Hej,

Har de senaste 10 året accelererat mitt drickande och har de senaste fyra åren druckit i princip dagligen, med i snitt en vit dag per månad. Att jag är chef och har möjlighet att jobba hemifrån gör inte det hela enklare.
Cirka 3-4 öl + tre glas vin varje kväll drack jag på vardagarna, för att på helgdagarna dricka uppskattningsvis 6-8 öl samt samt 1-2 flaskor vin.
För tre år sen hade jag problem med nattliga svettningar och tog kontakt med läkare och lät dem även göra ett PEth för att utreda vidare. När svaren kom så sa läkaren att PEth visade på höga intag och undrade om jag behövde hjälp. Va ? Jag har väl inga problem och har jag det så ordnar jag det själv.....
Visst dricker jag mycket och kan dra ned när jag vill....... och fortsatte i samma takt
Jag insåg liksom inte hur sjukt beteende jag hade, och gjorde allt för att normalisera mitt intag.
Att mina svettningar kring kl. 3-4 på natten berodde på trolig abstinens hade jag inte en tanke på.

Förra söndagen kände jag att nu räcker det efter det att jag druckit åtta öl och en flaska vin.
Klart man måste dricka när man klyver ved :)
Det jag inte tänkte på var att jag pratade om det med min sambo, hon har förövrigt aldrig gnällt på mitt drickande, kanske påpekat ibland men inget mer.
Dagen efter (förra måndagen) var väldigt jobbig, hade lätt kunnat fortsätta i samma takt, men sambon hade hällt ut de två flaskorna vin vi hade klar. Kunde ju knappast bli arg på henne, det var ju mitt förslag.
Förra tisdagen var lättare och nu inne på dag 8. Det måste nog vara 15 år sedan jag gjorde ett sådant långt uppehåll.
Det känns som om jag kommit lindrigt undan när man läser hur jobbigt många har det.

Men nu börjar jag känna av effekterna. Jag är faktiskt glad, oerhört effektiv och framför allt sover bra utan att svettas. Det tog nog fem dagar innan jag kunde sova hyfsat. Och för att inte tala om hur fritt det känns, vill jag ta bilen på kvällen så gör jag det.

Nu funderar jag på om jag ska sikta på att helt avstå eller försöka återgå till ett normalt intag om någon månad.

Någon som har tankar och idéer ?

Hej Vedhuggaren och välkommen till Alkoholhjälpen!
Du beskriver så ärligt och insiktsfullt dina tankar de här första dagarna av din nykterhet, och jag tror att många kan känna igen sig i det du upplever. Vad klokt att du hade pratat med din fru om dina tankar kring förändring! Det blev en effektiv strategi för dig den dagen då suget kom. Och med det blev det 10 dagar idag, om jag räknar rätt. Grattis!

Du upplever många positiva effekter av att ha varit nykter en period, både fysiskt och psykiskt. Och det har gett dig en frihet som du inte hade tidigare. Nu funderar du på vad som ska bli ditt mål framöver, att avstå helt eller att försöka komma till ett kontrollerat drickande så småningom. Det är svårt att ge ett rakt svar som gäller för alla. Hur går dina tankar om för- och nackdelar kring de olika alternativen? Jag vill gärna tipsa om alkoholprogrammet som finns under "stöd - alkoholprogrammet". Där kan du få massor med tips och reflektionsfrågor som kan hjälpa dig att sätta ord på dina tankar. Vad tänker du om det?

Här på forumet finns det många kloka personer med egen erfarenhet, både personer som har valt att vara nykter och de som väljer att dricka kontrollerat. Och så finns det personer som har testat båda. Skriv gärna mer både här och i andras trådar om det är en hjälp för dig. Ibland kan det ta lite tid innan en tråd får fart.

Återigen välkommen. Hoppas att du hittar mycket hjälpsamt här!
Varma hälsningar,
Nell, Alkoholhjälpen

@Vedhuggaren Hej, jag har inte druckit som du, haft ett annat mönster, men jag tror att jag utan att vara expert kan säga att du är alkoholberoende. Risken är stor att du hamnar i samma sits eller värre om du dricker. Och de mängder du dricker kan knappast vara helt ofarliga för din kropp. Jag har hela mitt liv velat dricka måttligt, de sista åren har det bara blivit värre. Eftersom beroendet blivit mer allvarligt. Det är ju också så att toleransen ökar, för varje gång krävs mer och mer för att uppnå det där ruset som kan vara mysigt i början. A ger mig helt enkelt inte det jag vill ha, jag känner ingen lust att må dåligt igen.
Nu har jag inte druckit på tre veckor, dricker nån läsk, när jag är ute med vänner och det funkar jättebra. Känner mig bara lugn och avspänd istället för fokuserad på att dricka, vare sig det ska vara lite (jobbigt) eller mycket (ännu värre dagen efter). Jag fick tips om en bok som förklarar en hel del om hur hjärnan fungerar ihop med alkohol. Det gav en hel del insikter ihop med att läsa här på forumet. Så många bra människor här! Hoppas du kan fatta ett bra beslut och jättebra att du hittat hit. Lycka till! Och skriv gärna igen :)

Den boken måste jag läsa !
Just nu har jag inga större besvär av att vara utan, tänker på det ibland. Sambon tog ett glas vin idag men jag avstod. Hon frågade om det var ok, och utmaningar är alltid bra.
På lördag är det poker med grabbarna, gissa vem som kör :)
Är inställd på en månad till att börja med
sen vet jag faktiskt inte.
Men visst är det skönt att vara utan.
Och det konstiga är att jag ändå känner mig skönt lugn, nästan som efter första burken.

Tack för att ni svarar !

@Vedhuggaren Jag har druckit som du dvs i princip varje dag, har ansvarsfullt jobb etc. Har hängt här och gjort flera försök att bli nykter p riktigt och lyckats riktigt bra mellan varven men har hittills alltid trillat dit igen. Det är svårt att dricka ”normalt” igen när man druckit som vi gjort. Jag klarade det till en början men sen trillade jag raskt tillbaka. Kanske är ett uppehåll på tre månader bra att sikta mot, en dag i taget. En nykter vår helt enkelt! En bok att rekommendera är Skål tamejfan, ytterligare en är Tänka klart av Annie Grace. Båda finns på Storytel. Grattis till dina dagar och häng kvar här

@Vedhuggaren Ja, det är den som Ny dag skriver om. Tänka klart. den är amerikansk och vissa saker känner man ju inte riktigt igen. Men den har flera poänger. Bland annat menar hon att det är det undermedvetna som agerar när vi bestämt oss för att inte dricka, men sedan gör det ändå. Det gör det lättare, tycker jag, när man förstår hur vi, hjärnan, fungerar. Ja, den är helt enkelt en hjälp och ger också underlag för att fatta beslut. Den funkade för mig, som det heter i reklamen :)
Du verkar ju också ganska lugn i ditt förhållande till alkohol, så kanske du lyckas hålla den borta. Här i alkoholprogrammet rekommenderas tre månaders uppehåll för att man ska vara helt återställd och klar i knoppen.
Jag firar snart en månad som sagt och det känns toppen hittills, även om säkert frestelser säkert väntar runt olika hörn:)
Lycka till så länge! :)

Grattis till månaden !
Det dom skrämmer mig lite är att jag tycker det går för enkelt.
Ikväll ska jag iväg och spela poker med polarna och då brukar det bli blött. Jag ska köra och hämta alla. Men igen det bekommer mig inte , men det skrämmer mig lite.

@Vedhuggaren Ta med lite cola eller afri öl, så du har nåt att dricka i alla fall. Det går nog bra!
Det kan vara enkelt så länge du inte dricker någon alkohol alls…😌👍