A.E

Hej! Jag behöver hjälp, jag kan inte hantera mitt drickande. Det blir alltid för mycket och jag vet inte hur jag ska kunna sluta. Jag dricker nog inte mer ofta än en normal person när jag däremot festar eller går ut tappar jag all kontroll. Känns som att jag snart förlorar min sambo och familj om det fortsätter såhär. Jag måste ha hjälp men vet inte hur.

A.E

Hej! Jag behöver hjälp, jag kan inte hantera mitt drickande. Det blir alltid för mycket och jag vet inte hur jag ska kunna sluta. Jag dricker nog inte mer ofta än en normal person när jag däremot festar eller går ut tappar jag all kontroll. Känns som att jag snart förlorar min sambo och familj om det fortsätter såhär. Jag måste ha hjälp men vet inte hur.

@A.E Välkommen hit! Vi är många här som har samma erfarenhet. Vi kan låta bli att dricka men när det väl blir finns ingen stopp. Jag är en av dem. Efter många misslyckade försök under tre decennier har jag nu bestämt mig för att inte dricka alls. Bästa beslutet. Jag tog kontakt med beroendeklinik, mest för säkerhets skull om jag skulle behöva någon medicin. De kan sedan dölja journalföringen för resten av vården om du vill det. Jag fick ta prover under 6 månader och en sköterska ringde mig då och då, vi bestämde tillsammans. Men det som hjälpt mig allra mest har varit att läsa och skriva här. Nästa vecka firar jag två år som nykter. Många börjar med att bestämma sig för en månads nykterhet eller ännu bättre tre månader. Då får man tid att reflektera över sitt drickande, sina triggers och kan börja arbeta med dem i stället för att ta till glaset. Vi är många som vittnar om att vi sover bra, ångest som försvinner, antidepressiva och blodtrycksmediciner kan fasas ut, vi känner oss mer grundade gentemot omgivningen och oss själva, presterar bättre på jobbet, kan ge barnen det de behöver utan att ha dåligt samvete för att vi dricker eller är trötta. Fundera lite och läs runt här. Allt kan bara bli bättre!

Kram!

Jättefint och bra inlägg Charlie70🌟Att kunna bestämma själv om stöttning och eventuell medicinering är bra, det är ju ändå vi själva som ska jobba för vår egen nykterhet. Att läsa och lära sig om beroendet är vägen till ett fritt liv. 🍃💫🍃