Jag måste få ett slut på detta, jag är så rädd för vad jag har gjort med min kropp, i ca 3 års tid har det blivit 1-2 glas vin varje kväll. Är så orolig. Jag ska försöka att inte dricka alls på vardagar nu, som ett första steg. Kan kroppen läka av det eller är det redan försent? Jag är så rädd för hur min lever och övriga kroppen mår (fast jag inte har några symtom) mest ångest över vad jag gör med mig själv..

Jag har reflekterat över att det tar bort min ”stress” när jag tar dom där glasen, jag känner lugnet sprida sig i kroppen och jag blir ”glad”.. men vaknar direkt dagen efter med fruktansvärd ångest, talar till mig själv att ”skärp” dig nu, tänker inte på vin på hela dagen, men när man kliver in genom dörren efter jobbet så börjar hjärnan förhandla med mig.. ”ta det där glaset du, det ordnar sig” och så är man tillbaka på ruta 1 igen 😢

Hej. Du är inte ensam, känner så väl igen mej i det du skriver. Så övertygad på morgonen och några timmar framåt, men sen slinker man dit. Men av olika skäl så har jag nu bestämt mej för gott, gick med i alkoholhjälpen i februari och har bara lyckats med 2 dagar i sträck under alla dessa månader att hålla nollan. Andra dagar har jag i snitt legat på närmare 5 enheter. Inte bra alls, så nu är det stopp och det gäller att fylla kvällen med något annat. Nu kämpar vi på 💪💪

@sohio Jag tror att kroppen kan läka, men om du dricker på helger så kommer ditt sug att vakna varje gång. Det är mycket, mycket lättare att hålla upp helt eftersom suget då försvinner efter ett tag. Rekommendationen är tre månader för att låta kropp och hjärna att återhämta sig. Det kan kännas långt, men det är oftast bara första tiden som är jobbig.
Vinsten är att du blir kvitt suget, sover bättre, slipper en massa oro och ångest. Mycket av den ångest du känner nu kan komma av att du dricker alkohol helt enkelt.
Jag slutade dricka helt för nio månader sedan och en av vinsterna är att jag slipper oroa mig för stroke och cancer på samma sätt som jag gjorde då. Alkohol påverkar ju hela kroppen och precis som med cigaretter så vet man ju nu att det inte finns något positivt alls med det. Det är bara ett beroende framkallande gift…
Om du vill sluta så ta hjälp om du behöver. Sjukvården kan hjälpa till exempelvis. Men många klarar sig bara genom att läsa och skriva här. Jag gjorde så. Plus lite bra böcker i ämnet…❤️
Efter tre månader kan du bestämma dig för hur du vill gå vidare, då blir det mera du och inte alkoholen…. Kanske är det din tur nu?😌🙏🏻