slutade dricka för ca 1,5 år sedan, tycker egentligen inte det var svårt att sluta dricka eftersom min fru sedan 17 år ställde ett ultimatum och hon är den som alltid har funnits där och fortfarande finns där för mig. jag har under min nyktra tid hunnit med att få 2 st återfall. dvs att jag varit full pga att jag mått dåligt eller har tyckt att något varit jobbigt. var kan man hitta hjälp för att stärka sig i sådana situationer?
har sökt på nätet men hittar bara hjälp att sluta dricka och det har jag ju reda gjort men skulle vilja ha hjälp att stå emot när det är outhärdligt jobbigt och något extremt händer.
vad finns det för hjälp att få?
var söker man den hjälpen?
är inte van vid att be om hjälp men känner att jag behöver hjälp att ta kontroll över mitt liv och mående.

@arbetarn Hej och välkommen hit! Vad bra att du lyckats med att vara nykter 1,5 år, trots två återfall och att du ber om hjälp. Det är modigt. Du undra hur du ska kunna finna hjälp att stå emot alkohol i outhärdliga situationer, då det känns som svårast för dig att klara av att vara nykter. Ofta finns det något underliggande som skaver och som man inte tagit itu med som gör att man dricker för att orka stå ut. Ett sätt är att tex prata med en psykolog om det som kan kännas outhärdligt, om vad det är som händer inom dig. Vilka tankar och känslor som uppstår då. Att du får hjälp med att hitta verktyg som du kan använda dig av när tuffa situationer uppstår och när du vill dricka för att tex lindra ångest och oro. Det kan vara svårt att själv tydligt se det som skaver och hitta sätt för att kunna hantera svåra situationer och då är det bra att bolla med en psykolog. Tillsammans kan man då komma fram till vad som skaver och hitta verktyg du kan använda dig av för att kunna hantera situationer utan att ta till alkohol. Det förvärrar bara tillståndet och man löser inga problem, det cementeras bara. Att sätta ord på sina tankar och känslor är hjälpsamt och kan förlösa det som trycker under ytan. Det gör att du kommer att må så mycket bättre och få kontroll över tuffa situationer och ditt liv.

Vad tänker du om det?