Hej alla!
Jag är ny här, eller det är jag egentligen inte. Jag ska förklara:
I december 2014 bestämde jag mig för att sluta dricka. Då hade jag nått någon typ av botten, drack en kvarting 6 dagar i veckan och hade fått nog. När jag bestämde mig för att faktiskt sluta hittade jag en riktig källa till inspiration och tips - nämligen det här forumet!
Jag var kanske för feg men jag skrev aldrig något då, men jag läste och läste!
I 10 månader höll jag upp och det vet alla som har slutat dricka någon gång att det är ingen dans på rosor, att man upplever både toppar och dalar. I oktober kom så mitt återfall - ett totalt misslyckande till människa var min första spontana tanke och denna inställning hjälpte mig ju knappast att sluta dricka igen.
Så nu sitter jag här, med två nyktra dagar i bagaget och läser här på forumet igen och ännu en gång finner jag så många kloka ord!
Jag försöker nu se på mitt återfall ,men även mina 10 månader, med nyktra (och något positivare) ögon. Jag försöker se hur bra jag faktiskt mådde under de där månaderna, hur skönt det var att inte vakna bakfull med ångest varje morgon, all tid man "vinner" på att inte spendera i princip var ledig stund på att vara full eller bakis, att slippa ljuga för nära och kära osv. osv.
Jag kan även se var, när och hur jag föll tillbaka. Det började så smått med ett glas champagne, två veckor senare två glas mousserande vin, helgen efter det två glas vin på en trevlig middag med vänner och dagen efter med 6 starköl ensam hemma i lägenheten...
Men jag väljer (försöker iaf) att se detta som ett framsteg, bevis svart på vitt, att nu vet jag det som jag tror att så många andra här inne redan vet, men precis som jag kanske försökt att förneka: för mig är det allt eller inget, och då vill jag faktiskt välja inget!
Så nu, dag 2, dagen efter min första nyktra Valborg sedan jag var 16 år, är jag äntligen på bollen och forumet igen!

Sundare

...ska själv försöka närma mig bollen igen.
Tänk så bra erfarenhet du gett dig själv med 10 alkoholfria månader. Nu har du verkligen något att jämföra med.
Önskar att jag kan ge dig något stöd i denna din resa! Kram

jas75

Bra första steg att ''outa'' dig här på forumet ? Bra att skriva av sig & sedan kunna gå tillbaka & läsa vad man skrivit. Tror att man lär sig mycket om sig själv på det viset. Samt allt stöd, råd & pepp man får av alla underbara människor. Kämpa kramar ?

Har precis själv haft en månads återfall efter 10 "nyktra" månader. Upptrappningen när man börjar dricka igen är förrädisk. Jag smög också runt i kulisserna i år innan jag skrev. Men man får mycket mer insikter när man skriver själv ich kommenterar. Även om jag till viss del drar mig för att läsa min egen tråd, för maken till inkonsekvent person får man ju leta efter... Lycka till på din startade resa.