Mina äldre föräldrar… där mamma dricker och är elak mot pappa. 84 och 90 år… vad ska jag göra?

Inte enkelt......min spontana reaktion är att flytta på pappan till nåt boende så han får ett värdigt liv. Jag gissar att han inte är pigg på det men kanske ett tag så han får känna på lugnet ?
Går det att prata med honom ? Tänker på demens ?
Om du hittar en lösning så får du gärna berätta om det här för han är inte ensam....
Kram !!

Hej @Beatle och varmt välkommen hit!
Du är oroad över din mors alkoholvanor och hennes beteende då hon dricker, hon blir elak mot din far. De båda är äldre och du undrar vad du kan göra för att hjälpa till i situationen. Fint att du hittat hit och frågar om stöd, just att få stöd i detta är nog en klok idé. Du har fått ett bra tips här av Adde, om du vill kan du ju också kontakta kommunen och höra med dem vilket stöd de kan ge dina föräldrar i detta läge, samt om du vill stöd för din egen del.

Hoppas du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt för dig, om du vill kan du också testa att ringa till Alkohollinjen (020-844448) och/eller ge numret till din mor, ifall hon skulle vilja ringa.

Ta hand om dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet