Jag dricker i stort sett varje dag. Har gjort detta i ca ett år nu och har nyligen kommit under insikt att det jag gör sänker mig.
Tidigare har jag tränat flitigt, varit social, arbetat hårt och försökt få hemmalivet att fungera på ett bra sätt.
Men efter vår dotter föddes (andra barnet) så har det gått utför. Jag kommer hem från jobbet, stannar i bilen utanför och tar en eller två öl. Ibland har jag lite whisky kvar. Jag går sen hem o då börjar det hemma med barnen o frun, full aktivitet hela tiden. Städa, diska, leka med barnen etc. När barnen somnat så smyger jag iväg om jag har något att dricka, o tar mig en sup. Eller två. Eller fem. Allt så inte frun ser.
Hjälp.
Känner mig ensam i detta. Mina föräldrar dricker mycket o ofta. Min fru dricker inte alls. Jag döljer det nog väl.
Hon har sagt till mig några gånger att jag inte ska dricka så mycket på helgerna. Men hon vet inte om veckodagarna.
Vad ska jag göra?
När jag dricker en öl så letar jag bara efter nästa chans att ta en till.
- Hopeless

Hej! Välkommen hit!
Du verkar dricka regelbundet (och oftast i smyg)? Har du provat att göra något uppehåll? Vad händer då? Om du verkligen vill sluta så är det nog ett bra sätt att starta, att försöka vara vit under en period! Läs gärna i de olika trådarna som finns här i forumet, det finns gott om likasinnade att ta stöd av!

Vaniljsmak

Hej! Vad bra att du hittat hit!
När jag läser din text får jag uppfattningen om att du tycker det här är ett problem, annars hade du antagligen inte varit här. DÅ tycker jag frågan är: Vad vill du göra? Vill du sluta dricka?

Jag tycker Marans förslag på en vit period är bra. Tror du att du kan börja köra en vit period från och med nu?

Nä, det är faktiskt inte hopplöst alls. Funderar lite på den livssituation som du beskriver som liknade (och fortfarande ibland liknar) min. Att komma hem rätt slutkörd och veta att nu går det i 110 ett par timmar. Älska barnen, men ätas upp litegrann av alla måsten. Jag hade järnbrist när jag började dricka. Tröttheten var enorm.
Eftersom att jag gjort (gör) exakt som du och smygdricker, så kan jag också lägga till hur dåligt man mår av rädslan för upptäckt. Din fru kanske inte heller hinner reflektera över hur du är. Jag klarade också att dölja drickandet länge, men det är en nedåtgående spiral. Att skriva här är en bra start. Jag tycker att du ska sluta helt en period. Både i veckorna och på helgerna. Det borde vara görligt nu när din fru inte dricker. Sen tror jsg att du skulle vara hjälpt av att se över din livssituation. Kanske gå till läkare för säkerhets skull. Jag vet hur tungt det är att komma hem till de man älskar trött och slutkörd och tvingas köra på några timmar till. Bara för att några timmar senare börja om igen på jobbet. Alkoholen blir som bensin, men de negativa konsekvenserna kommer också. Ångest, oro, hopplöshet, initiativlöshet, känsla av otillräcklighet. Är det något du känner igen?