Jag har nu varit nykter 28 dagar. Det går faktiskt förvånansvärt bra! Jag har däremot en del oönskade effekter rent fysiskt och undrar om det är normalt?
Jag vaknar flera gånger i veckan upp med lätt huvudvärk som håller i sig något under dagen men ibland går den över. Jag brukar normalt aldrig ha huvudvärk.
Min mage är annorlunda. Jag är uppblåst och har en mjukare (krämig) avföring och går 2-3 ggr om dagen. Jag brukar vara ganska hård och gå Max 1ggr/dag.
Trött är jag också. Svårt att vakna till och komma ur sängen. Sover med lätthet 10-12 timmar och är ändå trött när jag kliver upp.
Hur länge håller sånt här på och varför blir det så här??

@Lexie Grattis till 28 nyktra dagar! 🥳🥳🥳

Jag tror att huvudvärk, magproblem och trötthet är abstinens. Jag hade problem med daglig huvudvärk i typ två månader efter alkoholstoppet. Trött som en gnu var jag också, länge. Magproblem hade jag dock inte, min mage är gjord av plåt tror jag. Den klarar typ vad som helst utan att reagera.

Kram 🐘

Tack@Andrahalvlek
Vad läskigt ändå att kroppen visar abstinens så länge!! Varför blir det så?? Jag känner mig smått bakis när jag vaknar!! Fryser och huttrar också ofta när klockan ringer på morgonen. Är det oxå abstinens??

Hej Lexie!

Jag instämmer med Andrahalvlek- Grattis till dina alkoholfria dagar, vilken målmedvetenhet. Trots att du mår som du gör kliver du med tydliga kloka steg vidare på denna bana.

Nu kommer jag med ett litet råd här, du gör precis som du känner kring det såklart. Gällande dina funderingar kring abstinensen, oavsett om det skulle vara det eller inte skulle jag ändå rekommendera att kolla med en läkare för att få trygga svar som kanske blir hjälpsamma framåt.

Fint att du skriver och läser här hoppas det känns hjälpsamt längs vägen i din förändring!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Tack@Rosette
Jag har haft problem med alkohol i flera år men när dottern påpekade det i somras hände något i mig. Jag visste liksom i djupet i mitt hjärta att jag kommer lida mitt värsta tänkbara lidande om jag sabbar relationen med min dotter pga alkoholen. Så jag bestämde mig för att sikta på att sluta helt när skolorna började igen. Så hela sommaren har jag druckit som vanligt men ”förberett mig mentalt” för att bryta.
När dagen väl kom kände jag mig förberedd, stark och nästan längtade efter den förändring jag planerat för. Visst var jag rädd också. Skiträdd!!!! Men att vakna pigg och fräsch flera dagar i rad kändes fantastiskt och nu vill jag knappt dricka! Jag har knappt haft något sig alls. Dels för att jag märker att relationen med dottern redan är gladare, bättre och att vi umgås och har det kul ihop. Hon pratar med mig om sina känslor, kompisar, killar osv. Det värmer mitt hjärta att få hennes förtroende och tillit och jag vill inte riskera det. Jag vill också fortsätta vakna upp utan att vara bakis men tydligen ger den fysiska abstinensen samma symtom 😂
Jag skulle gärna vilja att andra skriver och berättar om deras eventuella fysiska symtom av att bli nykter. Vill gärna få mer kunskap om hur hjärnan och kroppen fungerar så om det finns lästips tar jag gärna emot de.

PS. Om du klickar på mitt namn hittar du min första tråd ”Behöver all hjälp jag kan få”. Den skildrar tiden 0-6 mån nykter. Den tråden är sprängfylld med tips på böcker, poddar och youtube-klipp. Det första nyktra halvåret råpluggade jag nyktra fakta.

Åh tack! @Andrahalvlek
Ska verkligen kolla! Jag vaknar varje morgon som jag skrev med huvudvärk och behöver ta Alvedon. Ibland släpper den men ibland inte å då har jag ont hela dagen. Inte så jag behöver vara hemma men sån där molande huvudvärk som gör mig grinig och klarar inte av höga ljud, människor som tjafsar osv. Hoppas min hjärna återhämtar sig snabbt!! Huvudvärken och tröttheten begränsar mig och är rent ut sagt skitjobbiga!! Sov 12 timmar i natt och blev väckt (!) av dottern. Hade lätt kunnat somna om!
Hon frågade mig om jag kunde skjutsa henne ikväll till en kompis som bor ganska långt bort. Känns såååå skönt att direkt svara JA utan att tänka på att jag hellre vill sitta hemma och dricka. Hon hade aldrig frågat förut heller så det känns extra bra att hon gör det nu❤️

Hur spända är dina axlar ? Inte alls ovanligt att man drar ihop musklerna där som nån form av "skydd" mot andra som vill påverka mitt drickande. Kanske prova en thaimassage på ryggen ?
Bara för att känna hur det känns ? Mina första omgångar med massage gjorde fruktansvärt ont men ack så gott det gjorde mig. Mina muskler var så sanslöst spända.
Lycka till !!