Dag 7
Nu har tydligen Liv1 blivit Liv2
Strul med lösenord och jag lyckades inte alls logga in i min gamla tråd. 😕
Men jag övar mig i acceptans och kör vidare.
Imorgon har det gått en vecka sedan jag bestämde mig. Känns som det hänt en hel del efter jag slutade dricka alkohol. Första 3 dagarna var mer som ett dimmigt uppvaknande. Beslutsam, omtumlad och lite ensam.
Igår första fredagen utan marinad. Var intressant att fundera över hur en vanlig fredag skulle ser ut och upplevelsen av att det faktiskt gick riktigt bra under gårdagen. Känner mig fortfarande mentalt nyvaken men ändå hyfsat stark.
☀️

@Liv2 Hej! Det kanske fanns en mening med att du skulle skapa en ny tråd liv 2.0. Du pratade i ditt senaste inlägg om livet 2.o och funderingar kring det😁. Det är en seger när man gått igenom veckans alla dagar och en första nykter helg. Jag lade märke till hur otroligt mycket tid det gick åt att till att dricka och sedan våndan dagen efter. Här är det en strålande solig dag idag och jag ska strax ut på en morgonlöpning efter mitt kaffe. Igår jobbade jag med att måla, måla brädor till staketet och ingen promenad eller löpning. Märker en skillnad på orken och humöret när jag skippar detta, det fyller på min energi. Så först lite fysisk aktivitet, sedan fortsätta måla😁. Håller du på med någon fysisk aktivitet?

Ha en fin lördag!🌞❤️

@vår2022 Ja! Kanske var det en mening med detta. Är så barnsligt sårbar just nu att min första tanke var att nu är allt förstört. Lika bra att sluta skriva. 😂
Sedan kom jag att tänka på alla fina kommentarer och tips jag fått samt alla som är nya precis som jag. Kan ju inte överge var nästa tanke.
Jag tränar ganska mycket. Crossfit, löpning och yoga. En mycket viktig ventil i mitt liv. Känner mig trygg och starkt i dessa miljöer.
Min utmaning är nog snarare att inte försöka förvandla mig till Liv 2000 och ändra allt. Träna ännu mer, lägga om kosten, bli blodgivare (vilket jag i och för sig har varit) och börja jobba som volontär. Att avstå alkohol räcker gott nu denna första tid.
Men träningen är klart högt upp på listan över saker som bidrar till att jag mår bra och som gör att jag kommer hålla fast vid mitt beslut.
Känns också som att gymmet har dubblat antal pass nu när jag kan träna sena kvällar. 🥳
Har träningen hjälp dig?
Kram

@Liv2 Det är anmärkningsvärt många strävsamma människor med högs prestationskrav på sig själva som dricker.
Jag har verkligen varit sån och läste häromdagen att när en har låg självkänsla så försöker man hela tiden prestera istället. Man duger liksom inte annars.
Vet inte om det gäller dig, men det gav mig en tankeställare iaf. Alltid kämpat med denna självkänsla…

@Amanda L nu lyckades du sätta fart på min tankeverksamhet. 😀
Har ägnat dagen på stranden att fundera över om jag faktiskt har lite låg självkänsla.
Kanske, men för min del tror jag det handlar om låg självkännedom. Har väldigt svårt att känna av mina egna begränsningar och signaler, både fysiskt och mentalt.
Kör på, klarar lite till och kan prestera mer. Skyddar gärna omgivning genom att ta på mig saker. Har inte alls de kraven på andra.
Varför jag är sådan vet jag inte. Och vet inte heller hur man ska bli mer lagom. Nu när jag tänker efter kan detta vara en bidragande orsak till att jag druckit. Man kan, förmår och behöver inte prestera på samma sätt efter några glas vin.
Men jag vet inte, behöver fundera vidare.

@Liv2 Jag har nog känt att jag inte riktigt duger och jämt haft fullt spett på alla områden, inkl alkoholen…
I boken Skål tamejfan, som jag verkligen rekommenderar, har han en utläggning om just ordet ”lagom”. Eftersom vi alkoholberoende inte kan göra något annat lagom, varför skulle vi då lyckas dricka lagom?
Den är full av igenkänning, finns att lyssna på också.🌻

@Amanda L lyssnar precis på den boken men har inte kommit så långt ännu.
Nu är det dags för drink på bryggan. Känns inte så festligt som det brukar göra, nästan lite meningslöst, men jag är 100 på att jag inte kommer dricka. 💪

@Liv2 Välkommen hit! Jag kan rekommendera Craig Beck på youtube också. Han är rakt på sak - lindar inte in någonting.

Alkoholen har funkat både som startgas och fartdämpare. När vi slutar dricka kommer en hel massa upp till ytan. Generellt blir man duktigare på att hävda sin rätt och åsikt. Man blir mer chill också, tar inte allt på lika stort allvar. Allt löser sig. Men vägen dit är bumpy road - alla dessa känslor som man ska hantera på annat sätt 😱

Kram 🐘 (Min app Nomo visar att jag idag har varit nykter i 1.266 dagar, tjoho!)

Jag tror att den där festliga känslan man hade i kroppen när det vankades drinkar till stor del var det mentala beroendet som jublade över att det skulle få sin drog. Och den känslan är stark och tar mycket plats. Och likgiltigheten är beroendets besvikelse över att det inte får vad det begär. Men när man vänjer sig av med alkoholen hittar man successivt annat som skapar feststämning tycker jag. Som att ta på sig parfym, ta fram goda tilltugg, engagera sig i samtal och även välkylt alkoholfritt i fina glas. Så ha tålamod, det blir bättre!

Drinken på bryggan - en lite rapport. Det var alltså inte en liten familjesammankomst, utan en stor After beach på en brygga här på västkusten.
Började värre än jag befarat.
Alla kläder låg i tvättmaskinen och allt jag hade rent var en brun frottéklänning. Massor av folk, massor av drinkar.
Jag beställde i allafall en alkoholfri öl i baren. Fick en burk med öl.
Alltså stod jag där i min bajsbruna klänning med en burköl i handen mitt bland alla trendigt klädda människor med bubbel och rosé.
Är detta mitt nya liv tänkte jag, är detta vad som menas med att man upptäcker nya sidor av livet?
Men som kom känslan av att här kan jag ju inte stå som ett offer.
Jag tog på ett par solglasögon, krävde ett glas till ölen, musiken började spela och solen sken.
Kände mig plötsligt så glad, gladare än på länge och hade en toppenkväll. ☀️
Gick med andra ord utmärkt.

@Kennie Tack för svar. Litar helt på det du skriver. Frågan är mer hur man kommer stå ut med alla de tillfällen då alkoholen var den ända behållningen. Typ släktmiddagar.
Blir man dessutom mer ärlig och vågar stå uppför sig själv riskerar jag bli en tickande bomb lagom till juldagens släktmiddag. ☺️

Har tänkt en del just på det, att man hela tiden gått runt med ett dåligt samvete som lett till dålig självkänsla. Det har varit så lätt att tolka kritik till alkoholen, att man inte bitit ifrån.
Typ ”du lyssnar ju aldrig”. De spontana tanken är direkt att det handlar om att jag varit småfull eller bakis. Men sanningen är kanske en annan.
Det rätta svaret är kanske
- Du pratar hela tiden, gärna från ett annat våningsplan. Du är dessutom i målbrottet och det är ytterst otydligt att höra vad du försöker säga. (Skulle jag ju inte säga såklart)
Eller
- Du lagar aldrig lunch på helgerna.
Min tanke: är jag en så dålig bakis-mamma att jag inte orkar laga lunch till mina barn?
Det rätta svaret.
- Du vaknar 13.00 på helgerna. Hur ska jag veta om det då är frukost eller lunch för dig?

Skämtsamt, men ni kanske förstår hur jag menar. Att man inte säger ifrån för att det dåliga samvetet ligger och gror.

@Andrahalvlek Tack för tipset!
Känner helt igen mig i gas och broms. Den bromsande effekten av alkohol har länge funnit för mig. Men den gasande effekten har kommit först senaste halvåret. Tänker att den kanske är ännu värre, att man till och med behöver alkohol för att få igång sig.
Ska titta på youtube som du skriver.
Stort grattis till alla dina dagar, så fantastiskt bra! ❤️

@Liv2 Klockrent med din bajsbruna klänning och solglasögonen😎. Man kan känna sig som en outsider i början när man är nykter på fest. Man blir inte i gasen och på en annan nivå utan håller sig stadigt på marken med fötterna på jorden. Vi tillställningar har jag gjort studier på hur stämningen och folket förändras ju mer alkohol som intages. I början en lagom samtalstons som stegras allteftersom till en hockeymatch där alla skriker till varandra😂. Samma saker sägs om och om igen. Till slut har mascaran ramlat ned under ögonen och blicken blir oklar och flackandes. Gången börjar bli lite vinglig och någon mår illa. Jag brukar gå innan detta skede. Har också varit på tillställningar där det dricks måttligt men det blir en liten förändring i samtalen som kan bli mer djupa och utan filter. Med tiden som nykter har jag ändå lärt mig att slappna av och ha riktigt roligt på fester, jag vet ju också att jag inte kommer att vara bakis och må bra nästa morgon utan ångest och att jag inte sagt eller gjort något jag inte önskat. Det gör tillställningen roligare för mig.

Kan förstå vad du menar, ungdomar kan bete sig som om de är jordens mittpunkt. Jag brukar tänka att deras hjärna med konsekvenstänkandet inte vuxit klart förens vi 25 års ålder😂. När mina barn blev 25 år tackade jag dem för att hjärnan vuxit klart, vi skrattade gott åt det. Jag förstår och kunde också känna skuld, men det var mest mina egna känslor av skuld, som blandades ihop med vad de kunde säga. Ju längre tid du är nykter desto mindre skuld kommer du att känna och få mer balans i känslorna.

Du skulle kunna sätta dig ned och resonera lite med sonen. Att som du säger, du får komma ned och prata så att jag hör vad du säger och du vaknar kl 13 efter lunch, vad vill du äta då? Du skulle kunna laga din mat som du önskar, det är bra att lära sig att laga mat. Vad jag menar är att prata om hur du och han önskar det, hitta en bra väg som funkar för båda. Att du också har ett liv som du planerar efter. Det är lätt att man inte pratar med varandra utan bara går på, men det är intressant att sätta sig ned och prata lite. Det får dem att känna sig delaktiga och de lär sig att ta mer ansvar. Det skapar tillit.

Bra gjort av dig på festen! Ha en fin söndag!❤️

@Liv2 Tonåringar! Oj, oj, oj! Det var när min dotter var i den åldern som jag fick mina första gråa hår!
Håller med föregående. Det är dags för honom att steppa upp. Kanske kan ni laga lunch varannan helg?
Snart kommer flickvänner att bli en viktig del av livet och då riskerar en kille som inte kan skala en lök att obarmhärtigt sorteras bort.
Så det är ren omtanke det handlar om.😎

Ps Jag har oftast roligare på fester. Efter den första ”skaviga” kvarten. Jag kan lyssna, skoja, minnas på ett mkt bättre sätt.
Du är också välkommen till vår nystartade folkrörelse: ”Vi kräver alkoholfria paraplydrinkar och annat kul att välja på!”.
Så trist att få välja på alkoholfri öl eller vatten… tänk om liknande erbjöds alkoholdrickare! Ramaskri…😱😳

Förstår vad du menar och håller med. När man inte behöver vara rädd att man är en sämre version av sig själv på grund av drickandet så kan man sätta gränser och säga ifrån på ett naturligt sätt. Och detsamma gäller till exempel släktmiddag. Inte att man behöver ställa folk till svars och dra igång diskussioner, men att man kan ta sig rätten att åka hem när man börjar bli trött. Eller ta en paus och ta en promenad (man kan alltid skylla på att man måste röra på sig för ryggont eller liknande). Fint att höra att festen blev lyckad! Såg shorts i brun frotté på Åhléns igår, det verkar vara på modet, de var säkert trendigast på bryggan!