Efter 4 års nykterhet, så ska jag ta itu med nikotinproblemet på allvar. Jag testade röka innan min egen premiär för alkoholen. Men det var antagligen i samband med alkoholen, som jag blev ett stort fan av tobak.

Jag har nu varit rökfri i 1 månad. Jag är riktigt stolt över insatsen. Och med tanke på min förkylning, så är det skönt att hålla sig inomhus. Men vad jag saknar cigaretterna! Eller är detta ren inbillning som hör ihop med drogbeteende? Även om tobak inte är narkotika, så är nikotin fortfarande ett beroendeframkallande gift; en drog. Oavsett form! Tuggummi, cigaretter, snus, spray och plåster. Samma jävla drog.

Vad tycker nI?

Samtidigt som man gillar ciggen, så vill jag inte ha en talapparat som ger mig robotröst, och jag vill definitivt inte bära en syrgastub med min till vardags.

Alen Carrs bok Äntöigen icke rökare?
Kostar en liten peng på nätet eller i närmsta bokbutik. Finns på maxi oxå.

Om inte så rekommenderar jag den starkt! :)
Lycka till!

Jajamänsan

Jepp, den har jag läst, och den är i hyllan. Den förberedde jag mig med, och den är oerhört bra och sanningsenlig. Och i gengäld, så kan jag för dig rekommendera "Äntligen Full Kontroll" av samma författare. Samma tankemönster som med rökning, fast det appliceras på alkoholberoende. Om man tänker efter, så kan man använda Allen Carr-metoden till allt. Det är ju cold turkey, men den bryts ner, så att du själv fattar hur och varför saker sker.

Vi är ju alla olika, men här är några klara exempel på att Carr har rätt.

Jag vill sluta röka. Att röka är en form av att inta nikotin. Om jag tar tuggummi eller plåster, så ändrar jag bara intagsformen, men samma drog är kvar. Med tanke på hur många som faller tillbaka i sina gamla vanor, så gynnar antagligen dessa produkter tobaksindustrin snarare än hämmar den.

Alltså: Så borde det vara samma sak med alkoholen. Om jag ersätter alkohol med en annan alkoholvariant, så är fortfarande alkohol ett hinder.