Nu gick det åt helvete på riktigt
Har under större delen av mitt liv haft problem med alkoholen, dricker alltid mest på fester och blir alltid full. Dricker även en hel del hemma. Nu under senaste året när jag bott själv, i stort sett varje kväll, ser alltid till så det finns en box hemma. Mår dåligt när jag ser på mitt kontoutdrag hur många ggr på en månad som jag handlat på SB. Har för ca ett halvår sedan träffat en underbar tjej, som knappt dricker någonting. När jag är med henne känner jag oftast noll sug efter alkohol, har hänt enstaka ggr att det blivit för mycket de ggr jag faktiskt druckit när hon varit med, annars är jag alltid nykter med henne.
Men nu till saken… i torsdags jobbade jag på två olika jobb så kom hem strax före 23, kände ett stort sug av att slappna av så hällde som vanligt upp ett glas vin. Där kunde jag inte sluta utan hällde upp fler glas för det kändes så tryggt, avslappnat och bra. Bestämde mig för att försöka stanna uppe hela natten då jag troligen kommer försova mig annars eftersom klockan blev så mycket… såklart helt idiotiskt! Framförallt med tanke på att jag kör bil till jobbet… Råkade somna vid 07, och vaknade såklart inte kl 08 då jag skulle gå upp för att åka till jobbet! Vaknade inte förrän min flickvän kommer in i lägenheten och väcker mig kl 13!! Då har jag missat större delen av jobbdagen där jag skulle ta hand om kontoret ensam, samt hade kunder som skulle komma in som sökt mig… Min chef har ringt mig femtielva ggr och till slut fått tag på min flickvän som kommer och fattar vad som hänt. Hon ringer min chef och säger exakt som det än….. JAG SKÄMS IHJÄL (Min chef är på semester, så kommer ju få ha ett väldigt jobbigt samtal när de är tillbaka..)
Blir tvungen att ringa upp min chef och förklara hur dum i huvudet jag är och vad som hänt samt försöka förklara varför…
Pratar länge med min flickvän och bedyrar att säger såklart att nu ska jag vara nykter framöver. (Hon vet ju inte hur illa det är, men det som hände i fredags är ju jävligt illa bara det) Hon skjutsar mig till jobbat så jag kan ta hand om de kunder som jag skulle träffat tidigare på dagen, sedan hem till henne där jag varit hela helgen. Hon har besök av sin far så det har bjudits på vin alla 3 kvällar i helgen samt så har vi varit ute på stan. Jag har tackat nej alla gångerna, och det har känts väldigt bra! För bra nästan för lätt…
Jag är orolig över att jag inte kommer lyckas hålla det här. Jag älskar den här tjejen och vi håller på att starta ett liv ihop, vi flyttade hem till henne i helgen och tanken är att vi ska köpa något gemensamt inom kort. Jag hoppas verkligen på att jag ska kunna hålla mig nykter i några månader och sedan socialdricka som alla andra… Kan någon ge mig lite hjälp och vägledning av vad jag har att förvänta mig? Har nog aldrig varit utan alkohol med än runt tre dagar som mest de senaste åren….

@Anoto
Hej
Det måste kännas väldigt jobbigt men i slutändan kanske det är lika bra att allt kommer fram till både din chef och nya sambo.
Jag kommer från anhörig sidan och har fått hela mig själv och mitt liv raserat (det är bättre nu) pga av att vi flyttade ihop utan att jag visste hur illa det var.
Så om jag får ge dig ett råd så är det att vara ärlig mot din blivande sambo om läget. För hennes skull och för din egen skull.
Allt gott!

@Anoto Har läst din tråd och får en känsla av att du är ung ? Snälla sök hjälp på vårdcentralen och be att få naltrexon alternativt antabus. Se det som något positivt att din tjej i berättade åt chefen nu måste du ta tag i det .. de kan bara bli bra om du slutar nu!

Hej @Anoto och varmt välkommen hit!

Du har tagit steget nu att vända dig utåt för stöd, även tackat nej till alkohol trots att det bjöds, flera steg på vägen bra gjort! Det krävs både mod och kraft att ta sådana steg.

Alkoholen har tagit en för stor plats i ditt liv och fått stora negativa konsekvenser för dig på flera sätt, det hörs att du fått nog av detta och verkligen vill ha en förändring.

Du vill hitta ett nytt förhållningssätt med alkoholen, först en tids alkoholfrihet och sedan hålla dig till ett måttligt och kontrollerat drickande om jag förstod dig rätt. Vägen dit ser olika ut för olika personer och kan behöva olika mycket arbete och olika typer av stöd, där känner du dig själv bäst men tveka inte att ta det stöd du känner att du behöver, det finns hjälp att få.

Fint att du är här, hoppas att du hittar mycket här som blir hjälpsamt. Skriv gärna och berätta hur det går för dig, om du vill.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen