Hej!
Jag har blivit kallad till företagshälsovården. Det lär tas blodprov där "alkoholmarkörer" kollas. Obs, jag är inte dit kallad pga alkoholproblem. Men jag vet att det där testet kommer säga ett och annat och inget bra.
Jag läser skräckhistorier om folk som tvingats in på behandlingshem, ta antabus, skriva kontrakt på att man ska vara evigt nykter, gå på tester i flera år framöver samt andra ganska (som jag ser på det nu i alla fall), "extrema" metoder. Arbetsgivare kommer ju bli informerad om resultaten och det är det som oroar mig, vad händer sen, vad har ni för erfarenheter? Är det någon som varit med om detta?
Har jag dåliga värden vill jag ju göra dem bra igen, men är också rädd för att själv bli för skrämd av hur integritetskränkande det kommer kännas. Att bli stämplad om missbrukare och aldrig känna mig fri igen. Som ett barn som ska kollas upp.

Jag vet att jag dricker betydligt mer än vad som anses normalt. Men har ett fungerande liv i övrigt.

@BlueRedGreen Kanske bäst att mejla och fråga rådgivarna. De vet säkert bäst. Men jag har läst att flera fått bra hjälp den vägen, så hoppas det blir bra för dig med. Kram❤️🙏🏻

Hej.
För mig var det lite annorlunda, jag berättade själ för min chef och sedan tog jag prover på företagshälsovården.

Första steget för min del var att det gjordes en utredning på företagshälsovården för att bedöma om det var ett riskbruk eller ett beroende. För min del var det ett beroende.

Min arbetsgivare stöttade mig genom hela processen både inom företagshälsovården och efter det behandling, ärligt talat så vill jag inte ens tänka på vad som hade hänt om jag hade fortsatt dricka.

Jag förstår att du är orolig och rädd men arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar, det stämmer att man för skriva ett kontrakt mitt gällde under 1 år och det stod bland annat att jag skulle vara delaktig i min rehabilitering, istället för antabus så fick jag en alkoholmätare kopplad till min mobil som jag fick blåsa i dagligen, för att arbetsgivaren ville vara säker på att jag var nykter på arbetstid vilket för min del kändes rimligt.

Min behandling var 3 dagar i veckan jag arbetade de 2 dagarna som jag inte var på behandling.

Jag tänker att visst du har ett ordnat liv nu, men vet vad som händer om det eskalerar? Ta det som att du för hjälp att må bra och reda ut varför du dricker för mycket, se det som en chans att få må bra igen och få hjälp till det. För du kommer få hjälp och det kommer bli bra även om det inte känns så just nu..

Jag är dålig på att skriva i min egna tråd men läs gärna den så för du en bättre bild av hur det var för mig..

Lycka till och ta hand om dig :)

@BlueRedGreen Kontraktet gäller säkert mellan den anställde och arbetsgivaren. Arbetsgivaren ska ju ställa upp med stöd o hjälp och då vill hen veta att även den anställde gör sin andel i hjälpprogrammet.
Båda blir ju bundna på så vis att hjälpa till. Håller med om att många med alkoholberoende kan ha ett ordnat liv, men om det märks på dina värden, så mår du ju inte alls bra och borde ändå ta tag i det.
Kanske blir det helt enkelt något bra för dig.

@BlueRedGreen Precis som Amanda L skriver så gäller det både mellan den anställde och arbetsgivaren. Arbetsgivaren ansvarar för att ge stöd och rehabilitering, den anställde att delta i sin rehabilitering. Exakt hur kontraktet är utformat är säkert olika men det är iaf det viktigaste delen. Det viktiga att tänka på är ju att även vid andra sjukdomar eller problem på en arbetsplats så gör man ju rehabplaner med den anställde för att den ska må bra och kunna göra ett bra arbete till exempel så görs det ju vid långtids sjukskrivningar som ja till exempel utmattningssyndrom. Det jag vill ha sagt är att det inte är något konstigt jag skriv på mitt kontrakt sedan tänkte jag inte mer på det å ca 1.5 år då hade jag genomgått behandling, mådde betydligt bättre då än när jag skriv på kontraktet. Då avslutades det också helt ifrån min arbetsgivares sida, nu har jag ansvaret helt för att hela mig nykter själv men jag vet att jag har stöd och att hjälp finns att få om jag skulle behöva den..