Har nu varit nykter hela januari. Men livet känns mer pissigt än nånsin. Är på skithumör och bråkar med barnen. Jobbet känns meningslöst. Inget känns bra. Vill inte ha kontakt med någon. Vad ska jag göra??
Tidigare har jag ju druckit för att dämpa sådana känslor.

Helle

Hej villhaettliv!
Sådana dagar och perioder har vi nog alla , alkholister eller ej.Livet går upp och ner.
En sak är säker a löser inget, möjligtvis för stunden men därefter väntar baksmälla , ångest och skammen.
Du har kommit så långt, kämpa vidare. Det är inte lätt men säkert så mycket värt det.
Jag tror på dig.
Stor kram

Svartvit

Jag tror att det kommer bli bättre, alkoholen löser ingenting. Kanske har du brist på vitaminer i kroppen? Eller så kanske du har en depression? I så fall, om det inte blir bättre "av sig själv" så tycker jag definitivt att du ska kontakta en läkare för att få reda ut varför du mår som du gör och sen få hjälp med det. Som sagt så tror jag inte att alkohol är lösningen.

Ester

Villhaettliv, jag kände samma sak för några dagar sedan, men har ägnat mig mycket åt att fundera på just det du säger, att du dricker för att dämpa känslor. Jag har gjort samma sak. Druckit för att jag är pressad, frustrerad i relationen, hungrig,trött etc. De senaste dagarna har jag försökt när jag känt sug, fundera på vilken känsla som ligger bakom och faktiskt ta hand om den känslan. Och har insett att jag behöver sova och äta mer regelbundet och att när jag är frustrerad och pressad säga ifrån. Det är inte lätt, men betydligt lättare när vinsten blir att jag inte är sugen på att dricka och är pigg och klar i hjärnan.

Så kämpa på, det är värt det.

Villhaettliv

för ert stöd. Känner mig totalt hemsk för jag köpte en halvflaska gin som jag nästan druckit upp nu. Där rök min nyktra månad ?
Men imorgon är det en ny dag. Egentligen gillar jag mitt jobb, jag är mest arg för att jag inte tycker att lönen motsvarar min kompetens och arbetsinsats. Att jag bråkar med barnen beror på pengabrist. Jag är ensamstående mamma, med gamla skulder som jag betalar av, har en normallön. Jobbar med människor som mår ännu sämre än jag. Men det värsta är nog umgänget med mina kollegor. De är snälla och trevliga. Men de kan göra precis vad de vill på fritiden, de har den ekonomin. Åka till fjällen. Göra allt sånt som jag längtar så otroligt mycket efter. Men jag har inte råd, och jag har ingen att åka med. Även om man har psykisk ohälsa, vilket jag har ( återkommande depressioner, GAD m m) så avgörs det mesta av ekonomin. Jag har inte råd att vara sjuk, jag har (tyvärr) prövat, och det alternativet var så mycket sämre.

Villhaettliv

för ert stöd. Känner mig totalt hemsk för jag köpte en halvflaska gin som jag nästan druckit upp nu. Där rök min nyktra månad ?
Men imorgon är det en ny dag. Egentligen gillar jag mitt jobb, jag är mest arg för att jag inte tycker att lönen motsvarar min kompetens och arbetsinsats. Att jag bråkar med barnen beror på pengabrist. Jag är ensamstående mamma, med gamla skulder som jag betalar av, har en normallön. Jobbar med människor som mår ännu sämre än jag. Men det värsta är nog umgänget med mina kollegor. De är snälla och trevliga. Men de kan göra precis vad de vill på fritiden, de har den ekonomin. Åka till fjällen. Göra allt sånt som jag längtar så otroligt mycket efter. Men jag har inte råd, och jag har ingen att åka med. Även om man har psykisk ohälsa, vilket jag har ( återkommande depressioner, GAD m m) så avgörs det mesta av ekonomin. Jag har inte råd att vara sjuk, jag har (tyvärr) prövat, och det alternativet var så mycket sämre.

Restart2017

En liten flaska gin gör ingen skillnad, så länge du börjar om i morgon med nya vita dagar :)
Själv så trillade jag dit i lördags, drack några öl.
Ångrade mig som fan dagen efter, trodde jag skulle få börja om med ångest, svettningar och ingen sömn.
Men så va det absolut inte, det va nästan bara som att va bakis för en "normal" människa.
Så det är bara att kämpa, nya nyktra dagar från och med i morgon ??