Idag börjar jag om. Har varit alkoholfri i 6 månader, sedan trodde jag att jag kunde dricka lite nu och då. Funkade i två månader ungefär, sedan ökade det sakteliga och vips var jag tillbaka där jag började. Den här gången mår jag mycket sämre av mitt drickande. Jag var aldrig bakfull förr, men det blir jag nu. Bakisångesten är total och för mig har det inte varit en annan utväg en att dricka mig ångestfri. Vi vet ju alla att det bara blir en ond cirkel. Den cirkeln tänkte jag bryta idag. Så nu har jag laddat upp med ramlösa, kaffe, smågodis. Eftersom jag gjort det förr, vet jag att jag kan lyckas. Det gäller bara att hålla i de här första dagarna, jag vet ju att de kommer bli jobbiga.

Och nu har jag en ny insikt. Jag KAN inte dricka normalt. Jag trodde faktiskt det i min enfald. Det är jättetråkigt att inte ta det där glas rödvinet till den goda maten, skåla in nya år med champagne eller ta den där drinken på balkongen när våren kommer. Men det måste bli så. Och faktum var ju att jag tyckte det var helt OK att vara utan under den tiden jag var nykter. Hittade en massa andra alkoholfria alternativ, det var ju inte ett dugg synd om mig egentligen.

Så på't igen som sagt! Kavlar upp och stålsätter mig. Hoppas att jag kan återkomma här imorgon, nästa dag, nästa dag och ticka av nyktra dagar en efter en annan. Jag ska läsa här och bli stärkt av era berättelser.

Heja alla där ute som kämpar!

och välkommen till insikten om att man inte kan hålla upp ett tag och tro att alkoholproblemen är botade. Tyvärr!
Även detta att problemen förvärras, ångesten växer, och till slut inte ens dämpas av alkoholen.
Jag och många andra här på forumet har liknande erfarenheter.
Det märkliga med oss som älskar (har älskat) alkohol, är att vi tydligen måste skaffa egna erfarenheter. Om någon säger "lägg inte handen på den varma plattan, då bränner du dig!", eller "spring inte ut i gatan framför bilen, du blir påkörd!", ja då gör vi inte det.
Men många av oss har en glorifierad längtan efter att kunna börja dricka små mängder alkohol ibland efter ett längre uppehåll, så trots att människor med egna erfarenheter säger att det inte går, måste vi bränna oss eller bli överkörda av alkoholen.

Eftersom du tidigare har slutat med alkohol (precis som jag), så har du verktyg till det.
Damma av dem och kämpa för en nykter framtid i frihet Fiducia,
och välkommen in i värmen här på forumet.

Fiducia

Det känns verkligen som man kliver in i värmen här! Och du har så rätt! Tänk att man är så "korkad" när det kommer till alkohol. Jag anade det väl redan när jag var nykter, att det inte fanns något annat för mig egentligen. Men det KUNDE ju vara så att jag efter en längre tids avhållsamhet kunde få till det "rätt". Så nu har jag bränt mig, blivit överkörd etc och lärt mig min läxa.

Det är riktigt tufft idag känner jag. Förra gången jag slutade, klarade jag min ganska bra under dagen, det var kvällen och natten som var värst. Men nu sitter jag här redan kl 3 på eftermiddagen och har ångest, skakningar, mår pyton. Jag vet som sagt att det bara är att hålla i det. Morgondagen kommer kännas mycket bättre. Man får ta det timme för timme eller minut för minut om det behövs.

Tack för dina ord och ditt stöd! Värmer så fint!