Jag behöver hjälp men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har själv ansvar över ett barn i skolåldern som är relativt självgående, har fast arbete men mitt missbruk av alkohol börjar ta över mitt liv mer och mer. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det här.

Känner att jag behöver hjälp. Att någon tar hand om mitt barn ett tag. Hade velat lägga in mig själv någonstans och bara få läka. Vart vänder jag mig? Jag har pratat med min mamma men hon är äldre och tar inte mina problem på allvar. Dottern vill verkligen inte flytta till sin pappa då hon har ett välfungerande socialt liv här och han bor långt borta. Jag älskar henne och vill henne allt väl men jag vet verkligen inte hur jag ska få detta att fungera längre. Är det någon som har några tips eller råd? Någon som har suttit i samma situation? Vill verkligen inte svika mitt barn men har försökt så länge nu och det blir inte bättre. Jag klarar inte detta på egen hand. Vad kan jag göra?

@Odågan Det bästa är nog att ringa Alkohollinjen som kanske har tips. Du kan vara anonym.
Du kan ju också få hjälp med beroendet vis sjukvården, arbetsgivaren (som är skyldig att göra det) eller gå Alkoholprogrammet här. Men det tar lite tid.
Fast om du bestämmer dig och följer programmet här så tror jag du kan se en stor förändring om bara en månad…
Många har klarat sig genom att följa det och skriva och läsa mycket i trådarna här och genom pepp och diskussioner så funkar det som en slags terapi…
(mest händer dock i den del av forumet som heter vara alkoholfri.) Om det det du siktar på. Skapa gärna en ny tråd där isf så får du fler att ”prata” med med liknande problem.
Jag har varit alkoholfri nu bara tack vare AH, i sex månader och mår jättebra.
Lycka till.🥰❤️🥰

Hej,
Jag tänker att du kan få mycket hjälp utan att bli inlagd. En läkare kan skriva ut antabus för att hjälpa dig bryta. AA- möten finns fysiskt och digitalt. Stödsamtal hos vården. Kan du börja med att boka tid hos en vårdcentral? Finns nån kompis som kan stötta dig och backa upp kite hemma? Och om du vet med dig att du behöver bli inlagd för avgiftning så gör det. Även för det tror jag första steget är vårdcentralen. Kan din mamma i så fall bo hos dig och ta hand om din dotter? Eller kan dottern bo hos en kompis en kortare tid? Om man är ärlig och ber om hjälp vill många hjälpa till. Ta hand om dig och boka tid hos vården redan imorgon, vänta inte!