beskriver egentligen om fördelen med alkohol, att det blir roligare då, det stämmer inte alls upptäcker de flesta när de varit nyktra lite längre. Jag fattar faktiskt inte hur jag tänkte när det kändes så lyxigt med ett glas vin på fredagkvällen. Det enda som faktiskt hände för mig var att jag blev trött och somnade ifrån filmen jag såg. Alkoholen låg som en skyddande kudde mot livet, men det skyddar då också mot de äkta känslorna av glädje och energi och de vill jag för allt i världen inte ta bort igen. Ibland är det såklart jobbigt att känna, man längtar efter snabb effekt, snabbt lugn, snabb energi, men det funkade verkligen inte för mig tillslut. Så , grattis till ett bra beslut! Finns så många fördelar att kassera in.

@Sisyfos Tack så mycket för dom visa orden, det hjälper så mycket att läsa andras tankar och ideer. Du har så rätt i det du skriver om att alkoholen verkligen varit och är en skyddande kudde mot livet. För mig så kunde saker vara hur illa som helst, för allt gick att bota utan problem med en flaska vin. Nu måste jag lära mig att hantera både glädje och sorg vilket kommer ta lång tid, men jag måste hålla ut nu, finns inget annat.

Fjärde dagen utan alkohol nu, igår var en riktigt usel dag. Jag var på ett så fruktansvärt dåligt humör helt utan anledning hela dagen. Arg för minsta lilla larvig grej, vilket inte var en bra kombination med att familjen skulle åka till en närliggande större stad och julhandla... Men, men jag lyckades genomlida dagen och innan vi somnade hade jag och min fru ett långt bra samtal där jag bad om ursäkt för mitt beteende under dagen. Hoppas jag får en bättre dag idag.
Önskar er alla en fin fjärde advent.

Profile picture for user VaknaVacker

Hej, välkommen hit!
Jag var i din situation för två år sedan. Hade försökt minska drickandet i flera år. Men det gick inte, min hjärna ville ha dopaminkickarna. Läste på massor om hur det funkar med beroende, triggers, mönster i mitt beteende. Tack vare det och stödet här på ah har jag varit vit i två år. Då den 30 dec
skrev jag här på att det finns inga alternativ, måste sluta och det har jag gjort🙂
Du fixar det också, du behöver programmera om din hjärna, och du kommer att finna sann glädje och mening i annat än alkohol. Ens hjärna är kidnappad av alkoholen, så bra du bestämt att du tar tillbaks den och ditt liv.
Heja dig! Kram🤗
Ps, googla beroende hjärnan alkohol finns speciellt info på youtube som hjälpt mig såå mycket

Dag fem idag (Söndag), igår var till skillnad mot Lördagen en väldigt bra dag.
Vaknade tidigt, åkte och tvättade bilen klockan nio på morgonen. Vilken härlig känsla att inte behöva spana efter poliser med blåskontroll :)
På kvällen åkte jag till en mataffär för att köpa lite frukt och grönsaker, som jag skrivit tidigare så bor jag inte i Sverige och här finns alkohol att köpa precis överallt när som helst.
Hur som helst, jag var supermotiverad innan och självsäker på att inte ens kika efter öl eller vinhyllan.
Inne i affären gick det hur bra som helst, jag passerade vinhyllan utan att ens känna lite sug efter vin. Jag passerade all god öl och kände fortarande inget sug efter att stoppa något i vagnen.
Jag var så nöjd med mig själv när jag närmade mig kassan, då händer det!
Jag har aldrig i mitt liv gillat eller köpt gin jag skulle till och med kalla gin äckligt, men helt plötsligt ser jag hyllan med gin till höger och det är som om min hjärna och hjärta gör ett glädjeskutt.
Min hjärna skriker högt: Oh vad mysigt det skulle vara med en "Gin och tonic" ikväll. Dricka gin är ju något nytt och fint, inte alls som vin eller öl.
Det var så nära att jag stod och läste mer i detalj på dom olika flaskorna innan jag tillslut vakande till och kom ihåg att jag inte kan dricka någon alkohol och att jag inte ens gillar gin.
Sedan lyckades jag smita iväg utan att köpa gin eller någon annan alkohol heller, vilken sjuk hjärna man har... Och nej, om jag nu skulle ha köpt en flaska gin hade jag definitivt inte bara druckit en gin och tonic, det hade slutat med att jag klunkat direkt ur flaskan tills den var slut och sedan varit mer död än levande idag.
Så glad och nöjd att jag hade en bra dag utan alkohol, en dag i taget.

@VaknaVacker Tack så mycket, jag ska kika upp din youtube rekomendation. Att läsa och höra om alkoholism håller uppe motivationen. Precis som att läsa all stöttning här på forumet.

En vecka nyckter nu, känns fantastiskt att kunna skriva det. Idag är jag inne på den åttonde dagen och en summering av den första veckan är att det gått bra. Jag har inte varit speciellt sugen på att dricka men därimot så har humöret varit som en jojjo upp och ned.
Samtidigt vet jag av egna erfarenher att vara nyckter en vecka fungerar helt ok för mig men sen blir det svårare och svårare för mig då jag ofta glömmer bort hur mycket jag igentligen inte vill dricka och hur dåligt jag mår när jag gör det.
Den här gången måste och ska jag lyckas hålla motivationen uppe, för mig själv, för min fru och mina underbara döttrar. Jag vill och ska göra allt för att vara den där bra pappan eller maken och inte vara den som smiter iväg själv och handlar, dricker själv i köket eller badet, sover länge, är uppe länge efter alla andra somnat och framförallt inte har någon energi eller lust till att vara social.
Idag ska det lagas julmat, utan vin till... när hände det sist??? Men det kommer gå bra, en dag till ska jag klara, och imorgon ska jag inte vara bakis på julafton :)

Profile picture for user majsan_nu

@Matti77 Hej o välkommen hit!
Jag har varit här på forumet en tid, i början känns tiden/dagarna långa... Sen tickar tiden på, gäller att vara envis o inte ge sig! Önskar dig all lycka på dina a-fria dagar, finns mycket här på forumet att läsa o ta del av! Bra att skriva som sin dagbok också... Hoppas få höra mer från dig!
Kram 🤗

Dag tolv idag, det har gått ganska bra för mig att inte dricka över julhelgen. Det var fantastiskt skönt att bli väckt av yngsta dottern tidigt på julaftonsmorgonen utan att må dåligt och vara tvungen att spela pigg.
Julaftonen var bra, men både juldagen och annandagen var jobbiga. Vi gjorde igentligne ingenting utan satt bara mest hemma och "myste", förut gillade jag det, sitta med ett glas vin eller en öl och se en bra film med familjen. Men nu... herregud vad rastlös jag blir, och jag kan inte koppla av alls.
Kommer på mig själv hela tiden med att vara så spänd och kan absolut inte fokusera på någon film, tankarna är överallt utom där dom bör vara.
Måste med tiden lära mig hur man bara är utan att dricka, så länge jag gör något går det bra.
Men jag är ändå väldigt glad och stolt att jag inte druckit en droppe alkohol under julhelgen, det har inte hänt sedan jag var typ tretton tror jag.
Hoppas ni andra haft en fin jul och jag önskar er en fin fortsättning.

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Grymt jobbat! Den där rastlösheten brukar här på forumet leda till tre olika vägar:
A) den minskar och man lär sig slappna av
B) man börjar promenera tusentals steg varje dag
C) man utreder sin hyperaktivitet

😅 jag börjar bli proffs på detta. Hade kunnat göra en forskningsstudie på alla texter som finns på forumet.

Ta ovan med nypa salt. Jag har givetvis ingen aning hur rastlösheten ter sig på individnivå. Själv hittade jag lugnet efter ca 30 dagar och idag kan jag slappna av och fokusera utan problem. Hoppas det blir så för dig också 🙏💚🌸

@Miss Mary Poppins tack, för mig är det nog bara att lära mig slappna av. Gillar att springa och promenera så det är något jag kommer sätta igång med så fort det går, nu har det regnat och snöat i en vecka snart så väntar in lite sol igen.

Två veckor igår, idag är det dag femton utan alkohol :)
Just nu känns det hur bra som helst, även om humöret är fortfarande upp och ned och sömnen också inte är den bästa.
Men jag vet att det är nu som det brukar blir svårare för mig och jag faller tillbaka i mörkret.
Jag har slutat dricka aldeles för många gånger och oftast går det bra i upp till två veckor men sedan av någon anledning glömmer jag bort varför jag inte vill eller kan dricka och hur dåligt jag mår när jag gör det.
Min fokus nu är att hitta motivation varje dag och minnas varför jag inte dricker, det här forumet tex är så fantastiskt bra och inspirerande att skriva i och läsa om andras bedrifter eller försök.
Det finns så många som har gjort fantastiska bedrifter och är fantastiska berättare och inspirationskällor.
Att läsa eller skriva här ger mig styrka och beslutsamhet att inte dricka idag heller, och imorgon gör vi om det igen.
Ska föresten bli väldigt skönt att inte dricka imorgon på nyårsafton, förra året drack jag förskräckligt mycket mer än jag borde och den första dagen 2021 var en av dom värsta dagarna i år, Nästa år ska få en så mycket bättre start!
Önskar er alla ett gott nytt år, ta hand om er och era nära och kära.

@Matti77 Både humör o sömn blir bättre med tiden, men det kan dröja ett tag. Nu får du hålla ut o hålla i! Jag önskar dig verkligen lycka till de kommande dagarna, så småningom lättar det men det kan ta sin tid... En dag i taget är en superbra tanke! Det blir ju många till slut...👍💪
Gott nytt år o styrkekram!
🤗

Profile picture for user TappadIgen

@Matti77 skrev:"Ska föresten bli väldigt skönt att inte dricka imorgon på nyårsafton"

Det här är en stor grej med inställningen tycker jag. Jag vet att många talar om att det kan kännas jobbigt att inte kunna dricka. Jag är så oerhört tacksam för att jag slipper dricka på nyårsafton. Du verkar känna samma sak just nu för just nyårsafton i alla fall så ta vara på den känslan.

@Matti77 skrev:"men sedan av någon anledning glömmer jag bort varför jag inte vill eller kan dricka och hur dåligt jag mår när jag gör det."

Man brukar ju säga att alla har olika erfarenheter men just det du beskriver här tror jag att den absoluta majoriteten av alla har varit med om. Det är precis så jag höll på i många år. Försökte förändra mitt drickande och det gick bra i långa perioder men sen på något sätt så lurade man dit sig själv igen. Det är alkoholdjävulen som sitter och förskönar alkoholminnena man har.

Lördag: Brakfest.
Söndag: Jag ska aldrig dricka igen resten av mitt liv.
Måndag: Vilken ångest. Den här helgen ska jag verkligen hitta på något annat.
Tisdag: Jag måste lära mig att hålla igen. Ångesten sitter fortfarande i. Vad är det för fel på mig?
Onsdag; Fest hos Benke på fredag. Jag kan gå dit och kanske hålla mig mest nykter.
Torsdag; En öl kan jag köpa till imorgon, eller kanske två.
Fredag, efter två öl: FEEESST!
Lördag: Jag ska aldrig dricka igen.

Vad är det som gör att man glömmer av och vad är det som gör att man till slut slutar att glömma av och finner en varaktig nykterhet? Jag vet faktiskt inte, men jag tror att det hjälper att som du gör fundera på det mycket och inte bara låta saker bli som det blir. När man skriver ner sin egen historia och läser andras så bearbetar man allt och förmodligen borde det ju bli svårare att glömma då.

Jag tycker att det känns som att du har förutsättningarna för att lyckas denna gången ändå. Bara fortsätt kämpa och fundera.

Gott nytt år till er alla, idag firar jag tre veckor utan alkohol.
Det går ganska bra tycker jag, men det är fortfarande mycket upp och ned.
Dagarna går bra men när kvällen kommer blir det tungt, inte lätt att sitta framför TVn och koppla av utan ett glas framför sig.
Men jag är väldigt glad och stolt att jag klarat tre veckor, och jag märker att jag sakta men säkert börjar finna äkta glädje i saker som inte har med alkohol att göra.
Kommer fortsätta kämpa varje dag för att fortsätta att inte dricka, jag ska klara det här.

@Matti77 Stort Grattis till dina dagar!
Känner igen det du skriver om kvällarna, jag försöker ha mina rutiner för att hålla fast beslutet att vara a-fri!
Fint att du skriver här o att du är så beslutsam!👍💪
Kram 🤗

Profile picture for user cthd

Bra jobbat - grattis till 3 veckor!!!!
Bor också i utlandet där man kan handla alkohol i matbutiken, vilken har medfört att jag har handlat ganska mycket, det är ju så enkelt. Jag försöker nu skicka dottern eller sambon för att handla för att slippa frestelsen.

@cthd precis, förut var det en av mina favoritsysselsättningar, att handla "mat" :)
Och varje dag man skulle laga mat var det alltid "något" man råkat glömt att köpa, så man bara måste ta en liten extra tur till mataffären.
Vet inte hut mycket pengar jag spenderat på mat eller snacks som jag köpt bara för att kunna motivera köpet av två flaskor vin.
Jag försöker också undvika att handla själv nu, litar inte på mig själv ännu.
Men snart ska vi klara det också utan problem, eller hur?

Profile picture for user cthd

@Matti77 Jag var faktiskt och handlade efter jobbet idag, men jag hade inte ens en tanke på att gå förbi dom hyllorna. Jag kom på det nu faktiskt - så himla skön känsla! Du ska se, det går åt rätt riktning, som med ljuset - det har vänt nu.
Hoppas du har en bra kväll!

Vilken härlig Söndag jag har haft, tog med minsta dottern som är snart fyra år till buvudstaden som bara ligger ca 45 min iväg med bil.
Vi kom iväg redan tidigt och hade hela dagen på oss att fika, leka i lekland, köpa leksak, äta McDonalds och strosa runt och kika på fina byggnader.
Jag kan lova att jag inte skulle ha klarat av en sådan här dag för en månad sedan... Om jag ens hade orkat tagit mig iväg ensam med henne hade det varit en lång seg väntan på att åka hem igen så anabbt som möjligt för att kunna ta ett glas eller tre.
Usch vad hemskt det låter, ag vill verkligen inte tillbaka dit igen. Så härligt att se och uppleva hennes lycka idag med ett rent klart sinne utan alkoholfiltrett över, kommer fortsätta kämpa på varje dag för att fortsätta stå imot lockelserna som ständigt försöker luras. Idag är det 25 dagar sedan jag drack alkohol, så länge har jag inte hållit uppe på 20 år tror jag. Ha en fin vecka allesammans!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Matti77 Jag blir så otroligt glad för din skull. Och din dotter ❤️ Du gör helt rätt som fyller på ditt liv med roligheter - och sätter ord på det. Bästa sättet att bli och förbli nykter är att fokusera på alla fördelar med att vara nykter.

Kram 🐘

Hurra för mig, idag firar jag fyra veckor utan alkohol, vem hade trott det för två månader sedan? Jag hade hoppats men inte vågat tro på att jag skulle klara det. Ok, jag vet att fyra veckor inte är lång tid, men för mig som druckit mer eller mindre varje dag i evigheter känns fyra veckor som en väldigt lång tid.
Den sista veckan har gått bra, jag har inte direkt något sug efter alkohol, snarare tvärt om, när jag tex ser någon dricka på TV känner jag bara att det är så skönt att jag inte gör det och blir glad och stolt.
Men som jag läser att dom flesta verkar kämpa med i början så kämpar jag med sömnen, jag har så galet svårt att komma till ro även om jag är jättetrött. Men förstår att kroppen helt enkelt inte vet hur man gör för att somna utan att vara full. Försöker intala mig själv att det iallfall är bättre att bara vara trött än att vara bakis, men saknar verkligen att bara gå till sängs och somna på tio sekunder som förr.
Nu blir det lite Fanta och en film för att fira :)
Kämpa på alla härliga människor, ni / vi är bäst!

@Matti77 Så fint inlägg du skriver! Skönt att du verkar må så gott, förutom sömnen eller själva insomnandet i första hand...Det är nog så olika, jag har oftast svårt att somna fast jag varit a-fri ganska så länge... Hoppas det ger med sig snart för dig!
Kram från mig till dig 🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Matti77 Grattis till fyra nyktra veckor! 🥳🥳🥳

Sömnen är verkligen ett kapitel för sig, men det bästa är att försöka gilla läget. Ju mer man oroar sig desto svårare blir det att sova. Det går upp och ner, i perioder sover jag jättebra och perioder knappt alls. Ljudböcker som insomningshjälp har funkat för mig periodvis. Nu ska jag börja testa godnattmeditation. Hittade en app som heter Insight Timer. Börjar med ”Meditation för djupsömn”, 20 min.

Kram 🐘

Trettiotre dagar idag utan alkohol, en av dom bästa (av många) saker som jag upplevt efter dessa dagar är att jag inte behöver ljuga längre.
Tidigare kunde en vanlig dag se ut ungefär som sådan, jag vaknar, är trött och mår mer eller mindre dåligt pga alkoholen dagen innan. Ljuger för frun och säger att jag gick och lade mig strax efter att hon somnat.
Jag jobbar hela dagen, sköter det bra, ingen ser att jag är bakis och spelar upp vissa lögner om gårdagens kvällsjoggingtur eller promenad, vilket givetvis var en lögn.
När jobbet är slut för dagen kommer det stora skådespelet in i bilden, hur ska jag hitta på en bra anledning till min fru att jag bara måste åka och handla mat (och vin, som man kan köpa i mataffärer här) utan att hon förstår? Oj, jag råkade glömma att vi inte har just den krydda som jag behöver till matlagningen, oj jag glömde att vi inte har ost till frukosten imorgon, klart ungarna ska ha läsk det är ju Fredag, älskling vill du inte ha lite choklad och så vidare... Så många bra lögner va?
Självklart köpte jag förutom vin oftast tre starköl som man kunde stanna till ut med vägen hem och dricka. Men då kommer förstås nästa problem när man kommer hem, varför tog det så lång tid att bara köpa ost??? Ljuger igen, jag stannade till och kikade på nya däck till bilen, det var trafikstockning, det var en olycka så polisen stängde av trafiken, mötte en bekant jag pratade lite med...
Kvällen går, dags att gå och lägga sig, frun är trött och går och lägger sig först, jag ljuger igen och säger att jag kommer om 5 minuter, vilket förstås inte stämmer. Jag väntar ju bara på att hon ska somna så att jag kan gå ned till den nattöppna butiken precis nedanför våran lägenhet och köpa lite mera öl (Vinet är ju förstås redan slut). Sedan kan jag sitta och se en film och dricka öl och mysa tills klockan är aldeles för sent igen.
Så kunde en vanlig dag ofta se ut förrut för trettifyra dagar sedan, alla dessa smålögner för den man älskar mest, bara för att kunna dricka.

@Matti77 34 dagar sedan o nu så mycket bättre! Låter superbra både för dig (framförallt) o därmed också för din familj!!! Önskar dig verkligen all lycka på den inslagna vägen... Är din plan att fortsätta vara a-fri? I alla fall hoppas jag att du tänker vara det många dagar till o börja med, det är ju vad som rekommenderas även om en tänker dricka längre fram...
Jag har valt a-fritt liv fortsättningsvis,har ganska många dagar nu. Känns skönt att slippa diskutera med mig själv o känner att jag börjar gilla det a-fria mer o mer!!!
Vill bara få tillbaka lite mer energi, det har varit/är energikrävande att bli a-fri!
Styrkekram från mig 🤗

@majsan_nu tack för din lyckönskan. Min plan och högsta önskan är att leva helt alkoholfritt i framtiden, men samtidigt skrämmer den tanken mig otroligt mzcket om jag tänker den. Så just nu tar jag bara små beslut och sätter korta mål, en till vecka, en till måndad osv.
Håller helt med om vad du skriver om energin, det tar på krafterna också att inte dricka.
Men en dag kommer vi vara fulla av energi igen, kram :)

Profile picture for user Torn

@Matti77 Tjenare! Jag fick lite rysningar av dina beskrivningar av ljugandet och smygandet. 😬 Stor igenkänningsfaktor där. För egen del tillkom också återställande av div alkohol som frugan trodde stod orörd. Jag minns tex ”en” flaska gin som jag nog hade spätt ut med vatten 100 gånger, och ersatt med en ny flaska 20 gånger. 😅 Allt gjort i smyg. Det är bra för mig att få lite påminnelser vilken misär det var förr. Jag är så van numera att aldrig behöva ljuga om den minsta lilla grej.

Jag har varit helt nykter i över 2 år nu och att bli nykter är tveklöst det bästa som har hänt mig. Har aldrig mått så bra som jag gör numera. Bra att du inte blickar för långt fram i tiden. I början kan det vara svårt och skrämmande att tänka på tillfällen där man jämt drack förr. Det blir bra, det går utmärkt utan alkohol. Det kommer du märka då. 😃

Bra kämpat och ge inte upp vad du än gör. Ta bara inte det första glaset. Alltid viktigast.

/Torn

Profile picture for user Sisyfos

Ibland skriver folk härinne att livet blir så trist utan alkohol, men mitt drickande såg ju ungefär ut som ditt Matti, ljugande och smusslande, döljande. Väntande på att alla skulle somna så att jag kunde dricka utan att nån märkte. Hur trist låter inte den beskrivningen? Hur tråkigt var det inte? Och trots den vetskapen tog jag alldeles nyligen ett litet gästspel i det träsket.
Alltså hur jobbigt är det inte att hålla på med det där också? Livet är totalt fixerat på alkohol. Planerandet med att dricka och köpa. Smusslande och återställande. När rastlösheten släpper för dig, för det tror jag att den snart gör, så gissar jag att du kommer att landa i mer ”här och nu”. För jag tycker att du har skrivit om den här ganska obehagliga (såhär i efterhand) längtan efter alkoholen och att få dricka. När längtan försvinner finns ett lugn och ett ”här och nu” som är det bästa med hela nykterheten för mig i alla fall.
Jag kan inte se att jag hade några som helst positiva effekter av att sitta och fyllna till i soffan när andra sov. Ibland blev jag också den obehagliga ”ältande alkoholister” som kände sig orättvist behandlad, ibland löste jag problem, det var bara den lilla haken att jag glömt allt dagen efter.
Nej HU, inga fler gästspel i det träsket. Så bra jobbat med 4 veckor.

Profile picture for user vår2022

@Matti77 Grattis till dina 34 dagar🎉🌟. Jag upplever precis som du att det är så befriande att inte längre behöva ljuga. Så mycket smygande, gömmande och smusslande det varit. Hade olika ställen i huset där jag lagrade ”nödvin”. Allt gick på rutin och blev normaliserat. Till slut var det även återställare på morgonen som skulle smusslas. Jag brukade vänta tills min man gick på toa, då fanns lite tid att trixa och gömma vin innan han var klar. Eller när han stack ut och sprang på helgen på morgonen. Minns när jag varit nykter några veckor hur min vana satt kvar och jag på autopilot skulle smussla när han gick iväg. Var på väg att utföra handlingen när jag kom på att jag ju slutat dricka! Det var en sådan befriande känsla😀. Har nu berättat om allt smusslande för honom, det är så skönt att vara sann och ärlig. Alla dessa hemligheter jag hållit på med är borta och minnen blott. När jag tänker på det idag känns det så otroligt jävla galet, hur orkade jag😱.

Men som sagt minnen blott och ett liv jag aldrig mer ska gå tillbaka till! Jag har idag varit nykter i 86 dagar och mår förträffligt bra! Ha en fin tisdag, du kämpar på så bra💪🌷💕

@Matti77 Ja, den dagen full av energi ser jag framemot 💪
Min plan är att vara a-fri långt framöver men jag gillar de kortare formuleringarna som du skriver - de tar oss en bit itaget på vägen mot målet, i alla fall mitt a-fria mål... Så tänker jag!
Hoppas du är på spåret, har ju tagit ett tag innan jag skriver detta...
Styrkekram till oss alla 🤗