Har inte druckit på 10 dagar och livet känns så tråkigt utan alkoholen. Den dövade mina sorger och fick mig att känna mig gladare.
Nu är allt bara tråkigt, sorgligt och jag är rädd för ett liv utan alkohol. Jag bär på en enorm ilska också över saker jag upplevt.
Hur länge mår man så här innan de ”goda resultaten” av nykterhet infinner sig? Vad kan jag vänta mig av min kropp och mitt psyke framöver och vad talar man om för tid??
Jag vet inte om jag kommer klara av att stå ut. När jag lägger mig på kvällen tänker jag ofta att jag helst inte vill behöva vakna nästa dag. När jag sedan vaknar känns allt som ett vakum. Som att tiden står still och jag med den. Inget händer. Allt är bara tomt och trist.

@Lexie Välkommen hit! Det är svårt att säga exakt tid då det är så individuellt och beroende på hur alkoholvanorna sett ut. Det tar lite tid att att bli helt avgiftad, hjärna påverkas mycket av stort, ofta alkoholintag och håller på att återhämta sig. Den behöver få komma tillbaka i balans igen. Jag mådde bättre och bättre för varje dag som gick. Det krävs tålamod och tillit till att det blir bättre. Att äta b-1 vitaminer är bra då det finns stor brist på detta vid stort alkoholintag. Jag äter också d-vitamin och b-12.

I början kände jag också ofta tomhet, tristast och att det var grått. Det är hjärnan som sagt som återhämtar sig. Du beskriver att det finns sorg och enorm ilska inom dig som du bedövat med alkohol. Det är känslor som man dricker på och nu dränks de inte längre i alkohol, som nykter får man kontakt med sitt äkta jag och att det är något som inte står rätt till. Dessa känslor behöver bearbetas och hanteras nykter för att du inte ska dricka på dem igen, det löser inget och gör det bara värre. Kanske ska du ta en psykologkontakt för att bearbeta dem? Jag själv går hos en psykolog för att bearbeta mina upplevelser och känslor som stör mitt mående och liv.

Det finns även ett alkoholprogram här på forumet som är bra och som är ett stöd för att reda ut alkoholvanor och hur man kan gå vidare. Att ta del av andras resor och att skriva här på forumet har hjälpt mig oerhört mycket.

Kämpa på och skriv här på forumet om vad som helst, hur du mår, hur det går mm🌷💕

Hej och tack för ditt svar.
Jag går hos terapeut och det är bra.
Nu går det ganska lätt att vara utan alkohol faktiskt. Har inget sug men när jag är arg eller ledsen vill jag ha just för att döva känslorna.
Har sista åren upplevt de värsta motgångarna i mitt liv och i samband med det svek som fullständigt krossat mig.
Är helt dränerad på energi och ibland önskar jag att jag inte ska vakna dagen efter att jag gått och lagt mig. Jag kommer inte ta livet av mig men orkar liksom ändå inte leva heller.

Hej Lexie
Det låter vekligheten som du har det tufft och så bra att du sätter ord på den och dessutom tar tag i ditt drickande. Inte många orkar det. Du orkar. Din tråd frågar hur länge det är tråkigt utan alkohol och det är lite hur-långt-är-ett snöre- svårt att svara på. Det är åtminstone kortare tid än hur länge livet är tråkigt med alkohol.
Det låter som du på ett logiskt sätt dövat känslor och obehag med att dricka och då kan det ta lite tid för kroppen att fatta att det går att fixa det mesta- allt - i livet utan. Låt allt få ta lite tid men försök att under tiden inspektera de bra sakerna med förstoringsglas. Stanna där det känns om än bara lite bra- och ta vara på. Det funkar rätt bra. Under tiden händer det saker. Det är spännande att börja upptäcka livet nykter. Kram!

@Lexie Låter verkligen som det är tufft och tungt för dig just nu💕. Du har slutat dricka och dövar inte dina känslor med alkohol när du blir arg eller ledsen, det är bra! Då du inte gör det känns det riktigt tung och grått och som att livet inte har någon mening. Du berättar om ett svek som fullständigt krossat dig, inte konstigt att du mår som du gör. Att bli sviken är bland det hemskaste som finns och det krampar i hjärtat. Alla möjliga jobbiga känslor kommer upp och allt känns hopplöst. Tillåt dig att vara ledsen, arg och få ur dig alla känslor du har inom dig, sätt ord på och beskriv dina känslor och hur det känns inom dig. Det brukar lätta måendet.

Det är starkt av dig att inte dricka på känslorna, det kommer bara att göra det värre till slut och du kommer inte vidare. Just nu kan det kännas totalt hopplöst och meningslöst med allt, men jag lovar det kommer att bli bättre efter ett tag. Din hjärna återhämtar sig, känslorna stabiliserar sig, tankarna klarnar och du kommer att må bättre. Vad du än gör nu så drick ingen alkohol, försök att kämpa med allt nykter då är förutsättningarna att komma ut på andra sidan så otroligt mycket större.

Massor av kramar och kämpa på!❤️🌷