Så var dagen kommen.
Jag har varit här förr hos er för försöka mig på min resa till sundare alkoholvanor.
Denna gång är det mina kollegor som satt ultimatum.
Psykologbedömning gjord och det tyder på problematik med alkoholen. Nästa steg vidare utredning av NG för diagnosticering och tips på åtgärder. Känns på ett sätt bra men ändå för jävligt. Hit var det sista jag ville. Jag som vet precis hur det är att leva med skiten omkring mig. Men nu går liksom bandet inte att backa. Jag har informerat min make som för övrigt själv behöver ändra sina vanor. Informerat två av mina närmsta vänner och mina idag nästan vuxna barn. Jag behöver ha outat det till några för att ge mig an detta på ett ärligt sätt. Ena barnet sa att jag tror inte på det förrän jag ser en skillnad och jag förstår hen verkligen. Men jag vill bli någon som kan se sig själv i ögonen igen. Inte någon som sviker, planerar det mesta kring intag av vin osv. Jag vill skratta ärligt och stanna kvar fast jag kör bil och inte känna stressen hem till mitt älskade vin. Slår på mig själv så hårt! Ska jag ta hjälp för missbruksproblem det var inte en del av min plan direkt. Men men nu är det uppenbart dags och jag kommer behöva allt allt stöd som går!

@JMIN lycka till. Ta en dag i taget, du kommer snabbt att märka hur mycket bättre du mår. Som du själv skriver- så tröttsamt att planera allt efter att kunna dricka. Läs mycket här i forumet. Så många som varit i samma sits som peppar och hjälper

@Vinca tack!🙏🏻
Ja jag kommer garanterat behöva läsa om andras erfarenheter. Imorgon är det dags för bedömningssamtal och jag har en klump i magen över att sitta framför en okänd människa och outa mina svårigheter och erkänna problematiken som vuxit.

@JMIN Försök att vara så ärlig som möjligt. Vi med alkohol problem har ju väldigt svårt att berätta precis som det är. Men nu är det viktigt att du får rätt.
Hoppas det blir bra🙏🏻❤️🙏🏻

Det man ser om man läser mycket här är att det går att sluta dricka. Det finns ett annat sätt att leva där man inte behöver skämmas utan kan stå för de val man gör. Det verkar svårt, men är ärligt talat så mycket enklare. Nu har jag semester och vaknar varje morgon och njuter av sommarluft och morgonkaffe. Hjärnan och kroppen är i balans, och jag känner glädje inför en ny dag. Kan inte fatta hur jag stod ut med alla bakismorgnar förut.. Och jag har en mycket bättre relation till mina barn nu. Det känns som att de har en mycket större tillit till mig, även om jag trodde att de inte märkte av hur jag drack. Så kämpa nu i början, det går, och det blir enklare för varje dag. Det tar tid att landa i nykterheten, men det är så värt det!

Tack för er fina respons!
Jag genomförde mitt samtal helt ofiltrerat imorse. Det landade i att rek blir en längre tids öppenvårdsbehandling i grupp. Ska även ha ett läkarsamtal eftersom det är denne som ställer diagnos.
Behandlaren insåg under vårt samtal att jag påbörjat min resa genom att ”redan” göra andra saker som att rensa ditt och datt, ta en extra promenad. Insåg inte att det är just vinsuget jag stillat på det sättet senaste veckan. Då jag normalt landat med ett glas så gjorde jag nytto-saker.
En dag i taget se var jag landar.