Hejsan! Jag är 20 år gammal och bor själv! Jag har sedan jag var 15 år så gott som druckit varje helg, åtminstone en gång i veckan men oftast två helgdagar om jag själv fått välja! Har aldrig känt något riktig oro över det genom åren eftersom att många i ung ålder drar sig till att festa på helger. Sedan ett halvår tillbaka har jag fått gå på systemet, vilket inte gjorde mitt drickande hälsosammare! När det finns alkohol från helgen kvar i kylskåpet har jag med glädje tagit mig ett glas vin eller två, det var så det började. Detta var ofta på en lördag eller söndag till en början. Sedan kunde jag börja ta vad som än fanns i kylskåpet, gärna en eller två shot sprit! Endast bara för att. Nu sitter jag här ett halvår senare och mitt sur för alkohol på vardagar eller under helg då jag är själv börjar eskalera. Igår (fredag) var jag ute och festade och idag lördag sitter jag själv i min lägenhet och har hällt i mig 4 rena spritshots, av ingen anledning alls förutom att känna något. Förra veckan hade jag corona och jag bad en vän till mig att köpa en vinflaska ( för att det var helg och jag ville ta ett glas ) och en 35cl ren sprit flaska för att göra ”vodkapasta” med. På söndagen så var allt slut, inte för att jag hade gjort någon vodkapasta utan för att jag druckit upp alltihop ensam i min lägenhet, utan att säga till någon! Helgen efter skulle jag och denna vän som handlar till mig helgen innan till systemet för att handla alkohol inför denna fredagshelg, för att hon inte skulle ställa frågor om alkoholen från förra helgen sa jag att jag gav det till min syster, sedan gick jag iväg till sprithyllan för att köpa mig ännu en vodkaflaska och även en vinflaska inför fredagen. Jag drack hälften av spriten när jag kom hem och andra hälften drack jag upp idag i min ensamhet.
Jag är svag, jag vet att jag klarar mig utan alkohol när jag är hemma själv! Men något säger mig att jag behöver det för att inte ha för trpkigt hemma själv. Jag brukar ofta njuta av mitt egna sällskap, men på senaste tiden har alkoholen varit en stor faktor till att jag gillar att vara själv för då får jag dricka alkohol utan att någon dömmer mig. Jag är rädd att detta påverkar mig fram i tiden, jag vet inte vad som händer

Li-Lo

Hej och välkommen till oss på Alkoholhjälpen.

Gillar det nick, ett konstaterande. Jahopp. Nu är det så här. Och så vill jag inte ha det...

Börjar med att säga att jag ser helt andra egenskaper i dig en svaghet. Jag ser ett mod att blicka inåt, att söka information och en beredskap att reflektera över hur det ser ut just nu. Du sätter fingret på så många faktorer som spelar in när alkohol börjar få för stort utrymme. Du är inte ensam om att märka att alkohol gör det alkohol gör. Dvs formar oss. Genom bland annat tolerans, vi behöver mer för att få samma effekt och genom att försätta vårt betalningssystem i obalans. Saker som en tidigare uppskattat kan blekna och vår motivationskraft sjunker. Rent kemiskt. Utöver det är vi olika känsliga för alkohol. Vår biologiska förutsättningar spelar roll för hur uppmärksamma och försiktiga vi bör vara. Det går olika snabbt att för oss att utveckla ett problematiskt drickande och komma ur det.

Att du redan nu som tjugoåring har förstått hur starkt alkohol kan påverka oss är ett gott tecken. Du skriver så klokt om att du saknar dig själv och att du kanske inte vill bli berusad utan du vill göra saker som betyder något. Om du funderar på hur du vill ha det med alkohol vad är ett rimligt mål för dig? Ett tips för att komma till rätta med hur du tänker och känner inför det här är att göra programmet vi erbjuder här på sidan (under fliken stöd). vad säger du om det.

Sen hoppas jag att du får många svar här för du är sannerligen inte ensam om detta.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

@jahopp Hej! Så bra att du tar tag i detta nu när du är så ung 👍Kolla runt här på forumet så kan du hitta fler ungdomar!
Finns så mycket att läsa, ta del av o även under rubriken Hjälp finns mycket att ta del... Hoppas du kommer att tycka det är hjälpsamt att vara här!
Välkomstkram från mig 🤗