Jag är inne på första veckan nu och ser slitnare ut än någonsin. Borde man inte se piggare ut?
Det verkar ju som alla som är på typ, behandlingshem, iallafall i USA, ser både smala och vältränade ut efter bara ett par veckor, och även om man inte tränar järnet eller solar vid poolen eller yogar och fastar hela dagarna borde man väl åtminstone se liite fräschare och piggare ut, men nej, hålögd och rödögd och känner mig trött och svullen i hela kroppen...
Trött är jag också, vill så gärna vara lite produktiv på kvällarna med renovering och utrensningar, men allt känns bara jobbigt och tråkigt. Svårt att hitta motivation och glädje..

@celma hej och välkommen hit! Jag är ingen expert i ämnet men vill bara säga att du är inte ensam om det! Under mina första veckor var jag så trött, sov 10-12 timmar per natt och hade noll energi. Men det vände! Vet inte hur din tid innan denna vecka sett ut men kroppen håller på att reparera sig nu. Hjärnan reparerar sig. Det är inte konstigt att du är trött. Lyssna på kroppen och var snäll mot dig själv nu i början. Energin kommer att komma åter och då kan du ta tag i projekt. Fortsätt gärna skriva av dig här, det hjälper! 🌷

@celma Hej och välkommen hit. Jag är på dag 8 utan alkohol och håller med dig, är så trött och tappar snabbt energi på kvällen. Känns som jag sovit igenom första veckan. Men de säger att det släpper. Vi får kämpa på!

Hej,
Jag tror det är tre saker som gör en trött när man slutar dricka. Dels behöver man vila upp sig, man har liksom övertrasserat energikontot genom att hålla igång med hjälp av alkohol. Sen tror jag att beroendet undermedvetet försöker få en att känna att livet är tråkigt och tröttsamt, man letar på något sätt efter en anledning att få dricka.. Dessutom är det någon kemisk balans som tar ett tag att återställa. Hjärnan behöver komma igång med den naturliga produktionen av må-bra-hormoner. Men det kommer! Kroppen och hjärnan är fantastiska på att läka sig själva om vi bara slutar tillföra gifter och istället ger dem vila, frisk luft, lite motion och bra mat. Jag har blivit så mycket stabilare psykiskt och fysiskt sen jag började leva efter de principerna.

Ja, många blir trötta när de slutar dricka och det blir bättre.
Sen kan du ju fundera lite på vad du använt alkoholen till. Jag använde den bland annat för att få energi till det jag egentligen inte orkade. Jag hade då extrem järnbrist. Väldigt onödigt att försöka medicinera just det med vin.
Jag brukar skriva att det är viktigt att se till att man är i så bra balans som möjligt med vitaminer och mineraler. Ibland räcker det inte att sluta dricka för att bli glad och lycklig om man inte är i balans. Men ge det lite tid, det är som sagt väldigt vanligt med tröttheten i början. Och med dina andra projekt… i mina ögon känns de enormt stora och odefinierade. Jag har också såna… och haft enormt svårt att sätta igång med lite i taget. Men när energin kommer (för det tror jag, ha tålamod), då behöver man också avgränsa, så att det inte blir allt på en gång. Tröttheten som jag har har nog att göra med att jag har varit på gränsen till utmattad och det får vara ok att vara trött.
Så Grattis till ett bra beslut! Bra jobbat! Och belöningen kommer, ha tålamod!