Hej alla!
Vill börja med att säga att det här forumet är jättebra. Jag har ända sedan jag var tonåring älskat berusning. Var alltid den som ville festa och alltid dricka mer. Under tiden innan barnen var jag alltid den som blev fullast, alltid följt av blackouts och vansinnig ångest. Nu har det sedan 10 år eskalerat och jag dricker i smyg. Vill aldrig dricka i sociala sammanhang för jag vet att jag inte klarar av det. Eller så går jag dit, sköter mig tar ett el två glas vin för att sedan åka åka hem för att få dricka obehindrat i min egen takt. Om jag tagit ett glas kan jag aldrig sluta. Jag mår skit av det här eftersom jag dricker 2-4ggr/vecka och aldrig mindre än 1,5 flaska. Ofta två. Blir alltid sugen mellan kl 16-18. Nu sedan jag hittat det här forumet inser jag att jag kanske har en chans att klara mig ur den här skiten. Har inte druckit på fyra dagar men nu är jag så när så nära att öppna flaskan som jag fick av vänner som var här förut. Varje morgon är jag livrädd för att bli sugen den dagen. När jag är bakis är jag motiverad att sluta. Vilket är ungefär 50/50 om jag är bakis eller inte. Jag har tappat kontrollen och insett att det är alkoholen som styr mitt liv och inte jag själv. Jag tycker att allt blir mysigare och trevligt när jag dricker. Jag tycker inte att det är jobbigt att städa etc. Känner igen mig i så många trådar här. Jag är absolut ingen olycklig person, tvärtom tycker jag att jag är ganska glad. Har ett bra jobb, fin familj och fantastiska vänner. Det sjuka är att jag blir sugen på vin när jag är glad eller tycker att jag gjort något bra. Kommer fortsätta vara aktiv här.

Blanca031

Skönt. Jag struntade i att öppna flaskan. Mest för att det bara fanns en och jag vet att det blir jobbigt när den är slut. Men dock. Nu har suget släppt lite. Jag känner igen mig i det många skriver här att efter ett par nyktra dagar tror man på allvar att "nej men jag har ju inga problem egentligen" och "jag tar ett glas bara, kanske jag kan det denna gång". Tycker att alkoholjävulen är ett bra uttryck. Tack och åter tack för att detta forumet finns. Kramar till alla

Jag känner igen mej i mycket av din historia, har liknande problem med 'alkoholdjävulen''. Starkt av dej att börja på en tråd, så långt har jag inte kommit. Men jag läser här ofta och får inspiration till att förändra mitt beteende.
Men det är inte lätt, hjärnan är förädiskt. Ångest och bakfylla glömmer man lätt efter någon dag. Tyvärr glömmer jag lika snabbt: hur det är att vakna upp UTAN bakfylla! Så visst är det 50/50...
Det är inte lätt men jag har kommit en bit på väg, har iaf minskat på antal vinflaskor per vecka rejält, dricker tyvärr mer öl istället.
Kämpa på alla! Kram

Blanca031

Tack Jullan och Manda för era kommentarer. Det är skönt att höra att det är bra att jag avstod. För mig var det en ögonöppnare när jag läste här att andra också har olika kritiska tidpunkter under dagen när suget slår till som starkast. Det är skönt att komma underfund med när man har de tidpunkterna för att kunna bena ut det här och försöka överlista ajävulen så ofta som möjligt. Nu har ajävulen gått och gömt sig för idag och jag ska sova. Nya tag imorgon.

Jag har också familj, vänner, jobb jag trivs med osv. Jag har ingen ångest över barndom, eller andra traumatiska händelser. Jag har förstått att jag druckit så ofta och mycket så jag har blivit fysiskt beroende av a. Jag har länge förstått att det börjar gå utför med drickandet, men först nu fattat det kemiska beroendet jag har. Det verkar som om man dricker av olika anledningar. Vissa blir ju beroende relativt snabbt, för andra tar det årtionden. Bra att du tagit tag i problemet. Läs på forumet, det ger insikter som är värdefulla för oss som kämpar mot a-beroendet. Styrkekram

Blanca031

Tack Miss lyckad! Det är så skönt att få respons och känna att man inte är ensam. Idag gav jag bort vinaren till till grannen som hjälpt mig med en grej. Skönt, nu krävs det ett medvetet val att gå till systemet för att ha alkohol hemma igen.
Det här kanske är löjligt, jag har bara varit alkoholfri i fem dagar, men jag har börjat svettas på ett konstigt sätt. Känner mig klibbig som att svetten inte vill komma ut. Någon som känner igen detta? Är också otroligt rastlös vilket lett till att källaren äntligen blivit städad.
Kramar till er alla!

Mycket lättare att hålla sig a-fri då. Jättebra att du gav bort vinet. Kände mig nog lite svettig från och till dom första a-fria dagarna. Det är väl den gamla fyllan som ska ut? Vilken bra grej att du blir rastlös och använder det till något vettigt. Ta nu en dag i taget och tänk vad din kropp är tacksam av att få vila upp alla organ som jobbat så hårt tidigare. Kram på dig...

Minns inte riktigt om svettningarna var annorlunda, dock vet jag att mina som jag trodde "nattliga klimakteriesvettningar" försvann när jag slutade dricka och kom tillbaka när jag började igen. Har slutat igen nu och tror verkligen att kroppen blir mer påverkad än man vill tro av alkohol. Jag märkte när jag började igen att kroppen går lite in i stress, och att rastlösheten kommer dagen efter att jag druckit..., men städa förrådet skulle jag också behöva göra så det var ju synd att jag inte passade på. Vad bra att anvönda energin till nåt vettigt! Och a-fritt hem har varit nödvändigt för mig! Låt dig nu inte komma på nån anledning att besöka "tant Grön". För mig var det lite lurigt där i början.

Det kan jag också bli efter några nyktdra dagar, och särskilt om jag är ledig från jobbet. Men jag vet inte om det beror på alkoholen eller för att jag alltid varit rastlös 'som person'.
Jag försöker använda strategier (t o m skrivit upp i min dagbok) på saker att göra/tänka på när suget på alkohol sätter in. Det känns som ett evigt köpslående med a-djävulen. Jag vet ju att jag inte orkar vara social, jogga eller t e x städa när jag är bakfull. Jag har det ganska bra i livet just nu, bra jobb, vänner och god relation med nära anhöriga, etc. Så varför ska jag förstöra det..!? Nu är det dag 5 för min del, utan alkohol. Jag har några lediga dagar framför mej, ska se till att de blir meningsfulla, utan alkohol. Har iaf inte druckit ikväll.
Hur går det för dej Blanca? Hoppas allt väl.
Kram till er alla där ute!

Problem med svettningar har jag med men för min del spelar nog klimakteriet också in.. . Vet inte vad som påverkar mest men de känns fräschare utan alkoholstanken.. ; ) Nu blev det sent, jag är en nattuggla. Ska försöka sova nu, naturligt och utan bedövning av alkohol.