Det är första gången jag skriver ett inlägg i en tråd någonsin. Att det skulle bli denna tråd hade jag aldrig önskat, men nu är det så tyvärr. Jag är inne på min tredje dag i rad i fyllans tecken, det var kul första kvällen men nu dricker jag bara för att vara normal. Jag vet vad som väntar mig när jag lägger ner, men jag känner mig orolig numera. Abstinensen börjar komma efter några timmar och just nu känner jag mig lite över nykter efter en 70 a vodka. Jag vet att när jag går av det så kommer det suga skit! Jag vet inte direkt varför jag skriver, men det känns skit och det kommer att bli svåra dagar framöver. Är det någon som har druckit många dagar i sträck och sen gått av? Hur ska jag tackla det?
Ta hand om er!

Hej J
Jag har mångårig erfarenhet av att sluta dricka efter flera dagars fylla. Det bästa du kan göra är att om möjligt ta kontakt med en beroendemottagning eller en läkare. När alkoholen gått ur kroppen kan du ta en antabus så att du inte kan fortsätta dricka. Sedan är det bra om du har eller får någon sömnmedicin, Imovane eller Propavan. Om läkaren tycker att du behöver Stesolid så ta det också.
OM du försöker helt själv utan medicin är det viktigt att dricka vatten och att försöka äta. Bra också om du orkar gå ut en stund. Sedan gäller det att hålla sig sysselsatt med något. I princip vad som helst. Städa är alltid bra om man orkar.
Avgiftar du dig själv och får kraftiga skakningar och/eller hallucinationer måste du ta hjälp. Kalla på ambulans i så fall och säg att du tror att du är på väg att få ett Delirium. Delirium kan vara dödligt, obehandlat cirka 20 % dödlighet. MEN efter tre dagar bör du inte få något sådant men osvuret är bäst.

Lycka till med avgiftningen
Ikaros

J

Jag hade just nu en otrevlig besökare som fick mig att skaka som ett asplöv, känns just nu som att man bara vill dö. Så känns det idag, men imorgon då? Är livrädd för att jobbet ska få reda på min sjukdom, känns som att jag är livrädd för allt

Mags

Jag var där du är nu för en vecka sedan. Fast efter 7-8 dagars oavbrutet drickande. Fick sjukanmäla mig till jobbet eftersom jag inte nyktrade till efter nyår. De första dagarna var skitjobbiga med frossa, svettningar, ångest, rädsla osv. Första dagen låg jag under täcket å stack bara fram näsan för att dricka vatten och läsa i detta forum. Men sedan har jag besökt beroendemottagning och fått både campral (minska suget och stabilisera humöret då jag sabbat för mina antidep genom att dricka mycket) och något att sova på. Sedan har jag sträckkollat tv-serier, städat klädkammaren, promenerat å sett till att få i mig mat och vätska. Utan sömntabletter sover jag kasst (undviker att ta varje natt då jag inte vill utveckla nytt beroende) men med ett rent samvete å då känns det ändå ok. Det blir bättre så kämpa på!

Hej
Vem var den otrevliga besökaren? Har du övervägt att ta hjälp? Alkoholism är en sjukdom.
vänligen
Ikaros

J

Ligger just nu i sängen, kraftig ångest och känner mig aningen förvirrad. Vet inte riktigt vad jag ska göra, för det stämmer inte riktigt i huvudet. Kanske är jag uttorkad eller så bara är det såhär det är efter några dagar på det starka.

Kanske uttorkning. Har också känt liknande efter mina galna perioder.
Du kan göra egen vätskeersättning med socker och salt.
Kroppen lider ofta av B-brist, vätska och ibland magnesium när man druckit kraftigt under en period.

Och känn stödet här. Det är väldigt bra början om man är
så svag, ofta fysiskt, att man inte orkar ta sig till ett AA eller gå till
läkare.

Ring sjukvårdsupplysningen och tala om hur du mår. Dom kan ge dig råd.
Om du får AKUTA symptom måste du självklart söka läkarvård DIREKT.