Dricker en flaska vin varannan dag. Det är inget som jag vill. Det blir alltså 3 eller 4 flaskor per vecka. Om man inte skall få skador som kvinna har jag hört att det är två flaskor som gäller. Min ambition är varje vecka att jag skall följa rekommendationen- två flaskor per vecka. Det blir dock aldrig så. Jag har helt enkelt förlorat kontrollen. Dricker för det mesta inte dagen efter jag druckit men det hela ökar hela tiden. Ibland blir det två extra öl och ibland händer det att jag dricker dagen efter nu och det är nytt. Jag dricker alltså mer än jag vill. Vad skall jag göra?

Rakel1

Rakel1

Finns det verkligen ingen som har lust att svara. Jag skulle behöva lite råd!

Suss73

Jag är ingen expert, utan står själv och väger. Du kanske ska börja med att försöka fundera ut varför du dricker, typ för att våga, glömma, slappna av? Jag dricker nu av vana. Det är inte ens gott. Tidigare var det nog avslappning och för att jag upplevde kvällarna som roligare. Vad tror du att det ger? Dricker du ensam eller är i sociala sammanhang där det förväntas? Vad skulle du kunna ersätta det med? All styrka till dig!

Rakel1

Jag dricker för att jag är ledsen, har ångest. Känner att jag har något att fira, för att det är vår och då passar Rose. Dricker av leda. Jag det finns hur många orsaker som helst. Orsakerna har blivit för många och konsumtionen för hög.

Rakel1

Jag undviker sociala sammanhang där jag vet att det dricks. Jag vet att jag dricker mer än jag vill. Bättre då att dricka för sig själv. Vad jag skulle kunna ersetta drickandet med har jag funderat på i flera år.

Suss73

Bra att du börjat fundera på ersätta vindrickandet. Idrott, matlagning, konst, musik? Kanske lägga pengar i en skål som du annars skulle köpt vin för och spara till något riktigt fint. Det tänker nog jag göra. Jag lägger nog 2500 kr i månaden på alkohol. Det är en helg på ridkurs inser jag nu när jag skriver. Sjukt! Finns det någon tidpunkt som är mer kritisk? För mig är det 16-18 på kvällen. Idag har jag pimplat i mig pepsi max. Klarat mig idag. Än så länge. Ångest får du av alkohol, blir som en ond cirkel. Tufft. Jag är övertygad om att du klarar dig utan vin. Börja med två dagar i taget. Då har du sparat 150 kr, köp en lyxig handkräm och njut av den doften. Och förmodligen en massa i hälsa.

lizzbet

Skaffa ett gymkort/ annan fysisk träning.
Fundera på vad du gillade för länge sedan, när du var liten. Måla? Sy, handarbeta, snickra, dreja. Skaffa krävande husdjur.
Extrajobb någon/några kvällar i veckan? Kan vara ideellt såsom läxhjälp till barn/ungdomar eller sällskap till äldre.
Har du körkort/bil? Isåfall, hitta på saker som kräver att du kör.
Bestäm dig för att DU HAR KONTROLL över ditt liv.

Rakel1

Ja min kritiska punkt är också 16-18. Av olika orsaker. Jag har en lättväkt ångest. Den beror inte på drickandet men den förvärras av drickandet. Har tidigare klarat mig med två dagar utan vin men nu går det inte längre. Är väldigt tacksam för dina synpunkter Suss73. Kom gärna med fler, de är värda att beakta.

fiskarn

Hej! Bra att du tagit dig hit. Jag är också ny. Jag drack som självmedicinering i början. Sen blev det bara mer och mer. har hållit på så i säkert tio år.
Ja du dricker för mycket! Frågan är vad du vill göra åt det. Jag tror inte på att dra ner. Har försökt många gånger. Slutar bara med ett misslyckande.
Tror du måste bestämma dig för att sluta helt. Vet inte hur länge du haft problem med A Men jag tar en dag i taget. Idag ska jag inte dricka. Sen ett nytt beslut osv. Det är en sjukdom, som typ allergi. Enda sättet att hålla det i chack är att inte dricka alls.
Har du ångest blir den bara värre. Du kanske ska hitta något roligt att göra. En ny hobby, gå långa sköna promenader, Läsa och skriva på detta forum. Det hjälper mig.
Hoppas det hjälpte lite grann.
Kram

Rakel1

Ja fiskarn, det får man nog kalla det från början och fortfarande. Har dock fler trevliga anledningar också idag. Kan också lägga till leda. Har varit sjukskriven efter en trafikolycka med värk. Idag är jag ålderspensionär med kvarstående värk. Har funderat i många år vad jag skulle kunna göra som jag tycker är intressant men har inte hittat något. Men något måste det ju finnas även om jag inte kan komma på det.

Det där med att sluta helt har jag funderat på länge. Har försökt att minska länge nu men det fungerar inte. Kvarstår- sluta helt. Men hur? Har funderat på Campral. Är det någon som vet hur det fungerar?

Suss73

Vi får hjälpas åt! För mig är det en kritisk punkt i att varva ner efter jobbet och laga mat. Gillar att dricka vin när jag lagar mat. Och sen går det av bara farten. Så när barnen är hos mig är det lättare att avstå eftersom jag måste skjutsa. Sen har jag ofta inget sug efter 20 om jag inte startat. Plus att jag känner att jag varit duktig. Det är bra. Kram

Rakel1

Återstår: Är det någon som har erfarenhet av Campral?

fiskarn

Tror att det första du måste göra är att ha kommit till den punkt där det är nog nu. Ta den första nyktra dagen, sen nästa.Mediciner är ett hjälpmedel. Det botar inte alkoholism. Sen för att få medicin utskriven måste du ta kontakt med vården. Där kan du få mycket hjälp.
Vill bara berätta att min fru (är homosexuell) fick en svår ryggskada för 10 år sedan. Har varit sängliggandes flera år i olika perioder. Med hög smärta dygnet runt. Hon åt ett tag 8 citodon per dygn. Men är nu nere på 2st. Hon kan inte sitta, bara stå, gå och ligga. Hon går korta sträckor med rullator.
Hon försöker att alltid vara positiv.Och hitta på saker att göra utifrån vad hon klarar. Jag blir förvånad varje gång hon kommer på något nytt. Senaste åren har hon fotograferat. Och blivit duktig fotograf.
Skickar lite inspiration till dig från henne.
Kramar.

Rakel1

...men så det känns det som varje morgon. Därefter vacklar jag och det slutar med ett besök på systemet på eftermiddagen. Ja jag har fått nog. Så har det dock kännts en länge tid och därför hoppas jag att campral skulle kunna hjälpa till.

Din fru skall ha en stor eloge, skicka henne en hälsning från mig. Jag förstår henne fullständigt.

Lovinglife

I samband med att jag måste går ned i vikt för knäts skull, upptäckte jag att ett glas vin "kostar" mig ca 100 kcal!! Alltså 200 kcal av 1500 per dag. Försöker nu utesluta i veckan. Wish me luck.

Lovinglife

Varje kväll. "God mat kräver goda viner. " kan det låter. Men sedan fortsätter "fin" drickande resten av kvällen, även veckodagskvällerna! Har det lite körigt med jobb och familj som många andra och det är lätt att man haka på. Tipset att tänka igenom kvällen innan funkar ganska bra just nu. (Jag ska gör si och så istället.). Det innebär att jag väja bort hans sällskap på kvällen. Sitter jag bredvid med mitt örtte och tidningen känner jag mig irriterad och provocerad av att han går upp hela tiden och hämta mer vin, öl eller ibland lite sprit i ett fint krystalglas.
Det tar energi att bara ignorera och acceptera. Han själv har inga planer att dra ned. Han är lugn och trevlig och intressant att umgås med men blir upprörd så fort man ta upp problemet.
Nån som känner igen situationen.

Thomas 52

Och jag har kommit fram till att jag inte funkar med alkohol men jag har en sällsynt förmåga att hitta på svepskäl.
För mig måste det vara noll

Rakel1

Hej, jag skulle vilja ha kontakt med er. Jag tror att jag skulle kunna ha hjälp av detta. Kanske detta skulle ge mig lite andra infallsvinklar. :-)