Jag är en snart 40 år gammal egenföretagare som haft en tveksam relation till alkohol i mer än 20 år. 20-årsåldern bestod av festsupande under helger, med återkommande blackouts. Ofta den typ av blackouts som inte innebar att jag däckade, utan fortsatte. I timmar, utan att komma ihåg ett vitten dagen därpå.

Så fortsatte det till emellanåt en bit in på 30-årsåldern. Fast jag hade också börjat komplettera med att dricka mer själv. Flera dagar i sträck, från morgon till kväll. Jag hade helt enkelt ofta öl kvar i kylen efter att ha slocknat kvällen dessförinnan, och frestelsen att häva baksmällans tunga grepp morgonen därpå blev helt enkelt för stor. För mig grundat i självbedrägeri. "Du kan dricka de där tre ölen du har kvar för att få en mjukstart på dagen, sen är det stopp!". När de tre ölen var uppdruckna blev det istället: "Du kan dricka den här dagen också, men imorgon är det stopp". Alltifrån 3-7 dagar senare orkar jag inte mer, och då tar det stopp.

De senaste åren har blackouts till största delen uteblivit, vilket jag är glad för. Men cykliska återkommande perioder av ensamdrickande har återkommit. 3-7 dagar. Från morgon till kväll. Däremellan allt mellan 14 dagar till en månad utan alkohol. Vad driver det drickandet? Iallafall delvis stress kombinerat med en baksmälla som jag inte riktigt orkar genomlida. Följt av samma självbedrägeri som jag beskrev ovan. "Jag kan ta en dag till och dricka, men imorgon jävlar i mig, då är det stopp!". Dagen därpå vaknar jag än en gång med öl i kylen, och det fortsätter i regel några dagar till. Vid dag tre eller fyra är frågan snarast när jag ska orka ta tag i de där tre-fyra dagarna av skit som oundvikligen blir följden av att ha plågat kroppen så. Det kanske blir en dag eller två till innan jag orkar möta det: Dålig sömn, rastlöshet, oförmåga att koncentrera mig, självförakt, ensamhet, att nyktert konfrontera hur mycket pengar jag gjort av med, hur lite vettigt jag fått gjort (inget) och hur dåligt jag ätit.

Viljan till bot och bättring är stark i det läget. Jag lever bra ett tag, äter, tränar, jobbar, träffar människor och så vidare. Sedan har jag gått ut och druckit, det har blivit några glas för mycket, en plågsam baksmälla och en känsla av att nu har jag faktiskt varit duktig ett tag, så jag kan en dag att dricka för mig själv.

Nu sitter jag här, det är min andra nyktra dag (ofta på många sätt den värsta i min erfarenhet av den typ av drickande jag ägnar mig åt) efter ett skov som varade i fem dagar.

Jag gör något nytt i livet genom att skriva här, det är inte det enda nya jag behöver göra - men förhoppningsvis en del i något större. Sluta med de här återkommande perioderna som bara landar i ren skit.

Mvh/BrytaMinaCykler

@BrytaMinaCykler Välkommen hit! Här är vi ett gäng med väldigt mycket samlad erfarenhet av just nykterhet. Själv nådde jag nog aldrig botten riktigt, jag backade snarare från ravinens kant. Men min pappa dog av sin alkoholism så jag förstod hur det skulle sluta om jag inte satte stopp.

På tisdag har jag varit nykter i 31 månader. (Om jag räknat rätt 🤔). Om du klickar på mitt namn så hittar du mina två trådar. Den första skildrar tiden 0-6 mån som nykter, den andra från mån 7 och framåt. Jag hänger numer inne under ”Det vidare livet”.

Att sluta dricka är nummer 1. Sen måste man ta itu med nummer 2, 3, 4, 5 osv. Alla anledningar till att man har druckit. Alkoholen är bara ett symtom, det är orsakerna man måste gå till botten med. För att förbli nykter och/eller inte börja missbruka något annat.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack så mycket. Jag har läst din story (spenderade en stor del av gårdagen med att läsa olika trådar här). En sak jag tog med mig (från just din tråd) och som bidrog till att skriva mitt inlägg var en igenkänning i att det kanske inte är möjligt att lära sig dricka måttligt efter att ha passerat en viss gräns. För jag har haft nyktra perioder i livet då jag inte druckit någonting. Närapå ett år eller så när jag var i tjugoårsåldern. Även kortare perioder vid senare tillfällen. Men det har alltid varit ett sluttande plan. Jag sätter upp regler för mig själv, dricker några gånger, det kanske funkar okej. Förr eller senare tummar jag alltid på någon regel ("drick aldrig själv", "drick aldrig mer än x antal glas" osv. och, ja, på den vägen har det varit.

Hej,
Jag vill också önska dig välkommen hit. Det är ett bra och för många viktigt steg att vända sig till andra, be om hjälp eller stöd- eller bara sätta ord på erfarenheter.
Jag avstår just idag från att tycka till om lagom, men sett till det mönster du beskriver tänker jag att det dels är ett starkt beroende- men inte minst är det farligt. Vi glömmer ofta (jag förträngde under lång tid) de risker som alkoholen för med sig, både fysiskt men också socialt och psykiskt. Hjärnans fina balans av att skapa glädje och att varna för faror- slutar fungera.
Det finns så otroligt många fördelar med ett nyktert liv- för ALLA som dricker för mycket. Jag såg i min app att jag varit nykter 970 dagar idag. De första månaderna krävde ett enormt fokus- glöm inte att det är ett jobb att ta på allvar. Men sen, när det lossnar och livet breder ut sig med alla möjligheter, glädje, klarsyn och kraft. Det är så nära ett mirakel jag kan påminna mig om.
Men börja med att läsa här, ta en dag i taget, och plugga på om alkoholens skadeverkningar.
Och ta hjälp av oss! Kram och än en gång välkommen till världens finaste forum 🌸

@Se klart Tack! Det känns helt klart som att det finns stor potential för mig i att jag hittade hit. Fint och betydelsefullt att läsa från människor som har liknande erfarenheter varav många också verkar ha lyckats hitta någonting annat. Och grattis och starkt jobbat till både dig och Andrahalvlek som lyckats leva nyktra så länge.

@BrytaMinaCykler Vi har följts åt på vägen ❤️ @Seklart och @Torn ligger en månad före mig i nykterhet och i alla år (flera år nu) har vi stöttat och peppat varandra. Vi har ytterligare några gamla forumvänner som gör besök på forumet då och då.

Jag läser och skriver dagligen, medan en del gamlingar tittar in då och då. För mig är det berikande att hjälpa nykomlingar, men i perioder orkar jag inte engagera mig alls. Vi växeldrar så gott vi kan.

Kram 🐘

Hej och välkommen till detta fantastiska forum @BrytaMinaCykler!

Jag känner igen mig så mycket i din berättelse!
Att jag hittade hit har hjälp mig jättemycket!
Läste allt i senaste kommentarerna de första två veckorna, nu är jag inne och läser några gånger per dag, hinner inte allt.

Jag har skrivit mina tankar och fått respons som jag är oerhört tacksam för.

Mitt första delmål är 3 månader, det är rätt lång tid att hinna läka och tänka många varv på allt. Innan har jag bara haft en månad per gång och det har inte hjälpt mig någonting alls!

Kram och lycka till, det finns så otroligt många fördelar med att vara nykter, jag har på mina 27dagar inte kommit på en ända fördel med att dricka ❤️

@BrytaMinaCykler Välkommen hit! Jag gjorde precis som du något nytt, när jag började skriva här på min femte dag som nykter. Jag har försökt dra ned, minska och ha uppehåll med vin tidigare men alltid hamnat på samma ställe igen som innan försöket. Denna gång började jag skriva här för jag ville verkligen kunna sluta på riktigt denna gång. Det kändes läskigt men idag, drygt 10 nyktra månader senare, är det bland det bästa jag gjort. Detta forum har gett och ger mig så mycket och har haft stor betydelse för att jag lyckades sluta för gott, denna gång. Som du också skriver är det inte det enda nya du behöver göra, med det är en god start på vägen till ett bättre och hållbart nyktert liv.

Välkommen ombord!❤️

Tack allihop. I alla fall för mig så har det här forumet gjort de två första dagarna enklare. Har inga vänner som brottas med samma typ av problematik. Och att kunna känna igen sig i vad andra går eller har gått igenom är läkande så här inledningsvis. Det gör det enklare för mig att komma tillbaka till en fungerande vardag igen.

Sen blir nästa steg att inte falla tillbaka och börja om den här satans karusellen efter 1, 2, 3 eller 4 veckor.