Hej,

För ett par månader sedan (kommer inte ihåg exakt hur länge sedan det var) insåg jag att jag behöver hjälp vad gäller mina alkoholvanor. Folk inom vården har pratat med mig om det i 1-2 år men det var inte förrän nyss jag insåg att jag faktiskt har ett problem. Hade en konversation med läkare inom psykiatrin (som jag har kontakt med angående min psykiska ohälsa) för ett tag sedan och försökte vara så ärlig som möjligt angående alkoholen. Vi kom fram till att hon skulle skicka en orosanmälan till socialtjänsten då det är tydligen det första steget som tas.

Fick idag ett meddelande från socialtjänsten och vi ska ha ett samtal i januari.

Är det någon av er som har erfarenhet av stöd från socialtjänsten? Vad innebär det och känner ni att det har hjälpt?

Hej igen vortex!

Vilket stort och modigt steg att berätta för din läkare och vara ärlig kring alkoholen. Du är igång nu och ska få hjälp, spännande.

Det finns säkert personliga erfarenheter av hjälp från socialtjänsten här på forumet. Du har ju en tråd sedan tidigare, och vår erfarenhet är att en lättare kan få svar av andra om en skriver i samma tråd. Om du vill kan jag flytta det här inlägget till din andra tråd, så blir det lättare att följa dig!

@Kristoffer Ursäkta det sena svaret. Har varit mycket med jul och så. Flytta gärna mitt inlägg till min andra tråd. Ska försöka komma ihåg att det är bättre att skriva i den än att skapa nya (antar att det gäller även om ämnet ändras något i jämförelse med originalinlägget...?).