Jag kan hålla mig borta från alkohol långa perioder men! Så fort jag känner att nu ska jag minsann belöna mig så kommer suget. Sedan fredag har jag varit alkoholfri och går 90-dagars programmet. Till helgen är det överraskningsparty för min kusin och alkohol kommer flöda fritt. Det är en fin fest där dem flesta dricker kontrollerat och det kommer även vara middag. Nu när jag, förhoppningsvis, har varit fri från alkohol tänker jag att per glas vin kan ju inte göra skada. Så hjälp mig tänka om. Är fast besluten att INTE dricka en droppe alkohol under 90 dagar och behöver stöttning och planering inför helgens partaj. Hur gör jag för att hålla tankarna borta från vinet.

@mnat jag skulle tänka, behöver jag verkligen dricka ett glas vin? Får jag ut något av det? Samma sak med om du tänker att du skulle dricka mer, risken blir mycket större att du vaknar dagen efter med ångest och minnesluckor, olycklig och ensam. Det riskerar du inte om du inte tar det där första glaset. Det är svårt ibörjan att gå på tillställningar med alkohol när man försöker vara nykter men det går!

@mnat Tänk att det är du som bestämmer, inte alkoholen. Ett enda glas väcker direkt mersug. Det första glaset bestämmer du över - sen bestämmer alkoholen. Har du bestämt dig för 90 dagars nykterhet så har du, eller hur? Säg att du är sjuk och inte kan komma på kalaset annars, vita lögner är helt okej i början.

Kram 🐘

@mnat Tänk att det är du som bestämmer, inte alkoholen. Ett enda glas väcker direkt mersug. Det första glaset bestämmer du över - sen bestämmer alkoholen. Har du bestämt dig för 90 dagars nykterhet så har du, eller hur? Säg att du är sjuk och inte kan komma på kalaset annars, vita lögner är helt okej i början.

Kram 🐘

@less12 jag vet att jag vill vakna frisk, pigg och med energi. Men hjärnan försöker övertyga mig om att det är lugnt, du klarar av att dricka ett glas vin. Men alla vi som är här vet ju att så inte är fallet. Ska jag strunta i att gå kanske?

@less12 jag vet att jag vill vakna frisk, pigg och med energi. Men hjärnan försöker övertyga mig om att det är lugnt, du klarar av att dricka ett glas vin. Men alla vi som är här vet ju att så inte är fallet. Ska jag strunta i att gå kanske?

@Andrahalvlek det är jag som bestämmer - detta ska bli mitt mantra. Funderar faktiskt på att inte gå. Min man gillar inte tillställningar så han blir nog glad över en lugn hemmakväll. Men samtidigt är det mina närmsta släktingar så jag känner mig som en svikare om jag inte går. Usch, så jobbigt! Men jag SKA inte avbryta mitt program. Tänker aldrig mer ha dag 1.

@mnat ja det kanske är bättre att stanna hemma, iallafall första tiden, som andrahalvlek sa, dra en vit lögn, diarré, förkylning vad som. Viktigaste är att du förblir nykter! Mys till det med mannen hemma istället!

@less12 tror faktiskt det är det rätta att göra. Jag känner mig inte helt frisk heller så då blir det sanningen dessutom. Försöker visualisera söndagen, vakna pigg och glad och ångestfri.