Hej! Jag är en högfunktionell alkoholist som dricker för att lindra ångest och hantera mitt mående. Jag vill starta november som en nykter månad men är rädd för att jag kommer att falla i depression och självhat, tror att jag behöver professionell vård för mitt mentala mående och att det är min största fallgrop. Har en lågintensiv depression sedan många år tillbaka och är rädd för vad som sker när jag lyfter bort alkohol. Alkohol har vart min lindring och tröst så länge, min största snuttefilt och vill försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för min nyktra månad. Hur ska jag approchera vården och ev undersöka möjligheten att använda SSRI? Obs! Jag är ju såklart ingen psykolog och kan inte diagnosticera mig själv....men hela min själ skriker att detta är mitt egentliga problem och att jag egentligen dricker för att hantera min sorg och depression. Vart ska jag vända mig för att hantera mitt mående? Tack från hjärtat för eventuella svar <3

Hej,
Ja, det är svårt att veta vad som är vad.. Men jag tror det är bevisat att den tröst som alkohol kan tyckas ge egentligen stjälper mer än den hjälper. Beroendet skapar ångest och nedstämdhet som bara försvinner när man dricker, och så snurrar det på. Vad som kan hjälpa när man slutar dricka är nog olika, men för vissa kan yoga, promenader och vila göra nytta. En vårdkontakt kan också vara värdefullt. Och vill du finns även läkemedel att ta till för att stötta avvänjningen. Det känns jätteläskigt att sluta, men det går över. Våga ta steget!

Hej Kennie! Tack för support <3 ...men vad gör man om man vill komma i kontakt med vård asap....ska man ringa en vårdcentral asap eller vad? Jag förstår att jag låter desperat men jag men jag tror verkligen inte att jag kan klara det här på egen hand och vill försöka komma i vettiga händer såfort som möjligt...om man önskar kontakt med vården såfort som möjligt, hur går man tillväga?

@Toogoodformy o… Välkommen hit! Ja, det är vårdcentralen som initialt ska hantera även psykisk ohälsa. De är inte jätteduktiga på uppdraget, men det blir sannolikt bättre med tiden. Jag tillhör psykiatrin sen min senaste vända med utmattningsdepression, men det berodde på att depressionen till slut gjorde att mina anhöriga körde in mig till psykakuten när jag var jättedålig, och via psykakuten fick jag till slut ”tillåtelse” att komma till dagpsykiatrin och träffa en oerhört kunnig och empatisk läkare.

Kram 🐘

Hej, ja, vårdcentralen är en möjlighet. Tror också du kan vända dig direkt till en mottagning för alkoholproblem som heter Riddargatan 1. Testa något av alternativen och stå på dig. Det finns hjälp att få.

@ Toogoodformy o Välkommen hit 🌸 Jag är här på mitt andra försök att bli alkoholfri. Starkt av dig att vilja ta tag i drickandet! Rädslan kryper ju ofta fram när man vill göra en förändring oavsett vad det är. För min del hjälpte det att skriva ner för-och nackdelar med att fortsätta dricka. Sedan en målbild om hur jag önskar att livet skulle se ut. Jag lider också av depressioner och även om de inte helt blåser bort så hanterar jag motgångar så mycket bättre utan alkohol. Kontakt din vårdcentral och hör om de kan erbjuda dig hjälp eller vidare vägledning.
Den här sidan är dessutom toppen att hänga på! Du ser att du verkligen inte är ensam och att det finns så mycket vettiga råd.

Dag 3 avklarad (snart) och det går faktiskt väldigt bra. Var lite orolig imorse, fredag är förknippad med ett glas vin i badet och massor av tända ljus och mys med familjen....och många fler glas vin. Känns lite konstigt att plocka bort vinet och jag har druckit ish en liter te (lite förkyld också)....men måste säga att det just nu känns helt ok....om än främmande och lite konstigt. Läste någonstans att det tar 5 dagar för den kemiska effekten av alkohol att gå ur kroppen dvs att jag fortfarande bär kemin från det senaste alkoholintaget. Rimmar väl med att jag brukar kunna hålla upp 4 dagar om jag absolut måste..men sedan måste jag dricka igen. En hel del huvudvärk och återkommande stress i kroppen och oro....men vill bara vara glad för dessa 3 dagar just nu, en "fri" fredag och att jag känner mig hyfsat ok. Inser att de kommande 27 dagarna inte kommer vara lika enkla...gillar "en dag i taget".
Trevlig helg!

Hej @Toogoodformy o… och välkommen till forumet. Det är ju både som du säger att alkoholen kan lindra depression/ångest och som Kenny säger, förvärra det. Det beror ju på vilken tidsskala du tänker på. Kortsiktigt hjälper alkoholen, men långsiktigt får det en motsatt effekt. Jag har tidigare beskrivit det som att när man bedövar ångesten är det som att ta ut ett stort lån för att lösa kortsiktiga pengabekymmer. Det hjälper såklart för stunden, men man får betala tillbaka med ränta senare.

Att sluta med alkoholen är dock såklart inget magiskt piller som botar depression och tar bort alla motgångar i livet. Mycket talar dock för att det ändå är en stor hjälp för de flesta. Jag är ett anekdotiskt exempel på det.

Sen blir det ju ofta värre innan det blir bättre förvisso. Som jag har dokumenterat i min egen tråd så kulminerade ångesten 50 dagar efter stopp. Men idag har jag nått en topp åt andra hållet istället.

Dag 5 och måndag. Fungerade långt över förväntan att inte dricka alkohol under helgen men min förkylning (som förmodligen är covid) gör ju att jag är otroligt trött och bara har umgåtts med familjen och tagit det väldigt lugnt. Idag har jag mer stress i kroppen och skulle verkligen behöva komma ut på en promenad, brukar gå runt 8-10km per dag när jag inte är sjuk.
Känslan är att min hjärna och kropp säger "men du, nu var det länge sen vi drack vin, vad säger du?" och medans jag gjorde frukost kom tanken från ingenstans "ett glas vin". Från ingenstans och inte alls i sammanhang. Bara sådär, från ingenstans. Så min hjärna har alltså börjat "slåss" nu för sitt beroende....förstod ju att det skulle komma, men blev förvånad över hur glasklar och skarp tanken var helt utan kontext.
Bestämde mig tidigare för att jag ville bygga på mina fria dagar innan jag berättade för min man att jag praktiserar ett uppehåll....så den enda som vet vad jag gör just nu är jag (och några som ev läser mina inlägg här ..). Känns på nåt sätt så fint att ha min speciella hemlighet för mig själv en stund till. Som att jag håller den nära och vårdar den.

Tittade på min lista med fördelar/nackdelar med att dricka alkohol, listan med nackdelar är så sjukt lååång. Känner mig inte ruckad i min målsättning att genomföra 30 fria dagar...men önskar verkligen att min jädra "förkylning" ville ge med sig...får så mkt sinnesro av att få röra på mig....min senaste promenad var innan helg i lugnt tempo...men fick feber efteråt så försöker att inte jinxa mer innan jag blir frisk

@marshmallow11 @Andrahalvlek @Kennie @TappadIgen Ville bara säga tack för alla råd, tips och era historier! Jag har läst så många av era inlägg och det är så fint hur ni välkomnar och tar emot nya medlemmar, hur ni peppar varandra och ibland nästan fångar upp när tvivel sätter in....glad för att vara här! Jag har hittills skrivit både här men för också dagbok över mina första nyktra dagar, känns viktigt för att verkligen komma ihåg vad som förde mig till beslutet. Det är tydligt att dag 5 kommer att vara en svårare dag för mig..flera ggr i timmen dyker tanken om att ta ett glas vin upp....jag försöker att distrahera mig själv, tittar på min lista med reasons why...men det får vara så. Det tog inte 5 dagar att komma till punkten att varje vecka dricka vin kontinuerligt....så det tar inte 5 dagar att normalisera sitt tankemönster och beteende. Nu får det vara såhär tills det är något annat. Kram!

@Toogoodformy o… Tänk HALT = Hungrig, arg, ledsen/lonely, trött/törstig. Något av de behoven väcker ofta sug hos oss. Vi är dessutom programmerade att bli sugna på vin i tid och otid. Och det tar tid att omprogrammera sig. Kämpa på, en dag i taget!

Kram 🐘

Grattis till dag fem! Håll ut och ta hand om dig. Råden från AH om HALT är jättebra. Lite vila eller ett mellanmål kan ta bort sug. Motion är också bevisat bra, inte minst yoga. Finns massa gratis på nätet, tex Yoga with Adriene.

Dag 7 och jag kan nästan inte tro att det är sant......min första nyktra vecka på år och dar! Råden om HALT var väldigt bra, tack för det. Slutade med att jag spenderade gårdagen med att tömma en fruktskål, en påse chips och diverse mellanmål däremellan. Samt den första promenaden sedan jag blev sjuk för två veckor sedan :D
Dag 6 var tuff...konstant ångest och oroliga tankar. Men jag kunde rida ut det...känner mig lite mosig, trött och trasig...men varje gång jag tänker att jag har vart nykter i 7 dagar så känner jag ansiktet formas till ett leende. Kan det vara min tur att faktiskt få vara nykter den här gången? Tanken är svindlande :D

Grattis och bra jobbat, började min vecka igår men blev 3 folköl igår på morgonen för att överleva men hoppas jag kan skriva samma sak nästa tisdag, är nog länge sedan det var 7 nyktra dagar för mig också, vi kämpar på så skall det nog gå bra det här till slut.

Bra jobbat med veckan! Tror absolut att det är din tur nu. Jag tror att det är viktigt att tänka att varje delbeslut är en lika viktig del av processen att vara nykter. Beroendet försöker lura in oss i ett skit samma-tänk, eller få vårt beslut att framstå som tråkigt eller överdrivet. Men vi måste låta vårt förnuft råda över impulserna som beroendet försöker med, en liten seger i taget. Det går, och är så värt det!

@hgk Känner mig verkligen alldeles för "rå" och "ny" för att kunna ta ut nån seger just nu...men jag är någonstans så genuint glad för dessa dagar. Mina första dagar var så förvirrande...jag var tvungen att ta det timme för timme...sedan var dag 5-6 tunga, många tårar och känslostormar. Försöker att kunna se det analytiskt då och då....att jag lixom följer ett mönster för hur beroendepersoner agerar ...och låta saker bara få vara.
Jag håller verkligen alla tummar och tår för att du ska komma igenom veckan ....och du har alldeles rätt, vi kommer att fixa det här, vi förtjänar så mycket bättre. Så är det bara. Kram!

@Kennie Tack för allt ditt stöd och alla tips! Just nu är jag bara så glad för min första vecka, känner mig lite orimlig och "knasig" faktiskt.... Nu är klockan snart 12.00 på min 7:e dag och jag har ätit en rejäl frukost och tagit mig ut på en promenad ...nästa projekt är ett möte och sedan en rejäl lunch...det får vara lite basalt och enkelt just nu...

Bra jobbat med en helt nykter vecka!
Jag är en stor vän av ”en dag i taget” i synnerhet de dagar som suger lite. Då är det mer ”okej, för evigt är en orimlig tid men idag dricker jag inte”.
Det är faktiskt det enda löfte man behöver ge sig själv.
Igår plingade det till med en ”milstolpe” i en app som jag använde i början för att räkna dagar, och plinget markerade 1400 dagar. Det var väldigt många dar sen jag fick lov att tänka ”en dag i taget” men i början är det hjälpsamt.
Liksom att skriva och läsa mycket här- klokskap, kunskap och stöd finnes! Kram 🤗

@Se klart Det var smart tänkt. Att idag är jag nykter, inte för alltid. Så tänkte jag när jag var gravid och rökte, att jag inte hade slutat utan att det var ett uppehåll på 9 månader. Det funkade ganska bra! 1400 dagar, 3,5 år, helt utan ? Det är väldigt bra! En lång paus! :)