Skulle gärna få höra från andra som framgångsrikt bestående förändrat sina alkoholvanor och lyckas dricka kontrollerat, typ som förre finansminister Kjell-Olof Feldt. Är det verkligen möjligt eller är det att lura sig själv?

@Hallihallå, Hallihallå 👋Välkommen till forumet! Det finns flera här som strävar efter måttlighet och det finns flera trådar under rubriken "Vara måttlig" där det finns tips och tankar. Av det jag läst om Kjell-Olof Feldt verkade det vara en ganska hög konsumtion även fortsatt 😅, men jag kanske har fel. Många menar att sannolikheten för att lyckas med måttlighet ökar med tre månaders uppehåll. Jag gjorde inte så, utan höll uppe i två veckor och sedan fortsatt väldigt begränsat under ytterligare flera veckor. Nu är jag på en måttlig nivå, men om jag kommer att klara det i det långa loppet är för tidigt att säga ännu. Hur som helst är Alkoholprogrammet här till ofantligt stor hjälp. Lycka till!
🌻

Jag tror det beror på hur drickandet har sett ut om det går eller inte. Vet inte om jag överskridit Kjell Olov Feldts nuvarande veckoranson (25 glas) ens när jag drack som mest. Han ligger långt över riskbruk även om han halverat sin alkoholkonsumtion. Men som sagt så tror jag att det beror på hur drickandet har sett ut om det ska lyckas. Har du haft svårt att sluta när du väl börjar? Dricker du periodvis? Dricker du som medicin? Älskar du berusningen? Finns säkert ett gäng frågor till att ställa sig.
Jag hör till dem som rekommenderar en längre nykter period inledningsvis. Bra att börja på 0 och känna hur alkoholen påverkar även i liten mängd.
Jag har medicinerat med alkohol och slutat 2 gånger eftersom jag återupptog drickandet första gången efter nästan ett år med mycket sparsam konsumtion. För att lyckas den här gången har jag en massa restriktioner. Jag dricker aldrig hemma, endast i sociala sammanhang, högst 2 glas per gång. Det är oerhört lätt att halka tillbaka i gamla beteendemönster, så det finns fler restriktioner - jag måste må bra.. j
Nu har jag heller inte ett jättesocialt liv, så de nya rekommendationerna om högst 4 enheter per månad är väl ungefär det jag kommer upp i och det gäller att se upp om det blir för tätt. Då vaknar ett visst sug.
Men att komma hit har också tagit lång tid. Jag har heller aldrig gillat berusningen, utan dövat med alkohol. Jag tror sånt spelar in. Jag har också haft långa helt nyktra perioder. Hjärnan har återhämtat sig och jag känner av hur även kroppen påverkas av alkohol i liten mängd. Eftersom jag använt alkohol som medicin har jag haft mycket vånda över längtan att medicinera. Därav ingen alkohol hemma. Det är lätt att halka tillbaka. Att normalisera alkoholen igen. Så för mig har det också krävt stora livsförändringar och att jobba mycket med mig själv, med tankar, livet i stort, träning, vila.
Väldigt många härinne landar i att det är meningslöst med endast ett -två glas eftersom det är berusningen de egentligen är ute efter och eftersom alkohol har så många negativa effekter. Men oavsett vad du i slutändan bestämmer dig för så är det helt klart värt att se över alkoholkonsumtion och livet i stort.
Lycka till!

Tack för era synpunkter och erfarenheter! Jag har själv haft årslånga uppehåll, och inte känt sug eller att det varit jobbigt. När det blivit för mycket alkohol och konsekvenser som resultat, har jag självmedicinerat för att livet varit för stressigt mm. Alkohol fungerar ju till en början som problemlindrare, men blir ju i sig huvudproblemet när det blir för mycket.....Nu har jag återigen varit helnykter i över ett år och inte saknat alkoholen, men börjar känna/tänka att det skulle vara så gott och trevligt att kunna umgås normalt med alkohol igen (vilket jag kunnat merparten av vuxenlivet) men är också lite rädd.....läste att Tommy Körberg numera aldrig dricker alkohol hemma längre, och det är ju ett bra förhållningssätt, som dock endast fungerar om man bor i innerstan (som jag gjorde tidigare) och jag bor numera på landet. .....förstår att det kräver järnhård disciplin för att hålla sig till sina "regler" för att lyckas dricka igen, utan att falla tillbaka till nåt konsekvensträsk igen, vilket jag absolut inte vill! Mycket att tänka på, får se hur jag gör........