Min resa mot ett nyktrare liv börjar om igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte men jag kommer alltid till den punkt där jag inser att jag måste ändra mitt beteende. Det kan gå bra att vara helt nykter i 4 kanske 6 veckor även om det var väldigt länge sen. Jag lovar mig om och om igen att inte fortsätta som förut men beroendet är starkare än viljan och jag skiter i allt och låter vinet vara min följeslagare alltför många dagar i veckan.
Idag drack jag upp det sista glaset som var kvar i en flaska sen igår och det var inte ens särskilt gott så jag kunde väl bara hällt ut det kan jag tycka så här i efterhand.

Kan inte tänka på något annat nu.
Jag måste göra något åt det jag inte är nöjd med i mitt liv. Förändrar jag inte mina tankar och mitt förhållningssätt till livet och min omgivning så kommer jag heller inte att kunna ändra mina alkoholvanor.
Jag måste ta bättre hand om och vara snäll mot mig själv både kroppsligt och själsligt Göra saker som jag vet att jag mår bra av.
Inte slås ned av minsta motgång istället se och vara nöjd med det jag presterat.

Tack @Källarmannen .
För några år sen testade jag programmet här och det jag bland annat har med mig därifrån är att ha en plan för hur jag ska hantera olika situationer och att om jag tillåter mig att dricka vid speciella tillfällen sätta en gräns vid max antal glas
Måste ju då ha en tydlig definition av "speciellt tillfälle".
Nu kommer påsken och det är väl just ett sånt tillfälle då jag vanligtvis tycker det är ok att dricka vin varenda dag.
En stor utmaningen så här direkt.

En påminnelse till mig själv som jag skriver ner innan jag glömmer.
Några rader ur sinnesrobönen "acceptera det du inte kan förändra, förändra det du kan och ha förstånd att inse skillnaden"

Känner mej nedstämd och orkeslös. Kallt och grått därute och det förväntas snöa idag. Inget jag kan göra något åt men lik förbannat så påverkar det mig negativt.
Men gör en att göralista för dagen för att inte bli sittandes och gräva ner mig i destruktiva tankar.

Vaknar med en lättare känsla i kroppen idag.
Tänker att vi ska vänta med att besöka bolaget till påskafton, då barnen med familjer kommer hem, för att inte ta onödiga risker med att ha vin hemma, finns det så dricker jag. Nu tänker min man helt annorlunda och bestämmer sig för att åka idag. Punkt.
Jag vet redan då när vinflaskorna kommer in genom dörren att jag kommer att dricka och gör det, men stannar vid de maxantal glas jag har satt som gräns, vilket är 3.
Mitt mål är ju att till en början att minska mitt intag, komma ifrån ensamdrickandet hemmavid på grund av olika känslor, det slentrianmässiga helgdrickandet för att sedan kunna ta några glas någon gång ibland.
Jag ger inte upp hoppet, det ska gå!

@_Liv_ Bra inställning att Du inte ger upp. Det bådar gott. Jag har tagit lite idag, ihop med frugan. Inget missbruk som har urartat, var egentligen inte sugen men lite vanans makt att ”nu är det helg”. Men som sagt, sparsamt drickande och nu är klockan 21,54 och jag rundade av med en folköl sista timman och det blir inget mera. Glad påsk och hoppas allt är/går väl. Styrkekram

Idag är jag så trött less och besviken på mig själv. Bara en gång har jag druckit de 3 glas jag satt som maxgräns. Igår var vi bortbjudna och jag erbjöd mig att köra men redan efter några timmar kände jag mig rastlös och ville bara hem till den vinflaska som fanns kvar. Väl hemma dricker jag upp nästan hela flaskan själv.
Nu finns det inget annat sätt än att helt låta bli de närmaste veckorna. En inplanerad fest om 2 veckor men innan dess absolut ingenting, inte ens en folköl.

@_Liv_ Alla klarar inte att bara dricka måttligt. Kanske bra att prova tre månaders uppehåll och se hur det funkar. För många blir det lättare att vara helt utan, då man inte triggar hjärnan med alkohol hela tiden. Tyvärr svårt om beroendet redan gått för långt...

@Amanda L Jag hör nog till dem tyvärr, även om jag försöker lura mig att tro något annat. Jag vet också hur himla bra jag mår när jag lyckas låta bli att dricka .
Men har ännu inte modet eller viljan att sätta ett mål på 3 månader
Nu har jag till att börja med dessa 2 kommande veckor att jobba med. Det ska jag klara.

@_Liv_ Så bra och skönt att du får känna av de positiva effekterna av att vara nykter. :)
Finns ett stort värde i att hjärnan och kroppen fått vila. Ju längre tiden går, ju mer återställd blir du.
Jag tänker på den där festen du skrev om tidigare. Hade det varit jag, tidigare när jag drack, så skulle jag kunnat klara av den om jag bestämt mig för att inte dricka alls. (Vilket jag då hade mkt svårt för, men lyckades ändå ibland.) Om jag tänkt att jag ska dricka, men bara lite grann, så hade det för min del garanterat slutat med minneslucka och en veckolång ångest. Kanske särskilt efter ett längre uppehåll, så skulle risken vara stor att min beroendehjärna ville "ta igen" och bedöva sig ordentligt.
Just nu känns det som du är på en så bra väg och jag hoppas du får fortsätta så :) Kramar!

@Amanda L
Tack för din kommentar

Festen är nästa helg. Jag dricker aldrig så mycket att jag blir stupfull och får minnesluckor osv. I vissa sammanhang, som just den här festen där de flesta har ett kontrollerat drickande så håller även jag tillbaka. Det klarar jag.
Vad jag vill med detta förändringsarbete är att sluta dricka vin på alla känslor, negativa som positiva eller för att komma igång, få energi. Jag kan ju hitta på hur många anledningar som helst för att få dricka mitt vin. Vardag som helg.
Jag vill inte fortsätta så, att vinet styr mitt liv , begränsar det.
Det, om något ger mig ångest och jag gräver mig djupare i min depression

Nu är det helg och jag behöver inte, måste inte dricka bara för det. Vilken fantastiskt upplyftande tanke !

@_Liv_ Då förstår jag lite mer.
Jag drack en- två ggr i veckan. Men ibland och alltmer ofta allt som fanns, ingen botten… För mig funkade det aldrig att dricka måttligt, så nu har jag slutat helt. Det som är bra med det är att jag slipper tänka på alkohol, hur mycket eller lite, när eller om, varför eller varför inte, ja alla de där oroliga tankarna kring alkoholen. Nu är de borta.
Jag hoppas du kan få till ett bra sätt också. Oavsett om du är måttlig eller alkoholfri. Så du kan må bra. 🥰

En vecka nu. Har gått förvånansvärt bra. Tankar på ett glas i solen nu i helgen, som avslappning och belöning efter timmar av trädgårdsarbete har funnits men jag har inte haft något hemma så det var bara att släppa iväg den tanken. Att inte ha något vin hemma är absolut det viktigaste i detta och att mata hjärnan med fördelarna med att inte dricka för att inte kasta mig i bilen och uppsöka närmaste systembolag när suget slår till.
@Amanda L Tack, det hoppas jag också.