Beslutsångest

Profile picture for user If

Dra ner på drickandet, ta en vit period eller sluta helt? Har svikit mig själv i mina beslut otaliga gånger så vad bestämmer jag mig för idag har jag inte riktigt klart för mig än.
Har ju ändå tagit mig hit, en bra början. Här finns ni alla som kämpar och ni som lyckats gå vidare in i ett nyktert liv, delar med er av era tankar känslor insikter. Värdefullt. Inspirerande

Dricker inte varje dag men för ofta, dricker mig inte redlös men för mycket. Lovar mig själv att sluta men ger efter när livet strular och suget slår till. Flyr.
Finns en halv flaska vitt vin kvar i kylen och det är den som gör att jag inte kan säga att jag inte ska dricka idag. En röst inom mig säger att jag ska hälla ut den, en annan att det spelar väl ingen roll om jag dricker upp den.
Så där håller jag på och velar törs varken säga ja eller nej.

Dag 1
Jag visste nog innerst inne att jag skulle dricka upp den där halva flaskan redan när jag skrev igår. Men idag
har jag en helt annan känsla i kroppen. Lättad över att det inte finns något vin kvar här hemma som kan fresta. Känner mig redo att anta utmaningen .

Profile picture for user vår2022

@If Välkommen hit! Bra beslut att förändra ditt drickande. Det finns ett självhjälpsprogram här på forumet du kan anmäla dig till. Det är ett bra stöd med att sätta mål och strategier för sitt drickande. Tyckte det var bra och en hjälpsam start till att inte dricka. Bra att skriva här om sin funderingar, utmaningar, tankar och känslor. Ta del av varandras resor och peppa varandra.

Kämpa på och lycka till!💪💕

Helgen gick sådär, trots bra känsla fredagmorgon. Drack vin på kvällen men höll mig till alkoholfritt när vi var ute och åt lördagkväll och söndag. Var fruktansvärt besviken på mig själv Har försökt "bota" min ångest och känslor av meningslöshet och frustration med vin under en alltför lång period, men hamnar ju bara djupare i depression. Inget nytt, historien upprepar sig.
@vår2022 tack för tips om självhjälpsprogrammet, ska kolla upp det.

En bra dag med positiva tankar. Känner mig otroligt nöjd med vad jag åstadkommit idag.
Har också börjat med själhjälpsprogrammet som verkligen får mig att inse att det på riktigt är dags att ta tag i det här nu. Kräver mod att ärligt svara på frågorna, inte bagatellisera eller försköna, hur jävla jobbigt det än är att se sanningen så måste den fram.
Nollar i kalendern även idag. Känns bra.

Profile picture for user Kattskit

@If HEJA dig! Det kan verkligen vara otroligt svårt och för mig känns det som att det går i vågor. Vissa saker triggar en, för alla är det olika även om många har samma triggers också.

Du pratar om ångest och sådär, något många här vittnar om. Jag själv lider av ångestproblematik rent generellt och även psykisk sjukdom i övrigt men är inte tillräckligt långt in i nykterheten för att veta om det hjälper just mig, där emot vittnar många om att nykterheten i längden hjälper där också. Man slipper den extra ångest alkoholen skapar, om inte annat. Där emot kan det vara kvar ett tag för det, olika länge för alla.

Välkommen

Nu har jag precis tackat nej till en fest på lördag och känner mig som en stor skit. Vet att jag gör vederbörande ledsen och besviken men orkar bara inte. Vill inte. Har väl lite social fobi och gillar egentligen inte att gå på fester med mycket folk. Har aldrig gjort.
Skäms också nu för tiden över att mitt alkoholberoende är så pass tydligt (iaf. inbillar jag mig det) eftersom jag inte riktigt kan slappna av förrens jag fått i mig ett par glas vin. Fy f-n vad jobbigt det känns nu......
Dessutom är det en födelsedag som ska firas inom familjen på fredag så där kommer jag inte undan. Blir säkert några glas vin då men hoppas jag kan hålla det på en rimlig nivå. Ska jag kanske sätta en gräns där förresten. Såg någonting om det när jag skummade igenom självhjälpsprogrammet, att om man vet att man ska dricka vid ett tillfälle så sätt en gräns för max antal glas. Så om jag dricker, inte mer än 3 glas. Ok.
Tack för din kommentar @Kattskit, jag tror att man behöver en längre tid av nykterhet för att märka av fördelarna med att inte dricka och just nu känns det långt borta.
Men jag tar en dag i taget och för varje dag jag inte dricker så är jag ändå nöjd.

@If Vad starkt av dig att tacka nej. Ni kanske kan ta en kaffe någon dag istället? Så blir personen säkert lite glad iaf. Om det är något du vill och orkar så klart.

Jag tror också att det kan vara bra att sätta en benhårt gräns i det läget. 3 standardardglas. Drick dem långsamt med ett glas vatten brevid så kan du ju dryga ut dem under kvällen och kanske minska frestelsen att ta ett till utöver det när vinglaset är tomt?

Profile picture for user Kennie

Hej, en tanke från mig är att släppa det där med att man ska dricka för andras skull. Det går jättebra att vara med fast man har alkoholfritt i glaset. I början är det nog ändå bra att tacka nej till tillställningar där man tidigare druckit mycket. Men jobba med inställningen till släktträffen, varför inte testa nyktert?

Profile picture for user BEATNGU

@If Jag vill helst inte gå på tillställningar där alkohol är en självklarhet längre. Förr när jag drack var det ju bara att dricka på och mingla runt så var det ingen som såg om man hade tagit mer eller inte. Har rätt bra ölsinne så jag kan "vara" nyktrare än vad jag är. Så det har räddat många insläpp på krogen och att inte stå och vingla på släckträffar.
Jag är ju nykter nu men har inte alls ont av att andra dricker. Däremot ser jag det bara som en tråkig och jobbig grej att man ska gå på sånt. Jag skulle gjort samma som dig oavsett om jag var dig eller mig om du förstår vad jag menar. Förr fick jag dricka lite före för att klara av folk jag inte brukar träffa ofta på tex kalas eller nåt där det bara bjöds på alkoholfritt. Det var dock sällan såna tillfällen men jag gillar inte sånt för att jag fortfarande har problem med social fobi i just såna lägen när det är lite trångt och folk ska komma fram och fråga saker och vara övertrevliga. Då får ja flyktkänsla. Det är lättare nu, men alkoholen var ju till hjälp dom gångerna förr. Morsan och mina bröder märkte ganska tidigt att jag drack fort och mycket jämfört med dom på nyår eller vad som helst. Jävla svamp fick man höra på halvskämt nån gång. "är den redan slut?" du hämtade ju en precis. bla bla bla.
Du ska inte ha dåligt samvete för det vem gör du ledsen som du inte kan träffa vid ett annat tillfälle?
Berätta annars för någon som du känner och litar på som ska vara där att du har märkt att det blir jobbigt vid just såna tillfällen. Att du inte mår så bra då. Festen du ska gå på kan du inte ta med dig eget vin som är alkoholfritt? Eller kommer det bara att finnas uppställt och redo? Om det går så fixa en vinflaska med skruvkork och byt ut innehållet mot alkofritt om du vet att ingen annan ska dricka det. Eller skyll på att magen är konstig och det är inte skönt med vin som är surt för magen då. eller drick ett par glas och byt sedan till alkoholfritt som lär finnas som alternativ. Tycker det är starkt att du redan nu tar tag i att inte använda alkoholen som en sorts medicin. Jag är ett bevis på att det inte är nån bra idé :-) Finns massor med självhjälp och telefon och annat. Kolla 1177 hemsida. har för mig att det fanns nåt där också. Kör hårt!!

Tack alla ni för kommentarer. Det värmer. 🧡
Dricka för andras skull, - ja det är väl så jag tänker att de ska bli besvikna om jag inte dricker.
Med påföljande uppmaningar om att ett glas kan du väl ta, du behöver ju inte dricka så mycket blablabla...Fast det är ju just det jag måste, finns det vin på bordet så kan jag inte nöja mig med ett glas. Jag vet, enda sättet är ju att berätta hur det ligger till och inte göra så stor sak av det. En vit period, inget konstigt med det.
Jag sa när jag tackade nej till festen att jag helt enkelt inte klarar av såna tillställningar nu för att jag inte mår så bra och det är ju sant och hen vet hur jag är, psykiskt ostabil, men egentligen handlar det ju om mitt beroende, att jag måste dricka för att stå ut, orka prata och försöka vara glad och trevlig och dölja skammen jag känner. För skäms det gör jag.

Profile picture for user Kennie

Det är svårt i början, att vara med utan att dricka. Men det blir bättre. Ens vänner och familj får bara acceptera att man inte längre är den som är kvar sist på festen och alltid är med på ett glas till. Jag tänker att vänner vill en väl. Om någon tycker att jag ska offra min hälsa och välmående för att vederbörande tycker att det är roligare om jag dricker, då är det inte en bra vän. Sen tror jag också att vi lite använder det som argument för oss själva för att rättfärdiga att vi fortsätter dricka, att vi måste dricka för andras skull. Om man ser på det som att alkohol är en substans som vi inte kan hantera så blir det enklare. Vi skulle ju inte kräva av en nötallergiker att den ändå tar ett par nötter för att det blir roligare om alla äter... Dessutom, om man har med sig eget alkoholfritt så tänker de flesta inte ens på vad man har i glaset. Min erfarenhet är att det mest är personer som själva funderar över sin alkoholkonsumtion som ställer frågor. Säg att du är nykter för att du börjat må så dåligt av alkohol. Om någon då försöker pressa dig att dricka är det väldigt respektlöst av den personen. Och var stolt över att du vågar ändra dina vanor och välja ett hälsosammare liv! Och åtminstone för mig så har all skam kopplad till drickande försvunnit när jag inte längre dricker. Nu är jag stolt över att dricka alkoholfritt.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Kennie Jag håller med Kennie till 100 procent. Min omgivning blev förvånad när jag slutade dricka. De trodde nog inte heller att jag skulle klara av det så länge. (2,5 år den 9/8) Men jag har enbart bemötts av kärlek från alla håll. Jag umgås lika bra med mina vänner forfarande, till och med bättre. Fast jag väljer hellre att umgås på tu man hand eller i mindre grupper än stora fester. Alla i min omgivning är sjukt imponerade dessutom. Det är som att gå på fest med en stor guldmedalj om halsen 🥰

Kram 🐘

Profile picture for user Smörblomma

@If Jag tycker det är starkt att du ser att det inte skulle fungera gå på den där festen och därför tackar nej. Du gör kloka val för dig och det kanske innebär att någon annan blir lite ledsen men så blir det ibland.

Funderar på om man kan säga att man kör ett test för att se om man kan gå ner lite och ta bort kcal i dryck och dricka pepsiMAX istället eller något. Folk har inte lika nära till att döma ut en sån sak som andra skäl. Så tragiskt att vi lever i en värld där man ska behöva känna att man behöver eller dessutom avkrävas en ursäkt för att inte dricka i tid och otid. Men tänker att en sån sak kanske kan kännas lättare.

En vecka in i förändringsarbetet med mitt drickande och jag valde att dricka mina 3 glas.

Hur som helst så väntar inga större sammankomster i närtid. Skönt.
Jag får koncentrera mig på att hantera livet, min ångest, oro och mina destruktiva tankar och känslor utan vin, det som lett till att jag hamnat i mitt missbruk.
Känner mig mer motiverad nu när jag klarat av den här dagen även om de där glasen gav en lite sur och bitter eftersmak och jag behöver heller inte våndas inför morgondagen.
Tack för att ni stöttar och vägleder mig med era kloka ord och insikter.
Godnatt.

Blir så mentalt utmattad av såna dagar som igår. Så idag händer inte mycket. Behöver min vila för återhämtning. Imorgon kommer två av barnbarnen hit och sover över så då måste jag vara laddad.
För övrigt håller jag helt med Kennie. Så klart är det bara en ursäkt detta; att dricka för andras skull.

Jag tappade helt riktning och hamnade i gamla spår. Jag struntade fullkomligt i vad jag bestämt mig för, lät mig villigt övertalas och vilseledas.
Men, åttonde dagen idag utan vin. Ett par folköl har slunkit ner, helt klart onödigt men ingen stor grej.
Känt mig lite låg, har inte haft direkt sug idag men ändå en viss längtan efter att få hälla upp ett glas svalt vitt vin - som aldrig bara blir ett - och slå mig ner i en skuggig hörna för att undkomma solens obarmhärtigt varma strålar, jag orkar bara inte med denna värme, mår helt enkelt inte bra av den .
Men har inget vin hemma, vilket jag absolut inte kan ha om jag nu ska få till någon förändring i mitt drickande. Obs! Förändring - inga löften eller krav på helvita månader.
En dag i taget.
Lade mig i hängmattan, innan solen hittat dit, och med en ljudbok i öronen, (Stefan Sauk😍) kunde jag få tyst på tankarna och faktiskt njuta av tillvaron, utan det där vinet.

Profile picture for user Allegra

Hej @If , vad bra gjort att lägga sig i hängmattan och lyssna på ljudbok!! Tillhör en av mina favoritsysselsättningar i livet, skulle kunna bo i en hängmatta 😊

Hoppas du hittar fler bra strategier när suget sätter in! Ta en dag i taget, samla på dig bra nyktra upplevelser. Bygg upp en inre bild av hur och vem du vill vara, vårda den bilden.

Åtta dagar utan vin är stort! Grattis✨✨✨

Tack Allegra!🏵
Ja det är ganska fantastiskt ändå, att jag lyckats med det och nu ännu en dag. Vaknade jätteförkyld imorse så jag lär inte ha några svårigheter att låta bli de närmaste dgarna heller. "Inget ont som inte har något gott med sig".........

Vill du ha vin? Min man gör sig klar för att åka till bolaget.
Nej, absolut inte!
Jag har suttit och läst här i olika trådar nu på morgonen och bestämt mig för att fråga om han kan tänka sig en vit period.
Så jag frågar och ja! det kan han väl tänka sig. Måste säga att jag blev förvånad när han utan betänketid antog utmaningen och hängde tillbaka bilnycklarna.
Han behöver det lika mycket som jag.
Trots förkylning med en jobbig hosta så finns ändå en känsla av ett välbefinnande. Jag mår bra i tanken och känslan av 12 dagars nykterhet.

@If Härligt jobbat med 12 dagar!🥳. Toppen att din man hakar på en vit period👍. Det blir mycket lättare och roligare om man gör det båda två. Min man hakade också på och även han behövde det. Nu dricker jag ju inte alls längre och inte han heller (vin, sprit) endast 3,5 öl ibland. Även han mår så mycket bättre nu.

Krya på dig och ha en fin helg ändå💕

Tack @Allegra och @vår2022 🏵
helt klart blir det ju lättare när man gör det tillsammans och jag hoppas verkligen att det går den här gången. Vi har ju försökt några ggr. förut och när någon av oss spårar brukar den andra inte vara sen att hänga på tyvärr.
Idag är det i alla fall 2 veckor sen jag drack vin och jag känner mig stark, har en skön positiv känsla och ser fram emot att se de vita dagarna växa i antal.
Nu har jag ju bara legat här i soffan och plöjt serier och sovit de senaste dagarna pga. förkylningen så vi får se vad som händer med känslorna när det blir som vanligt igen. Börjar bli lite rastlös och urtråkad så idag har jag ändå röjt upp lite i röran.

Dagen började bra men sen vet jag inte vad som hände eller varför jag plötsligt kände mig jätteledsen och fullkomligt överöstes av negativa tankar och känslor. Allt kändes så meningslöst.
Det är ju då jag brukar öppna en flaska vin och låta allt lite långsamt suddas ut och ersättas av en stilla ro, som jag ju vet inte varar så himla länge egentligen för snart kommer ångesten skulden skammen och varför varför varför nu igen?
Idag fanns inget vin. Var inte sugen på det heller saknade väl bara den enkla "lösningen" , det gamla invanda beteendet
Jag gick ut i skogen istället för att bryta ältandet. Det var defenitivt ett bättre sätt att hantera det på.
Nu ok. Inte toppenbra, men ok.

Profile picture for user Vinägermamman

@If För mig blir det också så ibland, fr a den första tiden. Det är väl de naturliga dopaminnivåerna som inte kommit i balans än. Jag brukar också göra som du när de känslorna kommer, gå ut i skogen eller åka till nån butik som har saker som får mig att må bra. Jag läste en bok tidigare i somras, inte om alkohol men om våra hormoner och signalsubstanser. Författaren framhöll hur viktigt det är att försöka göra något man mår bra av när de dystra tankarna kommer. Du kämpar på så bra. Heja dig!😊

Precis så @Vinägermamman 🏵 Jag försöker ha det i åtanke när jag känner att jag håller på att fastna i negativa tankar. Även om jag just då inte tycker att något är särskilt lockande eller roligt så tvingar jag mig att göra något. Jag fick en gång rådet att göra en lista på sånt som ska göras under dagen, bocka av vartefter och det pushar mig att beta av listan, slutföra uppdraget för att sen kunna känna mig nöjd med min insats.
Gårdagens mörker har lättat och jag är glad för att jag ger mig själv den här möjligheten till förändring och ett bättre liv.

Det här blir min tredje nyktra helg om allt går enligt planerna. Tänker mycket på vin idag. Saknar den där myskänslan med ett gott vin, det där lilla extra till helgen.
Men dricker jag nu så sabbar jag allt. Är ju nyfiken på vad en längre tids nykterhet kan leda till. Tycker ju redan nu att jag mår bättre, kan lättare hantera mina känslor, hetsar tex. inte upp mig över saker jag tidigare gått i taket för och genast måste lugna med vin, utan låter det bero, och plana ut. Ett inre lugn, en liksom stilla ro infinner sig. Så vilsamt och skönt.
Ser till att aktivera mig när grubblandet tenderar att ta över. Det går. 🏵

Ja! Jag har inte druckit något annat än vatten, med eller utan bubblor. Härlig känsla idag. Är så jäkla nöjd och stolt.
I morse när jag såg mig i spegeln hajade jag till, tittade en gång till, blicken som mötte mig var klar och ren, som om ett filter lyfts bort, och ansiktet var inte lika svullet som tidigare. Det gjorde mig glad.
Jag hör min man öppna öl efter öl (3,5) i rummet bredvid. Så länge stod han ut. Han vill inte prata om det. Tycker att några vanliga öl kan man väl unna sig.
Jag går min egen väg 🏵

Dag 21=3 veckor! 🏵
Siktar nu in mig på att beta av en alkoholfri vecka till. Törs säga det nu Vet att jag kan.
Kanske att jag dömde ut min man lite väl snabbt . Är ändå bra så länge han inte handlar på bolaget Men att han inte vill prata om det är synd. Det blir ju inte en grej vi gör tillsammans om vi inte kan dela våra tankar angående detta. Jag får ge honom tid men är han inte redo så är han inte.

@If Grattis till 21 dagar!🥳. Ja, det sker förändringar i kroppen när man slutar dricka, som du beskriver. Fyllepluffset går bort och blicken blir klar, härligt! Jag har gått ned ca 10 kg och det är så roligt när jag kan ha kläder jag vuxit ur och som sitter bra😁. Det beror också på att jag börjat träna regelbundet, vilket ger härliga endorfiner.

Kör ditt eget race om din man inte vill haka på helt nyktert. Ju längre tiden går desto starkare blir du i att avstå. Alla de positiva effekterna kommer efterhand ju mer återhämtning och balans hjärnan får av nykterheten. Min man dricker endast 3,5 öl, inget från bolaget, och vägrar rucka på detta. Det får vara så, jag dricker bara alkoholfritt öl och hans öl bekommer mig inte. Jo, ibland tycker jag han luktar öl och ibland stör jag mig på ölknäppandet. Men det är hans val och jag har gjort mitt val och han dricker måttligt.

Ha det så gott och njut av din nykterhet!💕

@vår2022 Tack! Ja jag tänker köra mitt eget race. Jag vill gå vidare och få möjlighet att upptäcka fler positiva effekter av att inte dricka.
Känner mig stark och bestämd idag och ska göra allt jag kan för att få behålla den känslan.
Tack också till er @Andrahalvlek och @Himmelellerhelvette ! 🏵

Dagarna rullar på och det är fantastiskt så mycket jag får gjort när jag tar vara på den tid som helt plötsligt finns tillgänglig. Tid som jag tidigare druckit bort eller bara försökt uthärda i väntan på nästa tillfälle att få dricka.
Inte så att allt är jättelätt och roligt hela tiden men när jag uträttat det jag föresatt mig, och lite till, det ena leder till det andra , med risk för att jag "övergör" men utan vinet som bränsle eller belöning (för de tankarna finns där ibland) är känslan av tillfredställelse stor. 🏵

@If Håller med, himmel vad många timmar man fick över plötsligt. Minns de första nyktra helgerna som maratonlånga. Vilket gjorde att jag hann göra så mycket, och vila dessutom, så jag kände ingen söndagsångest alls. Vinn-vinn-vinn.

Kram 🐘

Visst är det otroligt @If , hur mycket tid och energi som frigörs då man är nykter! Blir lite mörkrädd då jag blickar tillbaka och förstår hur mycket jag ”låtit bli” och istället lagt tid och pengar på ett rus. Men gjort är gjort. Önskar dig en bra dag✨✨

Igår skrev jag hos @Allegra att jag ska försöka få till en vit september. Aldrig förut har jag känt att ett så långt uppehåll -plus mina nu 25 dagar- är möjligt att åstadkomma.
Men idag är jag rädd och tvivlar. Min man har varit till bolaget, och det stör mig att han frågar om jag vill ha vin när han vet att jag inte ska det att jag faktiskt försöker låta bli, kanske hoppas han att jag har ångrat mig. Jag förbjöd honom att köpa det.
Först blev jag oerhört irriterad och sur, men påminde mig sen om att jag har själv tagit detta beslut. Ingen annan har sagt att jag inte får. Det är Jag som vill förändra mitt drickande
Jag vill att min kropp ska få vila, återhämta sig och bli stark och hel. Jag vill känna att jag ger den de allra bästa förutsättningarna.
Jag vill känna mig stark och fri, inte vara en slav under ett beroende. 🏵

Profile picture for user TappadIgen

@If Hej. Visst är det ditt beslut och upp till dig att förändra ditt drickande. Det är ju ingen annan som kommer att göra det åt dig. Så långt har du ju rätt. Samtidigt så tycker jag att man kan förvänta sig av en partner att de på något vis stödjer en när man har fattat ett beslut om en förändring på något vis.

Om din partner t.ex. hade slutat äta fikabröd för att bli lite hälsosammare, hade du frågat om du ska köpa hem bullar till honom? Visst är det inte lika illa som om man skulle inte ens fråga utan bara köpa hem, men jag tycker helt klart att en partner ska vara ett bättre stöd än så än att man passivt försöker stjälpa.

Det finns ju såklart inga regler på vad man kan förvänta sig av en partner. Men om vi pratar om att man slutat med bullar. Vad kan man förvänta sig.

1. Att partnern själv slutar med bullar.
2. Att partnern slutar äta bullar framför en med god aptit.
3. Att partners inte frågar om hen ska köpa hem bullar.
4. Att partnern inte köper hem bullar och ställer framför dig och säger "Här har du".

Visserligen kan det bero lite på förändringens natur till någon grad, t.ex. om den är livsnödvändig o.s.v. men jag tycker att en partner definitivt inte ska göra 3 eller 4. 2 får ju skötas på ett väldigt snyggt sätt i så fall och inte som beskrivet. 1 kan man ju kanske inte förvänta sig däremot.

Nej @TappadIgen jag begär inte att han ska (1) sluta dricka men respektera mitt beslut och inte
(3) erbjuda sig att köpa hem vin.
Blev så provocerad av de där ölen i kylskåpet, kunde inte tänka på något annat så till slut öppnade jag en för att få svar på om den kunde ge mig det jag trodde jag ville ha vilket den inte gjorde, inte heller burk nr 2 som mest fyllde mig med avsmak, vad håller jag på med? Det lockade inte att fortsätta.
Ser inte detta som ett misslyckande, jag tänker fortsätta som planerat.
Hade det däremot varit vin jag hällt upp i glaset hade situationen varit annorlunda. Därför är det totalförbud på inköp av detta. 🏵

Bra där @If , att du insåg / kände att ölen inte gav dig något. Inte på något sätt ett misslyckande, snarare tvärtom! Ett av alla steg i sökandet efter en ny världsbild (det lät ju väldigt högtravande, men ändå :)

Tror att det är bra att du låter bli att bli arg på frågan om du ville ha vin! Själv har jag lätt att ”jobba upp” ilska och av erfarenhet vet jag att det är en trigger för mig. Släpp det bara, som du beskriver här ovan, det är ditt beslut och ditt svar: ”nej tack!”

September blir en fin månad☀️ kram!

Profile picture for user TappadIgen

@If Jag menade inte att du kan kräva av honom att sluta själv. Det jag menar är att det finns en skala på vad man kan förvänta sig av sin partner som man väl får anta har kärlek för en och vill en väl och respektera en och ens vilja, som man kan diskutera kring och det jag menar är att du ska absolut kunna förvänta dig mer av din partners agerande.

Man frågar inte en partner som man vet har ett uttalat mål att inte dricka om man ska köpa hem alkohol till denne om man inte antingen är en idiot, saknar respekt för sin partner eller har alkoholproblem själv. Det finns inte så många andra alternativ.

Skönt att du kan ta lärdom av den här gången och gå vidare. Men jag skulle också pratat med din partner om att sköta sitt drickande snyggare och hålla alkoholen för sig själv. Perioden i början är jobbig och nu kunde du stanna på två, men det är en onödig frestelse.

@Allegra visst är det så att starka känslor är en trigger. Tyckerändå jag blivit bättre på att hantera mina känslor under de här veckorna men just den här gången lät jag ilskan ta över . Kanske för att jag blev så besviken, verkligen sårad och ledsen över att han inte lyssnar och tar det jag säger på allvar.
Jag fortsätter mitt sökande efter en ny världsbild :) det låter fint 🏵

Jag förstod vad du menade @TappadIgen fast det inte verkar så när jag ser vad jag skrivit.
Hans beteende i detta är just respektlöst, kanske för att han själv har alkoholproblem, som han inte vill erkänna, precis så som du säger.
Jag pratade med honom om det och jag tror att han faktiskt fattade vad det handlar om för min del nu.
Tack för ditt inlägg 🏵

Fjärde helgen nykter.
Ölen är satta inom ( ). Triggade inte till att börja dricka igen. Tvärtom. Inget jag vill ha eller behöver nu. Den tanken och känslan är alldeles sann och jag vill att den ska stanna. 🏵

@If Heja dig! Du jobbar på jättebra 🤗 För varje nykter månad du har i ryggen så blir det bara enklare och enklare. Efterhand samlar du på dig nyktra erfarenheter och inför nya nyktra vanor. Det andra bleknar med tiden. Bara man ger fan i det första glaset.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek för att du tror på mig 🤗 det betyder mycket, får mig att tro att allt är möjligt.
Jag är mer taggad än någonsin att klara resten av den här månaden helt ren. Jag kommer självklart inte att dricka fler öl som jag sen bara sätter inom ( ) De här 2 fick mig att se på det slentrianmässiga meningslösa drickandet med helt nya ögon.
Något jag ska ha i åtanke varje dag framöver 🏵

" Glöm bort hur hemskt det var och minns att allt det roliga är kvar"

31 dagar idag utan vin. Helt fantastiskt!😀
Ärligt trodde jag inte att det skulle gå så bra som det gjort och att jag nu vill fortsätta månaden ut dessutom. Vad som händer därefter får vi se då.
Jag mår så bra . Det är så skönt att slippa planera för inköp och tillfällen att dricka. Räkna timmar tills man törs sätta sig bakom ratten. Bara det är ju en stor frihetskänsla. Känner mig stark och trygg i mig själv och mitt beslut. Är piggare gladare har mer energi, men också ett inre lugn
Medveten om att det kommer dagar med tvivel och sug så njuter jag just nu av min nykterhet 🏵

Tack! @Andrahalvlek och @Majaela
Ännu en nykter helg i sikte och jag ska ta tillfället i akt och berätta om mina vita planer då vi ska äta middag med några vänner och övriga familjen. För frågan om varför jag inte dricker den kommer jag inte undan, det vet jag. 🏵

@If Ta den korta versionen, trassla inte in dig i långa förklaringar. Du har egentligen ingen anledning att behöva förklara dig. Folk som dricker brukar väl aldrig behöva förklara varför?

Om det är nära vänner så vill de kanske veta mer, men du bestämmer hur mycket du vill delge. De hemskaste detaljerna behöver de inte veta!

Folk som inte själva har problem med alkoholen brukar rycka på axlarna. ”Okej, ditt val.” Folk som har problem med alkoholen själv brukar argumentera. De vill att du dricker, för då kan de också dricka. Om du är nykter så känner de själva lite skam och skuld. Kom ihåg: Det är deras bekymmer! Var och en ansvarar för sitt liv.

Det är skönt att berätta, då kan man gå vidare sen.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette det var inte på något vis svårt eller jobbigt att säga som det är när jag i lördagskväll fick frågan om jag ville ha ett glas vin: "Nej tack, jag dricker inte just nu". "Bra mamma, good for you" sa min dotter, de andra sa bara "jaha,ok" kanske med lite förvånig i rösten och ett höjt ögonbryn. Det var det hela. Jag tänkte på vad @Andrahalvlek skrev så eftersom ingen frågade något mer så lät jag det stanna där.
Min dotter som är oroad över mitt (vårt) drickande och jag pratade lite mer om det idag och det känns bra att hon nu vet att jag på allvar tar tag i problemet. Jag har hennes fulla stöd och förståelse.
Skönt att få det sagt och min självkänsla växer.
Det här går bra 🏵

@If Perfekt! Man får ta snacket i portioner. Men din dotter fattade direkt, och gillade ditt beslut! 🥳🥳🥳 Det är allra viktigast.

Min äldsta dotter var den första som fick veta, men det var först efter tre månader. Jag blev nykter i februari första våren med corona, så tillfällena att träffas var då få. Jag ville berätta IRL. Hon sa: ”Bra! Jag tycker om dig bättre då du är nykter”. Sen har vi fortsatt prata om det då och då.

Kram 🐘

Dag 36
Igår svävade jag på moln, idag har jag varit och är fortfarande lättirriterad och rastlös. Stör mig på mannen som med sitt agerande verkligen kan få fram det sämsta hos mig. Han har ofta varit min största trigger men det har han i alla fall inte lyckats med idag.Jag har inte haft en tanke på att vin skulle kunna lätta upp den här dagen.
Det är ändå något positivt. 🏵

@If Verkligen positivt. När man verkligen inser det - att alkohol bara gör allt som händer ännu värre - är mycket vunnet. Vi vet ju att det stillar ”bruset” för stunden, men allt kommer ju tillbaka etter värre efteråt. Meditation och djupandningsövningar kan jag rekommendera. Det är ett bra sätt att låta skallen vila, plus att det hjälper en i det vardagliga också. Hela systemet coolar liksom ner. Men det kräver daglig träning.

Kram 🐘

Ja @Andrahalvlek, Poletten har till slut trillat hela vägen ner! :)
Förr mediterade jag i perioder men i och med att mitt vinintag tog över en alltför stor del av min tid så försvann det, som så mycket annat. Nu försöker jag hitta tillbaka till det som gav livet mening, som också får mig att känna lust och glädje och också den inre ro meditationen kan ge , så den finns med på min lista över "saker jag ska göra istället för att dricka"
Djupandning däremot är något jag ofta använder mig av och det funkar i alla lägen. 🏵

@If Det bästa sättet att introducera en ny vana är att stapla den på en annan vana. Tex gick jag alltid mina dagliga promenader i vintras innan frukost, innan lunch och direkt när jag kom hem från jobbet.

Samma sak kan man göra med meditation, det gäller bara att hitta en bra vana att stapla den ovanpå. Ställ mobilalarm så du verkligen blir påmind.

Och har du redan erfarenhet av meditation så vet du hur hjälpt du kommer att bli av det 🙏🏻 Jag har en app som heter Insight Timer. Där finns en massa olika meditationer att lyssna på.

Kram 🐘

Tankar som kom upp när jag tog min morgonpromenad.
Vad jag än har gjort eller varit så har jag längtat hem till min soffhörna och vinflaskan. Vem som än varit här och som jag även bjudit in, längtat efter att få träffa, så vill jag att de ska åka hem så jag får vara ifred med mitt vin. Hur sjukt är inte det?
Det gör mig ledsen att tänka på. Hur vinet har en så stark dragningskraft, en sån makt över mig att jag ställer mig själv utanför, inte är närvarande i det som sker.
Jag har gått in i väggen mer än en gång, jag blir snabbt mentalt uttröttad av att ha för mycket folk omkring mig, ljud och rörelse, så det finns väl en förklaring där till varför vinet gjort det mer uthärdligt.
Att det finns andra sätt att hantera det på håller jag på att lära mig nu.
Lyssna på kroppens signaler, där jag bla tillåter mig att gå undan en stund och vila.
Meditera för att få ro.
Fysisk aktivitet som stärker både kropp och själ.
Äta hälsosamt (gör jag iofs redan men har en tendens att kasta i mig maten, ibland till och med stående vid köksbänken)

Tack för tips @Andrahalvlek 🏵

@If Det har jag också tänkt på. Hur bråttom hem jag har haft till vinet i mitt tidigare liv. Allra helst en fredagskväll. Nu kan jag göra ett ärende efter jobbet på fredagen, eller stanna och snacka skit med en kompis. Länge. Spontant bjuda in mig hos någon och ta med mig hämtmat, och sen kör jag hem efter att vi har ätit. Jag har fått så mycket mer tid att umgås med andra, och stanna kvar länge om det känns trevligt och bra. En oerhörd frihetskänsla 🥰

Kram 🐘

Idag har jag berättat för ännu en person i min närhet, när hon ringde, att jag inte druckit på snart 6 veckor och tänker hålla i det månaden ut till att börja med. "Jaha, varför då?" Jag sa som det var att det blivit alldeles för mycket sista tiden , att jag ville ge min kropp chansen att återhämta sig.
"Ja det är väl bra" sa hon, lät lite undrande Jag tror inte att hon har fattat mycket jag druckit egentligen och det är inte konstigt eftersom jag ofta druckit hemma i avskildhet, dessutom har jag en gräns när jag dricker i sällskap, så klart blir jag påverkad, men inte så det stör eller går över styr.
Hade ingen lust att gå in på detaljer, ville inte prata mer om det när hon sa att hon precis hällt upp ett glas vin för att varva ner. Mysigt och gott.
Och det verkar faktiskt inte som de bryr sig särskilt mycket om jag dricker eller inte.
Jag saknar det lite ikväll, det gör jag men inte så jag är sugen direkt. Tänker mej det första glaset, hur det landar och sprider den där känslan av avslappning och njutning , den är härlig, men jag vet vad som händer därefter när flaskan är tom, för det blir den.
Det vill jag inte mer. 🏵

@If Och imorgon bitti vaknar vi pigga och glada och kan ta oss an lördagen 🥰

De som reagerar mest på att man inte dricker är de som vill ha en som ett alibi för att själva få dricka. Vänner är vänner även fortsättningsvis.

Jag initierar ofta lunchdejt eller promenaddejt med mina vänner. Långlunch är riktigt nice. Då är det mer naturligt att inte dricka, om de känner sig obekväma med att dricka i mitt sällskap.

Med tiden är det ingen issue alls. Släkt och nära vänner fixar helt naturligt alkoholfria alternativ till mig när de bjuder hem mig.

Kram 🐘

Tack, jag mår bra @Himmelellerhelvette 🥰 och det går fortsatt bra med nykterheten. Jag är tacksam varje dag för att jag kommit så här långt och jag har inte för avsikt att ändra på det.
Det är så skönt att vara nykter och slippa all ångest och annan skit som drickandet förde med sig.
En enorm frihetskänsla. 🏵

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Underbart att läsa @If 😍
Enorm frihetskänsla, jag har tänkt att det kanske är ungefär såhär det känns för dom som blivit friska från cancer? Vi har fått ett nytt liv och det ska vi vårda och jag tror vi är lyckligare än de som aldrig haft problem med alkoholen just för att vi får känslan av att fått livet tillbaka🥰