Idag är min första dag som nykter, min första kväll utan vin och den första natten jag ska somna och inte däcka. Hur mycket jag har druckit och hur länge det har pågått unnar jag mig att inte tänka på just nu.

Jag har två små barn, ett bra jobb, hus, sommarstuga och ett alkoholmissbruk som grumlar allt ovan.

Jag har under många år lyckats dölja mitt missbruk och hållt fasaden relativt intakt. Men det har slitit något oerhört på mig själv, min självbild, mitt psykiska välmående och min hälsa. Jag har nu kommit så långt ner i missbruket att jag inte längre orkar hålla upp fasaden, jag är helt slutkörd. Så slutsatsen är att antingen kör jag på med mitt missbruk med allvarliga konsekvenser runt hörnet eller så gör jag en helomvändning medan jag fortfarande har ett intakt liv att rädda.

Jag har bestämt mig för att välja det sistnämnda. Idag tog jag min första antabustablett vilket jag även använt vid tidigare försök att lämna alkoholen men då gett upp tabletterna efter en tid (eftersom jag nog ändå inte är alkolist, yeah right..). Denna gången tänker jag hänga i och verkligen ge det en ärlig chans och inte ge upp när det blir motigt.

Men jag har svårt att se att jag aldrig ska dricka igen. Det är så oerhört stort och jag vet inte vem jag är utan alkoholen. Och hur tusan umgås man med folk utan alkohol?

En väldigt delad känsla just nu mellan att vara motiverad, nyfiken och totalt vilsen.

@E börjar om Så fint att du kommit hit! Välkommen!
Dina frågor kommer att lösa sig. Att hitta sig själv kan ju vara ett spännande projekt, liksom att skapa goda, nyktra och trevliga vanor.
Det går bra att ungås med folk utan alkohol ( om det inte är människor som enbart hänger på en bardisk).
Läs gärna Daemons tråd från början, han har bearbetat liknande frågor. Läs öht mycket i trådarna här, särskilt kanske i forumet Vara alkoholfri som just handlar om det.
Jättebra att gå igenom alkoholprogrammet under Stöd också. Och att ta hjälp av Alkoholkalendern.
Lycka till! Du har verkligen valt den rätta vägen. Den som gör att du kan återta ett BRA liv! 🙏🏻❤️🙏🏻❤️

Känner igen tankarna om vem man är utan alkohol. Jag såg också alkohol som en del av min livsstil och tyckte det kändes svårt att tänka sig att leva utan. Men jag inser nu att det var så det mentala beroendet tog sig uttryck. Jag jobbade mycket på att ändra min inställning till alkohol. Dels genom att läsa här på forumet, dels genom annan litteratur, både fakta och personliga skildringar. Kan rekommendera Rebecka Åhlunds "Jag som var så rolig att dricka vin med". Nu tre år efter att jag slutade saknar jag inte alkohol. Det känns bisarrt när jag tänker på hur mycket jag brukade dricka, och jag är så otroligt lättad och glad över att slippa leva så. Motivationen har gått upp och ned, det var nog först efter ett år som jag hittade ett lugn i att jag faktiskt inte behöver alkohol i mitt liv. Goda alkoholfria alternativ funkar bra för mig. All styrka och tålamod till dig, jag tror det kommer gå fint, du låter uppriktigt trött på drickandet.

Tack för era pappande kommentarer. @Amanda L ska försöka se det som att det blir en spännande resa att skapa sitt nya jag. @Kennie Härligt att höra att det finns en punkt där man inte längre saknar alkoholen. Vill verkligen tro att jag också kommer dit.

Dag 2 - Nykter.
Motivationen som jag kände dag 1 är som bortblåst. Hade jag inte tagit antabus hade jag utan tvekan suttit här med minst 1 tom vinflaska vid det här laget.
Har idag framförallt känt mig tom, sorgsen och tankfull. Att ge upp alkohol är så mycket. Det är det som får mig glad när det är motigt, det är sättet jag reglerar känslor, det är så jag umgås och det är mitt sömnmedel. Det känns helt klart som en uppslitande skilsmässa.
Funderar också över hur vinet har varit min belöning efter en hel dag med krävande barn. Att så få sätta sig i kvällssolen med ett glas vin och "ladda om" har varit det som hållt mig uppe. Var ska jag nu hitta min belöning och mitt sätt att ställa om när barnkaos lägger sig och alkoholen har varit det som gör att jag orkar fixa allt som ska fixas på kvällen. Jag inser alkoholen egentligen mer stjälper än hjälper men det har onekligen varit ett sätt som fått mig att orka fortsätta när lugnet lagt sig. Jag hoppas och tror att det ger sig med tiden.

@E börjar om Det gör det! Du kommer både att orka mer och må bättre utan.
Och slutar du inte dricka så accelererar ju beroendet. Du kommer att behöva mer och mer för att uppnå samma sak vilket kommer att bli helt ohanterligt. Så ha istället lite tålamod…Just nu är beroendehjärnan i full sving och målar upp hu eländigt allt kommer att bli utan alkohol. Den vill ju ha tillgång till drogen …
Försök att koppla av med en god alkoholfri drink istället. Exvis Sweppes Indian Tonik zero plus en del apelsin eller grapejuice och is.
Kram och håll ut, det blir snart bättre!❤️❤️❤️

@E börjar om
Välkommen hit! Jättebra du skriver av dig av alla tankar, jag minns paniken jag kände ibland när jag undrade "vad ska jag göra nu på kvällen då?"... när inte flyktvägen fanns kvar, eller jag åtminstone försökte stänga den. Det är annorlunda, det kommer ta lite tid, du behöver upptäcka tomrummet och vara snäll med dig själv. Tillåt dig vara trött, arg, ledsen, ensam. Och utforska nya aktiviteter när du orkar eller är redo. Allt händer inte på en gång.

Det viktigaste nu tror jag är: fortsätt säg nej!

Och kom ihåg att de där känslorna av meningslöshet och nedstämdhet faktiskt är beroendesymptom. Det gör det lite lättare att stå ut tycker jag. Det är liksom inte sanningen om hur livet ser ut utan alkohol , utan ens inre treåring som försöker få som den vill, det vill säga få tillbaks sin drog.. Det går över, du ska igenom det bara. Och så mycket mer energi man får av att inte dricka i längden. Först måste du vila ikapp det du övertrasserat med konstgjord energi i form av alkohol, men sen kommer du märka positiv skillnad.

@Kennie
Håller med föregående inlägg, typ vad ska jag göra nu, kände som du nedstämdhet men vet som Kennie skriver att det är reptilhjärnan som skriker efter alkoholen, och i tidigt stadie så är den väldigt stark, håll ut och kämpa på, jag kämpar på själv, min 50:e dag idag och det är lite lättare nu, försök att hitta motivationen varje dag och glöm inte bort att berömma dig själv varje nykter dag, det hjälper, tro mig.

Hej! Jag är på Dag 7 och det känns redan lite bättre. Drack vin på dag 5, mest för att jag inte hade tänkt igenom kring vin till fredagsmat. Men tar det som en “läxa” att jobba vidare med till nästa helg. Kram!

Dag 4 som nykter.
Känner ett stort behov av att fylla kvällarna med nåt annat roligt. Långpromenad med vänner, gå på bio eller nåt annat som inte är förknippat med alkohol. Men varenda jävel är ju iväg på semester! Känner mig orimligt sur på att folk inte står på led för att umgås med mig.. Ska åka ner till affären och fylla en kundvagn med alla onyttigheter jag kan hitta och ha onyttig hemmakväll på kammaren. Vad dricker ni istället för vin, öl?