Li-Lo

Hej

Mitt i din oro väljer du ett härligt "nick" som inspirerar. Fint att ha dig här och jag hoppas att din tråd får fart precis som din förändring. Visste du att det finns visst stöd för att det kan ta tid att söka stöd. En rapport menade att det i genomsnitt tar sju år (!) från det att en för första gången bekymrar sig för sina alkoholvanor till det att en söker stöd. Nu behöver alla inte stöd, de gör det själva samtidigt är det ett tufft och ensamt jobb. Du är inte ensam.

Finns det något mer du skulle kunna tänka dig i form av stöd?

Varmt välkommen igen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Äntligen har jag fullständigt kapitulerat och det känns så (!) skönt! Med hjälp av AA och de 12 stegen har jag valt att leva ett nyktert liv.

Känner mig nästan frälst haha, men jag är tacksam att jag tar en dag i taget och för att polleten äntligen trillat ner. Så som många andra var jag tveksam till AA och allt vad det innebar. Jag hade varit på möten men aldrig tagit till mig det som sades. Först när jag gick igenom stegen och äntligen hade verktyg för att kunna hantera mitt liv har jag bibehållit min nykterhet.

För mig funkar 12-stegsprogrammet vilket jag aldrig trodde att det skulle göra. Tji fick jag! Tacksamheten över att idag vara nykter är stor :)

Mitt inlägg handlade om att jag i ren frustration skrev att jag för 8år sedan hade loggat in här och skrivit att jag hade problem med alkoholen och att jag 8år senare fortfarande hade samma problem.

Det har alltså tagit mig 8år att komma fram till insikten om att jag är maktlös inför alkoholen. Som ung var jag väldigt blyg, tystlåten och kände mig alltid utanför. När alkoholen kom in i bilden var det en befrielse, nu kunde jag prata med vilt främmande människor och vara precis den utåtriktade person som jag ville vara! Med alkohol i kroppen var inget omöjligt!

Efter flera års festande på helgerna började alkoholen även smyga sig in i min vardag. Kunde ex-sambon inte åka förbi systemet så blev jag riktigt irriterad och hela min kväll var förstörd. Eftersom det ofta blev nej från hans sida så valde jag att åka förbi systemet efter jobbet och handla själv. Precis som så många andra så började jag undvika att gå till samma systembolag pga rädslan för att bli igenkänd.

Mot slutet drack jag sällan men mängden alkohol och konsekvenserna alkoholen förde med sig var för stora. Det tog rejält på mitt psyke och när ångesten var som värst ville jag inte leva mer. Detta glömdes så klart bort efter några veckor och så satt jag med flaskan igen.

Idag lever jag ett nyktert liv tack vare AA och att jag tar en dag i taget :)