Hej. Detta verkar vara ett jättebra forum. Vettiga människor och lagom tempo. Bestämde mig igår för att försöka bli nykter. Alkoholen har de senare åren bara skapat oro, ångest och relationsproblem. Även ekonomin tar stryk. Har länge druckit nästan varje helg och förstås mer på semestrar osv. Har ett bra jobb (hantverkare) Är så trött på det men samtidigt jätterädd för ensamheten. Har iallafall 2-3 vänner som jag vet ställer upp men dom har ju familj, så jag vet att ibland kommer det bli kämpigt. Dom är ju upptagna med livet själva vilket är helt förståeligt. Har även en dotter varannan vecka, då är motivationen hög. Känns som veckan med henne utan drickande blir lättast då jag älskar henne så mycket.

misscharlotte

Mycket modigt beslut. Har själv lyckats vara nykter i en vecka nu sedan mitt beslut att dumpa A och komma ur mitt missbruk. Vi klarar det tillsammans, lycka till nu ✨

NorthernSoul

Har nu talat om för två vänner att jag har som mål att sluta helt. Fick bra stöd men är rädd för ensamheten och att man fallet dit när allt känns bra. När man varit nykter några veckor och tänker att man överdrivit sin alkoholproblem kanske.

NorthernSoul

Tack. Det som driver mig och talar för att jag kan klara detta är att jag känner mig trött på fyllan innan den ens satt in. Vill inte ens bli full. Vill bara att det ska vara över och en nykter vardag ta vid.

rabarber

att du talat om det för personer runtomkring dig! Det är ett stort steg och kommer att bli en stor hjälp. Många av oss har kämpat i det tysta och det är väldigt svårt - vi behöver stödet från vår omgivningen. Och förståelsen. Det är lika svårt att "smussla" med att man försöker leva ett nyktert liv, som att smussla med alkoholmissbruket.
Jag är precis i början av mitt uppbrott med A, så jag håller på och försöker klura ut det här för egen del. I början kommer jag säkert behöva hålla mig borta från kända "fallgropar", men försöker hitta andra sätt att umgås, eller andra intressen som kan ta en större plats. Idag var jag på en utställning med några vänner, tog en lång promenad i det fina vårvädret, bjöd på fika (på ett ställe som visste inte serverade alkohol) etc. Funderar på att ta upp teckning igen som jag egentligen älskar men som har kommit i skymundan pga vinpimplandet. Jag inser mao att jag behöver hålla mig aktiv, så att jag inte hamnar i soffan och längtar efter ett glas vin. Och jag behöver hitta sätt att umgås med mina vänner utan att det måste innebära alkohol. Tills dess att jag känner mig mogen att följa med ut på krogen och ta ett glas alkoholfritt och känna mig trygg i det.

Grattis till ditt modiga steg! Lycka till! Vi finns alla här för att stötta dig på resan!

NorthernSoul

Tack för stödet rabarber. Jag tror för egen del att det är lättare om man säger till de 4-5 mest närstående vad som gäller. Jag var ute på landet och gick lite med en kompis som jag berättade detta för. Vi tog en kaffe i vårvädret och nu försöker jag ta mig ut på lite kvällslöpning. Har aldrig riktigt känt sug på söndagar eller röd dag innan jobb så inga problem nu. Bara lite allmän oro hur allt kommer bli sen när jag känner mig stark och s.a.s avgiftad hehe.

NorthernSoul

Är på jobbet. Dygn 4 nykter. Mycket vaken tid inatt och grubblande. Brukar inte vara så. Har lätt att sova annars. Men det är väl omvälvande med ett livsval. Ingen ångest iaf och det är ju skönt.

rabarber

Jag är på dygn 3. Sover också som en kratta. I natt var jag i alla fall lugn, utan svettningar eller ångest, men jag fick inte till det heller. Det är väl som du säger, många tankar som flyger runt. Och sedan har ju jag haft hjälp att slappna av med vinet innan sängdags, så det är nog en stor bidragande faktor för mig. Men nu har jag väl snittat 2 timmar sömn per natt ett par nätter, så hoppas det blir bättre i natt. Tänker att man svimmar väl av så småningom ;) Tänker ta mig till Apoteket och köpa lite Valeriana (heter det väl), så kanske det kan hjälpa mig på traven.

Men igen, modigt och starkt beslut! Tänker att vi får gå in i den känslan och tycka att vi är riktigt, riktigt bra!

NorthernSoul

Rabarber: Jag räknade fel. Givetvis är jag också på dygn 3. Nu har jag nyss gett bort all alkohol jag hade hemma. Notera att jag alltså haft alkohol men inte druckit nåt av den och nu helt sonika gett bort den. Nöjd med mig själv för den aktionen!

rabarber

Starkt gjort och skönt att det är borta nu och inte kan frestas längre! Det är ett stort steg det med! Blir ett beslut taget, liksom! Och att låta bli, fast det fanns under nosen på dig! Good for you!

Hur gick det på jobbet idag? Och hur känns det nu?

Jag klarade min dag över förväntan. Lite med darrande ben åkte jag dit, men det gick bra. Det kändes som en bra milstolpe för mig. Mycket mineralvatten gick åt ;) Det klunkar nästan om mig när jag går. hehe.

Nu är jag mitt i min värsta fas på dagen. Kvällningen. Fast än så länge går det bra. Det kommer lite flashar, känns ett sug, men det går faktiskt hyffsat snabbt över. Jag tror också om man kommer över vissa hinder (kasta bort alkoholen hemma, lyckats den första arbetsdagen etc) så blir man stärkt av det och kan klarar de där "pucklarna" bättre och bättre. Sedan är ju tanken att de ska klinga av av sig själva vad det lider... förhoppningsvis. Jag tror som många skriver att vi är över den värsta perioden (för nu). Det kommer ju fler på vägen, men just de där första dagarna tror jag är de jävligaste. Och de viktigaste i att man håller i. Inbillar jag mig i alla fall :)

Och kul att vi är på samma dygn igen!

NorthernSoul

Går ofta bra på jobbet förutom de värsta måndagarna med ångest, dom vi vill bli av med helt. Inatt sov jag ju kass, men var endast lite seg. Denna tisdag efter påsk var inte så farlig trots allt, var ju nykter hela söndagen och måndagen ju. :) Nu känns det helt okej. Inga flashar med en kall öl osv alls. Imorrn är min plan att springa efter jobbet. Och gå i rask takt när jag inte orkar längre. Och på torsdag kommer min älskade dotter, då vet jag att min motivation är som bäst! Tack för pepp rabarber!

rabarber

Bra att du planerar att springa. Det tror jag är skitbra. Jag tycker bara det är så bedrövligt tråkigt, men har ju å andra sidan inte sprungit på många år eftersom jag haft alkohol i kroppen konstant... Promenera går bra.

Nu har jag skurat badrummet och köket och kört två tvättar. Det blir mycket gjort när man dodgar vinsug!

rabarber

Och hur känns det?

Min andra arbetsdag och den gick bra. Känns i kroppen nu på dag 4 att det börjar hända saker! Mycket mer ork, tar backar med raska steg, viss stelhet och ont i benen är så gott som borta. Känner mig piggare och gladare! Det flashar fortfarande förbi fina bilder av röda vinglas ibland, men det är inget som håller i sig någon längre stund. Igår när jag satt och tittade på en film och de hällde upp rödvin i glas, hoppade det till lite i magen. Åh så gott, tänkte jag. En kort stund. Stor klunk mineralvatten och så var det över. Känner mig så motiverad! Jag hoppas verkligen det håller i sig.

Ska på AW med en kompis imorgon. Känner faktiskt ingen ångest för det. Det blir ett stadigt glas mineralvatten - eller så festar jag till det med ett glas Tonic med citron och is ;) Det ska bli en spännande utmaning. Och kompisen kommer bli en smula överraskad. "Rabarber utan vin?". Kommer skaka hens världsbild lite hehe.

Hoppas att allt är bra, känns gott och att du håller i!

Styrkekramar

NorthernSoul

Låter som du har gjort stora framsteg rabarber! För mig var dagen bra. Har börjat cykla till jobbet och ta en omväg. Det blir 8 km t.o.r. Tränar mig i att inte stressa på vägen utan försöka ta intryck, känna vårens lukter osv. Som jag skrivit förut är vardagsdrickande inte ett så stort problem för mig utan jag har ofta varit helt vit måndag-fredag. Utan det jag försöker ta itu med är att sluta supa på helgerna för jag får ångest och abstinens av det i flera dagar. Jag har gjort människor illa med mitt kopiösa helgsupande och bläckor. Usch.

Jag är otroligt glad för din skull rabarber, att det går så bra. Hoppas styrkan håller i sig på morgondagens AW och gör den inte det tar vi bara nya tag. Tack för stödet! Nu ska jag ta tag i en mastodont-tvätt. Hade glömt den så löpningen fick stå åt sidan men jag
har ju cyklat idag och igår iaf.

rabarber

Jo. Vi har olika drykesmönster onekligen. Men då kanske din största utmaning kommer till helgen? Eller känner du nu att du byggt upp styrka och att det känns "OK"?

Vad duktig du är som både cyklar och springer! Om du inte gjort det så mycket förut, är det ju ytterligare ett plus i allt detta! Vi kanske kommer bli hälsofreaks på köpet ;)

Jag kände ju idag att jag måste ta tag i detta med motion jag med. Det finns ju nya möjligheter nu känner jag. Och det kommer få mig att må bättre och säkert elda på mig själv i mitt beslut.

Lycka till med tvättkorgen! Jag har precis passerat krisläget och det är lugnt vatten än så länge :)

NorthernSoul

Min största utmaning kommer nog alltid vara helger. Denna helgen som kommer har jag min dotter och då är motivationen oerhört stark att vara vit. Jag vill inte cykla eller åka på utflykt det minsta bakfull. Det finns inte plats för ett sexpack folköl ens denna helg. :)

NorthernSoul

Idag var en bra dag. Min dotter kom hem och vi tog en cykeltur och en glass. Imorgon kommer den stora prövningen för mig då det är helg. Men det känns inte som en överhängande risk då jag brukar vara måttlig när dottern är här. Men denna helg är det inte tal om måttlighet med ett sexpack 3,5:or utan en helt vit helg, det är mitt mål. En nära vän sade också att han gärna umgicks nykter med mig. Det kändes otroligt skönt.

rabarber

Du är så stark nu NorthernSoul, så det här kommer du att greja galant! Och det är ju extrafint att dottern är hos dig din "första" helg. Det kommer ju såklart hjälpa och motivationen blir än starkare! Jag tror stenhårt på dig!

Och grattis till Dag 5! Snart börjar vi räkna veckor istället ;)

Kram

NorthernSoul

Dygn 6. Har inte ens varit i närheten av att stanna till på bolaget eller riva åt mig ett sexpack när jag handlade på ica. Trött och utpumpad av jobbet somnar jag nog vid 22.00 idag. Jag och min dotter kollar på en film. Imorgon ska vi hitta en vårjacka och gummistövlar till henne.